Gå til innhold
Hundesonen.no

Å begynne med spor


Karina&Chica
 Share

Recommended Posts

Jeg har veldig lyst til å finne på noe nytt med hunden min, og da synes jeg spor høres veldig interessant ut. Jeg har ikke akkurat en typisk brukshund, men hun har da nese å bruke hun også. Da vil hun kunne få hjernetrim samtidig som jeg hygger meg ute sammen med henne. Men jeg kan så og så ingenting om spor. Hva er reglene? Hva må jeg huske på? Utstyr? Tips? Jeg har hørt noe om at det er ulike typer spor, hva innebærer dette?

Jeg har ingen interesse av å konkurrere, men å møte nye utfordringer sammen med hunden min. Så jeg setter stor pris på om du vil hjelpe oss i læringsprosessen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt med spor med tispen min og det går faktisk veldig bra. Jeg går da pølsespor. Finn deg en gressbane og lag småbiter av pølser. Bruk gjerne Gilde :) som smaker godt/lukter mye. Eller seff noe annet som hunden liker bedre. Viktigst er at det er noe hunden liker.

Tråkk opp starten med å gå mange ganger på samme sted og marker gjerne sporstart med en fille el.lign så du ser selv hvor det begynner. Legg noen pølsebiter der.Gå så rett frem. Jeg går "catwalkstil" dvs sett ned ene foten, dra den litt bakover på gresset og legg godbiten der tåmerket er. Sett så neste skritt rett foran det andre og gjør det samme der. Godis i tåavtryket. Gå som på catwalken :) Grunnen til at jeg gjør det er fordi at hvis man går naturlig gange kan man risikere en hund som pendler fra side til side etter godbitene. Sett ned hunden ved sporstart, si "søke spor" eller hva du nå velger og la hunden finne godbitene.

Jeg har gått mange spor på ca 20 meter. Pass på at hunden spiser HVER ENESTE GODBIT. Hold igjen hvis den raser frem i sporet. Gå gjerne på siden av hunden.

Legg et lite depot med godbiter i slutten av sporet. Lurt å tråkke litt ekstra i slutten av sporet som du gjorde i starten. Merk sporslutt hvis du er i tvil. Jeg bruker vanlig strupelenke uten strupefunksjonen , men sånn at jeg har lettere for å "korrigere" litt i båndet. Har også båndet under ene forbenet for å styre henne litt. Det fungerer fint for meg.

Dette er min metode, men det finnes jo mange flere.Litt enkelt forklart kanskje men men.... Jeg har en hund som lett går for raskt så derfor godbit. Vanskelig å kjase og spise samtidig :)

Vet mange tråkker opp en firkant først som de legger godbiter i. Etterhvert lager de en "sti " ut av firkanten og øker så lengden på stien etterhvert. Du får prøve deg frem tror jeg. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener spor for konkuranse, og startet innlæringen på samme måte som Natrisha. Vi startet med 20x 10m, så 20m - 25m også 30m (hele tiden ved siden av hunden). Når hunden mester 30m + så øker vi avstenden mellom godbitene, men ikke stegene. Gradvis øker vi godbitavstanden til annenhvert steg, hvert 4, hvert 6 osv. Når man ser at hunden virkelig leter etter godbitene begynner vi å variere, av og til hver 2 steg av og til hvert 6, hvert 4, hvert 2 isamme sporet/strekning, og samtidig med dette blir sporet/strekningen forlenger med 5 til 10 meter. Når hunden behersker/søker og finner alle gobitene i et variert spor på 100m rett fram legger vi til vinkler/rettnings skifte. Vinkelen bues så det skal være mest naturlig for hunden, og etter vinkelen starter vi forfra (gobit i hvert steg) men da bare 3-4 gang for vi øker avstanden. Sammtidig med dette øker vi også steglengden, men plasserer fortsatt beina så rett framfor hverandre som mulig for å unngå at hunden pendler fra side til side.

Husk at den måten vi (jeg) trener på er for at det skal bli så nøyaktig som mulig og hunden skal markere hvert skoavtrykk. Siden du ikke skal konkurere kan du gå noe raskere fram :) Så lenge du alltid ha noe kjempe godt eller gøy i slutten av sporet. Hunden skal til slutt lete etter noe/noen, godbitene i sporet skal bort og da er det stegene som fører til noe/noen som skal være hele søket.

Kos dere, det er det viktigste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Vi trener spor for konkuranse, og startet innlæringen på samme måte som Natrisha. Vi startet med 20x 10m, så 20m - 25m også 30m (hele tiden ved siden av hunden). Når hunden mester 30m + så øker vi avstenden mellom godbitene, men ikke stegene. Gradvis øker vi godbitavstanden til annenhvert steg, hvert 4, hvert 6 osv. Når man ser at hunden virkelig leter etter godbitene begynner vi å variere, av og til hver 2 steg av og til hvert 6, hvert 4, hvert 2 isamme sporet/strekning, og samtidig med dette blir sporet/strekningen forlenger med 5 til 10 meter. Når hunden behersker/søker og finner alle gobitene i et variert spor på 100m rett fram legger vi til vinkler/rettnings skifte. Vinkelen bues så det skal være mest naturlig for hunden, og etter vinkelen starter vi forfra (gobit i hvert steg) men da bare 3-4 gang for vi øker avstanden. Sammtidig med dette øker vi også steglengden, men plasserer fortsatt beina så rett framfor hverandre som mulig for å unngå at hunden pendler fra side til side.

Husk at den måten vi (jeg) trener på er for at det skal bli så nøyaktig som mulig og hunden skal markere hvert skoavtrykk. Siden du ikke skal konkurere kan du gå noe raskere fram :) Så lenge du alltid ha noe kjempe godt eller gøy i slutten av sporet. Hunden skal til slutt lete etter noe/noen, godbitene i sporet skal bort og da er det stegene som fører til noe/noen som skal være hele søket.

Kos dere, det er det viktigste :D

Hei.

Det virket som du hadde mye kunnskaper rundt dette. Hvordan starter man spor med en valp ? vi har gjort litt godbitsøk i hagen og inne. Men da er jo godbitene strødd litt vilt rundt. Men han er snuser de opp. Men det hadde vært så spennende med spor. Men hva er de aller første stegene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...