Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 630
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå begynner de å bli søte nå! De har begynt å spise fast føde, de leker, vandrer, JODLER, og er bare søøøte (og vakre!)

Første valp er født! En alledeles nydelig flott tegnet sort/hvit hannhund på 240 g

Sitat sms: "Vi har fått ei nydelig sort keiserinne! Alt vel!"

Skrevet

Tusen takk for alle lykkeønskninger dere!

Vi duret som sagt ned til veterinær. Der konstaterte de ved røntgen at det lå en valp til inne i Mille. Den lå fint til, med hodet mot "utgangen".

Vi prøvde derfor diverse metoder for å få Mille til å få rier, som var helt fraværende.

1. Akupunktur. Ingen effekt

2. Kalksprøyte og oxytoxinsprøyte (riesstimulerende) etterfulgt av en kort løpetur. Ingen effekt

3. Ga henne litt lettfordøyelig mat

4. Gjentok pkt. 2

5. Ventet 30 min, gjentok pkt. 2.

6. Ultralyd. Så at hjertet banker. Den lever! Stakk fingre inn. Kan kjenne den. Den ligger trygt og godt med alle membraner intakt.Prøver å stimulere rier vaginal. Har noe effekt, og vi får valpen nærmere "urgangen", men ikke nært nok til at man kan få tak og hjelpe den ut.

7. Gjentok pkt. 2 igjen.

8. Gjentok pkt. 6 (minus UL) igjen.

Keisersnitt veterinær blir tilkalt. Keisersnitt vurderes, men da det er et såpass stort inngrep, og Mille ikke i like stor grad vil kunne ta seg av sine valper og selv vil bli en pasient beslutter vi i fellesskap å vente sålenge valpen ligger trygt.

Jeg har fått med en sprøyte oxytoxin hjem som skal settes om hun får svake rier som ikke er sterke nok til å få ut valpen. Vi håper ting setter igang igjen av seg selv. '

Gutten er bare alldeles nyyydelig! Frisk, sterk og vakker med PERFEKTE tegninger! Stor hvot krage, flott bless og fire hvite bein.

Bilder kommer etterhvert.

Edit: Vi drar tilbake til vet. om ingenting har skjedd innen morgendagen.

• Like 2
Skrevet

Ååh tulleMille som skremmer oss sånn! Nå var jeg helt sikker på at du skulle komme med fæle nyheter!

Hvor lenge kan dere vente før den måååå ut?

Skrevet

He he, må jo bare skryte litt av Mille-mor også! 4 forskjellige assistenter/ veterinærer har løftet henne, røtnget henne, satt sprøyter i henne og håndtert valpen hennes i over 4 timer. Alt er helt greit, og hun svarer dem bare ved å slikke dem litt på hånda. Gromjinta :wub:

Hun har fått SÅÅÅ Mye skryt, for hun er bare verdens beste mamma for vesle-gutten sin, og verdens søteste til alle som håndterer henne.

• Like 9
Skrevet

Åh, dette blir litt for spennende - men så lenge fosterposen ikke ryker, bør jo valpen være trygg en stund til. Håper den lille kommer seg ut på egenhånd, så dere slipper keisersnitt!

Gratulerer med den lille gutten så langt!

Skrevet

Godt å høre at alt er bra med mor og barn! Jeg var redd den siste hadde dødd eller noe :( Men godt den har det bra!

Spent på å se gutten! :wub: Jeg har jo sagt at min basenji skal være perfekt tegnet, men det er egentlig bare noe jeg sier for da kan det aldri komme en valp jeg vil ha, fordi det er vanskelig å bli perfekt tegnet :aww:

Glad du har så mange andre på ventelisten og at det er feil farge! :sweat:

*holde seg GODT i nakken*

Skrevet

Godt å høre at alt er bra med mor og barn! Jeg var redd den siste hadde dødd eller noe :( Men godt den har det bra!

Spent på å se gutten! :wub: Jeg har jo sagt at min basenji skal være perfekt tegnet, men det er egentlig bare noe jeg sier for da kan det aldri komme en valp jeg vil ha, fordi det er vanskelig å bli perfekt tegnet :aww:

Glad du har så mange andre på ventelisten og at det er feil farge! :sweat:

*holde seg GODT i nakken*

Skal du ha basenji? Skrev du ikke også i Jeanettes tråd at du vil ha kelpie fra det kullet?

*forvirret*

Skrevet

Skal du ha basenji? Skrev du ikke også i Jeanettes tråd at du vil ha kelpie fra det kullet?

*forvirret*

En dag skal jeg ha Basenji, ja :) Kelpie skal jeg ha nå.

Basenji er fremtidig maskot og utstillingstjernen min! Men det er laaangt, laaangt frem i tid. Vi snakker sånn 10 år om jeg klarer å holde ut så lenge :lol: Basenji har vært min lengste hundedrøm!

Skrevet

En dag skal jeg ha Basenji, ja :) Kelpie skal jeg ha nå.

Basenji er fremtidig maskot og utstillingstjernen min! Men det er laaangt, laaangt frem i tid. Vi snakker sånn 10 år om jeg klarer å holde ut så lenge :lol: Basenji har vært min lengste hundedrøm!

Ok, fremdeles forvirret, men av andre grunner. Jeg liker å få drømmer oppfylt ASAP, jeg :D

• Like 1
Skrevet

Ok, fremdeles forvirret, men av andre grunner. Jeg liker å få drømmer oppfylt ASAP, jeg :D

Hehe, ja. Men jeg prøver å tenke litt fornuftlig, slik få av sonens brukere gjør :aww: *kremkremt* Nevner ingen navn Rak og Labbis og vet at jeg først og fremst ønsker en brukshund nå. I tillegg så har jeg en mor som har prøvd med all sin makt å overbevise meg om hvilke monstre Basenjien er, samt visse andre. Dermed har man litt betenkningstid, vurderer rasen og gjør opp sin egen mening. Er dette noe jeg kan takle? Også er det moro å studere linjer i mange mange år, slik at når dagen kommer og jeg er klar for en Basenji, så får jeg faktisk den jeg har drømt om så lenge, den perfekte! :wub:

(+ jeg tror 3 hunder blir litt for mye, Blondie skal leve i minst 10 år til!)

Just for the record: Den ER perfekt tegnet! :heart:

:o Sånn at sokkene er like lange på beina ovenfor hverandre? Ingen magetegninger? Er kragen slik at den går helt ned på halsen til frembeina? Lange sokker fremme, kortere bak? En liten bliss? Kanskje en delt bliss? Det er perfekte tegninger for meg :wub:

Skrevet

Skulle vært P-kull så kunne den hetet Pursuit of Pawfection :whistle: Også skulle han bodd hos meg, så klart! :aww:

Edit: Hva gjør du om valpene får ulik fødselsdato? Med registrering tenker jeg på? (det har sikkert skjedd mange ganger før, hunder som føder rett før tolv og resten kommer etterpå, jeg bare syns det var litt morsomt :lol: )

Guest Belgerpia
Skrevet

Gratulerer med den første da i alle fall :)

Jeg kjenner at jeg overhodet ikke hadde hatt nerver til å dar hjem å vente til i morgen altså.......... ikke litt engang. Og jeg skjønner ikke logikken heller. Tisper kommer seg utrolig fort etter keisersnitt - de er groggy til man kommer hjem, og så fit for fight. Det er skjelden problemer med at tispen ikke vil ha valpene eller ta seg av de, og i alle fall med en tispe som har hatt valper før så er det uproblematisk - hun har tross alt også født en valp.

Om valpen ikke kommer av seg selv, og hun skal gå i "fødsel" enda ett døgn før man eventuelt åpner - så er hun jo langt mer påkjent enn om man gjør det med en gang? Dønn sliten og så operasjon - jeg ser ikke helt at det er noe bra. Og på toppen av det så har man risikoen for at valpen dør.... Uff, kjenner jeg blir bekymret jeg...

Skrevet

Ja, jeg er definitivt bekymret BP, men både vet. og del-eiere mente det var det beste. Men huff... jeg ER engsetelig ja!

MegaMarie: Ja, nettopp slik er den tegnet. Den er helt paralell og lik på begge sider:

377470_10150423969642693_543512692_8881680_1347274356_n.jpg

• Like 6
Skrevet

Hehe, ja. Men jeg prøver å tenke litt fornuftlig, slik få av sonens brukere gjør :aww: *kremkremt* Nevner ingen navn Rak og Labbis og vet at jeg først og fremst ønsker en brukshund nå. I tillegg så har jeg en mor som har prøvd med all sin makt å overbevise meg om hvilke monstre Basenjien er, samt visse andre. Dermed har man litt betenkningstid, vurderer rasen og gjør opp sin egen mening. Er dette noe jeg kan takle? Også er det moro å studere linjer i mange mange år, slik at når dagen kommer og jeg er klar for en Basenji, så får jeg faktisk den jeg har drømt om så lenge, den perfekte! :wub:

(+ jeg tror 3 hunder blir litt for mye, Blondie skal leve i minst 10 år til!)

En hver må jo gjøre det som virker logisk og fornuftig for seg - jeg var bare nysgjerrig :)

Så får en jo håpe du har så flaks at den perfekte basenji fødes når det passer deg best ;)

Edit: Hva gjør du om valpene får ulik fødselsdato? Med registrering tenker jeg på? (det har sikkert skjedd mange ganger før, hunder som føder rett før tolv og resten kommer etterpå, jeg bare syns det var litt morsomt :lol: )

De fleste kull - virker det som - fødes i løpet av natta, og kan være fordelt på to døgn, og en får bare registrert med en dato. En kan velge den datoen hele kullet er ute, den datoen første valp er ute, den datoen flest valper blir født.

• Like 2
Skrevet

De fleste kull - virker det som - fødes i løpet av natta, og kan være fordelt på to døgn, og en får bare registrert med en dato. En kan velge den datoen hele kullet er ute, den datoen første valp er ute, den datoen flest valper blir født.

Amiga ble egentlig født dagen før hun står på skjemaet men hele kullet var ute på 30 så 30 ble på alle.

Selvom vi innså etterpå at hadde hun registrert de på 29 hadde vi kunne stilt på NV ifjor :lol:

Skrevet

Hmpf - fornuft er for pingler *titte på verdens beste trio som ligger strødd*

Åh håper lille frøkna kommer snart, har ikke nerver til dette. Kan ikke forestille meg hvor fælt det må være å være yodel og deleier og potensielle valpekjøpere når ting drar sånn ut. :o

• Like 1
Skrevet

En hver må jo gjøre det som virker logisk og fornuftig for seg - jeg var bare nysgjerrig :)

Så får en jo håpe du har så flaks at den perfekte basenji fødes når det passer deg best ;)

Fult lovlig å være nysgjerrig, håper jeg, for jeg er veldig slik selv :P Jeg bare tenkte du kunne få et utdypet svar på hvorfor jeg gjør som jeg gjør :) Og takk for informasjon om hvordan de registreres :ahappy:

Yodel, du har helt rett! Han er perfekt tegnet :wub: og det var dette jeg fryktet, men ikke trodde kom til å skje! Nå må jeg jo låse pc'en inn i et skap og selge nøkkelen på Finn.no :o Jeg tror jeg skal holde meg LANGT unna denne tråden fremover, og bare slette deg fra Facebook :lol: Det er det beste for oss alle!

Skrevet

Amiga ble egentlig født dagen før hun står på skjemaet men hele kullet var ute på 30 så 30 ble på alle.

Selvom vi innså etterpå at hadde hun registrert de på 29 hadde vi kunne stilt på NV ifjor :lol:

Hehehe, ja, det kan være kjekt å gløtte til terminlista også - mine valper var jo registrert født 24. juni, men keisersnittet startet 23. juni og jeg er ikke hundre prosent sikker på om den første valpen ble tatt ut av mors livmor litt før eller litt ettermidnatt. Det var et valpeshow 23. oktober, men jeg syntes 24. juni var mest rett fødselsdato når minst to ble plukket ut etter midnatt.

Da visste jeg jo ikke at den ene valpen skulle til Australia og at hans kommende eier var på besøk den helga, og at det hadde vært moro om de hadde fått stilt den helga... Men herlighet, det er bare en bagatell, og det vil alltids komme andre anledninger hvor en mangler en dag eller har en dag for mye for å gjøre det en vil.