Gå til innhold
Hundesonen.no

Store problemer med labbene


bartenina
 Share

Recommended Posts

Vår wheaten terrier er av den morsomme sorten, som koster flesk i dyrlegeregninger, uten at ting egentlig blir noe bedre.

Jeg har flyttet hjemmefra, så er ikke bestandig helt oppdatert, men han har plagdes med disse labbene i ganske lang tid nå. Alle fire er røde og han biter og slikker heele tiden, til han får så vondt at han ligger og ynker seg. Idag gikk vi en laaang tur i fjellet, og nå halter han.

Har dusjet han med malaseb eller malacetic eller hva det heter flere dager på rad nå (og i lange perioder tidligere) og tørker og føner labbene tørre så fort som mulig. Dessuten bruker jeg sokker på ham når vi er inne.

Men nå er det som sagt så ille at han halter, og han hyler når jeg tar på labbene, synes til og med jeg kjente sår imellom tærne da jeg tok på sokkene i sta.

What to do? Synes så synd på ham, og det virker ikke som dyrlegen kan hjelpe meg så mye, men jeg skal ringe i morgen hvis det ikke kommer noen supre tips herfra innen den tid.

Klynkende hilsen Archie og Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hunder her jeg har valgt å fore på med ekstra olje. Den ene sprekker tredeputene opp av kulda. Vet ikke hvordan det går for vi har bare foret på olje fra våren av men nå så syntes jeg tredeputene er jevnere. Den andre som har dårlig imunforsvar blir foret på Vom og hundemat og lakseolje i tilleg. Den hadde lett for å vaske poter så dem ble røde og lett for å få røde poter når den har vært lenge i myr områder eller ble våt på labbene av andre grunenr . Røde poter klør og er sårt så da blir det vasket. Denne har fått en god forbedring med å kjøre disse tiltakene har i grunnen sluttet. Den første er en Border Collie på 17 kg og får ca en halv spiseskje med olje og den andre er en strihåret vorsteh på 28 kg og får en hel spiseskje med olje. Men på din høres det mye kraftigere ut så den kan ha noen form for kontakt allergi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår wheaten terrier er av den morsomme sorten, som koster flesk i dyrlegeregninger, uten at ting egentlig blir noe bedre.

Jeg har flyttet hjemmefra, så er ikke bestandig helt oppdatert, men han har plagdes med disse labbene i ganske lang tid nå. Alle fire er røde og han biter og slikker heele tiden, til han får så vondt at han ligger og ynker seg. Idag gikk vi en laaang tur i fjellet, og nå halter han.

Har dusjet han med malaseb eller malacetic eller hva det heter flere dager på rad nå (og i lange perioder tidligere) og tørker og føner labbene tørre så fort som mulig. Dessuten bruker jeg sokker på ham når vi er inne.

Men nå er det som sagt så ille at han halter, og han hyler når jeg tar på labbene, synes til og med jeg kjente sår imellom tærne da jeg tok på sokkene i sta.

What to do? Synes så synd på ham, og det virker ikke som dyrlegen kan hjelpe meg så mye, men jeg skal ringe i morgen hvis det ikke kommer noen supre tips herfra innen den tid.

Klynkende hilsen Archie og Nina

Foreldrene mine sliter med det samme på sin wheaten. Det de pleier å gjøre, er å klippe pelsen under potene uten å ta saksen mellom putene. Virker som om hårene irriterer huden for mye når det blir for kort. Dersom det likevel sprekker opp, vasker de poten med optima pH hudvask, tar på Brulidine, og potesokk utenpå. Da pleier det å forsvinne i løpet av noen dager. Brulidine får du reseptfritt på apoteket, og potesokk er rett og slett for at salven skal få virke uten å bli slikket bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige bomullssokker (mine) så det blir ikke tett, og de faller av rett som det er. Uansett er det mye bedre enn at han slikker og biter, tenker jeg. Archie får en kapsel med selolje hver dag og ellers får han en dæsj omega3 for hunder på foret sitt.

Han har som sagt vært hos dyrlegen. Fikk spesielfor, men han har noe problemer med fordøyelsen også, tror alt har en sammenheng (hang kaster opp hvis han spiser andre ting enn hundefor, eller hvis han drikker for mye vann på en gang). I morges fikk jeg såvidt se på ene labben og ser at tredeputene har begynt såvidt å sprekke litt og han har fått et sår på en av dem, er vel derfor han halter. Så i dag kan jeg vel ikke dusje han med sjampo.

Men synes sååå synd på ham, og han må bare ligge inne i dag, stakkar :-(

Leste noe om potetmel en plass, noen som har erfaringer med det? Og salve ja, men er litt skummelt når han har sår synes jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker.. Får ikke tak i mor og stefar som ligger og griller seg på stranda på Kreta, de som sitter på informasjonen. Skal ringe veterinæren og høre om de kan fortelle meg noe nå..:-) Men leste litt om lagermidd osv..tror det kan være noe der altså... ^o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha..jonei, hun sa "han er jo allergisk mot det meste" :P

Meeeen, hun synes det var flott med sokkene og den sjampoen (selv om jeg ikke synes den gjør underverker akkurat), så får vi vel bare ta tiden til hjelp. Og kaaanskje jeg må få mor til å kjøpe en sånn støvsammel eller partikkel-blablabla, for å få bukt med lagermidd og husstøvet...

Er så redd de skal gå lei og ta enkleste utvei..Men da står jeg parat til å ta over, kaster ut katta der jeg bor og tar Archie i stedet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hadde mange av de samme problemene som du beskriver, bla en frenetisk biting på potene, eksem i ørene, hovne anakjertler osv. Det som reddet hunden min var behandling hos veterinær Are Thoresen i Ramnes/Tønsberg hvor hunden min fikk akupunktur og urter. Og i samråd med Are kutte jeg ut alt av tørrfôr inkludert allergifôret som veterinærene pushet på og gikk over til å fore med ren kylling fra Vom og hundemat og kokte grønnsaker. Hunden min er så og si kløfri i dag.

Malaseb shampo er gull verdt for å drepe fuktsopp (skaper rød misfarget pels) som en del hunder kan være allergiske mot (min bla), men shampoen gjør ingenting med de underliggende årsakene til ubalansen i kroppen.

Bor du i Porsgrunn er det flere forhandlere av Vom og hundemat i nærheten så du lett kan teste ut om forbytte vil hjelpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hadde mange av de samme problemene som du beskriver, bla en frenetisk biting på potene, eksem i ørene, hovne anakjertler osv. Det som reddet hunden min var behandling hos veterinær Are Thoresen i Ramnes/Tønsberg hvor hunden min fikk akupunktur og urter. Og i samråd med Are kutte jeg ut alt av tørrfôr inkludert allergifôret som veterinærene pushet på og gikk over til å fore med ren kylling fra Vom og hundemat og kokte grønnsaker. Hunden min er så og si kløfri i dag.

Malaseb shampo er gull verdt for å drepe fuktsopp (skaper rød misfarget pels) som en del hunder kan være allergiske mot (min bla), men shampoen gjør ingenting med de underliggende årsakene til ubalansen i kroppen.

Bor du i Porsgrunn er det flere forhandlere av Vom og hundemat i nærheten så du lett kan teste ut om forbytte vil hjelpe. :)

Wow! Sånne svar vil jeg ha :-D Hunden bor i Steinkjer, så det blir litt langt unna, men absolutt verdt å prøve noe lignende. Mor og stefar har visst planer om å ta ham med tilbake til dyrlegen når de kommer hjem fra syden, men jeg leser og leser og leser her på internett, har ikke trua på at dyrlegen kan gjøre stort mer.

Håper heller de kan følge i dine fotspor, eller gå til innkjøp av en luftrenser eller noe...

Takk for tips :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Sånne svar vil jeg ha :-D Hunden bor i Steinkjer, så det blir litt langt unna, men absolutt verdt å prøve noe lignende. Mor og stefar har visst planer om å ta ham med tilbake til dyrlegen når de kommer hjem fra syden, men jeg leser og leser og leser her på internett, har ikke trua på at dyrlegen kan gjøre stort mer.

Håper heller de kan følge i dine fotspor, eller gå til innkjøp av en luftrenser eller noe...

Takk for tips :-D

Bare hyggelig å kunne hjelpe. :) Jeg vet hvor fortvilende det er å se at at hunden din har det vondt og føle at ingenting hjelper. :( Det første jeg ville gjort var å finne en holistisk veterinær i Steinkjer som behandler hele hunden og ikke bare symptomene. Akupunktur er et fantastisk hjelpemiddel sånn sett synes jeg - og jeg ser hvor mye det har hjulpet hunden min i motsetning til kortison, spesialtørrfôr og div kremer og salver.

En av de enkleste og billigste tiltakene for å få hundekroppen på rett kjøl er å prøve råfôring og da er ren kylling fra Vom og hundemat (og billig) utgangspunkt, gjerne bland inn ca 50% kokte moste grønnsaker. Råfôring er ikke for alle hunder, men veldig mange opplever lindring og bedring etter diettskifte.

Håper dere finner en god løsning. :)

EDIT: Om Archie er plaget av fuktsopp (rød pels) er det lurt å holde pelsen veldig kort, på den måten får fuktsoppen mindre område å leve på. Så da er det bedre med en hund som ser litt skabbete ut, enn en hund som klør masse. :)

For å drepe soppen fra innsiden kan du prøve å helle 1 ts eplecidereddikk i drikkevannet til Archie, det skal smake godt for hunden og er med på å surgjøre kroppen hans slik at soppen drepes lettere. Gi eplecidereddik i vannet i ca 14 dager. Det er helt ufarlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe. :) Jeg vet hvor fortvilende det er å se at at hunden din har det vondt og føle at ingenting hjelper. :( Det første jeg ville gjort var å finne en holistisk veterinær i Steinkjer som behandler hele hunden og ikke bare symptomene. Akupunktur er et fantastisk hjelpemiddel sånn sett synes jeg - og jeg ser hvor mye det har hjulpet hunden min i motsetning til kortison, spesialtørrfôr og div kremer og salver.

En av de enkleste og billigste tiltakene for å få hundekroppen på rett kjøl er å prøve råfôring og da er ren kylling fra Vom og hundemat (og billig) utgangspunkt, gjerne bland inn ca 50% kokte moste grønnsaker. Råfôring er ikke for alle hunder, men veldig mange opplever lindring og bedring etter diettskifte.

Håper dere finner en god løsning. :)

EDIT: Om Archie er plaget av fuktsopp (rød pels) er det lurt å holde pelsen veldig kort, på den måten får fuktsoppen mindre område å leve på. Så da er det bedre med en hund som ser litt skabbete ut, enn en hund som klør masse. :)

For å drepe soppen fra innsiden kan du prøve å helle 1 ts eplecidereddikk i drikkevannet til Archie, det skal smake godt for hunden og er med på å surgjøre kroppen hans slik at soppen drepes lettere. Gi eplecidereddik i vannet i ca 14 dager. Det er helt ufarlig. :)

DU e genial, supre tips, dette skal prøves!

Det med råfôring _kan_ bli et problem, da han kaster opp når han spiser andre ting enn tørrfõr, men er jo verdt et forsøk i allefall. Kjøpes dette på dyrebutikk eller?

Det med å klippe pelsen på føttene vet vi, har vel bare ikke blitt gjort, sløvt men... nå må jeg uansett vente litt til sårene er grodd, får ikke lov til å se på potene en gang uten å få et drepende blikk tilbake :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU e genial, supre tips, dette skal prøves!

Det med råfôring _kan_ bli et problem, da han kaster opp når han spiser andre ting enn tørrfõr, men er jo verdt et forsøk i allefall. Kjøpes dette på dyrebutikk eller?

Det med å klippe pelsen på føttene vet vi, har vel bare ikke blitt gjort, sløvt men... nå må jeg uansett vente litt til sårene er grodd, får ikke lov til å se på potene en gang uten å få et drepende blikk tilbake :P

:)

Vom og hundemat selger hos mange dyrebutikker og hos private forhandlere. Så sjekk Vom og hundemat siden for nærmeste utsalgssted. Fordelene med å fôre rått er at hunden spiser mer naturlig mat uten lagermidd, soya, hvete og div fyllstoffer som mange hunder er allergiske mot. Siden hunden din kaster opp alt annet enn tørrfôr kan det lønne seg å gå gradvis over til råfôring, f.eks gi 80%tørrfôr og 10%v&h og 10%kokte moste grønnsaker og så sakte over 4 uker øke andelen v&h og grønnsaker og minske tørrfôret. En sakte overgang er mest skånsomt for mage og tarm. Det lønner seg også å gi flere måltider om dagen, spesialister i indremedisin på hund anbefaler 2-3 måltider om dagen og ikke et stort måltiden om dagen som mange gir.

En annen ting som er viktig med allergihunder er å begrense tilgangen til dårlig mat, altså ikke gi hunden en skive med leverpostei til frokost eller frolic og liknende som godbiter. Det finnes mange gode og sunne godbiter som frysetørket lever, vom, kalkunkjøtt osv, min hund elsker tørket andefilet som jeg kjøper på dyrebutikken. :)

Håper dere finner en god veterinær som kan hjelpe dere på vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at vi har en dyrlege som praktiserer akupunktur her i Steinkjer også, hurra :D

Så nå er lesing, leting etter "kur", leting av priser på luftrensere og alt annet research gjort, nå gjelder det bare å innprente dette i hodet på mor og stefar ;-)

Urk, nå sluker han neste ene bakfoten sin, - fram med ny sokk! Ueeh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...