Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av valp fra Danmark


Anki
 Share

Recommended Posts

Det her gidder jeg simpelthen ikke diskutere lenger. Kun et fåtall som faktisk gidder å holde seg til tema. Denne diskusjonen melder jeg meg ut av... Man får gjøre som man vil sier jeg.

Dette er et diskusjonsforum, hvis du ikke takler at diskusjoner utvikler seg (Er jo fortsatt innenfor tema, om hunden bør eller skal være sikret i bilen under overfarten i kjøretøyet. Du spurte om tips, du fikk svar.) Så er kanskje ikke hundeforum tingen for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk, da slapp jeg å finne det fram.

Det er vel ingen tvil om at Norge må følge evt. regelendringer som Sverige gjør. Og selv om Norge er "utenforlandet", så følger vi da en drøss av EU-regler og regulativer fordet.

I tillegg er det problemet med det rent praktiske da Norge og Sverige deler sikkert borti 100 grenseoverganger (kanskje flere).. Det blir jo nærmest en umulighet å sperre grensen for hunder/katter/familiedyr.

I tillegg til at de har nok gjort akkurat samme iaktakelsene ang. rabies, spredning, etc som alle andre land. Krav om vaksine skal være tilstrekkelig for å unngå spredning via hus-/familiedyrene.

At det kommer flaggermus, mårhunder og alt mulig annet som sprer rabies er en annen sak. Men nå har det vel ikke vært stort medrabiestilfeller i Nord-Europa de siste tiårene, så vandring av smittefarlige villdyr anses vel også som ganske minimal risiko.

Susanne

Lurer på om en av dere jobber i mattilsynet å vet mer enn vi andre? Men vet for lite likevell... Norge grenser til flere land enn Sverige! Det er IKKE fri ferdsel mellom Norge - Finnland - Danmark og Russland (dog ikke EU land). Og det var påvist rabies på hund senest i 2007, ikke et stort rabiestilfelle men likevell, og denne hunden var rabiesvaksinert 30 dager før innførsel. I følge mattilsynet SKAL også biler som passerer grensen med hund i bil kjøre på rødt og vise pass.

Sitat fra mattilsynet; reise med kjæledyr, reise med dyr i EU "Gå på rødt i tollen

Når man passerer grensen med et kjæledyr, skal man gå eller kjøre på rødt. Er det ingen kontroll, er det greit. I motsatt fall vil kanskje tolleren se dyrets pass og kontrollere ved avlesning av mikrochipen i nakken at kjæledyret er den det gir seg ut for å være, og at de nødvendige behandlinger og prosedyrer er gjennomført."

Er det ikke bedre at vi venter å ser hva som skjer i 2012? Tror alle her inne ønsker og håper at det skal bli så lett, for ikke å snakke om tids- og økonomibesparende å reise med dyr.

Dersom Norge ikke følger Sveriges regelenringer, vil Norge måtte anse Sverige som andre EU-land med tanke på innførsel og dokumentasjon på gyldig rabiesvaksinasjon og godkjent titertest må da nødvendigvis framvises ved passering av grensen til Norge. Ordningen med fri ferdsel mellom landene slik det er per idag må dermed opphøre.

*klipp

Er det noe problem da, regelverket er jo der allerede, se sitat over.

Note to self: "alle" på sonen bor sør for Bodø og har ingen naboland...

Jeg synes også fryktelig synd på en eventuell valp som opplever å bli plassert bakerst i en fremmed bil, med fremmede lukter og ingen i nærheten til å berolige seg når alt blir veldig trist og skummelt. Det kommer jeg bare ikke til å gjøre. Det blir vel uansett til at jeg gjør det jeg føler er mest riktig, sannsynligvis å få noen andre til å kjøre så jeg kan være der og passe på. Hvis det kun er jeg som er i bilen, så får den sitte i en transportveske i forsetet eller noe i den duren tenker jeg. Den skal slippe å sitte i bagasjerommet:)

Det kommer veldig an på valpen mener jeg. Har selv nettopp hentet valp og han lå mesteparten av den 50 mil lange turen alene i buret bak i bilen.

*klipp

Vi gjorde det samme som Bustebarten i fjord sommer, bare at vi kjørte 130 mil. I dag har vi en hund som sover fra han hopper inn i bilen til vi er framme 10 timer senere. Vi har ved flere annledninger prøvd å ta tisse pauser, glem det, her sover man :)

Anki; da håper jeg ihvertfall du sikrer transportvesken. Faren med løse gjenstander, hund eller en colaflaske, er i de uforutsette situasjonene. Hva når bilen framfor deg bråbremser og du må bråbremse, hvor havner transportvesken da. Eller om noen holder valpen i gitt senario, og sikkerhetsbeltet strammer seg og ban sitter klistret til setet, hvor er tankene om å holde fast eller varsomt om valpen?

Men her er det snakk om en bitteliten, sovende valp, og ikke en diger bjørn av en hund som vandrer løst inne i bilen. Det står jo til og med i artikkelen at det ikke er noen lov som sier at hunden skal sikres. Og en valp vil ikke hindre føreren i å kjøre bilen.

Kanskje det. Jeg ville aldri kjørt med en hund løs ellers. Men nå er det i tilfellet snakk om en bil med to mennesker hvor den andre passasjeren har valpen på fanget eller ved føttene på et teppe - akkurat som Norsk Kennelklubb foreslår i sitt hefte Velkommen Valp. Noen som har lest det?? Jeg vil si at det er en betydelig forskjell på en liten valp og en voksen hund. Både når det kommer til din kontroll på hunden og på skadeomfanget i en eventuell kollisjon.

Bitteliten valp på lik linje med en bamse kan bli et prosjektil i en bråbrems eller kolisjon... I en kollisjon vil hunden veie 50 ganger si egen vekt i trykk. Ta en titt på denne: link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er det snakk om en bitteliten, sovende valp, og ikke en diger bjørn av en hund som vandrer løst inne i bilen. Det står jo til og med i artikkelen at det ikke er noen lov som sier at hunden skal sikres. Og en valp vil ikke hindre føreren i å kjøre bilen.

Men er ikke det en dansk artikkel da? Du stoler vel ikke 100% på hva dansker har og si om norske lover og regler.

Les på Tryggtrafikk sine sider, f.eks.

"Det er ikke påbudt å sikre hunden i bil, men det er påbudt å sikre all last forsvarlig. Ved kraftig nedbremsing, kollisjon eller utforkjøring vil hunden bli slengt rundt i bilen med stor kraft. En hund på 20 kg vil ved en bråstopp i 50 km/t utgjøre en kraft tilsvarende 786 kilo, dødelig hvis man er uheldig. Hunder bør sikres med bur eller med sele som kan kombineres med bilens egne sikkerhetsseler."

Det kan tolkes slik at det altså er lovlig å ha hunden løs...men videre smart er det ikke! Det hjelper heller ikke putte den i bur, hvis ikke buret er forsvarlig spent fast med kraftige stropper som tåler en kollisjon. Bur som kommer flyvende gjennom bilen som et prosjektil kan være dødelig om man får det i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...