Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• 1 month later...
  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, han er en koselig kar, han Frost. Han har en sånn artig greie hvor han hilser på alle med å vinke med begge forlabbene mens han selv står på to. Han har bare lært det av seg selv, søtingen. Og

Vi fikk Very Good. Fornøyd som bare det, for dette kunne jeg ikke overhodet! Dessuten ble jeg ganske vettskremt da jeg gikk inn i ringen og i hvert fall da dommeren kom. Merkelige greier, jeg vet jo a

Haha nå har vi debutert i lydighet. Er fornøyd med at jeg ikke var nervøs, og at hunden var ganske lykkelig. Hun ville leke sisten i ringen! Det er ikke typisk henne å gjøre sånt når hun er litt berør

Skrevet

På tide med et bilde av pelsen, det er jo over en måned siden sist. Ser kanskje ikke ut som den har vokst noe særlig, men tror den har det, jeg er bare ikke noe flink til å blåse den opp. Barberte snuta i dag, og det må være det beste resultatet jeg har fått til så langt. :stolt:

Ellers så trener vi jevnt og trutt. øvelser i klasse 1 begynner å kommer rimelig på plass, hun må bare bli sikrere i stort sett alle. Sliter litt med utgangsstilling hvis hun havner foran meg, så vi får klikke inn litt rygging kanskje. Det har vi ikke gjort før.

Hun blir mer og mer rutinert på trening, så det er gøy! Lærer mer og mer om verden også. Nye steder er litt ekkelt, særlig når nye steder heter garasje med lyder og rare folk, men hun jobber godt likevel.

Andre løpetid nå, mye blod og er ikke så veldig nøye med å stelle seg. Urk. Får håpe det kommer seg. I dag var det blodsøl oppover veggen i gangen faktisk, hun ligger der og ruller på natta tydeligvis.

Fine dager for tiden, og i dag er det soldagen her i nord. Reneste hallelujastemninga! :sol:

Her er Lotte i dag:

4e3c8199.jpg

23681056.jpg

Skrevet

Så fin hun er! Har hatt litt blandende følelser for puddel, men når jeg så bilder av din syns jeg hun var veldig fin. Jeg likte veldig godt den korte klippen! Der hun er nyklippet. Helt perfekt lengde i mine øyne :) Og fin farge!

Skrevet

Jovisst ser jeg at pelsen har blitt lengre! Skikkelig krøllete på rompa, som min favorittkroppsdel på Lotte. :lol:

Jamen så bra! De skal jo ha si himla mye pels for å få lov å gå inn i ringen bare, jeg synes jo kanskje det er nok nå, og kunne likesågodt ha stilt henne på NKK i harstad, men ekspertene sier at den er for kort. Jaja. Tromsø andre helga i juni er planen. Tripp, tripp, tripp. Får håpe vi overlever påska.

Så fin hun er! Har hatt litt blandende følelser for puddel, men når jeg så bilder av din syns jeg hun var veldig fin. Jeg likte veldig godt den korte klippen! Der hun er nyklippet. Helt perfekt lengde i mine øyne :) Og fin farge!

Jeg hadde også blandede følelser for puddelen og sverget på kortbarbert puddel hele året og aldri, aldri utstilling. Se på meg nå! Haha.

Synes ikke sånne voldsomme afroer er så fint egentlig, men det er jo påkrevd for å bli vurdert av en dommer, så da må vi bare. Men det er jo gøy å ha gjort det en gang i hvert fall. Blir nok kortklippet puddelhund på oss til vanlig, tenker jeg.

Skrevet

Oj, så fin hun er blitt! Og pelsen er blitt laang, jo :) Søteste Lotte!

Syns dere skal hive dere med til Harstad, jeg! Debutere i LP der kanskje?

• Like 1
Skrevet

Nei, ovæ. Ikke i Harstad. Tenkte kanskje på Senja/Finnsnes eller noe. Skal melde oss på bronsemerkekurs nå før påske, hos Dogdiggers. Skal du? Og skal du stille i Harstad?

Hvis pelsen er for kort så kunne vi jo tatt Harstad som ren utstillingstrening, og kanskje vanker det en premie. :) Ellers så blir jeg vel nedbrutt og deprimert for at dommeren ikke synes hunden er verdens nydeligste antageligvis.

• 2 weeks later...
Skrevet

Da hiver vi oss med i Harstad. Her. Re. Gud.

Jeg er veldig redd og er veldig småhyper bare ved tanken. Pelsen er sikkert for kort, og hunden er for tynn, og eieren er for dom og det er sikkert lurere å debutere på små utstillinger. Men ingen blir sure for at vi er bønder sant? HÆ?

Åh. Hjelp.

• Like 1
Skrevet

Ja, nå skal jeg ikke ha forhåpninger om noe som helst kanskje, men håper nesten at pelsen kan skrelles litt ned etter utstillinga. Dere aner IKKE hvor utrolig frustrerende det er å ha en flokefri og gjennomgredd hund den ene dagen også våkne opp til tova ullvott dagen etter. Den hunden der er fortsatt i flokealderen. I shit you not.

I går var i på HDrøntgen pluss et nakkebilde siden det er funnet en sånn nakkevirvelfeil på noen søsken, mor og diverse. (krysser alle fingre for at alt er fint med Lotte) Men det var da så fryktelig skummelt hos den dyrlegen og på venterommet og overalt og vi måtte knurre til en stor dinosaur (borzoi) og dessuten måtte vi være veldig redde for rompa, og slenge den litt fra side til side, og i det hele tatt være veldig skeptisk.

Det er kanskje litt alderen og sånn, men hun tripper ikke rundt og sier "I feel good!", så her må vi bare jobbe videre. Jølpes.

Skrevet

Var på utstillingstrening på lørdag. Oh. Vi må trene en god del på stå og bli tatt på av fremmede mennesker fremover. Det er så eeeeekkelt, nemlig. Så i dag tidlig var min datter dommer og det gikk veldig bra det. Fikk lov å flytte på bein og gode greier. Vi må ta sånne daglige runder de neste ukene, ellers blir det jo helt krise.

Benyttet sjansen til å trene litt lydighet også. Det gikk bedre - for det har vi gjort før. Bevis:

ly.jpg

lyd.jpg

• 2 weeks later...
Skrevet

Vi fikk Very Good. Fornøyd som bare det, for dette kunne jeg ikke overhodet! Dessuten ble jeg ganske vettskremt da jeg gikk inn i ringen og i hvert fall da dommeren kom. Merkelige greier, jeg vet jo at det ikke er farlig. Vel, vel. Er i hvert fall superfornøyd med Lotte, hun var så flink og husket alt vi hadde trent på. Hun kikket ganske mye etter spøkelsene som mammaen var så veldig redd for, men tror ikke helt hun skjønte hvor de var. :) Hvor er de daaaa?

Her er en liten filmsnutt fra debuten. Tripp tripp tripp.

• Like 2
Skrevet

Gratulerer med very good! Flinke dere var! Lotta var skikkelig fin i klippen, det er herlig å se litt mer normal og overkommelig lengde på pelsen i ringen synes jeg. :)

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...