Drømme valpen Skrevet 26. August 2011 Rapporter Share Skrevet 26. August 2011 Mange hevder at blandings hunder er roligere og snille hunder, og mindre risiko for sykdommer. Hva sier dere til dette? Jeg har bare hatt ren raser, så jeg vet ikke. Vi er på jakt etter ny valp og kunne tenkt meg miniatyr blanding. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ia Skrevet 26. August 2011 Rapporter Share Skrevet 26. August 2011 Dette finnes det vel ikke et fasitsvar på. Det kommer helt an på gener og linjer, samt individ og raser. Oppdragelse er også en viktig del, naturligvis. Man kan ikke si at alle blandingshunder er slik, mens alle rasehunder er sånn. Man kan komme med statistikker og beregninger, men når alt kommer til alt handler det mer om hva som eksisterer i stamtavlen til valpen enn om begge foreldrene er av samme rase. Litt OT, men kan jeg få spørre om hvorfor du ønsker en blandingshund fremfor en renraset? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 26. August 2011 Rapporter Share Skrevet 26. August 2011 Hvis du søker litt på forumet her så finner du masse info om blandingshunder. Ja, det er en myte at de er friskere og greiere. Det og masse annet er diskutert flere ganger, så du finner en del om det her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drømme valpen Skrevet 26. August 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26. August 2011 Kjekt å vite. Takk for svar =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
:)Kine Skrevet 26. August 2011 Rapporter Share Skrevet 26. August 2011 Jeg har selv en gæærn blandingshund med en masse instinkter og arvelig sykdom, så jeg kan avkrefte dette. Hos de seriøse oppdretterne tester de mer for sykdommer. Det er viktig! Det er større sjangs for at du vet hva du får når du kjøper renraset. Når du kjøper en blanding så kan du få "dobbelt opp" med alt. Du kan arve helseproblemene og instinktene til begge rasene. Jeg er utrolig glad i blandingshunden min, men jeg kommer aldri til å kjøpe blanding igjen. Hvis du heller setter deg nøye inn i én rase, så vil du lettere få oversikt over helseproblemer og gemyttet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Artemis Skrevet 26. August 2011 Rapporter Share Skrevet 26. August 2011 Det med helse og blandinger er jo et omdiskutert tema. Kommer jo an på hva man sammenligner selvfølgelig. Men jeg har aldri hørt at blandingshunder er roligere og snillere enn rasehunder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KayKs Skrevet 26. August 2011 Rapporter Share Skrevet 26. August 2011 Det kommer vel helt an på linjene til hunden det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts