Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke ny akkuratt, men på tide å si hei!


Anki
 Share

Recommended Posts

Har vel egentlig vært medlem her i en del år nå, men har aldri introdusert meg selv så vidt jeg kan huske! :) Har heller ikke vært her inne på et par år så jeg anser meg selv som ny. Jeg har ikke hund enda, men syns dette er en veldig fin plass å innhente informasjon og anbefalinger om alt mulig på. Limer rett og slett bare inn det samme som jeg har skrevet om meg selv på profilen min jeg! Vet ikke helt hva man er ment å fortelle om seg selv her, så her er noe:

Jeg er ei jente på 21 år fra Kristiansand. Studerer veterinærsykepleie på Hansenberg Organia, andre året. Er veldig interessert i adferd og ernæring og har tenkt å videreutdanne meg innen dette.

Har ikke vokst opp med dyr i huset grunnet ei svært allergisk lillesøster, så mange reagerer på det og lurer på hvordan jeg fant ut at jeg ville jobbe med dyr når jeg ikke har noen erfaring. Til det vil jeg bare si; selv om jeg ikke har hatt hund eller katt i oppveksten så betyr ikke det at jeg ikke har noen erfaring. Jeg har alltid hatt en enorm lidenskap for alt på 4 bein. Fordi jeg ikke kunne ha noe annet enn fisk i huset, ordnet jeg meg bare på andre måter. Jeg var ivrig hundelufter for naboene og jeg har ridd siden jeg var 11. Hadde på et tidspunkt også egen hest, men det ble en alt for dyr hobby for ei som på den tiden gikk 2. gym. Kaniner har jeg også hatt i stor utegård i bakgården. Jeg tør å påstå at jeg har en del kunnskap om kaniner, og blir faktisk kalt "gnagerspesialisten" på klinikken hvor jeg har praksisplass - uten at jeg har noen faglig bakgrunn annet enn mange år med erfaring. Fisk har jeg også drevet med i mange år og har fortsatt ett kar i drift. Kunne på et tidspunkt alt som var å vite om akvariedrift, men det er utrolig hva man glemmer om det ikke vedlikeholdes. Akvariet mitt har dessverre måtte lide litt etter at jeg reiste på folkehøyskole og senere begynte på studier, og interessen er ikke like stor lenger.

Jeg har ikke på langt nær fotografisk hukommelse, men jeg har alltid vært som en svamp når det kommer til hobbyer. Da jeg dreiv med hest så kunne jeg alt om det. Da jeg dreiv med fisk så kunne jeg alt om det. Jeg leser alt jeg kommer over av bøker og stoff på internett - og jeg husker det. Skulle gjerne si at det er det samme med studiene, men det er det nok ikke. Jeg interreserer meg veldig for yrket mitt, men så fort noen introduserer en prøve eller eksamen, så husker jeg ingenting av det jeg leser.

17. august 2010 ble jeg katteeier. Veldig spontant. Jeg gikk på jobb uten katt og kom hjem som katteeier. Trulte kom nemlig til klinikken sammen med 14 andre katter - til avlivning. De kom i puljer over en uke og på fredagen kom Trulte som sistemann. Alle hadde gått "ville" rundt på gårdstunet til en mann som ikke kunne brydd seg mindre. De var ustabile alle sammen og kunne aldri blitt omplassert. Dyrebeskyttelsen hadde heller ingen kapasitet til å ta dem inn. Men Trulte var så utmagret og syk at hun viste ingen tegn til aggresjon eller redsel. Hun satt bare i buret og skalv. Da jeg kom bort for å sedere henne begynte hun å male og la seg halvveis ned på ryggen. Jeg visste at jeg ikke kunne ha katt fordi jeg fortsatt bodde hjemme hos mine foreldre - selv om jeg faktisk var på utkikk etter en leilighet. Så jeg ga henne bedøvelsen motvillig og så på at hun kastet opp og sovnet. Så kom dyrlegen med avlivningssprøyta, men da sa jeg stopp.

Det var noe spesielt med denne pusen. Det var ikke på langt nær den første jeg hadde avlivet, men allikevel. Hun skulle bli med meg hjem! Så hun ble gitt antisedan (motgift for bedøvelsen) og våknet opp igjen veldig forvirret. Hun hadde fått en stor dose. Hun var også veldig syk, med øyebetennelse, ørebetennelse, luftveisinfeksjon, masse orm i magen og virkelig, virkelig utmagret. VI visste ikke hvor gammel hun var og pga den store magen trodde vi først at hun var drektig. Heldigvis var hun ikke det. Hun fikk bo i et eget avlukke på kattepensjonatet i én måneds tid mens hun fikk topp behandling. Når hun var klar til avreise ble hun sterilisert og finn bli med meg hjem til min nye leilighet. Jeg var heldig, for ettersom hun ble frisk kunne hun jo like godt ha blitt aggressiv som de andre. Men hun var stikk motsatt. Velsig kontaktsøkende og pratsom. Men hun ville ikke løftes og ville heller smyge seg rundt stolbein og andre ting, enn rundt beina våre. Nå, ett år senere er hun ikke til å kjenne igjen. Hun er heller litt lubben nå, (men på slankekur!) kjempeglad i kos, men på egne premisser da, som katter flest. Løfte henne kan vi uten problemer, men hun koser seg ikke akkurat. Elsker å ligge på ryggen og bli klødd på magen og elsker å ligge inntil eller oppå magen min når jeg har lagt meg. Hun er rett og slett bare den herligste katten du kan tenke deg:)

Hund blir det først når jeg er ferdig studert, altså om 2 år til. Jeg har hatt mange år på å drømme meg bort og fundere på hvilken hund jeg en gang skal ha. Var lenge sikker på at det var corgi jeg skulle ha, men nå har valget altså falt på en australian shepherd. Jeg har alltid elsket gjeterhunder og jeg har også mulighet til å ha en. Klinikken ligger på en gård og vi har en stor hundepark som nabo. Jeg er også veldig interresert i klikkertrening og agility. Det blir spennende! :D

På fritiden driver jeg veldig mye med fotografering som er min andre store lidenskap. Særlig synes jeg det er gøy å fotografere dyr - selvfølgelig! Har akkurat laget egen nettside: www.andreaimages.com og tar gjerne imot oppdrag eller modellemner som befinner seg i nærheten av Kristiansand:)

post-5699-0-97248600-1314204625_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Hvordan er det i Hansenberg? Har venner som studerer der og som straks er ferdige. Vurderte det selv nemlig :)

Da er de vel på siste skoleforløp nå da? Jeg er i Danmark nå på mitt andre forløp, samtidig med de på siste:) Jeg trives kjempegodt på Hansenberg. Veldig mange nordmenn og også noen svenske, og godt miljø. Men etter de nye reglene ble innført nå, så regner jeg ikke med at det kommer så mange flere norske. Skolen er blitt ufattelig dyr. Svenskene har også fått nye regler i forhold til utdannelsen så dette er siste kullet med svensker. Ganske trist. Men ja, jeg trives veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit! Hva er veterinærsykepleie ift vanlig veterinær eller dyrepleier? Er det ca det samme som dyrepleierstudiet?

Det er det samme. Hvis du studerer i Norge får du ikke kalle deg veterinærsykepleier siden både veterinær og sykepleier er beskyttede titler. Men i Danmark heter det veterinærsykepleie. Jeg synes det er en mye finere tittel og det er mye lettere å forstå hva yrket innebærer med den tittelen fremfor dyrepleier. Jeg utdanner meg til vet. sykepleier, men når jeg søker autorisasjon for å jobbe i norge etter endt studie, så blir jeg dyrepleier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de vel på siste skoleforløp nå da? Jeg er i Danmark nå på mitt andre forløp, samtidig med de på siste:) Jeg trives kjempegodt på Hansenberg. Veldig mange nordmenn og også noen svenske, og godt miljø. Men etter de nye reglene ble innført nå, så regner jeg ikke med at det kommer så mange flere norske. Skolen er blitt ufattelig dyr. Svenskene har også fått nye regler i forhold til utdannelsen så dette er siste kullet med svensker. Ganske trist. Men ja, jeg trives veldig godt!

Uff så dumt da med forandringene.. Kanskje jeg skulle ha begynt der for 3år siden alikevel.. :o

Men høres trivelig ut der ja! :) Vennene mine er fornøyde de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei, og velkommen hit! :D (ser tråden er fra august, men svarer allikevel)

Jeg går også på Hansenberg, og trives veldig godt. Liker naturligvis ikke å reise fra hundene for å dra ned til Danmark, men til gjengjeld får de være med på jobb endel når jeg er hjemme. Begynner på 3. hovedforløb nå i januar, så er ferdig i oktober. Tiden går fort!

To stykker fra klinikken min går sammen med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...