Gå til innhold
Hundesonen.no

American Hairless Terrier

skyenbrist
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Vi er to uerfarne hundeeiere der den ene er allergisk.

Vi ønsker og skaffe oss en hund sammen og har funnet ut at American Hairless Terrier

sannsynligvis er rasen for oss.

Tenker å bruke dette emnet til å tilegne oss informasjon omkring det å eie og oppdra en AHT før vi tar en avgjørelse på om det er hunden vi skal ha.

Først og fremst lurer vi på om det er noen som avler AHT i Oslo-området?

Eller om det er noen eiere som bruker å gå tur i frognerparken og ville vært villig til la oss hilse på en?

På forhånd takk:)))

Hilsen Eirik og Kim-André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk at det er ingen garanti at den av dere som er allergisk ikke reagerer på aht. Det er egentlig ganske sjelden det er pels man reagerer på men andre ting.

Jeg så på disse da jeg så etter ny hund, men virket ikke som det fantes noe oppdrett i norge da i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk at det er ingen garanti at den av dere som er allergisk ikke reagerer på aht. Det er egentlig ganske sjelden det er pels man reagerer på men andre ting.

Jeg så på disse da jeg så etter ny hund, men virket ikke som det fantes noe oppdrett i norge da i hvertfall.

Det er viktig dette Kaja sier. Hvor trist det enn er, allergikere reagerer vel så mye på allergenene fra spytt, urin og hudceller som selve pelshårene. Vær obs på det, og ikke minst det faktum at en allergiker som utsettes for det han/hun reagerer på over lengre tid kan bli verre av allergien sin.

Det er verre å kjøpe en valp man må levere tilbake etter et års tid, enn å ikke kjøpe valp i det hele tatt.

Her er NAAF's sider om dyreallergi

Håper det ordner seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en amerikansk nakenterrier som nabo faktisk. Han heter Pepsi, og jentene elsker han! Han er ganske guffen å ta på, det er bare ru hud og ingen pels å jobbe med, så jeg har litt problemer med å kose med han, hehe.

Gutta som eier han er flinke til å ta han med på ting, og han har nylig vært på flyttejobb sammen med den ene papsen sin, og skal på rypejakt med den andre (dvs sitte i sekken og se på).

Han virker som en veldig trivelig og ålreit type, og for meg som har disse ekstremt selvstendige og sjølgående shibaene som egentlig ikke trenger min assistanse i det hele tatt, er det fascinerende med en hund som er så avhengig av eierne sine. Han må smøres inn med solkrem om sommeren, og går med klær fra tidlig seinsommer feks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor du kjøper fra, men fra de fleste land i EU er det ikke noe problem så lenge du innfører valpen før den er 12 uker.

Du trenger bare en importtillatelse fra mattilsynet og erklæring fra oppdretter om at den ikke har vært utsatt for risiko.

Her har du litt info.

Vi er mange her som har hentet valp fra det store utland, og den største utfordringen for min del var språket og at jeg ikke fikk tid til å bli kjent med valpene før jeg plukket ut min.

Edit: her har du litt info om innførsel av hund under 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...