Gå til innhold
Hundesonen.no

Informasjon om din hunderase


Maria
 Share

Recommended Posts

Folkens!

Jeg jobber med å lage en oversikt over ulike raser som vi kan bruke på jobben slik at vi på en enkel og grei måte kan hjelpe kunder med raser vi ikke nødvendig vis kan så mye om. Det gjelder spesielt i forhold til stell og bading, børsting osv. Så jeg hadde satt utrolig stor pris på om dere snille soniser ville hjelpe meg litt med info om deres raser. Så mange raser som mulig, takk :D

Det jeg ønsker å vite om ulike raser er følgende (uavhengig av merke):

- Hvilken rase?

- Spesielle ting ved pelsen som bør nevnes? Napping f.eks.

- Pelsstellutstyr, børster (hva MÅ man ha, hva kan man ha osv.), barbermaskin? Sakser?

- Gjerne kort sammenfatning av hva slags type pelsstell rasen trenger, også de som trenger lite stell

- Sjampo? Balsam? Annet av pelspleie man må ha?

- Andre ting ved rasen man bør vite? Noen særegne ting som er unikt for rasen? Foring kan og nevnes her.

- Spesielle typer halsbånd, seler, skåler eller liknende som anbefales til rasen?

- Noe spesielt med rasen i forhold til utstilling? Frisyrer, utstyr, bånd osv.

- Bilde av en raserepresentant som kunne deltatt på utstilling i den kondisjonen den er i på bildet. Hvis dere har :)

Det jeg tenker å gjøre er å lage et dokument som samler punktvis enkel og grei informasjon om stell av de ulike rasene for så å skrive dette ut og lage en infoperm. Den er kun til eget bruk :)

Dere kan gjerne fylle inn info i følgende skjema eller liknende. Skal uansett arbeide alt sammen inn i et og samme dokument.

- Rase

- Pelstype

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

- Utstilling

- Spesielt for rasen

Hadde satt stor pris på hjelp fra dere! Så kan jeg lære kollegaene mine masse om hunderaser og forskjeller på dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha informasjon om alle typer raser altså! Dersom rasen ikke krever noe spesielt stell så skriv det! :) Er ment som en veiledning uansett rase :) Skal liksom lage et slags "leksikon".

Det er helt sikkert noe du synes er bedre å bruke av børster/hansker/håndkler osv til din rase også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Dansk svensk gårdshund

- Pelstype: korthåret

- Nødvendig pelsutstyr: Ingen børste er nødvendig, men bruker gjerne en shampoo innimellom ved behov, som f.eks. før en utstilling. Tørker ellers bare av med en mikrofiberklut

- Anbefalt pelsutstyr: shampoo og en mikrofiberklut

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): som med andre raser: halsbånd/sele (foretrekker sele da rasen er kjent for å ikke gå pent i bånd, hehe :P), vanlige matskåler o.l

- Utstilling: et vanlig utstillingsbånd. Siden rasen er en gårdshund er det ikke snakk om særlig mye pynt og slikt på utstillingsbåndene. Velg fargen som matcher hunden din; svart, hvitt eller brunt

- Spesielt for rasen: nope, veldig lite pelsstell :)

minsket15-19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Slik du har lagt det opp er perfekt, rottmaneier! :) takk!

Takk for link om pyreneer. Men hvis dere vil ta dere tid til å fylle inn raskt, gjør gjerne det :) Vet hvor jeg finner mye info, men sliter med å sile ut det vanskeligste. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase?

Briard.

Spesielle ting ved pelsen som bør nevnes? Napping f.eks.

Pelsen er svært lang, med både dekkhår og underull. Underullen danner fort floker om den ikke børstes jevnlig. Den skal ikke nappes eller klippes, men av hygieniske årsaker klipper man rundt kjønnsåpninger/analåpningen. Det klippes også foran øynene, ikke panneluggen, men hårene som vokser opp FORAN øynene. Ellers er det smart å klippe potene slik at pelsen ikke ligger utover bakken men holdes relativt kort (ikke barbering, men en pen, avrundet poteklipp).

Pelsstellutstyr, børster (hva MÅ man ha, hva kan man ha osv.), barbermaskin? Sakser?

En god børste med ståltinner (uten sånn tupp), en puddelkam og saks er greie hjelpemidler. Jeg bruker også en underullskam (schäferkarde) for å ta ut overflødig underull.

Gjerne kort sammenfatning av hva slags type pelsstell rasen trenger, også de som trenger lite stell

De trenger omfattende pelsstell for å se skikkelig ut, dvs gjennombørsting av pelsen. For å spare seg selv for skippertaksbørsting som gjerne vil ta flere timer, så anbefaler jeg å børste og kamme gjennom pelsen et par ganger i uka faktisk. Da holder det gjerne med en halvtimes tid. Det er også greit å gi hundene vask av skjegg og barter ganske ofte, her samler det seg fort matrester, skjegget er ofte fuktig og tørker sakte og kan dermed bli surt.

Sjampo? Balsam? Annet av pelspleie man må ha?

Pelsen skal være så stri som mulig, så det er en fordel å bruke shampo for strihårede hunder - tror jeg. Jeg bruker ofte det jeg har for hånden, enten det er grønnsåpe eller hundeshampo, og merker i grunnen ikke så store forskjeller på produktene her. Jeg har selv benyttet Chris Christensens Black on Black på den sorte, og Gold on Gold på den fawne. Gode shampoer som fungerer fint på briardpelsen. Av balsamer har jeg litt dårlig erfaring med Chris Christensen-produktene faktisk. Det ble veldig fluffy og pelsen ble alt for lett. Jeg her derimot veldig god erfaring med Plush Puppy Coat Rescue som gir litt tyngde i pelsen. Men dette gjelder jo gjerne med tanke på best mulig resultat for utstilling. Bare pelsen blir rein, så er det nok det samme hvilke produkter man benytter.

Andre ting ved rasen man bør vite? Noen særegne ting som er unikt for rasen? Foring kan og nevnes her.

Ikke noe jeg kommer på sånn umiddelbart :).

Spesielle typer halsbånd, seler, skåler eller liknende som anbefales til rasen?

Skal man ha seler og halsbånd som produserer minst mulig floker (ja, jeg er litt vel opptatt av floker kjenner jeg *ler*) så er det viktig at de er av glatt stoff. Jeg bruker kjettinghalsbånd til mine hunder (men da uten strupfunksjonen). Den glir godt gjennom pelsen og etterlater sjelden floker. Når det kommer til seler er det helst de som er foret med glatt stoff som er best. De gnager minst på pelsen. I tillegg er jeg opptatt av at selene skal ha minst mulig reimer og løse deler som kan gnukke og gni i pelsen. En god nomesele er i grunnen det jeg har best erfaring med.

Noe spesielt med rasen i forhold til utstilling? Frisyrer, utstyr, bånd osv.

Utstilling krever at man holder pelsen flokefri og rein hele tida. Skippertak mht pelsstell gir ikke den fine utstillingspelsen og finishen som kan være forskjellen på en BIR og ingen plassering. Heldigvis er dommerne flinke til å se forskjell på en ustelt pels og en pels som er under utvikling. I perioder kan unge briarder være rimelig kortpelset og trasige, men det er sjelden dette slår ut på kvalitetsbedømmelsen. Det går mer på helhetsinntrykket i konkurranseklassene.

Briarden skal bare børstes, og pelsen på hodet børstes framover. For å fluffe opp beina litt, børster man gjerne dem mothårs, altså oppover. Bånd til utstilling er som regel vanlige utstillingsliner, gjerne "snakekjede" som er veldig skånsomt mot pelsen.

Bilde av en raserepresentant som kunne deltatt på utstilling i den kondisjonen den er i på bildet.

2011-08-21-Willy01.jpg

Her er forresten link til briardklubbens egen beskrivelse av pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Siri :D

Anette: Veldig greit å ha liggende på jobben i hvertfall. Det er jo virkelig store forskjeller på hva som anbefales til ulike raser, så uansett hvor mye jeg kan om hunderaser kan jeg umulig klare å lære meg hva slags stell alle trenger. Så håper det kan bidra til å gjøre oss mer kunnskapsrike på jobben så vi kan hjelpe flest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Veldig greit å ha liggende på jobben i hvertfall. Det er jo virkelig store forskjeller på hva som anbefales til ulike raser, så uansett hvor mye jeg kan om hunderaser kan jeg umulig klare å lære meg hva slags stell alle trenger. Så håper det kan bidra til å gjøre oss mer kunnskapsrike på jobben så vi kan hjelpe flest mulig :)

Det er jo superbra at dere er interessert i å lære litt mer om ulike raser sånn. Jeg merker jo på mange nye briardeiere som ikke har en dreven oppdretter i ryggen, at de sliter med å få riktig info og utstyr på dyrebutikkene. Og det gjelder ikke bare der heller - hundefrisører har sjelden kunnskap om stell av briardpels heller, dessverre - og det er en del briarder som har fått ødelagt pelsen sin hos slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo superbra at dere er interessert i å lære litt mer om ulike raser sånn. Jeg merker jo på mange nye briardeiere som ikke har en dreven oppdretter i ryggen, at de sliter med å få riktig info og utstyr på dyrebutikkene. Og det gjelder ikke bare der heller - hundefrisører har sjelden kunnskap om stell av briardpels heller, dessverre - og det er en del briarder som har fått ødelagt pelsen sin hos slike.

Jeg synes dette var veldig nyttig også, fordi vi skal jo hjelpe valpekunder og andre kunder med riktige børster ol til riktig pels og jeg er ikke så dreven i grooming enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase Dalmatiner

- Pelstype Korthåret

- Nødvendig pelsutstyr (børster, sjampo etc) Ikke noe nødvendig pelsutstyr. Sjampo for hvit pels er greit å bruke, f.eks fra KW.

- Anbefalt pelsutstyr En striglelignende børste eller stryking med gummihanske er ganske effektivt for å få bort hår. Ellers går det bare an å stryke hardt frem og tilbake med hendene, så flyr hårene av.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.) Er vel ikke noe spesielt her.

- Utstilling Vanlig utstillingsbånd. Jeg foretrekker et passe tynt kjettingstrup og et kort lærbånd. Sort til sorte hunder, brunt til brune. Ingen forberedelser utover å kanskje børste av løshår. Istedenfor å bade kan man gå over hunden med en fuktig klut. Pelsen er ganske selvrensende, og en hund som kommer inn full av gjørme fra tur er like hvit en halvtime etterpå.

- Spesielt for rasen Nei, her er det bare å ta med seg en ren hund i ringen og svinge til venstre.

casper10.jpg

CURIAS BEBOP

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo superbra at dere er interessert i å lære litt mer om ulike raser sånn. Jeg merker jo på mange nye briardeiere som ikke har en dreven oppdretter i ryggen, at de sliter med å få riktig info og utstyr på dyrebutikkene. Og det gjelder ikke bare der heller - hundefrisører har sjelden kunnskap om stell av briardpels heller, dessverre - og det er en del briarder som har fått ødelagt pelsen sin hos slike.

Vet du - jeg merker stadig hvor utrolig heldig jeg er med min oppdretter. For det er utrolig mange som ikke har det spor peiling på hva de trenger av utstyr fordi de rett og slett aldri har blitt fortalt dette fra hverken oppdretter eller andre med rasen. Derfor har jeg veldig lyst til å kunne dytte folk i riktig retning uten at jeg nødvendig vis har førstehåndserfaring med å stelle alle typer raser :)

Keep it coming, folkens! :D sitter og lapper sammen etterhvert som dere legger inn. Burde fått lønn for dette jo :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16c7x1x.jpgvp97wh.jpg

NO SE UCH Cirtap's Prins L-D Linux Van Berk

- Rase

Kooikerhund

- Pelstype

Langhåret

- Nødvendig pelsutstyr (børster, sjampo etc)

Vanlige børste (for det meste av pelsen) og kam (for ører og under ører), shampoo til en sjelden vask/vask før utstilling, evt. vanlig saks

- Anbefalt pelsutstyr

Børster, shampoo (evt. for lang pels), saks

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe utenom det vanlige

- Utstilling

Vanlig utstillingsbånd med minst mulig stæsj.

Krever lite pelsstell før utstilling; dusj min. en uke før, evt. for hannhundene kan det være nødvendig å vaske under magen dagen før pga lang pels som kan bli misfarget av tissing. Pelsen bør børstes ca. en gang i uka, noen enda sjeldnere, noen oftere, da kreves ikke noe ekstra bortsett fra en rask børsting før man går i ringen. Pelsen skal ikke være for "fluffy", og tørr; god kvalitet på pelsen = pels som har det fettlaget som man vasker bort med mange shampooer, det er en hund som skal kunne arbeide under fuktige forhold og pelsen skal være slik at den skal tåle det. Hunden skal være ren, og pelsen bør ligge relativt flatt. Noen (særlig hanner) får veldig mye pels på potene, og kan trenge en liten "stuss"; de skal ikke ha "cavalier- poter", man klipper bare sånn litt rundt potene, slik at de er "rene".

- Spesielt for rasen

Selvrensende pels; stengt talt trengs ingen dusj etter en sølete tur, et par timer "til tørk" så er pelsen ren og hvit. Trenger jevnlig børsting, men ikke veldig mye. En gang i uka er helt fint, oftere hvis man vil, men de fleste kooikere har pels som holder seg fin av seg selv. Under ørene kan det av og til dukke opp floker, så det er kanskje det eneste stedet som man bør følge litt med på slik at det ikke blir for mye...

VIKTIG (som det har vist seg at enkelte hundefrisører ikke skjønner); Kooikeren skal IKKE klippes som en retriever; de lange, svarte hårene på ørene skal være der, det er kooikerens kjennetegn og særlig hannhunder skal ha middels til mye av det. Det samme gjelder halen; den skal være stor, med mye pels, og skal ikke klippes. Det eneste som normalt kan klippes er rundt potene (som nevnt) evt mellom tredeputene (som også med andre raser), potene skal være "rene", men ikke "trippete". Det finnes vel unntak med unormalt mye og uryddig pels, hvor man kan "rydde opp" litt, men generelt skal kooikeren stilles ut som den er skapt, med sin store hale og lange "øreringer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du - jeg merker stadig hvor utrolig heldig jeg er med min oppdretter. For det er utrolig mange som ikke har det spor peiling på hva de trenger av utstyr fordi de rett og slett aldri har blitt fortalt dette fra hverken oppdretter eller andre med rasen. Derfor har jeg veldig lyst til å kunne dytte folk i riktig retning uten at jeg nødvendig vis har førstehåndserfaring med å stelle alle typer raser :)

Ja, jeg ser også mange som kommer med sine valper/unghunder som ikke har fått en tøddel av info fra sin oppdretter om pelsstell og utstyr, dessverre.... det verst er at jeg også ser oppdrettere som har holdt på i mange år som fortsatt ikke greier å stelle pelsen på sine hunder. Jeg gremmes :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase

Labrador retriver

- Pelstype

Korthåret

- Nødvendig pelsutstyr (børster, sjampo etc)

Furminator er et must, shampoo brukes kun om de faktisk er skittene, KW sin minkolje shampoo er fin, balsam er helt unødvendig, en gummibørste er fin til å bare gre igjennom med eller når man bruker shampoo

- Anbefalt pelsutstyr

Ingenting annet de må ha

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Halsbånd (størrelse 55 cm), Hurrtasele i størrelse 100 (stor hannhund), helnome sele, potesokker i størrelse large, et godt skinnkobbel. Har veldig mye mer men det er bare det som blir brukt egentlig

- Utstilling

Noe enkelt, kjetting og tynt kobbel feks

- Spesielt for rasen

Røyter 24/7 nesten, fint med lakseolje og hvetekimsolje i maten for å minske røyting, greit å la de gå på et lightfor da de ofte har veldig lett for å legge på seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase

Engelsk Bulldog

- Pelstype

Korthåret

- Nødvendig pelsutstyr (børster, sjampo etc)

Svært lite. Det er kun fantasien som setter grenser dersom man virkelig vil stelle med pelsen.

En gummibørste til massasje/løsne løs pels i røyting kan være kjekt.

Sjampo etter eget ønske, og etter hva man foretrekker. Jeg bruker sjampo for hvit pels på min hvite og røde hund (bruker den også på det røde), og bruker eventuelt medisinsk grønnsåpevann til å vaske i ansiktet med (dette får man på apoteket).

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe spesielt, her kommer det også an på hva man selv foretrekker.

- Utstilling

Vanligst er det å bruke vanlig utstillingsbånd i kjetting. Jeg bruker dog et flatt nylonbånd i hvitt, fordi hunden samarbeider bedre i et bånd som ikke strammer sånn rundt halsen.

- Spesielt for rasen

Spesielt for engelsk bulldog er at rynkene må rengjøres. Det finnes uttallige tips og kjerringråd, og man får nok høre forskjellig fra person til person. Det aller viktigste er at rynkene holdes tørre og rene.

IMG_8773.jpg

Dangerous Victory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Dachshund. Standard

- Pelstype: Langhåret.

- Nødvendig pelsutstyr (børster, sjampo etc) Grov kam til å gre igjennom pelsen noen ganger i uken for å unngå floker. Spesielt på ørene.

- Anbefalt pelsutstyr : Saks for poter. Lusekam for å få med seg ting/flått el. så kan gjemme seg i pelsen etter tur. Shampo for langhåret hund. Anbefaler også å kjøpe furminator eller noe som en kan bruke i røytetiden,da grove kammer ikke drar med seg mye pels.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.) Mål rundt hals: 35cm når målebåndet er helt inntil,så størrelse 35 i halvstrup og ca. størrelse 40 i vanlig halsbånd men vet at dette er veldig individuelt: Tror det er best å bruke sele for å skåne nakke/rygg. Men går fint med halsbånd om hunden ikke drar mye.Det er kanskje best med et litt bredt halsbånd. Hvis man velger sele bør man kjøpe en som ikke gnager på det spisse brystbeinet.

Når det gjelder skåler kan man kjøpe skål for hunder med lange øyre,for de har lett for å dyppe dem i vannet. Min hund gjør ikke det lengre,så kanskje det bare gjelder klønete valper :P

Ellers så må man huske på at dachsen fort kan bli sår og kald på magen på vinterstid siden den er så lav,så er lurt å kjøpe et dekken eller noe hvis man skal ut å gå en stund,hvis det er mye snø.

- Utstilling: Nå driver ikke jeg med utstilling. Eneste jeg vet er at potene skal være stelte og pene. Det er viktig å klippe pelsen mellom tærne,ikke bare under foten,men MELLOM tærne på oversiden..

Ellers tror jeg ikke det er så mye mer spesielt en må gjøre en å sørge for at hunden er ren,pen og flokefri.

- Spesielt for rasen: Eneste er ryggen som man må ta hensyn til,ellers er det ikke så mye tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Rase

Eurasier

-Pelstype:

Langhåret

-Nødvendig:

Ikke noe spesielle behov. Kan bruke shampoo før utstilling om ønskelig,

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

Vanlig børste ved kropp, kam rundt ører, kan bli floker.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe utenom det vanlige.

- Utstilling

Et tynt utstillingsbånd i kjetting eller det du måtte ønske.

- Spesielt for rasen

Rasen slipper all underull to ganger i året, og samler seg i hauger. Utenom røytetid er det lite pelsstell, og rasen krevet lite iforhold til pelsmengde. Finnes i alle fargen utenom hvit og leverbrun. Flekker er ikke tillatt.

298113_2347800618117_1343101458_32767875_6545200_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens :D

Det er fortsatt en del raser jeg gjerne vil ha litt hjelp med. Noen jeg trenger sårt hjelp til er blant annet:

- Schnauzerrasene og andre napperaser

- Puddelrasene

- Raser med dreads eller liknende pels

- Nakenhunder

- Pelsraser som Am. cocker og afghaner

- Bichonrasene og andre raser uten underull

- Wheaten, bedlington og kerry bl. terrier

- Cavalier, golden, schäfer, chihuahua, setterrasene og andre populære raser

Og ellers er det bare å kjøre på med det dere vet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase

Eurasier

- Pelstype

Langhåret, med dekkhår og underull. Selvrensende. Kan tove bak ører og mellom bena. Holder med gjennombørsting 1-2ggr i måneden, noe oftere bak ørene. Børster ca annenhver dag i røyteperioden, for å korte den ned.

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

Fintagget kam til å ta floker med, ellers en god karde til resten av kroppen. Bruker scäferkarde selv, men her er det litt smak og behag. Mange bruker Furminator. Potesaks til hunder som trenger det. Noen individer må klippes under potene, andre trenger det ikkje. Potevoks eller sokker til vinterbruk. Snø kan klumpe mellom tærne. God klotang.

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

Pelsblåse. Genialt i røyteperiodene. Trimmebord er også greit, selv om de ikkje stelles så mye.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Rasen bør gå uten halsbånd sele utenom tur e.l. Det sliter veldig på pelsen. Glatte seler (unngå fuskepels) eller halsbånd av rundsydd lær er det som sliter minst på pelsen. Hunder som går med halsbånd hele tiden vil få slitemerke, og dette forsvinner ikkje, selv om en slutter å bruke halsbånd konstant.

- Utstilling

Vaskes en dag eller to i forkant dersom hunden er skitten. Kjennes den ren ut er det bare å børste gjennom pelsen. Unngå balsam i halen, da blir den for tung. Bruk enkel utstillingsline, og børst opp faner/bukser/hale rett før en går i ringen.

- Spesielt for rasen

Kjent for å være kresen på mat, og ha bomull i ørene. Typisk spisshund :) De fleste liker bedre drakamp enn lek med ball.

Carve Canem Benevolentia Benedict, klar for utstilling:

010.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase

Kinesisk nakenhund/Chinese crested

- Pelstype

Naken

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

Barberhøvel/maskin av god kvalitet, fuktighetskrem

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

Peelingprodukt, shampoo, balsam, kammer og børster, effileringssaks for poter

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Kosttilskudd for sunn hud, klær som er funksjonelle og behagelige for hunden, til høst/vinter/vår - som beskytter både hud og pels fra frost og kulde.

- Utstilling

Utstillingsbånd som går i ett med hundens farger.

- Spesielt for rasen

Viktig å holde huden ren og fri for urenheter, og barbere huden helt glatt før utstilling. Nakenhunder av ulike behåringsgrader barberes vanligvis først med maskin, deretter med høvel. Selv nakenhundene med svært hårløs grad trenger en runde med høvel før de går i ringen for å fjerne evt. dun. Pelskvaliteten er som bomull og skal være fjærlett og myk og krever derfor mye vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en napperase, ting jeg skriver er basert på min oppdretter

- Rase

Cairn Terrier

- Pelstype

Stri, 2 lag pels: 1 lag mykt underull og 1 lag strihår som beskytter mot vann og vind.

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

Shampo for strihår, må ikke bades for ofte med shampo da dette svekker pelsen.

Potesaks, potene skal klippes kort (se mer om dette lengre ned på utstilling).

Kam, ambefalt med en som både er tynn og tjukk pga litt forskjellig pels rundt på kroppen trenger forskjellig størrelse mellom "taggene"

Børste, det beste du kan finne her er svinehårsbørste med nylon.

Neglesaks/neglefil.

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

Plush Puppy Sit N Stay, hårvoks(?) brukes til å forme hode

Trimmebord, et must om du napper selv, evt bruk bilmatte (gummimatte) på et høyt bord.

Trimmekniv, men dette må brukes med omhu, om du ikke vet hvordan: ikke bruk det.

Gummihansker, trengs for å nappe.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Jeg ambefaler alltid å bruke sele for å unngå belastning på nakkemuskler.

- Utstilling

Ojojoj, hvor skal jeg begynne? Tar en kort oppsummering.

Hvis en Cairn skal brukes på utstilling er pelsen veldig viktig. Den strie pelsen skal nappes. Ved hverdagstrim trenger man bare nappe ned (dvs ta vekk all pelsen) 3-4 ganger i året, men dersom den skal stilles ut er man avhengig av bra pels hele tiden og man må derfor sørge for at pelsen har flere lengder slik at det alltid er ny frisk pels på vei. For å sørge for at pelsen har flere lengder må man ta litt og litt om gangen. De fleste napper hunden sin 1 gang i uken, da napper de bare de lengste hårene, dette kalles å rulle pelsen. For å begynne med dette napper man først ned hele hunden og begynner å nappe litt med en gang det kommer ny pels ut. Man napper med fingrene, man bruker den ene hånden til å løfte pelsen og den andre til å nappe ut de lengste hårene. Jo flere lag pels på hode, ben og hale, jo bedre og jo mindre hårprodukter trengs på hode.

Trimming av hode: Et Cairn hode skal være lite, men rik på pels. 1/3 av øret (tuppen) skal nappes vekk ca 10 dager før utstilling slik at dene blir dekket av en fløyelsmyk pels på utstilling. Hodeformen skal være rundt og pelsen passelig lengde.

Trimming av kroppen: For mye pels på kroppen vil gjøre slik at pelsen flyr fra side til side når hunden går, begynn med sidene og ta topplinjen til slutt.

Trimming av hale: Halen skal være pelsrik, men uten fane (så hele fanen må nappes vekk). Den skal være tykkere ved haleroten og tynne ut mot tuppen. Halen skal formes som en gullerot. Cairn bærer halen høyt, tuppen av halen skal være like lang som tuppen av ørene.

Trimming av ben: Bena skal ha fyldig pels med mange lengder, men pelsen skal IKKE stritte til alle sider.

Trimming av poter: Klipp mellom tredeputene, klipp også rundt kanten slik at pelsen dekker klørne, men ingenting mer. Fjern pels som rører bakken slik at hunden ikke ser plattfot ut og bruk aldri saks på oversiden av potene, bare under. Potene skal fremstilles som runde.

Dette er VELDIG kort beskrevet.

- Spesielt for rasen

Må nappes.

Børst igjennom 1 gang i uken for å ta vekk løs underull og dritt fra pelsen (ja, dette er faktisk alt som skal til som oftest).

Korrekt utseende på en Cairn

d6db2d0d-d707-47e6-b583-619868deadbb4.jpg

Bilde er lånt fra Kennel Gelitus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...