Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av valp fra Danmark


Anki
 Share

Recommended Posts

Noen som har gjort det? Er sannsynligvis det jeg skal om et par år og lurer litt på hvordan dere organiserte det hele? Jeg kan alt om rabiesvaksiner og alt det der. Nå tenker jeg mest på tiden før henting. Fordi den skal vaksineres før den kan hentes hjem blir jo ventetiden plutselig mye lenger og du mister jo også mye av den verdifulle sosialiseringstiden. Har dere reist ned for å tilbringe tid med valpen med jevne mellomrom? Var den kjent med stemmene og luktene deres da dere endelig skulle hente valpen hjem? Eller var alt nytt og fremmed? Hvordan taklet dere det i såfall? Jo eldre valpen blir, jo mindre tilpasningsdyktig blir den jo. Andre ting man bør tenke på med et forlenget opphold hos oppdretter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, jeg er helt sikker! Les nøyere på mattilsynet sine sider, så står alt der. Bla må valpen ikke forlate oppdretters eiendom (ikke for sosialisering engang) og h*n må levere erklæring på dette. Men man trenger ikke vente til valpen er rabiesvaksinert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge mattilsynet så kan man ikke reise via andre land på hentereisen :) Men veldig greit å vite hvor en kan lese om det. Jeg syns mattilsynet noen ganger er litt uoversiktelig.

Det gjorde jeg, kjørte gjennom Sverige. Stoppet i tollen og alt, og de sa ingenting om det iallefall.

Jeg synes og mattilsynet er litt uoversiktlig, det letteste er å ringe egentlig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye regler fra og med neste år - så da blir det ennå enklere.

Valpen/hunden skal ha en rabiesvaksine, og så må man vente i 3 uker (antar det blir det tidsintervallet her også) og etter dèt kan man reise fritt innen EU.

Ormekur må helt sikkert gis for innreise til Sverige/Norge (sær-regler), men ellers skal det ikke være noen "big deal" å reise i alle fall.

Men sjekk de nye reglene når de kommer for å være helt sikker..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp bare å hente før den er 3 mnd, hentet nettopp en han valp derfra.

Det er ikke lov å kjøre igjennom Sverige fikk jeg beskjed om etter en samtale med mattilsynet, så da var danske båten eller fly alternative. Da jeg skulle opp til Bodø itillegg så ble fly gunstig får oss. Jeg skal mest sannsynlig ned igjen om ikke så mange måneder, men blir å kjøre da. Flyplassen er et drittkjedelig sted å vente fant jeg ut :)

Søknaden fra mattilsynet tok 2 dager, så den går raskt.

Husk at du må innom tollen og betale 25% av kjøpesum også. Vi var to personer i vårt fly, der de som var før oss i tollen hadde en kjøpskontrakt på at valpen bare kostet 5000 kr, men endte oppe med å måtte betale 25% av 12.000 som var valpeverdien isteden. Jeg hadde ikke noe kjøpskontrakt som var billigere enn det kjøpesummen egentlig er, og ble fortalt at ettersom mange prøver å lure dem så har de en egen oversikt over ca rasepriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye regler fra og med neste år - så da blir det ennå enklere.

Valpen/hunden skal ha en rabiesvaksine, og så må man vente i 3 uker (antar det blir det tidsintervallet her også) og etter dèt kan man reise fritt innen EU.

Ormekur må helt sikkert gis for innreise til Sverige/Norge (sær-regler), men ellers skal det ikke være noen "big deal" å reise i alle fall.

Men sjekk de nye reglene når de kommer for å være helt sikker..

Susanne

Hvor har du lest dette? Jeg går nemlig skole i Danmark og har nettopp hatt om importregler i Lovgivning. Jeg tviler sterkt på at noen eventuelle endringer i EU-reglementet vil gjelde for Norge. Vi er jo ikke medlem og har alltid hatt strenge regler når det kommer til rabies og import fra utlandet. De "nye" reglene du snakker om er de som allerede er gjeldene i EU, altså er det ikke noe nytt fra og med neste år. Men de gjelder ikke for Norge. Ormekur skal gis senest 4 dager før avreise i Danmark og senest 7 dager etter ankomst i Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp bare å hente før den er 3 mnd, hentet nettopp en han valp derfra.

Det er ikke lov å kjøre igjennom Sverige fikk jeg beskjed om etter en samtale med mattilsynet, så da var danske båten eller fly alternative. Da jeg skulle opp til Bodø itillegg så ble fly gunstig får oss. Jeg skal mest sannsynlig ned igjen om ikke så mange måneder, men blir å kjøre da. Flyplassen er et drittkjedelig sted å vente fant jeg ut :)

Søknaden fra mattilsynet tok 2 dager, så den går raskt.

Husk at du må innom tollen og betale 25% av kjøpesum også. Vi var to personer i vårt fly, der de som var før oss i tollen hadde en kjøpskontrakt på at valpen bare kostet 5000 kr, men endte oppe med å måtte betale 25% av 12.000 som var valpeverdien isteden. Jeg hadde ikke noe kjøpskontrakt som var billigere enn det kjøpesummen egentlig er, og ble fortalt at ettersom mange prøver å lure dem så har de en egen oversikt over ca rasepriser.

Fint å høre fra noen som har vært gjennom det:) Jeg gleder meg! For meg som bor i Kristiansand så blir det nok bil og så danskebåten:) Men angående den prislista du sier de har. Je håper virkelig det er skandinaviske priser og ikke bare norske, ettersom prisene er en god del lavere i Danmark enn i Norge. Hvertfall på den rasen jeg skal ha. Kjedelig å ikke bli trodd hvis hunden faktisk kostet mindre enn på lista. Lastet du bare ned søknaden fra nettsiden til Mattilsynet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du lest dette? Jeg går nemlig skole i Danmark og har nettopp hatt om importregler i Lovgivning. Jeg tviler sterkt på at noen eventuelle endringer i EU-reglementet vil gjelde for Norge.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=12458

http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/aktuelt/nyheter/2011/aug-11/forskrift-for-innforsel-av-hund-katt-og-.html?id=652045

http://www.regjeringen.no/se/sub/europaportalen/eos-notatbasen/notatene/2010/juni/vet---kjaledyr.html?id=621422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må innom tollen og betale 25% av kjøpesum også. Vi var to personer i vårt fly, der de som var før oss i tollen hadde en kjøpskontrakt på at valpen bare kostet 5000 kr, men endte oppe med å måtte betale 25% av 12.000 som var valpeverdien isteden. Jeg hadde ikke noe kjøpskontrakt som var billigere enn det kjøpesummen egentlig er, og ble fortalt at ettersom mange prøver å lure dem så har de en egen oversikt over ca rasepriser.

Men har de prisliste fra forskjellige land da eller? Lyra kostet meg den nette sum av 5000,- kr , fordi det er valpeprisen på den rasen i Holland. Jeg slapp å betale momsen, men de kikket lenge og spurte og grov. Valper er mye dyrere i Norge enn i andre land (derfor opererer visst mange utenlandske oppdrettere med skandinaviske priser til skandinaver visstnok), og dette må de jo da ta hensyn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre fra noen som har vært gjennom det:) Jeg gleder meg! For meg som bor i Kristiansand så blir det nok bil og så danskebåten:) Men angående den prislista du sier de har. Je håper virkelig det er skandinaviske priser og ikke bare norske, ettersom prisene er en god del lavere i Danmark enn i Norge. Hvertfall på den rasen jeg skal ha. Kjedelig å ikke bli trodd hvis hunden faktisk kostet mindre enn på lista. Lastet du bare ned søknaden fra nettsiden til Mattilsynet? :)

Aner ikke, siden min valp kostet mer i Danmark enn det den ville ha gjort i Norge så falt det meg ikke inn å spørre om det engang.

Selve søknaden var jo over nettet, og den erklæringen fra oppdretteren lastet jeg ned og printet ut :)

Men har de prisliste fra forskjellige land da eller? Lyra kostet meg den nette sum av 5000,- kr , fordi det er valpeprisen på den rasen i Holland. Jeg slapp å betale momsen, men de kikket lenge og spurte og grov. Valper er mye dyrere i Norge enn i andre land (derfor opererer visst mange utenlandske oppdrettere med skandinaviske priser til skandinaver visstnok), og dette må de jo da ta hensyn til?

No idea. Du får ringe og spørre selv :P Som sagt så kostet min valp mer enn han ville ha kostet i Norge, så falt meg ikke inn å spørre om det engang... Jeg henter jo en fra et land der hunder koster betraktelig mye mindre om noen få mnd, vet ikke om det er over 6000 kr engang- Så det var et godt spørsmål! (Etter å ha vært på reise siden klokken 04.00 på morgen og landet på Gardemoen 23.50 eller noe så var ikke akkurat det å begynne å spørre dem om hvordan de opererte med det i forhold til forskjellige land..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Takk, da slapp jeg å finne det fram.

Det er vel ingen tvil om at Norge må følge evt. regelendringer som Sverige gjør. Og selv om Norge er "utenforlandet", så følger vi da en drøss av EU-regler og regulativer fordet.

I tillegg er det problemet med det rent praktiske da Norge og Sverige deler sikkert borti 100 grenseoverganger (kanskje flere).. Det blir jo nærmest en umulighet å sperre grensen for hunder/katter/familiedyr.

I tillegg til at de har nok gjort akkurat samme iaktakelsene ang. rabies, spredning, etc som alle andre land. Krav om vaksine skal være tilstrekkelig for å unngå spredning via hus-/familiedyrene.

At det kommer flaggermus, mårhunder og alt mulig annet som sprer rabies er en annen sak. Men nå har det vel ikke vært stort med rabiestilfeller i Nord-Europa de siste tiårene, så vandring av smittefarlige villdyr anses vel også som ganske minimal risiko.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar tilbake noe av det jeg påsto tildligere ettersom jeg sitter med noen nye papirer i hånda nå.

Irland, UK og Sverige endrer reglene 1/1 2012. Blodprøven droppes, slik at man da kan reise 21 dager etter første vaksinasjon. Men valpen kan ikke være mindre enn 3 mnd ved første vaksinasjon.

Det dere påstår er nye endringer som gjelder for Norge også, er bare en høring og et lovforslag fra Mattilsynet. Ingen kan si så tidlig som nå at det vil bli en lov som trer i kraft. Jeg syns ikke noeom å spre sånne rykter. Noen kan jo finne på å lese at reglene opphøres i 2012 og så reise uten at alle papirer egentlig er i orden.

http://www.mattilsynet.no/regelverksutvikling/landdyrhelse_for/import_samhandel/h_ring__forskrift_om_endring_av_forskrift_1__juli_2004_nr__1105_om_dyrehelsemessige_betingelser_for_ikke_kommersiell_transport_av_kj_ledyr_92396

Personlig tviler jeg sterkt på at den samme loven vil tre i kraft hos oss samtidig som den lanseres i Sverige. Dette er et lovforslag som er blitt utarbeidet denne måneden. EUs nye reglement har vært i behandling i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde vel på omtrent samme måten sist også - når det ble vedtatt at man kunne reise hvis man tar blodprøve, osv. Sverige bestemmer seg, Norge vurderer, tenker og funderer også når dagen kommer så er det samme regler da de to landene har så utrolig mange felles regler og og folk har rettigheter.

Så joda, det kan såklart hende at Norske myndigheter venter en måned eller tre for å bestemme seg for de samme reglene, men det å stenge grensen mellom Sverige og Norge for hunder og katter ser jeg på som en umulighet. Ergo vil man kunne reise fra Danmark og lovlig inn i Sverige, og så reise mellom Sverige og Norge helt uten at tollen har minste anelse om at man har vært i Danmark. Og en sånn unngåelse av regelverket er INGEN tjent med.

Men å dobbeltsjekke reglene når det er aktuelt å reise er alltid lurt!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valp i Danmark i fjor høst, og vi valgte å hente henne med fly. Hun kostet 8000 danske kroner. I norge er standardprisen 12 000. Men vi betalte bare moms av de 8000,-. Ser også at i Danmark ligger prisen på alt fra 8-12 000, så vet ikke om de har noen standardpris på hver enkelt rase hos tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne: Det er jo ingenting som sier at grensene skal stenges? Grensekontroller har jo alltid funnes. Vi har full kontroll på hva som reiser inn og ut av Norge uansett vei. Det påstår de hvertfall, men nå jobber jeg ikke i myndighetene så det kan jeg ikke bekrefte. Husk at selv om reglementet blir annerledes i Sverige, så skal de fotsatt vaksineres og da kan de fortsatt få reise inn i Norge.

Det er nok ikke snakk om måneder bare når det kommer til behandling av et lovforslag. Heller år. De sente inn den samme søknaden i 2004 og fikk avslag. Og nå skal den behandles på ny. Den skal gjennom mange instanser. Men vi kan jo ikke annet enn å vente å se når alt kommer til alt. Nå var ikke denne tråden startet med tanke på vaksinasjonsreglementet, men for tips om forberedelser til henting av valp fra Danmark. Jeg ser ikke egentlig noen formål med å fortsette å diskutere denne saken da vi åpenbart har forskjellige meninger om saken, og det er så langt vi kommer. Nå får vi vente på det endelige resultatet på saken - om det tar to uker eller to år.

Jeg vil fortsatt gjerne ha tips om henting av valp i utlandet:) Hva skal man ha ordnet klart i forveien? Hva skal man ha med i bilen? Jeg har hørt at eier (jeg) ikke bør være den som kjører, siden valpen bør få sitte hos meg og bli trygg på meg under turen hjem. Stemmer det? Bør vi være mist to i bilen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fortsatt gjerne ha tips om henting av valp i utlandet:) Hva skal man ha ordnet klart i forveien? Hva skal man ha med i bilen? Jeg har hørt at eier (jeg) ikke bør være den som kjører, siden valpen bør få sitte hos meg og bli trygg på meg under turen hjem. Stemmer det? Bør vi være mist to i bilen? :)

Jeg har aldri brydd meg om det. Valpen min satt i bur når vi kjørte to timers turen hjem, har ikke en valp på fanget i bilen uansett. Ser ikke vitsen med å gjøre valpen trygg på deg på turen hjem det har du jo resten av livet til valpen på å gjøre det på :)

Du må søke mattilsynet (Må ha da bestemt valp når du søker da de skal ha chipnr), ha import papirene klare, erklæring fra oppdretteren som skal vises frem i tollen og i tollen skal du også vise kjøpekontrakten og selvsagt passet med godkjent ormekur.

Jeg hadde med meg sele, bånd, vannskål, vannflaske og bur(Flybag til flyturen og i bilen satt han i bur i bagasjerommet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne: Det er jo ingenting som sier at grensene skal stenges?

Dersom Norge ikke følger Sveriges regelenringer, vil Norge måtte anse Sverige som andre EU-land med tanke på innførsel og dokumentasjon på gyldig rabiesvaksinasjon og godkjent titertest må da nødvendigvis framvises ved passering av grensen til Norge. Ordningen med fri ferdsel mellom landene slik det er per idag må dermed opphøre.

Jeg vil fortsatt gjerne ha tips om henting av valp i utlandet:) Hva skal man ha ordnet klart i forveien? Hva skal man ha med i bilen? Jeg har hørt at eier (jeg) ikke bør være den som kjører, siden valpen bør få sitte hos meg og bli trygg på meg under turen hjem. Stemmer det? Bør vi være mist to i bilen? :)

Hund i bil anses som last og all last må til enhver tid være forsvarlig sikret. En ung valp vil nok ha problemer med å finne seg til rette i sikkerhetssele og de bør derfor oppbevares i bur så lenge bilen er i bevegelse. Valpen får ikke sitte på fanget eller på gulvet (usikret) - i alle fall ikke i Norge. Dermed spiller det liten rolle om du kjører alene eller har med noen. Selv valgte jeg å fly med min danske import da det betød kortest reisetid for valpen. Med min svenske import kjørte jeg alene i 4-5 timer - valpen lå i bur og sov mesteparten av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Ordningen med fri ferdsel mellom landene slik det er per idag må dermed opphøre.

... Valpen får ikke sitte på fanget eller på gulvet (usikret) - i alle fall ikke i Norge.

1. Ja, men det betyr allikevel ikke at grensene må stenge. Det er forskjell på kontoller og stenging. Selvfølgelig må det blir strengere enn det er idag, men deter en grunn til at vi har de reglene som er. Jeg kan ikke forstå hvorfor de skal opphøres. Hvis man ikke kontrollerer antistoffer med blodprøve, vil man jo ikke kunne vite om vaksinen her vært effektiv. Det er ikke i alle tilfeller at hunden fortsetter å produsere sine egne antistoffer etter at vaksinen har mistet sin virkning. Jeg synes rett og slett det er skremmende at man vil fjerne en slik regel, bare for at det skal bli enklere og billigere for folk å reise rundt. Men det er min personlige mening.

2. Det får man i Danmark, hvor jeg har bodd de siste 7 månedene og jobbet på en dyreklinikk. Det finnes ingen regler for løse hunder i bil, men hva som er riktig sikkerhetsmessig er en annen sak. Men da kan en jo spørre seg selv hvor mange som ikke har en bag liggende løs i baksetet, eller hadleposer på gulvet. Det er sjeldent folk tar seg tid til å sikre sånne ting, og de kan gjøre mye skade i et sammenstøt. Nå sier ikke jeg at en hund ikke bør sikres, men at jeg ikke tror det vil være noe problem å ha en sovende liten valp på fanget deler av turen. Jeg skal ikke kjøre noe i Norge uansett, bortsett fra 10 min fra ferjekaia og til huset mitt. Alle jeg kjenner som har hentet valp med bil, i Norge til og med, har hatt den på et teppe på fanget og aldri opplevd noen problemer i den sammenhengen. Jeg klipper og limer litt fra en dansk side http://www.rejsmeddinhund.dk/index.php/da/gode-rad/landeinfo:

Norge:

I Norge gælder samme regler som i Danmark vedr. transport i bilen. Der er pt. ingen regler om fastspændelse eller bur - men hunden skal være sikret forsvarligt, og ikke til gene for køreren. På Tryggtrafikk kan du holde dig opdateret.

Altså kan det å sikre hunden forsvarlig bety så mangt, den skal bare ikke kunne skape farlige situasjoner for føreren. Siden det ikke finnes noen regler for dyr i bur, så kan man egentlig gjøre som man selv føler for.

http://www.tryggtrafikk.no/Sikring+av+hund+i+bil%3F.b7C_wBjOXx.ips Det anbefales å bruke sele eller bur, men det er ikke et krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...