Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukomfortabel med oppdragelsesartikkel på raseklubbens webside


Kensington Gate
 Share

Recommended Posts

http://www.nck.no/in...id=15&Itemid=44

Jeg kjenner at jeg blir litt ukomfortabel med å se denne typen pedagogikk på raseklubbens offisielle side. Hvordan folk velger å oppdra sine egne hunder er opp til hver enkelt, men dette opplever jeg som en ganske gammeldags tilnærming. Overreagerer jeg?

"Forsvar av maten er også en måte for valpen å prøve ut sin posisjon på. Det er særdeles viktig at du som leder ikke lar den lille oppsernasige type tro at dette kan tolereres. På et tidlig stadium er det svært viktig, og også enkelt å korrigere valpen, men hvis du overser valpens protester, kan det utvikle seg til mer eller mindre uløselige problem ettersom valpen vokser til. Ta et tak i nakkeskinnet og rist den, se så morsk ut du bare kan, og si fy eller nei med din dypeste stemme. Ikke bruk valpens navn i forbindelse med korrigering. Bruk så tiden til å markere deg som leder gjennom lek og øvelser som valpen kan lære."

Kan legge til at jeg syntes den avsluttende paragrafen er fin, men at den ikke står helt i stil med andre ting som er skrevet:

"Som før sagt, få til en kommunikasjon med hunden din så dere forstår hverandre, det er kanskje det aller viktigste. At du er en real og god leder, at du er en person til å stole på, at det er trygt og komme til deg, da tror jeg at ditt hundehold vil bli en glede."

Endret av Kensington Gate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner ikke dette behovet enkelte har for å leke 'hundemor' jeg... Som 2ne sier er det tusen små ting hundemor gjør som vi ikke har en sjanse til å etterape, hvis vi i det hele tatt oppfatter de

Njæ. Det får bli opp til NCK å bytte ut den artikkelen med det de mener er bedre. Det ser jo ut til at fornuften vil seire til slutt her.. Dessverre er det her blitt en debatt som er til tider f

Om dere skal klage ville jeg også lagt med et forslag til en alternativ artikkel med andre metoder. Og til alle lurkere med collier. Meld dere inn, hiv dere på, vi er ikke farlige.

Har ikke disse fått et par beskjeder fra medlemmene sine tidligere? Jeg minnes jeg har lest om det der på canis b.l.a og at det faktisk ble sendt inn mail hvor man ytret ønske om litt oppdaterte metoder, spesielt siden rasen er såpass myk.

Rare greier, jeg er ikke imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke noe de bør være stolt over det der. For meg er slikt så alvorlig i å med at de 'lærer' andre med samme rase som meg og viser et syn på hund jeg ikke vil være endel av, at jeg ville ha meldt meg ut hvis det ikke hadde blitt endret innen rimelig tid. (hvis jeg hadde samme rase, eller hvis det har stått på min raseklubb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette blitt postet på siden til malamute klubben ville jeg send en mail og fortalt hva jeg synes om det og kanskje opplyst de litt om hva som gjelder denne tidsalderen. Den artikkelen synes jeg er litt skremmende med tanke på at den helt sikkert blir lest av folk som ikke har særlig mye erfaring med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har begynt en debatt på klubbens forum nå, men behandling av saker i denne klubben går som regel ikke akkurat raskt. Kanskje om man kan gå sammen som en gruppe og sende en klage? Vi får se.

Jeg er helt med på det, har tenkt dette før et par ganger... Synes ikke det er overreagering. Klubbens side fronter klubben vår, og nye valpeeiere bruker gjerne slike sider titt og ofte for råd og veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuser litt på korthårscollie som neste hund og leste denne artikkelen da jeg var innom klubbens hjemmeside. Må si jeg hevet øyenbrynene litt. Jeg velger å se bort i fra den, og avskriver den som "gammeldags svada" (i hvert fall de delene som er slik som det du siterer her). Det passer ikke med mitt syn på hundeoppdragelse ganske enkelt. Men den gir jo et litt merkelig inntrykk av hva slags metoder klubben mener er best på en collie eller på hunder generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at dette er uheldig å ha på klubbens hjemmeside. Spesielt for en slik raseklubb som er såpass stor, og er klubb for en rase som gjerne tiltrekker seg mange førstegangshundeeiere :hmm: De som er mer erfarne med hunder, velger nok stort sett å ta denne artikkelen med en klype salt, men nye hundeeiere tror kanskje at det er slik man skal behandle valpen.

Håper dere får gjennomslag for klager, og at klubben legger ut et mer positiv tilnærming til oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt i tråden på NCKs forum at det ikke er naturlig adferd for hund- eller ulvemor å bruke risting i nakkeskinnet som oppdragelsesmetode av valper. En av mine motdebattanter hevder at en god hundemor gjør nettopp det og at hun har sett det hundrevis av ganger.

Jeg mener å ha lest noe faglitteratur om nettopp dette, men husker ikke hvor - er det noen andre som har kjennskap til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har mot-debattant mye erfaring med hunder som er mentalt ustabil. Vet de har diskutert dette temaet på canis endel og husker jeg syntes en innleggene var skikkelig informativ om hvorfor dette ikke er tilfellet. Dessverre finner jeg den ikke igjen og har ingen dokumentasjon dessverre.

Syns
sier det jeg mener på dette ganske så bra. (ingen dokumentasjon dog)
"nakkeristing har som formål å drepe et byttedyr, og har ingenting med oppdragelse å gjøre. Selv om mine tisper til dels har vært ganske så bestemte mødre, har jeg aldri sett dem riste valpene etter nakkeskinnet. Irettesettelse kommer som et brøl, åpen kjeft over valpens hode/nakke, kanskje et lynsnart klyp- men aldri risting!!"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, har lest dette, men er ute etter utsagn fra adferdsspesialister eller forskere. Dessuten nytter det ikke å komme med saksinger fra canis i denne diskusjonen, ettersom canis visstnok er en gjeng med tullinger. :rolleyes2:

Fant noen nyttige sitater her:

http://www.shibaliv.com/Solvors.shibaside/Bokomtaler/hundeskolen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss snu på spørsmålet? Hvorfor skulle en valpemamma riste sitt avkom i nakkeskinnet og risikere skader, når det instinktet er å få avkom som vokser opp og får ført genene videre?

Jeg har heller ikke sett en valpemor riste en valp, men jeg har sett at de gjerne gir beskjed til en valp med andre signaler. Slik som å dempe med å gape over snute, lyd og fakter.

Jeg har også sett mange ganger at når valpen er liten nok, at valpemor tar et forsiktig tak i nakkeskinn/gape over hele hode for å flytte valpen som er kommet for langt vekk, eller at moren ser grunn til å flytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker?

http://www.shibaliv...undeskolen.html

Her har du blant annet en sitert uttalelse fra Runar Næss som jeg mener er en av Norges fremste eksperter på ulv og atferd. Om ikke den fremste?

Filleriste en valp slik er lik en død valp. Lurer hvem som er tulling jeg :S

Darwin, sikkert.

:P

Endret av Miriam
Dobbelpost. Mod Miriam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten nytter det ikke å komme med saksinger fra canis i denne diskusjonen, ettersom canis visstnok er en gjeng med tullinger. :rolleyes2:

Nevnte motdebattant har konfrontert meg med tråden her på Sonen og for å være ordentlig, så presiserer jeg at ingen på NCK sitt forum har brukt ordet "tullinger" om Canis-folket, men de har brukt ord som at de syntes det er rare råd der, mye dilling, bare klikker og pølser. Og det er jeg til en viss grad enig i. Men dette med Canis dukket altså opp da det ble nevnt at det hadde vært en negativ diskusjon om oppdragelsesartikkelen og en debattant sa at det "MÅ ha stått på Canis".

Vedkommende syntes forøvrig ikke noe om å lese at hun har "erfaring med hunder som er mentalt ustabile".

OK, tilbake til innlegget på det andre forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen bryr seg om man mener dette uansett, men greit at du oppklarte slik at det ble riktig.

Selvfølgelig må de være ustabile - ingen mor prøver vel å ta livet av sitt avkom - iallefall ikke hundrevis av eksempler på det. Filleristing ER et angrep det - akkurat slik man ser når hunden løper etter noe, får tak i det og rister ivei. Så enten har du referert feil ord, eller denne personen har brukt feil. Ellers så legger denne personen noe helt annet i det ordet enn hva det egentlig betyr i en slik setting (etter min mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bedt om å poengtere at ingen har nevnt noe om filleristing, verken i artikkelen vi diskuterer, eller i diskusjonen på NCKs forum. Selv syntes jeg risting med eller uten fille er unødvendig og heller ikke konstruktivt. Setningen som står i artikkelen er:

Ta et tak i nakkeskinnet og rist den, se så morsk ut du bare kan, og si fy eller nei med din dypeste stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg nettopp kjøpt meg collie og skulle meldt meg inn i klubben, og så lest det der, hadde jeg raskt ombestemt meg med hensyn til medlemsskap. Maken til SLUDDER og eldgammelt pølsevev de formidler!

Noen burde tipse klubben om at vi gikk inn i et nytt årtusen for 11 år siden... Nye tider, nye metoder og nye tankeganger. Det startet allerede på åtti-nitti tallet, så det er på høy tid NCK følger etter!

SLETT det fra klubbens sider, stemmer jeg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen burde tipse klubben om at vi gikk inn i et nytt årtusen for 11 år siden... Nye tider, nye metoder og nye tankeganger. Det startet allerede på åtti-nitti tallet, så det er på høy tid NCK følger etter!

Det er blitt sagt til de for en tid tilbake og de skulle se på teksten, men ingenting er gjort. Nå går det jo tydeligvis en diskusjon på deres eget forum vedrørende teksten også.

Syns det blir litt selvmotsigende den artikkelen når den avsluttes med "At du er en real og god leder, at du er en person til å stole på, at det er trygt og komme til deg, da tror jeg at ditt hundehold vil bli en glede." - hvem f ... stoler på og syns det er trygt å komme til en eier som skal begå slike ting som artikkelen består av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt i tråden på NCKs forum at det ikke er naturlig adferd for hund- eller ulvemor å bruke risting i nakkeskinnet som oppdragelsesmetode av valper. En av mine motdebattanter hevder at en god hundemor gjør nettopp det og at hun har sett det hundrevis av ganger.

Jeg mener å ha lest noe faglitteratur om nettopp dette, men husker ikke hvor - er det noen andre som har kjennskap til det?

Har blitt anmodet om å sitere direkte og det ordrette sitatet er da:

En god colliemor med sine to valper hvor mor oppdrar dem nettopp ved å "bite" i nakkeskinnet / over nakken. Har jo sett det hundrevis av ganger selv også, det ER en normal måte å oppdra for en valpemor. Og hun mener IKKE å drepe valpene sine fordet !

Så jeg beklager at det ble litt feil da jeg skrev "nettopp det", men jeg mener fremdeles at det ikke er normalt for en hundemor å oppdra valpene ved å bite (eller "bite" - hva det nå enn er). Å flerre, knurre, dytte og gape over er dermimot helt kurant. Og dersom det er "gape over" som menes, så er vi fortsatt like langt med hensyn til å imitere hundens atferd med hensyn til det å ta i nakkeskinnet og riste, for da stemmer jo ikke det overens.

Jeg tillater meg da å kopiere vedkommendes siste post slik at hennes syn blir representert i hennes egne ord i stedet for mine:

Ditt sitat fra hundesonen Linda : Jeg har sagt i tråden på NCKs forum at det ikke er naturlig adferd for hund- eller ulvemor å bruke risting i nakkeskinnet som oppdragelsesmetode av valper. En av mine motdebattanter hevder at en god hundemor gjør nettopp det og at hun har sett det hundrevis av ganger.??

Dine forumkjennskaper trakk iallefall den slutningen og oversatte dette raskt til filleristing! Og ja hvor var da rettelsen av den misforståelsen?, det passet bedre for deg og din argumentasjon og få dem til å tro dette ikke sant??

ps ser nå at du har rettet opp dette at det ikke står filleristing i artikkelen, men jeg må igjen be deg Linda du får sitere hva som som står i innleggene heretter. For du ser selv at det du skrev i dette sitatet over i rødt, der hevder du noe jeg ikke har skrevet!

Og som Z****y også skriver, du vet godt at dette temaet er veldig omdiskutert også blandt fagfolk. Du trekker her fram enkeltpersoner og artikler, som sikkert har gjort og gjør mye bra, andre synes kanskje Cesar Milan er en flott hundekjenner og mener han har god kunnskap.

Dumt å engasjere med i slikt kanskje.... waist of enery egentlig... Men som collie eier og oppdretter på norsk collie klubbs forum for oss medlemmer

( og andre interesserte i rasen), så kunne jeg ikke la være å si ifra om urett og engasjerer meg derfor!

Denne artikkelen er god og oppfordrer ei til filleristing av valper og fysisk mishandling! Og jeg håper den vil stå slik den står, og jeg vet om flere som har ytret det samme. Den oppfordrer jo til sitat Som før sagt, få til en kommunikasjon med hunden din så dere forstår hverandre, det er kanskje det aller viktigste. At du er en real og god leder, at du er en person til å stole på, at det er trygt og komme til deg, da tror jeg at ditt hundehold vil bli en glede.

-----

(Da håper jeg at jeg har rettet opp i det som var galt, og så syntes jeg det hadde vært fint om du ville melde deg på Sonen og bli med i debatten selv!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, greit at en eller noen få personer fortsatt lever i 80 tallet, men klubben skal vel tale for massen og hva klubben står for, også med tanke på nye medlemmer. Vil de virkelig kun ha inn ukyndige hundeeiere og noen få med litt kunnskap på hund som fortsatt lever i fortid? Ingen av de jeg kjenner som har litt peiling på hund som forfekter et slikt syn - de har lest seg opp og gått kurs på dagens kunnskap og metoder.

For å ta en test: Vil noen her på sonen at en slik tekst skal representere din klubb?

Nei svarer jeg - da hadde jeg meldt meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg virkelig håper ikke er tilfellet, er at dette har med artikkelforfatter å gjøre. Hun er nemlig en av de oppdrettere her til lands med lengst erfaring med rasen og som har oppdrettet en rekke champions - hennes linjer danner grunnlaget for en rekke av de norske oppdretterne. Jeg la ikke merke til forfatteren før en god stund inn i debatten - selv har jeg ikke noe vondt å si om henne, de få gangene jeg har møtt henne, har det vært hyggelige ordvekslinger - jeg bare håper inderlig at dette ikke har noe med lojalitet overfor forfatteren å gjøre - det er helt likegyldig hvem som har skrevet det og denne saken har ingenting med enkeltpersoner å gjøre. Som jeg før har sagt, så mener jeg at folk må få ha frihet til å oppdra sine hunder som de selv vil - det er bare det at klubben skal representere medlemmene og da bør det være en kurant sak å finne ut om slike artikler faktisk gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...