Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som student?


lazaros
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen! :wave:

Kan jo bare fortelle litt om meg selv. Jeg er en kar i starten av 20-årene som studerer Oslo og har akkurat begynt på andre år av en bachelor (3 år). Jeg har lenge hatt lyst på hund, og i det siste har det blitt uutholdelig :rolleyes2: Planen er å skaffe en golden retriever valp.

Så spørsmålet er; er det mulig for meg som student å samtidig studere og ta meg av en valp? Studiet jeg tar er ett helt gjennomsnittlig hardt studium. Det krever av meg at jeg må være på skolen 4 dager i uka, og da i gjennomsnitt 5 timer om dagen. Hvis jeg skaffer meg en valp vil jeg prøve å time det så nærme starten av sommerferien som mulig (da vil jeg også evt. ta meg de 2 månedene fri så jeg får blitt ordentlig kjent med "karen" og i tillegg gå på valpekurs osv :D )

Er dette gjennomførbart eller blir det for mye med fult studium og en valp samtidig?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen :D

Jeg fikk meg valp midt i semesteret, det gjør jeg aldri igjen, for man trenger MYE tid med en gang man får den. Så å få valp for deretter å ha 2 måneder fri høres perfekt ut i mitt hode. Det er nok det jeg gjør om jeg får valp nr 2 en gang i fremtiden.

Ellers så er det ikke noe problem å ha hund i studiene, faktisk ofte mer en fordel. Fordi du har ofte mer tid til valpen, feks om du har fritimer kan gå hjem å lufte den. Det jeg merket ble litt pes var at jeg jobbet ettermiddag, så om jeg var på skolen hele dagen og skulle rett på jobb fikk jeg utrolig dårlig samvittighet ovenfor valpen. Da var det greit å ha en som kunne passe den på ettermiddagen.

Men nå så jeg at du ikke skrev noe om jobb, så da antar jeg du heller ikke har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen :)

Jeg fikk min siste valp rett til sommerferien. Hadde igjen 1 eksamen og hentet henne 31. mai.

Da fikk jeg hele sommeren til å være sammen og gå kurs og jobbe med hjemme alene treningen, var ganske perfekt timing :D:thumbs:

Er ikke alltid kull kommer helt som det passer da :P

Men fult mulig å ha hunder og skole, ene her på sonen studerer til vet og har 3 hunder hun trener aktivt med + jobb etc.

Mine ligger hjemme når det er forelesning også drar jeg ofte hjem om øvingen er noe jeg klarer helt fint på egen hånd og kommer litt tidligere hjemt il de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet er; er det mulig for meg som student å samtidig studere og ta meg av en valp? Studiet jeg tar er ett helt gjennomsnittlig hardt studium. Det krever av meg at jeg må være på skolen 4 dager i uka, og da i gjennomsnitt 5 timer om dagen. Hvis jeg skaffer meg en valp vil jeg prøve å time det så nærme starten av sommerferien som mulig (da vil jeg også evt. ta meg de 2 månedene fri så jeg får blitt ordentlig kjent med "karen" og i tillegg gå på valpekurs osv :D )

Er dette gjennomførbart eller blir det for mye med fult studium og en valp samtidig?

Takk for alle svar!

Hei

Vi gjorde akkurat som deg, og det gikk veldig greit. Mange studier gir jo også mer fleksibilitet enn når man kommer ut i jobb, så man har mulighet til å tilpasse seg litt i begynnelsen, hvis ikke valpen kan være så lenge alene i begynnelsen. Hvis du finner et bra kull som er leveringsklare i juni er jo det helt perfekt:) Men det finnes jo ulemper også; økonomi (du må vite at økonomien tåler de utgiftene du får til vet./mat/kurs osv. Det er lurt med forsikring!), vanskeligere å leie leilighet (viktig å ha det på plass før valpen kommer, dvs vite at du får lov til å ha hund der du bor; har du kjøpt leilighet i borettslag f.eks, så har de i teorien ikke lov til å nekte, men leier du er det huseier som bestemmer) også kan du ofte ikke være fullt så sosial som mye av studentlivet legger opp til (men etter å ha studert noen år, så er man jo ofte ferdig med den meste ekstreme sosialiseringen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! :wave:

Kan jo bare fortelle litt om meg selv. Jeg er en kar i starten av 20-årene som studerer Oslo og har akkurat begynt på andre år av en bachelor (3 år). Jeg har lenge hatt lyst på hund, og i det siste har det blitt uutholdelig :rolleyes2: Planen er å skaffe en golden retriever valp.

Så spørsmålet er; er det mulig for meg som student å samtidig studere og ta meg av en valp? Studiet jeg tar er ett helt gjennomsnittlig hardt studium. Det krever av meg at jeg må være på skolen 4 dager i uka, og da i gjennomsnitt 5 timer om dagen. Hvis jeg skaffer meg en valp vil jeg prøve å time det så nærme starten av sommerferien som mulig (da vil jeg også evt. ta meg de 2 månedene fri så jeg får blitt ordentlig kjent med "karen" og i tillegg gå på valpekurs osv :D )

Er dette gjennomførbart eller blir det for mye med fult studium og en valp samtidig?

Takk for alle svar!

JA! :) For min del er det faktisk lettere å ha valpen når jeg studerer. Man studerer jo like mye som en jobber (om du går 100%), men du har mye større frihet til å kunne være hjemme, disponere tiden selv, etc. For meg har det vært helt supert å kunne være mye hjemme med den de første årene. Lykke til, kos deg! Jeg gleder meg til bilder her på forumet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går nok helt fint! :) Jeg går selv andre året, og har akkurat kjøpt hund nummer to. Hittil går det strålende! Fikk valpen i slutten av august, så jeg har ikke hatt så lang tid med henne heller. Men nå har jeg en eldre hun (golden :) ) som er god å ha i forholf til alenetreninga i starten. Mayah er trygg alene mens jeg er på forelesning så lenge Elwira er der.

Jeg kjenner jeg syns det er mye lettere å ha hund som student. Goldenjenta mi har fått mye mer tid med meg etter jeg flytta ut for å studere for ett år siden. Så lenge du prioritere hunden framfor mye annet, har en nokså stabil økonomi, og du har plass å bo med hund syns jeg du skal gå for det :)

Lykke til! Vil se goldenvalpebilder etterhvert! :D:wub: Finnes omtrent ikke noe søtere enn en goldenvalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å studere da min hund var 4-5 måneder gammel, og var student hele det første året hans. Så hadde jeg et opphold på to år da jeg jobbet, og nå har jeg begynt på første år av en bachelor.

Min erfaring er at som student har jeg mye mindre dårlig samvittighet ovenfor Casper, og mer overskudd. For ikke å snakke om at det er kortere dager, ofte trenger han bare være hjemme alene et par timer før jeg er hjemme igjen. Så jeg synes studenttid + hund er en ypperlig kombinasjon. Særlig når man anskaffer seg valp er man mye mer fleksibel.

Det blir jo endel utgifter, og du må være forberedt på å sette av 600 kr i måneden på hundemat, pluss at det er mange andre utgifter i begynnelsen på utstyr, vaksiner, forsikring osv.

En annen ting du må huske på att det er dritvanskelig å få et sted å bo med hund... så om du ikke bor på et sted der det er lov nå, så burde du være veldig tidlig ute med å finne deg noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :D

Takk for gode råd, nå ble jeg skikkelig oppløfta her! Det virker som om nesten alt stemmer for meg, så da blir forhåpentligvis dette planen.Jeg har bra nok økonomi, og har ingen jobber ved siden av studiet. Det eneste problemet da blir å skaffe ett sted å bo i Oslo hvor jeg kan ha hund. Men det skal vel kunne gå ann, er nok bare å begynne å lete tidlig :)

Angående det sosiale i studietiden vil valpen absolutt gå først. Jeg har kommet litt over det "feste-hver-helg" stadiet, nå er jeg heller der at jeg tar meg en øl eller ett glass vin ett par kvelder i uka :P

Nå håper jeg virkelig dette funker og ser fram til Juni 2012 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben!

Jeg kjøpte valp midt i hardeste studietiden før en stor eksamen. Fordelen er at jeg kunne ha med min valp i forelesningene. Jeg hadde også to voksne hunder ved siden av. Det eneste som var problematisk var bostedet. Jeg fikk ikke lov til å ha en ekstra hund der egentlig, noe som var litt slitsomt, så da tilbrakte jeg og hundene mer tid på skolen enn hjemme. Det var også litt slitsomt å drive med hjemme-alene-trening i 3.etasje på Bislett, lufte valpen klokken 3 om natten på en 2kvm stor gressflekk og unngå klager om tassende labber.

Nå er jeg fast bestemt på å alltid bo i 1.etasje! Fordelen med å ha valp i byen var jo at hun fikk veldig mye bra miljøtrening og sosialisering på allslags mennesker, i tillegg til at det krevde at jeg startet hverdagslydigheten tidlig. Nå som jeg bor mer på landet er det fristet å la hundene trekke i båndet den korte veien til skogen og de bjeffer lettere på lyder (men jeg har raser som har ganske lav terskel for slikt).

Det er vanskelig å finne leilighet hvor du kan ha hund dersom du bare ser på annonser som er lagt ut på Finn.no. Da er det mange som ønsker den samme leiligheten og da er det lett å bli valgt bort som hundeeier. Legg heller 500,- kroner i en god annonse på Finn, da har jeg ALLTID fått mange treff og har alltid endt opp med en fin leilighet til meg og mine hunder. Ofte er de billigere enn de som det annonseres for også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis slik at et hardt studie gjør at man må bo på lesesalen heller da :) Jeg gikk (går) et hardt studie og leste heller på utecafè mens hundene lå og observerte verden, jeg leser i parken på sommeren mens hundene leker med hverandre eller sitter heller ved en innsjø på fjellet mens hundene bader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

labbis: Takk for gode råd! :) Er det smartest å begynne å lete allerede nå? Leiekontrakten min går ut 1 juni og tenkte at da trengte jeg ikke å lete etter leilighet før januar eller noe. Men jeg må vel starte tidligere for å få leilighet med hund.

Kangerlussuaq: Med "helt normalt hardt" studie så mener jeg helt gjennomsnittlig. Jeg er som sakt på skolen ca 5 timer om dagen, også leser jeg i snitt kanskje litt mer enn 2 timer hver dag i tillegg til forelesninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

labbis: Takk for gode råd! :) Er det smartest å begynne å lete allerede nå? Leiekontrakten min går ut 1 juni og tenkte at da trengte jeg ikke å lete etter leilighet før januar eller noe. Men jeg må vel starte tidligere for å få leilighet med hund.

Jeg tror ikke det er nødvendig, for det er ikke såå vanskelig å finne leilighet i Oslo om du legger ut den annonsen. Det er veldig få som vil leie ut fra 1. juni som titter på annonser på Finn.no allerede nå, så jeg ville ha ventet så lenge som mulig. Min erfaring er at de fleste som kontakter deg enten vil leie ut umiddelbart eller 2-3 måneder frem i tid (de har akkurat mottatt en oppsigelse fra tidligere leieboer og det er 2-3 måneders oppsigelsestid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje litt tidlig :whistle:

men jeg ville begynt i januar på vårtiden.

Jeg var på mange visninger og møtte en del folk i februar og april og sa jeg kan ikke flytte før da men solgte hvor bra jeg var og fikk den selvom den da ble stående tom noen mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis slik at et hardt studie gjør at man må bo på lesesalen heller da :) Jeg gikk (går) et hardt studie og leste heller på utecafè mens hundene lå og observerte verden, jeg leser i parken på sommeren mens hundene leker med hverandre eller sitter heller ved en innsjø på fjellet mens hundene bader.

Vel - du kan lese deg til det alene, og få karakterer i klasse C eller bedre? Det er ikke det jeg mente med hardt studie. Nei - jeg skal ikke si at det ikke er et hardt studie du går (det får være opp til andre å vurdere), men jeg sier det ikke er det jeg mente med hardt i denne sammenheng. Innenfor fysikk er det ikke noe du kan lese deg til alene. Her må man stort sett (med mindre man er et jækla heldig fysikkteoretisk geni) arbeide i grupper, følge alt av øvelser og ekstraøvelser med faglærere, diskutere og forklare hverandre - og selv da har kan kun forstått 40-50%... Det krever vanvittig mye tid på skolen, og arbeidsmengden øker proporsjonalt med antall år på universitetet. Det skjer også gjerne det at man blir mer og mer glad i studentgruppa man jobber med, men så må man nedprioritere pizzakvelden for bikkja, også er man plutselig litt uttafor. Så sitter man mer hjemme og leser, enn på lesesalen hvor "alt skjer". Også er man plutselig ikke i den hardcore gruppa lenger. Og det er ikke gøy, for karakterene går ned ;)

Men ellers så er det nå helt greit å studere med bikkje - bare nevner den forskjellen det er på studier og hvilken arbeidsmengde det krever. Og som vi nettopp kanskje også har fått bevist: det er forskjell på hva et "hardt" studie er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - du kan lese deg til det alene, og få karakterer i klasse C eller bedre? Det er ikke det jeg mente med hardt studie. Nei - jeg skal ikke si at det ikke er et hardt studie du går (det får være opp til andre å vurdere), men jeg sier det ikke er det jeg mente med hardt i denne sammenheng. Innenfor fysikk er det ikke noe du kan lese deg til alene. Her må man stort sett (med mindre man er et jækla heldig fysikkteoretisk geni) arbeide i grupper, følge alt av øvelser og ekstraøvelser med faglærere, diskutere og forklare hverandre - og selv da har kan kun forstått 40-50%... Det krever vanvittig mye tid på skolen, og arbeidsmengden øker proporsjonalt med antall år på universitetet. Det skjer også gjerne det at man blir mer og mer glad i studentgruppa man jobber med, men så må man nedprioritere pizzakvelden for bikkja, også er man plutselig litt uttafor. Så sitter man mer hjemme og leser, enn på lesesalen hvor "alt skjer". Også er man plutselig ikke i den hardcore gruppa lenger. Og det er ikke gøy, for karakterene går ned ;)

Men ellers så er det nå helt greit å studere med bikkje - bare nevner den forskjellen det er på studier og hvilken arbeidsmengde det krever. Og som vi nettopp kanskje også har fått bevist: det er forskjell på hva et "hardt" studie er! :)

Haha, prøvde liksom å være litt anonym ved å ikke nevne spesifikk linje :rolleyes2:

Men jeg studerer ett vanlig "humanistisk" fagområde på HiOA.

Men så handler ikke denne tråden om studier, men om det går med hund. Så ser ikke noen grunn til å lage en lang diskusjon om hva som er ett hardt studium eller ikke, det trenger vi ihvertfall ikke i denne tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk hund sisteåret av studiet (master). hadde noe lab og forsøk og oblig undervisning, men ellers satt jeg mye hjemme med hunden. (overtok unghund da). Det passet perfekt! Men jeg angrer ikke på hundefrie år som student heller (dvs, hadde en hund da også, men den trivdes ikke i kollektiv så den bodde hos mor og far..den ble værende der etter studietida også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, prøvde liksom å være litt anonym ved å ikke nevne spesifikk linje :rolleyes2:

Men jeg studerer bibliotek og informasjonteknologi på HiOA (høyskolen i Oslo og Akershus). Det er ikke spesielt hardt, men man må legge inn litt innsats for å komme seg igjennom. Og C i snitt er jeg absolutt fornøyd med :)

Men så handler ikke denne tråden om studier, men om det går med hund. Så ser ikke noen grunn til å lage en lang diskusjon om hva som er ett hardt studium eller ikke, det trenger vi ihvertfall ikke i denne tråden ;)

Hehe, nei nei nei den posten var nå egentlig ikke ment til deg - men mer generelt om "å ha hund som student" :) For jeg har svelget et par kameler for å ha hund mens jeg studerer. Det var fint i starten, men etterhvert som man bruker mer tid på lesesalen for å skrive hovedfagsoppgaven - vennene dine klatrer, spiller fotball og sosialiserer seg - men du må hjem til bikkja. Vanskelig å forklare, men man går fort glipp av mye sosialt. Jeg opplever en følelse av å noen ganger være "litt uttafor", direkte pga hunden. Jeg ville selvsagt ikke vært uten hund, men alt blir litt "halvveis". Og jeg ser at hadde jeg hatt de studiene som noen av mine venner har, ja da hadde det nesten ikke gått :)

Så det kommer an på hva man studerer, men stort sett går det greit. Spesielt på bachelornivå, er jo litt mer arbeid med master (selv om det er mye selvdisponering av tid) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...