Gå til innhold
Hundesonen.no

Redigering av bilder


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Selv er jeg selvlært. Søk på nettet og bruk forumer, samt ikke minst prøv og feil selv.

Men kan være greit å gå et grunnleggende kurs for å unngå uvaner.

Slike kurs synes jeg er veldig kostbare og jeg klarer ikke helt å se poenget. Spar de tusenlappene ett slikt kurs koster og kjøp deg heller evt. et billig speilreflekskamera (hvis ikke du har det fra før)

Photoshop Elements er et veldig bra bildebehandlingsprogram i amatør/entusiast klassen og sannheten er at 80% klarer sge utmerket med Elements.

Det jeg heller ville satt meg inn i og lært meg først som sist fotografering i raw-format samt redigering av raw-filer og organisering av disse på pc'en.

Selv så liker jeg (og veldig mange andre) Lightroom. De kronene du sparer på å ikke ta et fotokurs bruker du på Lightroom. Lightroom holder styr på bildene dine samtidig som du sef. kan redigere bildene dine minst like effektivt som i Elements. Elements bruker du i dette tillfellet kun til manipulering av bildene dine, som feks. å klippe ut objekter og lime inn etc.

Ta en titt på disse opplæringsvideoene så kan det hende du blir litt klokere:

http://www.youtube.com/results?search_query=elements%2Btutorials&aq=f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg selvlært. Søk på nettet og bruk forumer, samt ikke minst prøv og feil selv.

Men kan være greit å gå et grunnleggende kurs for å unngå uvaner.

Slike kurs synes jeg er veldig kostbare og jeg klarer ikke helt å se poenget. Spar de tusenlappene ett slikt kurs koster og kjøp deg heller evt. et billig speilreflekskamera (hvis ikke du har det fra før)

Photoshop Elements er et veldig bra bildebehandlingsprogram i amatør/entusiast klassen og sannheten er at 80% klarer sge utmerket med Elements.

Det jeg heller ville satt meg inn i og lært meg først som sist fotografering i raw-format samt redigering av raw-filer og organisering av disse på pc'en.

Selv så liker jeg (og veldig mange andre) Lightroom. De kronene du sparer på å ikke ta et fotokurs bruker du på Lightroom. Lightroom holder styr på bildene dine samtidig som du sef. kan redigere bildene dine minst like effektivt som i Elements. Elements bruker du i dette tillfellet kun til manipulering av bildene dine, som feks. å klippe ut objekter og lime inn etc.

Ta en titt på disse opplæringsvideoene så kan det hende du blir litt klokere:

http://www.youtube.c...Btutorials&aq=f

Tusen takk

Har bra speilrefleks kamera og objektiver og har tatt opp igjen foto interessen. Men er ganske grønn på redigering. Litt kan jeg, men vil gjerne lære mer slik at bildene kan bli enda bedre og muligheter til å lage morsomme bilder/effekter også.

Bor i Oslo, så har vurdert kurs via fotovideo.no men er som du sier, litt usikker på hvor bra det er.

Er Lightrom på norsk eller engelsk?

Kan man gjøre "alt" der, behandle RAW filer, redigere, beskjære, justere farger etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Lightrom på norsk eller engelsk?

Kan man gjøre "alt" der, behandle RAW filer, redigere, beskjære, justere farger etc

Lightroom er på engelsk.

Ja, du kan gjøre alt i Lightroom og hovedpoenget med Lightroom er jo redigering av raw-filer, men alle andre bildefiler kan redigeres der også. Ingen problem.

Det eneste du ikke kan i Lightroom er å manipulere bildet i den grad at du skal "klippe ut" feks. en himmel og lime på plass en ny fra et annet bilde etc. Da må du bruke Elements eller et bildebehandlingsprogram beregnet for dette. :)

Ta evt. en titt på disse videoene så skjønner du nok litt mer av Lightroom:

http://jkost.com/lightroom.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis

0 kr - Google Picasa (Bilde organisering/import + enkle endringer)

0 kr - Paint.NET (Bilderedigering)

Amatør/Hobby

780 kr - Photoshop Elements (Både Organisering, import og Redigering i samme)

Prof.

2500 kr - Photoshop Lightroom 3.5 ( Import organinsering og enkelt redigering)

9000 kr - Photoshop CS5.5 Extended ( Bilderedigering/Manipulering )

Jeg kjøpte Lightroom + CS5.5 om Tirsdagen :punk: , sitter og oppdatterer meg på alt det nye, brukt Elements 6-9 i mange mange år...

Sålangt gjør Lightroom alt så irriterende enkelt at det er langt fra noen kunst å fixe opp bilder lengre, Lightroom/cameraraw er så smart og avansert at det meste gjøres med et par innstillinger så er bildet supert...

Men jeg har alltid ment å mener fortsatt at CS5 + Lightroom er ikke verd den fulle prisen...

Dere som er studenter, kjøp det mens dere er studenter, når dere kommer ut i jobb er det mange ganger så dyrt... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg prisen på Lightroom kan forsvares (ca. 3.000,-) men 9.000,- for Photoshop CS5 synes jeg er helt sinnsyk!

For entusiaster og hobbyfotografer her inne er Elements 10 et kanonkjøp.

Gi meg gjerne en liste over hva man får med Photoshop CS5 som man ikke får i Elements. Den listen er ikke lang og det man evt. får i tillegg er ting en vanlig mann i gata (selv meg) ikke hr bruk for.

Så min annbefaling for å være dekket innen foto er:

1. Photoshop Elements 10 (Ca. 700,-)

2. Lightroom 3 (Ca. 3.000,-)

3. Evt. plugins til Lightroom fra Nik Software (ca. 1.800,-)

Da har man ALT man trenger for å ta vare på, redigere og manipulere bildene sine.

Punkt tre i listen er dog ikke et must, men er noen plugins som gjør ting mye enklere for de fleste.

Last ned en prøveversjon av Lightroom 3 og evt. Elements og test de ut i 30 dager. Så kan man jo gjøre seg opp en mening selv.

Programmer som Picasa synes jeg dog blir litt for "enkelt" for entusiasten. Har ikke testet det selv, men tviler på at den støtter raw-redigering og da synes jeg stopper allerede der. Men for all del... er jo gratis, så test det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Picasa håndterer ikke Rawfiler. De blir blasse og kornete. Har bare brukt Picasa i en årrekke. Men etter å ha kjøpt Elements 8 ser jeg jo at det er en kjempestor forskjell på redigeringen, selv om Picasa gjør en grei jobb som det gratisprogrammet det er.

Men hva er forskjellen på Elements 8 og 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er forskjellen på Elements 8 og 10?

Her har du en oversikt over forskjellene:

http://www.adobe.com/products/photoshop-elements/buying-guide.html?PID=2159997

Elements 10 har jo også raw-editor, så i hovedsak så greier man seg med KUN siste versjon av Elements.

Det er bare det at Lightroom er et fantastisk program som gjør programmer som Element nesten overflødig, og i tillegg får man organisert bildene sine på en skikkelig måte.

Det eneste man trenger Elements til i denne sammenhengen er for manipulering av bildene, som å klippe ut objekter og lime inn etc.

Personlig så mener jeg at Elements 10 og Lightroom er en perfekt kombinasjon.

Om man trenger siste versjon av Elements (10) kontra de eldre versjonene er jo en avgjørelse man må ta. Men etter det jeg har lest, så er det kun siste versjon som støtter redigering av raw-filer. Resten av fordelene ser du i linken jeg la inn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bestemt at det var kun nyeste versjon av Elements som hadde mulighet for redigering av RAW-filer, men etter et grundigere søk på nettet så ser jeg jo at dette er mulig fra Elements 8 og nyere. Beklager feil informasjon der...

Lightroom er ifg. mine øyne et langt mer kraftigere program for redigering av raw-filer. (Hvis Elements blir levert med samme rawbehandler som Photoshop CS5)

Hvis Elements også hjelper deg med organisering av bildene så er jo det bra. Har som sagt ikke testet elements selv da jeg jeg kun har brukt storebroren.

Lightroom må bare prøves og læres. Det er bare enklere å redigere bilder i Lightroom enn Elements (For jeg regner med at det er noenlunde samme fremgangsmåte i Elements 10 som i CS5(?) )

Last ned å prøv Lightroom. Koster ingen ting de første 30 dagene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Må bare innrømme: Jeg er kjempemisunnelig på dere som behersker engelsk så godt at dere håndterer de programmene. Jeg kunne godt tenkt meg et kurs i Elements. Versjon 8 holder i massevis for meg, og så lenge jeg ikke skjønner halvdelen (sitter med åpen google translate når jeg redigerer) så behøver jeg ikke nyere versjon. Men vær sikker: kommer det en norsk utgave, så punger jeg ut.

Og så er det jo dette med å redigere bider på en laptop. Skjermen har ikke helt de rette fargene, så det blir litt hjelpeløst. Men pyttpytt.

Jeg starter nok snart en redigeringshjelptråd :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fsktisk engelsk bedre enn norsk når det gjelder programmer. Vi har norsk Photoshop CS5 på jobben og der blir alt veldig uvant for meg.

Startet jo med min første pc når jeg var 12 år gammel (altså i 1988) og den gang var det ikke mye som var på norsk for å si det sånn :)

Var laaangt mellom hver husstand som hadde en pc, og enda lenger mellom hver husstand som hadde internett.

Så alt er bare en vane egentlig. Jeg er ingen kløpper på å snakke engelsk, men jeg forstår engelsk veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...