Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

I en periode virket det som at hun skjønte at alt skulle skje ute. Hun er flink å tisse ute og vet hva jeg forventer når jeg setter hun på gresset. Men bæsje har hun bare villet gjøre inne de siste 2 dagene. Jeg gikk 3timers tur i dag og en til på kvelden og var ute 1 time. Men hun nekter å bæsje ute. Helt plutselig! hva gjør jeg?

Skrevet

Skummelt å bæsje så langt hjemmefra? Tre timer ute med så liten valp er lenge det, og kan ha gjort henne så sliten at det ikke kom noe før hun var inne/hjemme igjen.

Ta henne ut på en trygg plass nær hjemmet, og STÅ der til hun gjør sitt. Ikke gå, ikke lek, ikke mas, bare vær der.

Skrevet

Er valpen bare snart 10 uker? Er ikke en 3 timer lang tur litt i lengste laget da? Beklager hvis jeg tar feil..

Jeg ville bare vært ute helt til hun bæsjet jeg.. Spesielt etter at hun har sovet, så må det jo komme noe etterhvert.. Ville også holdt meg i nabolaget og bare tatt det med ro, og vært tålmodig. Valper kan dryge veldig innimellom :P

Skrevet

Kutt ut 3-timers tur med valpen.

Ta den med ut etter søvn, lek, mat og når du ser den gjør tegn til å måtte ut. Da tar du den ut i hagen, hold den i bånd og stå der til valpen har gjort fra seg. Begynner den snuse rundt og virke ukonsentrert tar du den inn og følger med på den. Når den begynner gjøre tegn igjen så tar du den ut. Gjenta gjenta gjenta.

Husk og på at det er viktig selv om det er i din egen hage at du plukker opp etter valpen da, for de ferreste liker å gjøre fra seg et sted hvor det er masse småhauger.

Skrevet

3- timers tur er alt for mye hvis valpen er 10 uker. Uansett om den er i vogna eller ikke. Er den våken, så er det vel mye inntrykk over lang tid.

Ta heller korte turer ut (spesielt etter lek, soving, mat og slike faste 'gjøremål') og til faste plasser gjerne - la den få svirre rundt selv. Følg med inne, og løft den opp og gå ut på samme plass hver gang. Lettere å se og rekke å ta de ved avføring enn tissing egentlig - de bruker vanligvis å vise det bedre. (selvfølgelig må avføring plukkes opp hver gang)

Blir den tatt og og ut hver gang den skal til å drite inne, så skjønner den det raskt - tar lengre tid for hvert uhell egentlig, så man sparer seg mye tid ved å være ekstra oppmerksom en liten periode.

Skrevet

Hmm, jeg går ikke vanlighvis 3 timers turer hver dag. Jeg har barn jeg må tenke på også som trenger :rolleyes2:

En valp tåler jo det. Uansett, jeg plukker alltid opp etter hunden, skjønner ikke hvor dette temaet kom inn :huh:

Hun har brukt hagen som et fast sted hele tiden. Men plutselig ville hun ikke mer. Men i dag klarte hun det! Da var det full party for en hund altså :icecream:

Ikke 1 eneste uhell i dag *puh* Jeg går faste turer i området, der jeg vet det finnes andre hunder. sosialisering er vel viktig det også? :aww:

Altså jeg har hatt hund i alle år, vært igjennom maaaange valper. Men jeg har bare aldri hatt denne type problemstilling før, kan man si. Men kanskje det bare var bagateller, så vi får se nå da :thumbs:

Skrevet

Jeg gikk 3timers tur i dag og en til på kvelden og var ute 1 time. Men hun nekter å bæsje ute. Helt plutselig! hva gjør jeg?

Med en valp på snaut 2 og en halv mnd??

Du må roe ned veldig, en valp har null behov for flere timer tur, det kan derimot være veldig slitsomt og muligens skadelig for hunden.

Skrevet (endret)

Må slenge meg på koret om lange turer og slikt jeg. Vi opplevde litt av det samme med siste valpen her - vi begynte å gå litt for langt hjemmefra, og vips; det ble tryggere å bæsje inne.

Enkelte av disse søte små synes det er tryggest å bæsje (man setter seg gjerne litt utsatt til vettu) hjemme eller nær hjemme, eller på et sted der man føler seg trygg og komfortabel kan du si.

Du får ta det som et kompliment, hun føler seg i alle fall trygg nok til å bæsje hjemme :rolleyes2:

Om jeg forstår det riktig, snakker vi her om en valp på 10 uker? De trenger å bruke tid til å utforske verden, og utvider sin "komfortsone" gjerne gradvis - noen saktere enn andre. Her må man se an valpen, og prøve å forstå at om man er på en litt ukjent plass kan det faktisk være litt ekkelt å skulle sette seg ned for å skite.

Det beste med dette er at jeg mener det er helt klinkende normalt og ganske forståelig. Ta tiden til hjelp, og ikke forvent at vesla skal skite annet enn rundt hjemme inntil videre. La henne få styre dette selv, det er det beste :)

Hun overlever sikkert (men, Pan har et poeng. Man skal passe seg litt her..) en tretimers rusletur om hun får ligge i vogna mesteparten av turen, men ikke forvent at hun skal gå på do slik på et totalt fremmed og ukjent, kanskje litt skummelt sted med nye lyder, nye lukter, nye inntrykk. Husk de er kjempeflinke til å skjule sine følelser ofte, spesielt de litt negative, så selv om hunden virker aldri så glad og fornøyd er det overhodet ingen garanti for at den føler seg trygg nok til å sette seg i hockey..

PS

Husk å ta dere god tid til å utforske verden - også hjemme og innenfor 10 - 50 - 100 - 150 (gradvis, se) meter hjemmefra! :thumbsup:

PS2

Som sagt, det løser seg. I alle fall for oss. Lille piraja er nå 9 måneder og i Juli satte hun seg ned og la en kabel midt mellom noen tusen turister, et orkester og et vaktskifte med skrik og skrål på meget eksklusiv brostein utafor slottet i Stockholm. Tilsynelatende helt uanstrengt :punk:

Endret av jlkm
  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...