Gå til innhold
Hundesonen.no

Mannen vil ha schæfer - jeg er ikke helt enig


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hurra!! De kunne definitivt se hele fem valper idag, og hun sa også at fordi vi har møtt dem flere ganger og holdt god kontakt, at vi får tredjevalget på valp! De vil beholde en tispe selv, og derett

Lillie har fått løpetid Krysser fingrene for at det blir valper først og fremst, og deretter for at det blir en liten en til oss også. Planen er å holde oss på godsida til oppdretter, opprettholde k

Fant bilde av moren også, det er 1,5 år gammelt, men hun ser jo ca lik ut. Hun har et ganske mye lettere hode enn hannhunden, hehe..

Guest Gråtass

Men hva skal hunden brukes til?

Er jo litt stort sprik mellom de rasene dere vurderer! Om det bare er en kose/utstillingshund er det ikke vits å vurdere Schæfer eller andre typiske brukshunder. :)

Hvorfor ikke det? 90% av alle schäfere er jo nettopp det, selskaps og utstillingshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal være familiehund først og fremst. Jeg kommer til å trene den i grunnleggende lydighet, men ikke konkurranserettet (med mindre jeg plutselig finner igjen en slags glød, men det er ikke noe planlagt). Om oppdretter ønsker at vi stiller ut så gjør vi det, men det er heller ingen interesse jeg har per dags dato.

De rasene vi står igjen med er hunder jeg føler vi kan få til å fungere hos oss. Derfor ble mange raser også vurdert vekk eller nedprioritert :) Har troen på at mange hunder utenfor selskapshundgruppen kan fungere som familiehund, så lenge man ikke er helt naiv med tanke på hva som er på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg ser holdninger har endret seg siden 2008... ;)

Mine holdninger? Nei, de er det samme, men jeg er mer realist nå enn jeg var i 2008. Jeg syns fortsatt at eksteriørvarianten er en stor selskapshund og har lite med rasen schäferhund å gjøre, når den mangler de elementære bruksegenskapene, men det er forøvrig en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det "spriker" mellom rasene er fordi det som er på lista nå KUN er valgt etter utseende :) Så gjelder det å finne en kombinasjon mellom noe vi syns ser ålreit ut, og noe som også funker på innsiden.

Tid for jobb, kan skrive mer utfyllende senere.

Skjønner hvordan du har det, da jeg har samme problem som deg. Her står også schæfer høyest på ønskelisten hos mannen og alle andre raser han kan tenke seg er kun basert på utseende. Ikke lett å bli enige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe du klarer å komme til en slags konklusjon slik som vi gjorde. Lag en avtale om at han kan få liste opp så mange raser han vil, og så får du gå gjennom lista og ta vekk de du absolutt ikke liker. Til slutt kommer man til et kompromiss og velger det beste alternativet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro i dag for å hilse på et par som har tre bullmastiffer, en hann og to tisper. Veldig hyggelige folk med samme syn på hund som det jeg har, så vi kom godt overens. Var kjekt å få prate med noen som har erfaring med rasen og som har fornuftige meninger. Vi visste ikke at de hadde planer om kull, men de fortalte oss om det mens vi var der. Tispa de skal ha kull på var totalt nydelig, herlig kropp og hode. Hannen de vil bruke er relativt ung men fra veldig gode linjer og de har gjort alle helsesjekker.

http://www.constanti....com/index.html

Vi får se om det blir fra dem kanskje i 2012, og om ikke så sa de at de var mer enn gjerne innstilt på å hjelpe oss å finne en oppdretter som passer vårt behov.

Føler meg ganske beroliget på at vi kan takle å ha en i hus, spesielt etter å ha fått snakket om hundeaggressjon, vokting osv.

Edit: Det er en utstilling ikke så langt fra oss 15. oktober. Vi skal kaaanskje flytte akkurat den helgen, men jeg krysser fingrene for at vi kanskje kan utsette det en dag, sånn at vi kan dra og se på flere typer og linjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det dere har skrevet om Bordeaux Dogge er feil. Dere som legger dere ut som eksperter på rasen her har sikkert møtt ett fåtall av den rasen, eller dere har bare hørt på rykter og trodd at SÅNN ER DET.

Det er en oppdretter i Norge som har drevet veldig dårlig avl på rasen, som har lagd det store ryktet med at rasen har dårlig helse. Alle hundene hun har avlet frem er avlivet, det er kanskje ett fåtall igjen ettersom det ikke er mer enn 1-2 år siden hun avlet opp de jeg tror er de siste ifra henne.

Jeg har Bordeaux Dogge, den er frisk. For dere som ikke tror meg, kan komme å møte han. Familien hans lever fortsatt. Jeg vet om mange friske av rasen, jeg har truffet avkom ifra hun som avler opp dårlige hunder og de har en helt annen innmat enn det jeg kjenner til. Dere kan ikke sitte her og snakke om rasen, om dere ikke har mer peiling enn dårlig erfaring med den ene oppdretteren. Det er vanlig at de har litt allergier, det er null problem å ha kontroll på den.. Få opp immunforsvaret ++.

Utenom den oppdretteren er det kanskje noen useriøse i tilegg.... Noen har avlet ifra avkom etter den oppdretteren, så det går jo videre. Både i Norge og Danmark er de avkomene avlet på, som jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere har skrevet om Bordeaux Dogge er feil. Dere som legger dere ut som eksperter på rasen her har sikkert møtt ett fåtall av den rasen, eller dere har bare hørt på rykter og trodd at SÅNN ER DET.

Det er en oppdretter i Norge som har drevet veldig dårlig avl på rasen, som har lagd det store ryktet med at rasen har dårlig helse. Alle hundene hun har avlet frem er avlivet, det er kanskje ett fåtall igjen ettersom det ikke er mer enn 1-2 år siden hun avlet opp de jeg tror er de siste ifra henne.

Jeg har Bordeaux Dogge, den er frisk. For dere som ikke tror meg, kan komme å møte han. Familien hans lever fortsatt. Jeg vet om mange friske av rasen, jeg har truffet avkom ifra hun som avler opp dårlige hunder og de har en helt annen innmat enn det jeg kjenner til. Dere kan ikke sitte her og snakke om rasen, om dere ikke har mer peiling enn dårlig erfaring med den ene oppdretteren. Det er vanlig at de har litt allergier, det er null problem å ha kontroll på den.. Få opp immunforsvaret ++.

Utenom den oppdretteren er det kanskje noen useriøse i tilegg.... Noen har avlet ifra avkom etter den oppdretteren, så det går jo videre. Både i Norge og Danmark er de avkomene avlet på, som jeg vet.

Som du vet ja... Og btw, jeg har ikke noe kjennskap til oppdretterne av rasen, bare rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du vet ja... Og btw, jeg har ikke noe kjennskap til oppdretterne av rasen, bare rasen.

Ja som jeg vet! Jeg vet helt sikkert at det er avlet på dem i Norge og Danmark, men det er syke hunder som ikke lever lenge, og som lider endel pga. dårlig oppdrett.

Hvis du ikke har peiling på årsaken til de syke individene så er det jo best å ikke snakke om det. En dårlig oppdretter kan fort avle frem 10 syke hunder i ett kull, og det er dem folk hører om. Folk går jo ikke rundt å skryter at hunden er frisk, men er den syk vil "alle" få vite det, og de husker det. De hundene du skriver om er ifra syke linjer, det har ingenting å gjøre med rasen. Det er idioter som avler på syke hunder og innavler.

I Amerikanske bulldogger er det endel innavl, ofte 3 menning avl... Det er også endel av de med allergi, men det finnes ordentlige oppdrettere som avler på friske hunder. Dere er opptatt av å fordømme rase her inne, dere tenker ikke at det finnes mer friske linjer av de forskjellige rasene dere nevner.

Det finnes mange friske schæfere også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som jeg vet! Jeg vet helt sikkert at det er avlet på dem i Norge og Danmark, men det er syke hunder som ikke lever lenge, og som lider endel pga. dårlig oppdrett.

Hvis du ikke har peiling på årsaken til de syke individene så er det jo best å ikke snakke om det. En dårlig oppdretter kan fort avle frem 10 syke hunder i ett kull, og det er dem folk hører om. Folk går jo ikke rundt å skryter at hunden er frisk, men er den syk vil "alle" få vite det, og de husker det. De hundene du skriver om er ifra syke linjer, det har ingenting å gjøre med rasen. Det er idioter som avler på syke hunder og innavler.

I Amerikanske bulldogger er det endel innavl, ofte 3 menning avl... Det er også endel av de med allergi, men det finnes ordentlige oppdrettere som avler på friske hunder. Dere er opptatt av å fordømme rase her inne, dere tenker ikke at det finnes mer friske linjer av de forskjellige rasene dere nevner.

Hva er det du fabler om? Jeg har ikke snakket om oppdrettere eller avl - jeg har sagt at rasen har sykdommer og slite med (som de fleste rasehunder, spesielt de store, tunge rasene) fordi - hold deg fast - jeg har sett, møtt, kjent, som i håndtert, syke hunder (fordi det er en rase jeg har øye for). Det er ikke den sykeste rasen, men det er ikke den friskeste heller. Så før du poster, pust med magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere har skrevet om Bordeaux Dogge er feil. Dere som legger dere ut som eksperter på rasen her har sikkert møtt ett fåtall av den rasen, eller dere har bare hørt på rykter og trodd at SÅNN ER DET. Det er en oppdretter i Norge som har drevet veldig dårlig avl på rasen, som har lagd det store ryktet med at rasen har dårlig helse. Alle hundene hun har avlet frem er avlivet, det er kanskje ett fåtall igjen ettersom det ikke er mer enn 1-2 år siden hun avlet opp de jeg tror er de siste ifra henne. Jeg har Bordeaux Dogge, den er frisk. For dere som ikke tror meg, kan komme å møte han. Familien hans lever fortsatt. Jeg vet om mange friske av rasen, jeg har truffet avkom ifra hun som avler opp dårlige hunder og de har en helt annen innmat enn det jeg kjenner til. Dere kan ikke sitte her og snakke om rasen, om dere ikke har mer peiling enn dårlig erfaring med den ene oppdretteren. Det er vanlig at de har litt allergier, det er null problem å ha kontroll på den.. Få opp immunforsvaret ++. Utenom den oppdretteren er det kanskje noen useriøse i tilegg.... Noen har avlet ifra avkom etter den oppdretteren, så det går jo videre. Både i Norge og Danmark er de avkomene avlet på, som jeg vet.

Jeg tviler ikke på at det finnes friske individer av rasen, men når en rase står oppført med en gjennomsnittlig levealder på 5,3 år, så må man jo nesten få lov til å stille spørsmålstegn ved rasens helsetilstand?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at det finnes friske individer av rasen, men når en rase står oppført med en gjennomsnittlig levealder på 5,3 år, så må man jo nesten få lov til å stille spørsmålstegn ved rasens helsetilstand?

Tom i rasepresentasjonen i Hundesport ble det sagt at det var (alvorlig) allergi og andre sykdommer på rasen. Slik jeg leste det, var det en klar advarsel om at rasen har sitt å stri med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du fabler om? Jeg har ikke snakket om oppdrettere eller avl - jeg har sagt at rasen har sykdommer og slite med (som de fleste rasehunder, spesielt de store, tunge rasene) fordi - hold deg fast - jeg har sett, møtt, kjent, som i håndtert, syke hunder (fordi det er en rase jeg har øye for). Det er ikke den sykeste rasen, men det er ikke den friskeste heller. Så før du poster, pust med magen.

Det er pga. dårlig AVL! Skjønner du ikke det? Det er lett å få friske hunder av rasen, det er bare å overse de useriøse oppdretterne.

Jeg tviler ikke på at det finnes friske individer av rasen, men når en rase står oppført med en gjennomsnittlig levealder på 5,3 år, så må man jo nesten få lov til å stille spørsmålstegn ved rasens helsetilstand?

Igjennomsnitts alderen på Bordeuax Dogge ligger på 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor henter du tallet ditt fra? Hvor er undersøkelsen/statistikken som viser at den gjennomsnittlige levealderen er 10 år?

Det er bare i bøker, wikipedia, artikler osv. at jeg ser det er 9-11 års, levealder.

De eldste i familien til min er i 10 års alderen og lever fortsatt. Har sett andre også som er så gamle. Beasley som spilte Hooch i filmen Turner and Hooch ble 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare i bøker, wikipedia, artikler osv. at jeg ser det er 9-11 års, levealder.

De eldste i familien til min er i 10 års alderen og lever fortsatt. Har sett andre også som er så gamle. Beasley som spilte Hooch i filmen Turner and Hooch ble 13 år.

Det er litt av poenget mitt. I bøker og artikler står det f.eks. levealder på 11 år, men det står ingen referanser som bygger opp under dette. Klart det finnes hunder som blir gamle(eldste hunden i den britiske kennelklubbens undersøkelse fra 2004 var visstnok 16 år!), men jeg snakker jo om gjennomsnittlig levealder. Det har ikke vært gjort mange undersøkelser på levealder hos rasen, og hos f.eks. den britiske kennelklubbens undersøkelse så var det basert på få hunder, som vil gi et litt misvisende resultat(så lavt som 3,83 år som gjennomsnittlig levealder), men på de andre undersøkelsene som har blitt gjort, så har levealderen ligget på f.eks. 5,3 år og 6 år, og dette er lavt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...