Gå til innhold
Hundesonen.no

Grammatikk-tegn-spørsmål!

SoppenCamilla

Recommended Posts

Skrevet

Jada, vi later som om det kan være i ett ord.

Ok!

Se på tastaturet ditt nå. Spesielt hvis du har helt normalt, vanlig pc-tastatur (Mac er kanskje litt annerledes). Så ser du på den tasten ved siden av back space-knappen (den man viskler bort med), der det er en skråstrek og en sånn... dings.

For her kommer spørsmålet! Dette tegnet: ` , det som man bruker til.. Vel, hva bruker man det til? Å skrive over ting, som feks idè?

Jeg har nemlig lagt merke til at mange bruker det som sånn apostrof, og det er vel ikke rett? Apostrof er vel den rett ned-streken, den som (ihvertfall på mitt tastatur) er ved siden av enter, sammen med stjerne, to knapper under den idè-knappen.

Så hvis jeg skal skrive et engelsk ord med apostrof, så vil det vel bli you're og ikke you`re?

Når jeg leser "you`re so pretty", så leser jeg automatisk "you-hhhhhh-re", fordi det blir så unormalt stort mellomrom mellom you og re.

ER JEG HELT PÅ JORDET?

Hvis nei, kan folk legge merke til hvor myyyyyyye enklere det er å trykke på den "rette" tasten enn den andre? :innocent:

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Idé skrives med apostrofen andre veien :P Tror ` og ´ generelt brukes veldig lite i norsk og engelsk, og mer i f.eks. fransk. Og JA det skrives "you're". Og det heter IKKE "I love you're new dress". Nope.

Skrevet

Idé skrives med apostrofen andre veien :P Tror ` og ´ generelt brukes veldig lite i norsk og engelsk, og mer i f.eks. fransk. Og JA det skrives "you're". Og det heter IKKE "I love you're new dress". Nope.

Stemmer. På norsk bruker vi vel ikke `. Det heter idé, én, osv. Jeg jobber mye med korrekturlesing, og får noia når oversetterne skriver idè, eller enda verre, ide. :frantics:

Og det heter you're på engelsk. Ikke den andre (pcen min vil faktisk ikke la meg bruke feil tegn her :blink: ).

Edit:

Jeg fikk noia da vg eller dagbladet skrev om tatoveringer som enkelte ungdommer hadde fått etter 22. juli, og en fyr hadde fått tatovert inn: In memory to..." Bruk iallfall korrekt engelsk om man absolutt skal bruke det :icon_redface:

Skrevet

Når man setter tegnet ' i inne i ord på engelsk, som f.eks. You're, I'm, he's o.s.v. erstatter den en vokal.

Det står egentlig: You are, I am, he is.

Vi bruker ikke dette i det norske språket.

Apostrofen som settes over f.eks. idé sier mer om uttalen, og settes over bokstaven.

Skrevet

Åh, kan vi også ta et lite kurs i hundemat?

Når du gir hunden din kuler, gir du den tørrfôr. Ikke för, og ikke for. For å få skrevet fôr, skriver du F, holder nede den tasten du vanligvis trykker på for å få stor bokstav (men ikke Caps Lock), samtidig som du trykker ned den tasten hvor du finner blant annet ¨ - den er ved siden av enter, over den med asterix (stjernetegnet) - slipp tastene, og deretter skriver du en o. Og da får du ô. Og du kan få tørrfôr.

För skal i beste fall uttales før - og vi gir ikke hunden tørrfør, og heller ikke tørretter.

Skrevet

Men for å kommentere det startinnlegget faktisk handlar om, så seier eg berre :icon_clapping: . Utruleg irriterande når folk brukar ` -en i staden for '-en.

Når det er sagt, så skal ingen av dei brukast i normal norsk! Kvifor er det blitt så vanleg å hive inn ein apostroff før en-endinga når ein bøyer ord som er litt uvanleg å bøye, t.d. eigennamn, eller rett og slett når ordet er litt langt? Ser det jo stadig vekk. Berner sennen'en, berre for å ta eit konstruert døme (eller enno verre, berner sennen`en :barfy: ).

Jo, eg er nok ein slik ein som irriterar meg grenselaust over slike tullefeil... :icon_redface:

Guest Dratini
Skrevet

Jeg er ansvarlig for oppdateringer for ei hjemmeside og eieren (oppdretter) skriver konstant med `istedet for ' :getlost: jeg har forklart mange ganger hvor mye enklere det er å trykke riktig tast, men det vil liksom ikke inn :whistle: Så jeg sa til han, siden du skriver feil hver gang og jeg ikke gidder å rette, så får det bare stå feil ute på siden :innocent:

Og det er mange som skriver Ô istedet for Ö også, selv inne her :whistle:

Skrevet

Jeg har sannsynligvis gjort alle feilene dere nevner her sånn ca 200 ganger.. Tenker ikke over det i det hele tatt, da jeg selv er mer opptatt av hva som skrives enn hvordan det skrives. Unnskyld, skal skjerpe meg :icon_redface:

Ikke visste jeg hvordan man fikk den ^ saken heller :innocent:

Skrevet

En annen ting som irriterer meg er når folk skriver Janne's og Erik's på norsk. Det heter Jannes og Eriks :whistle:

Da/når er en annen ting som tydligvis er vanskelig.

Hver gang jeg hører Gabrille med "Ring meg," lurer jeg på hvor mange ganger denne fyren hun synger om forlot henne: "Det var jo det du sa når du for." :innocent:

Ting som skjedde én gang = da. Ting som skjer hver gang = når.

"Da jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde én gang.

"Når jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde hver gang.

Og nå skal jeg gi meg :lol:

Skrevet

Jeg lagde ikke tråden PÅ GRUNN AV deg, men du fikk meg til å tenke på det (igjen), må innrømme det.. :whistle:

:icon_redface: *skjerpe seg*

Skrevet

En annen ting som irriterer meg er når folk skriver Janne's og Erik's på norsk. Det heter Jannes og Eriks :whistle:

Hver gang jeg hører Gabrille med "Ring meg," lurer jeg på hvor mange ganger denne fyren hun synger om forlot henne: "Det var jo det du sa når du for." :innocent:

EINIG! Og igjen, når folk skriv Erik`s... :barfy:

Når det gjeld Ring meg og Gabrielle, så syng jo ho på erkebergensk, og det er vel heile poenget. Det er så stygt at det er tøft :lol: . Og så "tre glass fra å gi deg opp og krype HEEEEEEEEM" :barfy::lol: . Bergensk er STYGT!

Skrevet

EINIG! Og igjen, når folk skriv Erik`s... :barfy:

Når det gjeld Ring meg og Gabrielle, så syng jo ho på erkebergensk, og det er vel heile poenget. Det er så stygt at det er tøft :lol: . Og så "tre glass fra å gi deg opp og krype HEEEEEEEEM" :barfy::lol: . Bergensk er STYGT!

:lol: Jo, men selv erkebergensere burde kunne forskjell mellom da og når.

Synes forøvrig det er bra at vi har sånne viktige ting å irritere oss over her i livet :lol:

Jeg bryr meg ikke så veldig om skrivefeil på forum og nett, og er ganske slurvete selv når jeg blogger eller skriver her :icon_redface: . Men når jeg får levert inn prosjekter fra profesjonelle oversettere, og de har slike gjennomgående feil, da lurer jeg litt på hvordan de har fått jobben.

Skrevet

Det har jeg ikke lagt merke til, men motsatt, derimot... :innocent:

Jeg har sannsynligvis gjort alle feilene dere nevner her sånn ca 200 ganger.. Tenker ikke over det i det hele tatt, da jeg selv er mer opptatt av hva som skrives enn hvordan det skrives. Unnskyld, skal skjerpe meg :icon_redface:

Ikke visste jeg hvordan man fikk den ^ saken heller :innocent:

det høres kanskje overfladisk ut, men jeg har jobbet med språk, rettskrivning og korrektur har vært A&O i mine jobber, og jeg er - med falsk beskjedenhet - meget god på å formulere meg og å skrive korrekt. Dermed er skrivefeil, grammatiske feilaktige føljetonger, dårlig språk, manglende ordforråd og andre slike ting noe jeg legger merke til. Yrkesskade... :icon_redface:

Vi har alle våre ting... :icon_redface:

Dog, det å skrive bedre og mer korrekt går an å lære seg, om en ønsker - og ikke alle vet hvordan de skriver riktig, for eksempel tørrfôr.

Kanskje derfor så mange fôrer på vom og hundemat? :lol:

Skrevet

I hvilken sammenheng tenker du på? Det skrives jo f.eks. hundefôr, ikke hundeför? Eller?

Skrevet

Ö er jo ikke godt for noe annet enn å lage et :o -tryne riktig vei!

Med mindre du er tyskspråklig, eller lytter til Motörhead. :lol:

Skrevet

Jeg er ansvarlig for oppdateringer for ei hjemmeside og eieren (oppdretter) skriver konstant med `istedet for ' :getlost: jeg har forklart mange ganger hvor mye enklere det er å trykke riktig tast, men det vil liksom ikke inn :whistle: Så jeg sa til han, siden du skriver feil hver gang og jeg ikke gidder å rette, så får det bare stå feil ute på siden :innocent:

Haha, om det hadde vært meg, hadde jeg så ikke brydd meg :lol:

Upps FAIL svar i denne tråden men. :ahappy:

Prøver å skrive mest mulig riktig, men er klar over at jeg har endel feil. :)

Skrevet

TAKK! Jeg ar aldri forstått regelen "den gang da, hver gang når", men når du skrev det sånn ble det jo innlysende! :)

Skrevet

TAKK! Jeg ar aldri forstått regelen "den gang da, hver gang når", men når du skrev det sånn ble det jo innlysende! :)

:ahappy: Læreren jeg hadde på barneskolen passet på at hele klassen kunne den regelen, så den sitter som støpt :lol:

Skrevet

Og det heter konstatere, ikke konstantere!

Det er godt med en korrekturtråd iblant, så man kan blåse ut litt irritasjon. :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...