Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny rase


Stine
 Share

Recommended Posts

GD ser mye spinklere ut pga størrelsen dems, jada han tenker rart :lol: Han synes også dobberen blir for spinkel, men av en eller annen grunn digger han RR`en :icon_confused::lol:

BB blir nok ikke aktuelt, har aaaaltfor dårlig erfaring med dem. Også kan dem ikke stilles ut :getlost: Jada, veit om den ene "utstillinga" dem har i året, men det blir liksom ikke det samme :lol:

Det her er nok ganske langt frem i tid, ihvertfall ikke før til neste år :lol: Og vi blir jo aldri enige. Søren ass, hvor vanskelig kan det være å finne drømmerasen.... Joda, staffen er egentlig det. Men, så har man litt lyst på noe nytt noe og :whistle: Men nytt er skummelt, begynne å tråle oppdrettere og finne en seriøs en *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårs St Bernhard har vært på ønskelista lenge for begge oss.... Men de er svææææære da :lol:

Virkelig? Ikke så mange som har disse hundene på sin ønskeliste. Har hatt en selv og skal definitivt ha en igjen. Så send meg gjerne PM om du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RR er en vakthund (i likhet med de fleste andre hundene som har vært nevnt her) så man må såklart være obs på hvor mye vokting man vil ha. Men jevnt over synes jeg rr-en er ganske avslappet i forhold til rottis, doberman, dogo, presa og cc. Nå vet jeg riktignok ikke hvordan de jeg kjenner er når de er alene uten eier i nærheten, men jeg har aldri opplevd dette som noe stort problem med rasen (igjen, det er en vakthund og har instinktene til stede absolutt, men ikke noe problematisk hvis det er den type hund man vil ha).

Dalmatiner har ikke vært nevnt.

Jeg har jo vært og besøkt et par RR-oppdrettere, og jeg må bare si meg enig med dette. Jeg så etter mye av det samme som TS tror jeg. Topp turkamerat som tåler mye aktivitet, men som er rolig hjemme. Ridgebacken virker som en utrolig enkel hund å ha hvis du er flink til å sette grenser og er konsekvent fra den er ung. Jeg ble ihvertfall helt betatt av hundene hos oppdretterne vi besøkte! Utrolige rolige, stødige og uinteressert! :P:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St.Bernhard korthår - vel, om du ikke har lyst til å ha med deg bikkja på tur så er det jo en herlig rase - men de er jo fullstendig dysfunksjonelle i bevegelsesmønsteret og ser jo mer død enn levende ut. (og lukter jo helt ******, og sikler og ææææsj rett og slett)

Vel, dette med dysfunksjonalitet og sikling stemmer bare delvis. Av de fem jeg har hatt boende hos meg over en viss periode, er det bare to av dem som har siklet (og bare sånn apropos grande så hadde den siste husgjesten vår en sikkelproduksjon som ikke lignet grisen. Jeg har nettopp flyttet og vasket ut av leiligheten hvor han har oppholdt seg, og jeg har skrubbet vegger og tak for sikkel etter denne granden). Dysfunksjonelle? Tja, det kommer jo helt an på øyet som ser, men de som har vært hos meg har ikke hatt noe problem med å holde tritt med schäferen min og de andre hundene som har vært hos meg på samme tidspunkt (om det sier mest om sanktene eller de hundene jeg har, vet jeg ikke da, men lell). De herjer, løper og oppfører seg som andre, middels aktive hunder.

janosch.jpg

Janosch, slevedyr, men ingen lathans.

251.jpg

Cane, slevesak dette også, med tunge underlepper.

2010-01-14142.jpg

Major, slevet ikke mer enn schäferskinnet mitt, med unntak av litt vannsøl når han drakk.

085.jpg

Major, min late og dysfunksjonelle sankt bernhardshund.

093.jpg

Major og langhårssankten, Mammut.

054.jpg

Spore kunne han også.

IMG_6529.jpg

Siste klompen jeg hadde boende hos meg, Waya, ikke noe sikkel fra henne heller.

Min egen Major, som jeg hadde inntil i fjor, var vel kanskje over gjennomsnittet aktiv, da jeg har en lei tendens til å miljøskade de dyrene som eventuelt måtte oppholde seg innenfor mine, fire vegger. Han spurtet ute på markene, og lydighet og spor var heller ikke noe han foraktet. Noen stjerne innen hundesport (med unntak av utstilling, forutsatt at hunden er pen) får man vel neppe om man velger sankt bernhardshund, men jeg vet om sankter som trenes aktivt og som stiller både i lp og agility. Og til attåthund å være, så er det jo slett ikke ille?

Det er sjelden jeg faller for andre raser enn de som ligner min egen, eller skal jeg si var, men da jeg fikk oppleve sankten på nært hold var det noe helt spesielt som skjedde. Den grov seg rett inn i hjertet mitt og der har den blitt. Og jeg mener jeg har vært borti mye rart av hunder i alle former og fasonger hva gjelder utseende og mentalitet, men jeg kan telle på én hånd hvor mange av dem som har rørt ved meg, og et par sankter har vært to av dem.

Jeg opplever sankten som noe av det skjønneste jeg kan tenke meg, en diger klomp med kjærlighet og hengivenhet. For meg er sankten rein terapi. Jeg har som sagt ikke opplevd noe lignende tidligere og kanskje det aldri vil skje igjen. Jeg måtte selge Major og det er noe av det kjipeste jeg har måttet gjøre, og bare jeg ser bilder av ham gjør det vondt. Og jeg har liksom mistet hunder jeg har vært oppriktig glad i tidligere. Så, om korthåret sankt bernhard er en aktuell rase, så anbefaler jeg på det sterkeste at dere hilser på et par og gjør dere bedre kjent med rasen. Jeg tror nemlig at folk har litt sånn hat-/elskforhold til disse bamsene, så om man får dem tettere innpå seg er det også veldig enkelt å gjøre seg opp en klar mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort å legge ut sånne bilder da :wub::wub::wub:

Og det er helt sant at den troner ganske høyt på ønskelista :lol: Elsker svære bamsedyr som sikkler :wub: Sikkel er ikke noe stress for meg, har jo hatt en Nuffe som sikkla over middels mye, også den BB`en jeg "passa" var ikke særlig bedre :lol: Vi er stadig inne og titter på Toffe Loffe sin hjemmeside, dumt når dem venter to kull nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort å legge ut sånne bilder da :wub::wub::wub:

Og det er helt sant at den troner ganske høyt på ønskelista :lol: Elsker svære bamsedyr som sikkler :wub: Sikkel er ikke noe stress for meg, har jo hatt en Nuffe som sikkla over middels mye, også den BB`en jeg "passa" var ikke særlig bedre :lol: Vi er stadig inne og titter på Toffe Loffe sin hjemmeside, dumt når dem venter to kull nå :lol:

Hihi, sorry... :P Bare send meg PM for any questions hvis rasen skulle være reelt aktuell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...