Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese crested, hvordan finne oppdretter?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har hatt lyst på en naken hund i flere år, men det er først nå det begynner å passe.

Syntes det er veldig vanskelig å finne en oppdretter og hvordan velge?

Jeg har lyst på en naken hunne, helst brun/sort med hvite tegninger. Går det ann å sette krav til farge når man bestiller? (Mannen min syntes de er ganske stygge, men "tåler" de som er mørke og som har ganske mye hår).

Jeg har lest mye om den og jeg syntes det virker som en fin rase til meg, men tar gjerne i mot råd fra andre som har rasen/oppdretter.

Om meg:

Jeg er en dame på 34 år, har 2 barn (2 og 4 år). Vi bor i et rekkehus med en passe stor hage og masse skog,mark og sjø som nærmeste nabo.

Jeg har en sykdom (ms) som gjør at jeg enkelte dager ikke orker mye, men som regel skal det ikke være noe problem med turer og oppmerksomhet. Jeg har også en mor som kan ta over i vansklige perioder. Jeg jobber ikke så har mye tid til hunden. Jeg er vokst opp på et småbruk og vi har alltid hatt katt eller hund og jeg har drevet med hest.

Det jeg ønsker:

Jeg vil ha en hund som skal være med der vi er og som kan ta en 2 timers tur i skogen, men som også ikke blir gal av å være inne en dag eller bare ut i hagen. Fordi sykdommen min er litt varierende må jeg ha en hund som går sammen andre hunder, feks moren min sin Ridge Back (han er en kosebamse). Jeg må ha en hund som ikke jakter og kan gå fri uten å stikke av (vi er mye på småbruket til foreldrene mine). Også har vi katt. Vi må også ha en rase som går godt sammen med barn. Jeg er ikke interessert i utstilling og jeg ser noen setter krav til det. Jeg kunne godt ha prøvd det en gang eller to, men ikke noe fast.

Det jeg kan tilby:

Mye kos og glede. En hund som får være med der det skjer og som skjelden må være alene. Om den ikke alltid får de lengste turene så får den være mye ute sammen oss og barna.

Jeg har også sett at noen søker forvert og vurderer også det.

Er det noen som kan komme med anbefalinger til oppdretter som kan passe eller hvordan jeg kan finne en?

Skrevet

Først og fremst så trur jeg du får mange positive tilbakemeldinger fra oppdrettere om du forteller dem det samme som du gjør her! :)

Det er alltid kjekt å starte med raseklubben. Her er vanligvis oppdrettere som avler i henhold til retningslinjene ført opp, og så kan du bare begynne detektivarbeidet.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke lyst til å anbefale eller ikke anbefale noen, men kan komme med noen råd. CC er en rase som sliter med gemyttet. VÆR kresen. Dra på besøk hos oppdretter. Ikke avfei oppdretterens unnskyldning om "Nei, hun er sånn når hun har valper" om hunden biter og glefser deg eller andre unnskyldninger om adferd. Ikke ta første og beste. Sett farge ønske sist på listen din og sett adferd høyest. Se om hundene til oppdretteren er sosiale, hvordan de oppfører seg når det kommer en fremmed inn i huset. Besøk gjerne flere oppdrettere så du får se variasjon igjennom rasen.

Be om å få se dokumentasjon på helseundersøkelser. Sjekk opp om helsestatus på øye og knær (patellaluksasjon) Spør om hvordan det er med tenner på linjene og se gjerne i foreldredyrenes munn om hvordan det står til, da den nakne varianten kan slite med tenner.

Igjen- jeg kan ikke presisere hvor viktig gemyttet er på en CC.

• Like 4
Skrevet

Her er linken til raseklubben: http://www.norskccklubb.no/

Det er lurt å ta en telefon til raseformidler, hun er veldig hyggelig og hjelpsom! Det er viktig at begge foreldrene er sjekket og fri for PL (patella luxasjon) og har en øyelysningsattest uten anmerkninger som er mindre enn ett år gammel. De bør også være gentestet for PLL. Vi har ett eget raseforum også, bare skriv pm hvis du vil ha ha adressen. :)

CC er et godt valg! Det er flere kronisk syke som har CC og de trives kjempegodt. En kines er glad bare den får være med eieren og tåler mindre aktivitet i perioder. Det er verdt å tenke litt på at de kan være dårlige til å være alene hjemme og må ha på klær vinterstid. Min har gått med klær i mange uker nå :P Flott rase hvis man får et trygt individ! Så lenge man er nøye med oppdretter og forhører seg litt rundt i miljøet er ikke det noe problem.

EDIT: Som Lill sier er det noe dårlig gemytt ute og går. Jeg har en selv, men det gode ved henne overskygger det dårlige til de grader. MYE dritt på finn, men også noen få bra. Kom deg på utstilling og dra hjem til oppdrettere, det er mange kinesere med fantastisk gemytt også :)

Skrevet

Jeg har en chinese crested powder puff med godt gemytt.

Personlig så kjenner jeg to oppdrettere, og kan anbefale dem utfra det: www.shandor.cc og www.articflyer.com.

Utover disse så finnes det mange veldig seriøse oppdrettere der ute, er mange som er verdt å nevne, men jeg har ikke alle i hodet akkurat nå. Noen av disse er Kennel Trønderpia, Kennel Nordlysbyen, Kennel Reject, Kennel Absolute Soul, Kennel Casa del Caboom, Kennel Eugenios, Rimbara's Chinese Crested (nå må jeg stoppe gitt :) )

Finnes også et chinesecrested-forum der du finner mange av disse oppdretterne: www.ccsnakk.com

Meld deg inn der, så vil du få mange tips og råd om hva du bør lete etter :)

• Like 1
Skrevet

Tusen takk for svar. Det er det jeg syntes er vanskelig ved å finne en oppdretter. Hvordan vite at de er de beste? Alle sier vel at de ikke har problemer med gemytt! Det var forresten en ting jeg ikke viste om, så det skal jeg ta med meg. Og hvis det virker som jeg kun går etter utseende så gjør jeg selvfølgelig ikke det. Jeg vil ha en god familievenn som kan være med oss på alt. Litt skummelt å høre at de har problemer med gemytt for det var en av grunnene til at jeg valgte rasen, jeg trudde de var livlige, glade hunder med godt gemytt.

Hva slags problemer er det og vil man merke det hos oppdretter? Hvordan?

Skrevet

Finn ut hva det er vanlig å helsesjekke på rasen. spørr aktuelle oppdrettere om disse testene. kommer det dårlige unnskyldninger til hvorfor dem ikke har tatt de så skygg banen :P Spørr hva den aktuelle oppdretter hva de legger vekt på i sitt oppdrett. Da bør de jo si helse og temperament først (spør du meg).

Jeg har ikke rasen selv, men kjenner noen som driver med oppdrett. Og dette er jo en rase med masse persnolighet som helst skal sitte oppå deg og kose og tulle. Så om det er hunder som er usikre eller redde vil du veldig fort merke det iallefall..

• Like 1
  • 4 months later...
Skrevet

Jeg har en chinese crested powder puff med godt gemytt.

Personlig så kjenner jeg to oppdrettere, og kan anbefale dem utfra det: www.shandor.cc og www.articflyer.com.

Utover disse så finnes det mange veldig seriøse oppdrettere der ute, er mange som er verdt å nevne, men jeg har ikke alle i hodet akkurat nå. Noen av disse er Kennel Trønderpia, Kennel Nordlysbyen, Kennel Reject, Kennel Absolute Soul, Kennel Casa del Caboom, Kennel Eugenios, Rimbara's Chinese Crested (nå må jeg stoppe gitt :) )

Finnes også et chinesecrested-forum der du finner mange av disse oppdretterne: www.ccsnakk.com

Meld deg inn der, så vil du få mange tips og råd om hva du bør lete etter :)

Vil korrigere meg selv litt her, og vil ikke lengre anbefale ccsnakk

Skrevet

Vil korrigere meg selv litt her, og vil ikke lengre anbefale ccsnakk

Hva har skjedd nå? Ser du har gått berserk på sletting av innlegg der inne.

Skrevet

Jeg anbefaler K9 Madness :) De er en av de få oppdretterne som ser ut til å ta hensyn til gemytt. Møt hundene før innkjøp av valp, jeg syns rasen sliter litt for mye med gemyttet. Desverre! Det er jo så herlige hunder om man treffer på de gode individene :)

RED: Ser at dette er en gammel tråd, så TS har sikkert kjøpt seg hund allerede? :P Og ccsnakk er ikke min anbefaling heller...

Skrevet

Hva har skjedd nå? Ser du har gått berserk på sletting av innlegg der inne.

Jeg har slettet innlegg jeg hadde i min tråd om min hund, samt noen bilder og videoer etc i andre tråder, også disse av min hund.

Utover det så har jeg ikke slettet innlegg (selv om enkelte der inne blåser dette opp til en storm i et vannglass - som vanlig)

Jeg ønsket ikke lengre å være medlem der etter å ha sett hvordan folk sjikaneres der inne, og vil ikke anbefale dette forumet til nye valpekjøpere what so ever.

Og ccsnakk er ikke min anbefaling heller...

Synd det skal være slik...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Liker å se gamle brukere savne aktivitet. Min første bruker fant sonen i 2010. 16 år, av og på, teller kanskje som gammel bruker jeg også   Tror kanskje flere søker tilbake til forum etterhvert pga økende misnøye med Big Tech data harvesting. Selv er jeg i ferd med å ta spranget fra Android til et nisje operativsystem som er upraktisk fordi Vipps og BankID ikke fungerer — men det er privat. Storebror får ikke registrert hvor mye flatulens jeg har produsert for å beregne neste ukes klimakvote. Andre deler villig alt og kommer kanskje aldri tilbake fra Facebook, Google, Alexa, Copilot og Siri. Jeg var forøvrig ikke aktiv på sonen i den dramatiske perioden alle snakker om som en andre verdenskrig. Da jeg pauset pga livssituasjon var dette et av de mest aktive forumene på norsk internett. Høyt tempo, høy temperatur. Det var trist å returnere til en spøkelsesby lik Levanger sentrum etter Magneten ble bygget.  Jeg blir like glad hver gang jeg ser aktivitet her, nær samme hva det dreier seg om, så vit at det gleder selv om det kanskje ikke kommer respons. Keep sonen alive🐾 
    • Vurderer begynne oppdatere her igjen, etter en lang periode med så mye drama og alvor i privatlivet at jeg har "fått" autistisk burnout av det. Fullstendig ute av drift og knapt i stand til et absolutt minimum av nødvendigheter for overlevelse. Edeward har gått for lut og kaldt vann med kun pliktmosjon, pliktlek, sporadiske pliktturer, ytterst få opplevelser utenfor hagen og bare et absolutt minimum av stell. Han har tolerert det skremmende bra. Robust type. Så lenge han får kos, godbiter, leker å fly etter og hull å grave dem ned i er han tålelig fornøyd med livet. Mamsen hans er ikke like lett å glede. Sykdom fra forgiftninger og stress pga gjentatte innbrudd har ikke lettet den psykiske og emosjonelle byrden av samtidig alvorlig personkonflikt i nær relasjon. Forhistorien er for lang til å fortelle, men den er alvorlig nok til at jeg har riesen istedenfor dvergpuddel. Noe av det er så alvorlig, jeg tror det er direkte hensynsløst å påminne om at ting som foregår på skjerm og fremstår som en slags fiksjon i de flestes hverdag er harde realiteter for andre, som meg. Alle har lest om lastebil-Jonas, for å ta et eksempel. Sånne ting fortonet seg som en slags fiksjon for meg ihvertfall, all den tid jeg ikke var utsatt for liknende selv i min egen hverdag. En kan lese om iranske agenter og kjøkkenkjemi terrorister som skader seg selv og må ha hjelp, men skjermen skaper en betryggende følelse av at det er en slags fiksjon, selv om det er nyheter, for det skjer jo ikke her foran meg i mitt nabolag — helt til en mann med jaktrifle prøver klatre inn vinduet ens kl 05:30 på morgenen og en står der bak døren i bare trusa og venter på døden med en kjøkkenkniv i hånden, i håp om å i det minste klare merke fyren for drapsetterforskerne - og det som plager en mens en står der og rister av adrenalin er: "I'm not decent! Jeg skulle tatt på en t-skjorte. Jeg er uanstendig lite kledd for anledningen." Akkurat det plaget meg i den situasjonen.  Han klarte forøvrig ikke komme seg inn gjennom det smale vinduet jeg hadde latt stå åpent, så jeg slapp med skrekken og unngikk ydmykelsen i bli sett, drept og funnet i bare trusa, hvilket også var en lettelse. En vet aldri hvordan en reagerer på ekstreme situasjoner før en er i dem. Jeg vet st jeg sover ikke uten noe på overkroppen igjen ^^ Det neste som virkelig plaget meg overraskende var at hans samboer og to barn måtte "feire" jul alene etter at politiet skjøt og drepte ham neste gang han la seg på hjul for å prøve drepe meg igjen, fordi han ble desperat og åpnet ild mot dem først. Jeg var veldig emosjonelt berørt av de stakkars etterlatte. Gnog meg hardt, lenge. ..men det der var i 2016, og er på deilig avstand nå.  I løpet av året som har gått har jeg bare blitt kronisk blyforgiftet av at en gjøk med foil impressioned key har låst seg inn og ut av hjemmet mitt og stappet blypasta fra bilbatterier i vannrørene med ujevne mellomrom mens jeg har vært ute med Edeward, og også sprayet ALLE klær, håndklær og sengetøy med ufortynnet Karate Zeon CS 5.  Blyet oppdaget jeg omsider ved kroppslige symptomer, som akutt diabetes, metallsmak og synlige partikler i vannet. Det ufortynnede landbrukskjemikaliet i klærne oppdaget jeg ikke før uker etter å endelig ha anskaffet boligalarm. Det hadde svidd og klødd intenst veldig lenge og jeg hadde "fått" en skremmende mengde føflekker og andre hudforandringer, men jeg hadde ingen anelse om hva som var årsaken før jeg begynte skylle klær med renset vann (omvendt osmose apparat) for å få ut hva jeg trodde var bly fra vannrørene. Klærne produserte et merkelig skum. Det skummet mer jo mer jeg skylte. Viste seg etter mye undersøking å være et heslig ekkelt insekticid laget for å SITTE på planter i regn og vind. Ikke før etter hydrolyse med ekstrem pH ville noe av det slippe fra tekstilene, og de mengdene med mikrokapsel debris som kommer ut av dem etter å ha brutt ned virkestoffet forteller en skremmende historie om gjentatt sprøyting om og om igjen over tid. Alle de "små" tingene. Drama og intriger i personlige relasjoner har allikevel tæret mer. Fra å ha vært en såkalt ressursterk, høytfungerende autist som maskerte godt nok til å passere som noenlunde nevrotypisk, så har jeg kollapset til et dysfunksjonelt nivå av autisme folk flest forbinder med ordet. Knapt evnet spise. Dusjet to ganger i uka. Tror jeg brukte de samme sokkene fire dager på rad en uke. Fullstendig ute av drift. Vekslet mellom apatiske shutdowns i time etter time med samme repetitive mobilspill for å unngå hysteriske panikkanfall meltdowns fra psykologiske triggere hvis rammer fort dersom jeg ikke holder intenst fokus på noe for å hindre tankene fra å vandre og uunngåelig påminne meg noe som utløser en kaskade av akkumulativt triggende minner. Det er sluttsummen på kassalappen som teller, mente Reitangruppen. Hver enkelt vare en plukker med seg på tur gjennom IKEA gir ingen stressrespons i seg selv.  Forrige gang jeg hadde meltdowns var forøvrig i barndommen, før pubertet. Tror jeg egentlig var ganske robust jeg også. Som en abusive cluster b personlighet uttalte i irritasjon som gled over i sadistisk forventningsglede: "Sterke mennesker bøyer seg ikke, (men) de knekker (til slutt)."  Årsaken til å velge skrive her igjen nå er at den verste biten, den alvorlige konflikten i nær relasjon, den er i praksis løst. Det kan ta lang tid før det ekstremt toksiske, interpersonlige dramaet er over, men selve problemet er løst. Det praktiske problemet er uskadeliggjort. Som en litt stereotypisk praktisk anlagt og materielt fokusert asperger (tidligere vellykket maskberger) tror jeg det å ha løst det praktiske og konkrete problemet som var kilden til hele konflikten automatisk fikser konflikten etterhvert også, så det ser ut som lys i enden av tunellen, selv om det fortsatt er mørkt her inne og jeg ikke vet hvor utgangen er ennå. Naboen dukket forøvrig opp sprell levende, Edeward har vært fin i magen hele året, ikke tisset inne igjen og tar det hele overraskende fint. En virkelig god gutt med de beste intensjoner.  Jeg HÅPER vi snart har nok sjelefred og så lave blynivåer at jeg orker begynne gå turer og dele opplevelser med Edeward utenfor hagen igjen. Oppdaterer plutselig om situasjonen endrer seg så mye som jeg håper den gjør snart. Bilde hører med:  
    • Kan hunden gå på varm asfalt før den skal bade? Usikker om jeg skal ta de med fordi redd for potene, Tar hånda mot asfalt og føles ikke varm, Men hvor varmt er det før deres hund ikke går på asfalt?
    • Hvilke langhårete hunder krever minst pelsstell? Og mest pelsstell? Kun for kjekt å vite.
    • Vurderer å kun holde meg til hund. Selv om jeg også har lyst på andre typer dyr. Kjekt med litt forskjellig synes jeg men hvis det er en ulempe og til hinder for hundene går jo ikke det. De er viktigst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...