Gå til innhold
Hundesonen.no

Irritasjonsmoment...


Trulte70
 Share

Recommended Posts

Hvorfor i huleste må man betale MOMS for å ta inn en hund til Norge??? Man betaler jo ikke moms om man hadde kjøpt samme hunden på denne siden av grensen...og man betaler heller ikke noe moms på hunden i utlandet...

Betalte rett og redelig sist jeg tok inn, men det var j..la sure penger å betale :(

Eneste systemet oppfordrer til, er jo lureri; at folk passerer grensen uten å betale, at oppdretter skriver en lavere pris på hunden osv...

Kjenner at jeg har liten lyst å gi Tollvesenet 3-4 tusen av mine surt opptjente penger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener.

Men hunder er jo ikke momsfrie i seg selv. De fleste oppdrettere i Norge driver hobbyvirksomhet, og er dermed ikke momspliktige. Men om man kjøpte hund fra en norsk oppdretter som driver i en slik skala at det regnes som næringsvirksomhet, så ville man også måtte betale moms på hundene man kjøper derfra.

Bøker er en av få ting som er fritatt for moms, og disse kan man også importere uten å måtte betale moms for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man betaler jo moms på kjøkkeninnredringer, biler og puter om man kjøper de i Norge også, men ikke hund...

Og må man legge med betalt moms på hunden for å få den omregistrert eller noe? Eller kan man bare pent kjøre over grensa med den? :whistle:

Nå er jo kursen for svenske krona god da, men den delen forsvinner jo når man betaler momsen.

*minne seg på å veksle over i SEK når kursen er god* :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste Svenske og Danske oppdretterene jeg kjenner betaler mva for sitt oppdrett.

En hund er en vare på lik linje som annet. Om du kjøper deg en pc i england så vil du kunne få tilbake den britiske momsen, men må alikavel betale mva i Norge om den overskrider verdigrensen for hva du kan ha på reisekvoten din. (som er 3000 NOK u.12 timer ute av landet og 6000 NOK o.24 timer.)

Norge er ikke alene om dette regelverket, hentet fra tull.se.

Jag ska åka till ett land utanför EU på semester och tänker köpa med mig varor hem. Behöver jag betala tull och moms för mina varor?

Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Du måste själv föra varorna över gränsen.

Mine Svenske og Finske valpekjøpere har betalt mva ved innførsel av hund fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man betaler jo moms på kjøkkeninnredringer, biler og puter om man kjøper de i Norge også, men ikke hund...

Og må man legge med betalt moms på hunden for å få den omregistrert eller noe? Eller kan man bare pent kjøre over grensa med den? :whistle:

Nå er jo kursen for svenske krona god da, men den delen forsvinner jo når man betaler momsen.

*minne seg på å veksle over i SEK når kursen er god* :aww:

Det er bare å kjøre rett over :) Kjipt å bli stoppet da :P Smuglet min forrige hund over, det var ikkenoe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å kjøre rett over :) Kjipt å bli stoppet da :P Smuglet min forrige hund over, det var ikkenoe problem.

DET tar jeg ikke sjansen på! Men det blir en himla dyr hund...jaja...

Betaler ikke moms til oppdretter, for hun driver ikke så stort oppdrett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener.

Men hunder er jo ikke momsfrie i seg selv. De fleste oppdrettere i Norge driver hobbyvirksomhet, og er dermed ikke momspliktige. Men om man kjøpte hund fra en norsk oppdretter som driver i en slik skala at det regnes som næringsvirksomhet, så ville man også måtte betale moms på hundene man kjøper derfra.

Grensen for merverdiavgiftsregistrering er 50000,- i mva-pliktig omsetning pr. år.

Altså mindre enn omsetningen ved et normalt valpekull i de fleste raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen for merverdiavgiftsregistrering er 50000,- i mva-pliktig omsetning pr. år.

Altså mindre enn omsetningen ved et normalt valpekull i de fleste raser.

Men... hvis du har kostnader like høye som omsetningen, og du ikke har et fremtidig mål om å tjene penger på det du gjør, blir det uansett regnet som hobbyvirksomhet og dermed ingen mva. Dette ble veldig enkelt forklart...

Vilkårene for å anse en inntektsgivende aktivitet som næringsvirksomhet er at den:

- innebærer aktivitet

- tar sikte på å ha en viss varighet

- har et visst omfang

- er egnet til å gi overskudd og

- drives for skattyterens regning og risiko

Jeg kjenner til selskaper som har hatt høyere omsetning, men fikk ikke blitt mva-registrert fordi i søknaden skrev de at de ikke hadde planer om å gå i overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... hvis du har kostnader like høye som omsetningen, og du ikke har et fremtidig mål om å tjene penger på det du gjør, blir det uansett regnet som hobbyvirksomhet og dermed ingen mva. Dette ble veldig enkelt forklart...

Vilkårene for å anse en inntektsgivende aktivitet som næringsvirksomhet er at den:

- innebærer aktivitet

- tar sikte på å ha en viss varighet

- har et visst omfang

- er egnet til å gi overskudd og

- drives for skattyterens regning og risiko

Jeg kjenner til selskaper som har hatt høyere omsetning, men fikk ikke blitt mva-registrert fordi i søknaden skrev de at de ikke hadde planer om å gå i overskudd.

Mva-registrering og næringsvirksomhet henger ikke nødvendigvis sammen.

En hobbyvirksomhet kan være mva-pliktig uten at dette rører ved noen av våre prinsipper.

Uansett er det faktisk slik at man neppe kan regne seg frem til et tap ved salg av et normalt valpekull.

Oppdrett ER business og egnet til å gå i overskudd, uavhengig av hva man har som mål.

Et selskap som i firma kan faktisk ikke ha som plan å ikke tjene penger, det er i ytterste konsekvens grunnlag for tvangsoppløsning. (Det finnes eksempler på dette og)

MVA-registrering er uansett IKKE relatert til forventet eller faktisk overskudd, kun til omsetning, og forsåvidt til organisasjonsform..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mva-registrering og næringsvirksomhet henger ikke nødvendigvis sammen.

En hobbyvirksomhet kan være mva-pliktig uten at dette rører ved noen av våre prinsipper.

Uansett er det faktisk slik at man neppe kan regne seg frem til et tap ved salg av et normalt valpekull.

Oppdrett ER business og egnet til å gå i overskudd, uavhengig av hva man har som mål.Et selskap som i firma kan faktisk ikke ha som plan å ikke tjene penger, det er i ytterste konsekvens grunnlag for tvangsoppløsning. (Det finnes eksempler på dette og)

MVA-registrering er uansett IKKE relatert til forventet eller faktisk overskudd, kun til omsetning, og forsåvidt til organisasjonsform..

Du har ikke så mye erfaring innen oppdrett skjønner jeg.. Jeg har kun hatt to kull og ingen av de har gått med overskudd. Jeg viser deg gjerne tallene om du er intressert. Mitt mål hadde gjerne vært å tjent penger på hundene mine, men jeg har innsett at det er ikke en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det faktisk slik at man neppe kan regne seg frem til et tap ved salg av et normalt valpekull.

Oppdrett ER business og egnet til å gå i overskudd, uavhengig av hva man har som mål.

Jeg kjenner til oppdrettere hvor de ble sjekket opp på akkurat dette. Mtp at de har utgifter som utstilling og konkurranser, et kull mistet de kanskje, et annet måtte de ta keisersnitt på, det tredje ble flere valper syke og måtte til veterinæren. Tislutt ente de opp i null eller minus, så nei, det er svært sjeldent at det lønner seg å være oppdretter, og ikke kom å si noe annet. Hadde de ikke stilt på utstilling eller konkurranser så hadde de aldri kunne vist hva hunden er god for, og da heller ikke hatt muligheten til å ha såpass mange kull eller selge alle valpene i kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det jo igjen det, HVA er berettiget å ta med i utgifter på/til/for en avlstispe? Jeg leste i hui og hast en side engang (jus av noe slag) der det sto at rimelige fradrag var innkjøpsprisen, relevante helseundersøkelser for rasen og maks tre utstillinger. For brukshunder ville de tre prøver/konkurranser være rimelig. I tillegg kom selve sprangavgiften (inkl "prisen av en valp" eller annen monitær avtale) og direkte utgifter til kullet som mat, vaksine, medisiner, ormekur, registreringer osv. Ultralyd/rtg mente pers ikke var fradragsberettiget da det ikke var absolutt nødvendig for et vellykket kull.

Begrunnelsen var noe ala: at hunden tross alt var et familiemedlem først og fremst, ellers ville alle solgt hunder som ikke egnet seg til avl som ferdigtrente voksne, og derav fått igjen noe av utgiftene sine.

Hvem bestemte at "alt mellom himmel og jord" skal være fradragsberettiget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bestemte at "alt mellom himmel og jord" skal være fradragsberettiget?

Ingen.

Fradragsberettiget er normalt utgifter til inntekts ervervelse.

Det vil si at 50 utstillinger i året ikke kan sies å være fradragsberettiget..

Ei heller kjøring til og fra de samme utstillingene, hundeholdet for øvrig, osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om min hund vinner rubbel og bit på 50 utstillinger i året øker det markedsverdien på valpene - jeg kan ta mer betalt for dem. Da er det utgift til inntekts ervervelse..

Reelt? Du kan ikke ta (eller du kan, men vil ikke få solgt) 50x høyere pris, ikke 50x påmeldavgiften engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt kjipt å betale skatt av og til jeg også, men av en eller annen grunn så er regler regler liksom.. *tvinne hår og blåse tyggisbobler*

Jeg betaler min skatt med glede (nåja, trekk fra litt), men det er ikke poenget her;

Om jeg kjøper hunden i Sverige, betaler jeg hundens kjeøpesum...

Om jeg betaler hunden i Norge, betaler jeg hundens kjøpesum...

MEN: Når hunden er kjøpt og betalt i Sverige, så skal Norge ha 25 % av hundens verdi fordi vi krysser grensen...det er DET jeg synes er urimelig!

Om oppdretter var MVA-pliktig, ville jeg fått igjen den svenske momsen når jeg betalte den norske, men sånn er det ikke...

Jeg heller sterkt mot at valpen har en "utstillingsfeil" og dermed ikke er verd mer enn 6000 norske kroner :lol:

Evt betaler jeg mva for hele hunden og tar i tillegg tannlegeregningen fordi jeg gnisser av en halv cm med tenner på grensen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reelt? Du kan ikke ta (eller du kan, men vil ikke få solgt) 50x høyere pris, ikke 50x påmeldavgiften engang...

Nei, ikke 50x høyere pris, men høyere enn normalt ja vil jeg tro. Men det blir jo både utopisk og mer til, så det beviser jo bare hvor far fetched det er å skulle få dekket inn utgifter av en slik skala ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hørt om oppdrettere som har hatt bokettersyn, og i hvert tilfelle har de kommer frem til at det ikke var noe å hente der. Tro meg, hadde myndighetene sett en mulighet til å kreve moms fra alle oppdrettere som kom over 50 000 kroners grensen, så hadde de ikke nølt med å gå etter dem. Det er jo snakk om betydelige beløp totalt sett. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mva-registrering og næringsvirksomhet henger ikke nødvendigvis sammen.

En hobbyvirksomhet kan være mva-pliktig uten at dette rører ved noen av våre prinsipper.

Uansett er det faktisk slik at man neppe kan regne seg frem til et tap ved salg av et normalt valpekull.

Oppdrett ER business og egnet til å gå i overskudd, uavhengig av hva man har som mål.

Et selskap som i firma kan faktisk ikke ha som plan å ikke tjene penger, det er i ytterste konsekvens grunnlag for tvangsoppløsning. (Det finnes eksempler på dette og)

MVA-registrering er uansett IKKE relatert til forventet eller faktisk overskudd, kun til omsetning, og forsåvidt til organisasjonsform..

Det finnes spesielle selskaper som er til for å fremme lokale bedrifter, alle pengene de får inn, går videre ut til bedrifter som tilskudd... men det er jo ikke interessant i denne diskusjonen ;)

Sticos og skatteetaten sier:

"Et annet vilkår for avgiftsplikt, er at det utøves næring. Begrepet næring må avgrenses mot andre former for aktivitet, og det kan i enkelte tilfeller være vanskelig å fastslå om det foreligger næringsvirksomhet i forhold til merverdiavgiftslovens bestemmelser.

Videre kan det være aktuelt å trekke grensen mellom hobby- og næringsvirksomhet. For å bli ansett som næringsvirksomhet er det et vilkår at driften er egnet til å gi overskudd."

De fleste jeg har jobbet med som driver oppdrett, har ikke gått i overskudd, og det har vært uaktuelt å føre underskuddet i regnskapet. De har naturligvis da heller ikke fått fradrag for mva på kostnadene med hundene. Nå skal det sies at dette er ikke stor-oppdrettere. Vi har også pratet med Skatt Sør om denne problematikken, og har fått samme svar der, at disse oppdretterne holder på med hobby og det er ikke mva på det.

Men nå har jeg jobbet nok med mva for i dag, kan bli med på denne diskusjonen etter 31.august :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...