Gå til innhold
Hundesonen.no

Portrett bilder av hunden din?


pippin
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg bare skulle tipse om en flink fotograf for de som kanskje kunne tenkt seg portrettbilder osv med hunden sin! Cilje Helen Abelsen Moe er ekstremt flink! Hun tar ofte foto av hund, og det blir bestandig kule bilder.

Hun har ikke fått seg hjemmesiden enda.. men har en blogg.

Du kan se mange bildeeksempler her: http://denali.blogg.no/

Hun tar på seg fotooppdrag i Osloområdet hvis noen er interessert :) Hun har akkurat fått bildet sitt på canisbladet (Husky og CC ) Talentfull og profesjonell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ta kontakt hvis dere vil ha gode bilder. Hun får straks en midlertidlig side med kontaktinformasjon osv. Og er veldig glad i å ta gode bilder utendørs. Kan garantere at man ikke går skuffet hjem etterpå ihvetfall :D

Skulle ønske jeg var like flink og hadde like bra utstyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ta kontakt hvis dere vil ha gode bilder. Hun får straks en midlertidlig side med kontaktinformasjon osv. Og er veldig glad i å ta gode bilder utendørs. Kan garantere at man ikke går skuffet hjem etterpå ihvetfall :D

Skulle ønske jeg var like flink og hadde like bra utstyr :P

Har du fått hu til å ta bilder av Mana? Kan tenke meg at øya og kontrasten til svart pels gir fotografen et veldig bra utgangspunkt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun har tatt en del bilder av Mana. Alle er dødskule!

Her er fra en dag hun passet henne mens vi holdt på å flytte inn.

http://denali.blogg.no/1311975834_valpepass_og_ca_1000_.html

http://denali.blogg.no/1311983414_valper_er_sm_idioter_.html

Superklare bilder og tutta mi er skikkelig søt! :D Så lenge sida det der var...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå driver ikke jeg med slikt proffesjonelt så derfor spør jeg andre her som gjør det:

Hvor mye tar dere for en "standard" og gjennomsntittlig fotosession av en hund?

Si dere bruker feks. 1 time og kunde får høyoppløselig TIFF (evt. rawfil) på CD med alle rettigheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål.. Jeg er ikke en sånn fotograf, og aner ikke hva jeg skulle tatt for en slik session. Hva som er normalt i forhold til hvor mye jobb det er og lang tid det tar. Men jag hadde tatt nok slik at det hadde dekt utgifter for reise (hvis det var akutelt) osv. Pluss tidsbruk.

Hun har nå fått opp enkel hjememsider med eksemeplfoto: http://www.krop.com/cmfoto/#/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo langt fra proff selv, men ser for meg at jeg skulle sittet igjen med en timelønn på rundt 5-600,- etter at alle utgifter er dekket.

Holder man på i to timer (uten fakturering av evt. reise) så synes jeg 1000-1200,- bør være en grei sum. Da er det ikke tatt med evt. bestilling av kopier. Til den prisen hadde jeg kanskje kunnet gitt kunde en cd med lavoppløselige bilder til bruk på privat hjemmeside/Facebook etc.

Ser for meg at høyoppløselige filer samt retten til å bestille kopier av disse koster en 1000-lapp ekstra.

Vertfall slik jeg ser for meg... men jeg vet jo ikke hva prisene ligger på der ute.

Altså hvis jeg var proffesjonell og resultatene ble bra :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå driver ikke jeg med slikt proffesjonelt så derfor spør jeg andre her som gjør det:

Hvor mye tar dere for en "standard" og gjennomsntittlig fotosession av en hund?

Si dere bruker feks. 1 time og kunde får høyoppløselig TIFF (evt. rawfil) på CD med alle rettigheter...

Det er ikke noe særlig fastpris rundt det. Man ser hvordan det går mht. reise, tid og stresset for bearbeidingen. Enkel formel:

[utgifter]+[tid]+[location/studio]+[bearbeiding]+[hva kunden skal ha]

Råfiler burde du aldri gi uten et høyt tillegg i prisen. Rettigheter mister du med en gang og det er ikke så kjekt å se at folk, om de en gang klarer å åpne råfilene ( :P) voldta bildene dine og legge de ut på facebook, for så å se at folk spør hvem som har tatt de og personen gir ditt navn. Fysj.

Hos meg så får ingen røre bildene med mindre det har vært avtalt på forhånd (og da VET jeg på forhånd at du klarer å beherske redigering).

@Trådstarter: Regner med du er venninne av personen siden du reklamerer for henne? :P Hun er litt brutal på redigeringen, men ellers så likte jeg et par bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nektet tjenester fra en fotograf som ikke ville selge meg raw-filene.

Fotografen som skulle fotografere i bryllupet vårt skulle ha 5.000,- kr. og da fikk vi raw-filene på cd. (fikk gjennom dette etter mye "pruting")

Men det er nå vertfall meg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo i fotostudio med hundene og da fikk du ikke bildene. Vi handlet for 2000 i forstørrelser og da fikk vi gratis med cd med vanlig størrelse på bildene. Høyoppløselig måtte vi ut med 5000 mer for tror jeg. Har ikke prislista her.

Det ser jeg som helt naturlig jeg, jeg ser ingen "rett" i at jeg skal få raw filene vel, jeg er der for at de skal fotografere og redigere. ikke at jeg skal det.

Riot :thumbs:

De i vanlig størrelse var mer enn store nok om jeg vil printe på kort ol, samt fine på nett og pc og sånt. skal jeg ha forstørrelser og i rammer ringer jeg heller til studioet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo i fotostudio med hundene og da fikk du ikke bildene. Vi handlet for 2000 i forstørrelser og da fikk vi gratis med cd med vanlig størrelse på bildene. Høyoppløselig måtte vi ut med 5000 mer for tror jeg. Har ikke prislista her.

Det ser jeg som helt naturlig jeg, jeg ser ingen "rett" i at jeg skal få raw filene vel, jeg er der for at de skal fotografere og redigere. ikke at jeg skal det.

Riot :thumbs:

De i vanlig størrelse var mer enn store nok om jeg vil printe på kort ol, samt fine på nett og pc og sånt. skal jeg ha forstørrelser og i rammer ringer jeg heller til studioet jeg :)

I utgangspunktet har man ingen "rett" til å få raw-bildene utlevert nei, men dette kan man jo forhandle frem FØR man inngår avtalen. Hvis ikke dette er aktuekt, så går jeg evt. bare til neste fotograf.

Jeg tar jo aller helst bildene selv, men det blir litt teit å ta bryllupsbilder selv synes jeg. Er nok annet å tenke på den dagen.. hehe.

Men så fort meg selv samt hund og samboer skal bli med på bildet samtidig så blir det nok bedre i ett studio med bilder fra en proff fotograf. Men ikke hvis jeg ikke får forhandlet meg frem til raw-filene. Koster det meg mer penger så er er dte helt greit, men jeg betaler ikke 2-5.000,- for en cd med lavoppløselige bilder kun duganes til 10x15 foto.

Jeg er altså klar over at man ikke har rettigheter til noe som helst, men man står jo fritt til å forhandle i forkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nektet tjenester fra en fotograf som ikke ville selge meg raw-filene.

Fotografen som skulle fotografere i bryllupet vårt skulle ha 5.000,- kr. og da fikk vi raw-filene på cd. (fikk gjennom dette etter mye "pruting")

Men det er nå vertfall meg da :)

Skal lete godt etter en proff fotograf som gir deg råfilene uten heftig pålegg eller at han/hun kjenner deg godt fra før av. :) Du er nok en av ti, i hvert fall. ;)

I utgangspunktet har man ingen "rett" til å få raw-bildene utlevert nei, men dette kan man jo forhandle frem FØR man inngår avtalen. Hvis ikke dette er aktuekt, så går jeg evt. bare til neste fotograf.

Jeg tar jo aller helst bildene selv, men det blir litt teit å ta bryllupsbilder selv synes jeg. Er nok annet å tenke på den dagen.. hehe.

Men så fort meg selv samt hund og samboer skal bli med på bildet samtidig så blir det nok bedre i ett studio med bilder fra en proff fotograf. Men ikke hvis jeg ikke får forhandlet meg frem til raw-filene. Koster det meg mer penger så er er dte helt greit, men jeg betaler ikke 2-5.000,- for en cd med lavoppløselige bilder kun duganes til 10x15 foto.

Jeg er altså klar over at man ikke har rettigheter til noe som helst, men man står jo fritt til å forhandle i forkant :)

Som du sier - man står fritt i å forhandle, men ingen respektabel fotograf gir ut råfilene uten heftige vilkår som at du f.eks IKKE skal legge ut bilder du har redigert selv o.l. Er jo jeg som skal stå for de fine bildene, ikke du. Du betaler jo tross alt for å få de ferdiggjort.

Du hadde aldri fått negativene i gamle dager for eksempel. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg bare gitt bort bilder (til privatpersoner). Jeg har solgt bilde til en avis ved en anledning, men føler meg på på langt nær proff nok til å ta betalt av andre enda.

Fotografen det linkes til her hadde jo en del flotte bilder synes jeg.

Ja flinkere fotograf, jo bedre utstyr, jo mer tid og utgifter jo mer kan man ta seg betalt også.

Det er veldig mange som kan ta middelmodige/ fine bilder, men "mesterverk" og blinkskudd av god kvalitet er jo de fleste villige til å betale for :)

Jeg er forøvrig enig med Riot ang. råfiler. Om de i det hele tatt skal gis ut bør det ligge betingelser/ større beløp.

(Og jeg bare elsker bildene dine btw, men det vet du :P ) Er du utdannet fotograf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trådstarter: Regner med du er venninne av personen siden du reklamerer for henne? :P Hun er litt brutal på redigeringen, men ellers så likte jeg et par bilder.

Ja jeg har blitt kjent med henne. Hun overdriver kanskje litt med redigeringen, men jeg synes det er stilig, og alle har jo hver sin smak. Og hadde hun tatt på seg arbeid så hadde hun jo redigert de etter kundens ønsker. Det som er på bloggen er jo hennes måte å uttrykke seg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copyright-advokater og etablerte fotografer sier at man som fotograf aldri må finne på å selge råfilene sine. Det tilsvarer å selge negativer, hvilket ikke ble gjort før, heller. Kan ikke komme på en eneste respektabel fotograf som har solgt råfiler, men innen presse- og reklamebransjen er det heller ingen kunder som ber om å få kjøpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...