Gå til innhold
Hundesonen.no

Utdanning

edlitam
 Share

Recommended Posts

Nå håper jeg at noen sonen guruer der ute kan hjelpe meg med utdanningsvalg. Jeg skal på folkehøyskole til Lofoten nå ett år, men etter det har jeg ingen planer. Jeg har mest lyst til å studere i Oslo og omegn litt fordi jeg er herifra, og det er her jeg hører hjemme. Jeg kan også ta ett år i utlandet feks. Jeg har spurt folk som kjenner meg om hva de forestiller meg som, det har vært alt fra jordmor, til advokat og politi. Jeg er en veldig utadvent person, elsker mennesker, ikke rett for å ta i et tak. Nå jobber jeg i en dyrebutikk, har jobbet der i fem år snart, men jeg tror ikke butikk er fremtiden min. Jeg setter veldig pris på varierte dager, og hvor jeg kan gjøre litt mer enn å bare sitte på rompa. Jeg vil også gjerne at utdanningen min vil gi meg en brukbar lønn, 400 000 ++.

Jeg har tenkt litt på jordmor, det virker spennende, variert osv, men det kan også være veldig tøft, og lønnen er så som så.

HR er også noe som virker veldig spennende, men der er jeg helt blank på hva jeg da burde studere for å kunne jobbe med det. Jeg tenker iallefall at en master i organisasjons psykologi hadde kommet gått med, men hva med de tre første årene?

Hva annet kan være spennende å studere, være greit å få seg en jobb, ikke ha alt for høyt snitt for å komme inn, ha varierte dager og gi meg en grei lønn ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mange har en stor aversjon mot NAV og alt som har med NAV å gjøre. Men de har noen fine interessetester og karriære veiledere som tar utgangspunkt i dine svar. For meg som ikke kjenner deg er det iallfall altfor vanskelig å skulle mene noe som helst om hva du passer til å hva som er lurt.

http://www.nav.no/Arbeid/Yrker+og+utdanning/Veiledning+p%C3%A5+internett

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli jordmor må du først bruke tre år for å bli sykepleier, for så å bruke to år på videreutdanning for å bli jordmor. Dessverre er dette veldig dyrt da man får fem års utdanning uten å gå opp mye i lønn i forhold til andre femårsutdanninger (master studier). Jordmødre jobber nesten 50% av tiden som nattevakter og det er slitsomt i lengden.

Fordelen med å begynne med å bli sykepleier er at det er et yrke som man aldri trenger å bekymre seg om man får jobb og man kan flytte hvor man vil i landet og verden for øvrig uten å måtte omskolere seg for å få jobb. Det finnes også veldig mange videreutdanninger så det er et variert yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode poenger som kommer frem når det er snakk om jordmorutdanning. Ellers tar jeg slike intressetester jevnt og trutt, men ender alltid opp med vetrinær osv fordi jeg liker dyr og ikke liker gravmaskiner og lage ting. Men hvilke andre veier kan man ta for å jobbe innenfor HR? Takk for svar forresten alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet stillingsannonser, i første annonse jeg fant stod det:

• du har relevant høyere utdanning, gjerne innen juss, HR, eller administrasjon og ledelse

Som sagt, bruk stillingsannonser for å se hva slags kvalifikasjoner de ønsker til den typen stillinger du kunne tenke det. Der står det både hvilke utdannelse, erfaring og andre kvalifikasjoner de søker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HR er også noe som virker veldig spennende, men der er jeg helt blank på hva jeg da burde studere for å kunne jobbe med det. Jeg tenker iallefall at en master i organisasjons psykologi hadde kommet gått med, men hva med de tre første årene?

Du kan ta en bachelor i psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over anbefaler jeg interessetestene til NAV. De gir i det minste en indikasjon på yrker som kan være interessant. Ellers er det utrolig mange jobber som ikke har noen "yrkestittel", bare en viss tilhørighet til fagfelt. Jeg har en av dem. :)

Det jeg synes er viktig å tenke på er ikke hva du vil jobbe med, men hva du faktisk vil gjøre, hver eneste dag i ~50 år. Selv er jeg utrolig glad i dyr, men kunne ikke tenke meg å behandle syke dyr hver dag i 50 år av den grunn. Og måtte avlive noen, se eiere som går mot dyrlegens råd, og se dyr som lider. Eller jobbe i dyrebutikk og måtte se alle dyreeiere som ikke behandler dyrene sine så godt som de burde. Jeg kunne ikke en gang tenke meg å jobbe i stall, og ta hester ut og inn og ri hver eneste dag i vær og vind og med alt som hører med. Men det er altså meg.

Det samme gjelder de fleste yrker og fagfelter. Vil du jobbe sammen med mennesker? Veilede/undervise? Lede? "Hjelpe/behandle"? Barn?

Vil du ha kontorjobb? Feltjobb? Vil du jobbe ni til fire? Turnus? To uker av to uker på?

Vil du jobbe med papirer og byråkrati? Eller fysisk? Teknisk?

Vil du "gjøre og lage" eller "undersøke og forske"?

Liker du forutsigbarhet, eller utfordring og spenning? Hvor viktig er stabilitet (ikke bare nå, men om 15 år når du har familie?) og lønn?

Det er så utrolig mange muligheter, og uansett utdanning og fag, så er det nå blitt ganske vanlig å både bytte jobb og fagfelt i løpet av livet. Tenk på hva du kan eller vil kunne mer om, hva du kunne tenke deg å jobbe med, og hvordan. Interessetestene til NAV er med på å kartlegge en del av dette. Det er også mulig å få karriereveiledning både på NAV og på potensielle studiesteder. Helt sikkert på folkehøgskolen også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...