Gå til innhold
Hundesonen.no

Prolaps


mara
 Share

Recommended Posts

Trodde jeg hadde laget en tråd om dette tidligere, men fant den ikke igjen.. Uansett: Hanhunden min på nesten 5 år fikk prolaps i ryggen for snart to år siden etter et fall i høy fart.

Den gangen prøvde vi "alt" før han tilslutt ble bedre: Smertestillende-ro-svømmetrening-arthroflex-massasje-alternativ behandling.. Ikke alt på en gang, men likevel, han ble ganske bra etter ett par mnd og har fungert fint siden. Helt til for tre dager siden. Da ville han ikke gå på på morgenen, han skalv og hadde tydelige smerter. Vi ilte til veterinær som etter US og Rtg fant ut at det er prolaps igjen, på samme sted som sist. Han er nå på smertestillende igjen, og får ikke lov å herje/løpe løs etc. Sistnevnte trodde jeg skulle bli vanskelig, men han begrenser seg faktisk selv. Setter seg ned på tur, vil ikke gå i trapper osv.

Spørsmålet mitt er egentlig: Har noen av dere erfaring med prolaps eller sterke ryggsmerter som kommer tilbake? Og hva ville dere prøvd i min situasjon?

For ordens skyld: Han har ingen forkalkninger, kun denne prolapsen og muskulære smerter som følge av avlasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med prolaps på hunder ifht mennesker, men på mennesker så er det iallefall ingen garanti for at en operasjon virker. Det virker som regel der og da, men man har akkurat like stor sannsynlighet til og få en ny prolaps som man har uten operasjon. Prolaps blir vel alltid bra av seg selv, men det varierer fra person til person om man får det igjen og evt hvor ofte. På mennesker er lett styrketrening og svømming gode hjelpemiddler, både mens man har en prolaps,for og unngå feilbelastning og stive muskler som gjerne fører til nye problemer, og etter prolaps som forebygging. Mer enn det vat jeg ikke, og jeg skal ikke spekulere i om det samme gjelder for hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Aussie for endel år siden som fikk prolaps. Han ble bra igjen av seg selv med hvile og forsiktig trening og fikk aldri en nye en.

Man skal vel kanskje ikke sammenligne hund og mennesker, men som det nevnes over her, jeg tror dette er som på mennesker. Noen får kun den ene prolapsen, noen får mange (samboer har hatt 2 stk, en i ryggen og en i nakken, med mange år i mellom-ikke operert) Noen blir frisk etter operasjon, noen blir det ikke. Og faren for å få nye prolapser er vel uansett tilstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på dag 10 med RImadyl og ro, men hunden er fortsatt smertepåvirket. Har lest og lest om emnet, men folk kommer med sprikende råd og tips, noen til dels tvilsomme..

Vet virkelig ikke hva vi skal gjøre framover, eller hva slags behandlinger vi skal prøve oss på, er kontroll hos vet til uka, så får da det derfra. Denne hunden er seriøst den kuleste hunden jeg har kjent, jeg hater å se at han har vondt og at han ikke kan bli med på turer. Sammenlikninger med mennesker og prolaps er ikke så mye verdt syns jeg. Man har annen behandling på mennesker, samt et menneske tilpasser seg nok bedre en slik situasjon enn en whippet. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva råder veterinæren til da??

Å holde en whippet nok i ro til at en prolaps leges av seg selv, tror jeg blir en utfordring...og "faren" med smertestillende, er jo at hunden beveger seg mer enn den bør (man kan liksom ikke si til den at den ikke kan bevege seg)...

Om operasjon gir hunden smertefrihet, hadde jeg gjort det... Om det så bare hjelper for en viss periode, så mener jeg at livskvalitet går foran kvantitet...men tror jeg ville diskutert det godt med veterinæren først... Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke komme med noen tips, men er enig i at sammeligning med mennesker blir litt... rart. Vår ryggsøyle bæres jo vertikalt, mens hunders bæres horisontalt. Så det blir ganske forskjellig belastning. Lykke til ihvertfall, aldri noe koselig å se våre venner lide.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge prolaps på menneske og hund er samme type prolaps så kan det jo sammenlignes, nå tror jeg jo at det er samme sak, men siden jeg ikke vet så skal jeg ikke påstå at det er det, men det kan kanskje vet svare på.. Om det er det samme så er det jo egentlig ett fett om man står på to bein eller fire, om ryggen går vertikalt eller horisontalt.. Vondt er det uansett, helingsprossessen er det samme og styrket muskulatur vil avlaste det berørte området litt ivertfall, samt at feks svømmetrening vil holde musklene i det berørte området myke slik at man slipper sekundærplager, som stort sett blir et større problem enn selve prolapsen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...