Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere valp fra Sverige - regler, priser, etc..


soelvd
 Share

Recommended Posts

Prøver å bli klok på alle disse reglene, men får det ikke helt til. Og tråder om lignende temaer er jo gjerne noen år gamle. Noen nyere erfaringer om dette? Både i forhold til moms, regler for å få den over grensen, kan de tas med når de er 8 uker, etc. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt tre hunder i Sverige og aldri måtte betale moms for dem. To har blitt hentet med bil, en med tog. De kan taes med over grensen når de er 8 uker og i fjor da jeg hentet min var det ikke noe ekstra mikk makk for å få det gjort (noe annet er det vel hvis man blir stoppet...). Nå er det vel kommet regler om ormekur, men er usikker på om den gjelder for valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en relativ ny tråd om import :)

Det er kommet nye regler siden 2010. :-)

Har kjøpt tre hunder i Sverige og aldri måtte betale moms for dem. To har blitt hentet med bil, en med tog. De kan taes med over grensen når de er 8 uker og i fjor da jeg hentet min var det ikke noe ekstra mikk makk for å få det gjort (noe annet er det vel hvis man blir stoppet...). Nå er det vel kommet regler om ormekur, men er usikker på om den gjelder for valper?

Takk for info :) Det vet jeg ikke noe om. Men det er vel kanskje ikke så mye vanskeligere enn å ta en tlf til mattilsynet og tollvesenet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglen om ormkur gjelder for valper som de gjelder for voksne, intet unntak der.

Tollregler:

Regler for fritak fra toll og avgifter

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt.

Det er vel slik at det er sjelden man blir stoppet i tollen, men det kan skje, og da kan man risikere å bli tatt for smugling om hunden da ikke alt står registrert på deg og man må vise kjøpekontrakten. Veldig mange oppdrettere setter en lavere pris på kjøpekontrakten, sånn at man kan fremvise denne i en eventuell kontroll, i tillegg til at man har en kontrakt som viser kjøpesummen.

Så alt i alt kommer det an på hvor ærlig du velger være og om du blir stoppet. Momsen er vel 24% av kjøpesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...