Gå til innhold
Hundesonen.no

Grammatikk-tegn-spørsmål!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jada, vi later som om det kan være i ett ord.

Ok!

Se på tastaturet ditt nå. Spesielt hvis du har helt normalt, vanlig pc-tastatur (Mac er kanskje litt annerledes). Så ser du på den tasten ved siden av back space-knappen (den man viskler bort med), der det er en skråstrek og en sånn... dings.

For her kommer spørsmålet! Dette tegnet: ` , det som man bruker til.. Vel, hva bruker man det til? Å skrive over ting, som feks idè?

Jeg har nemlig lagt merke til at mange bruker det som sånn apostrof, og det er vel ikke rett? Apostrof er vel den rett ned-streken, den som (ihvertfall på mitt tastatur) er ved siden av enter, sammen med stjerne, to knapper under den idè-knappen.

Så hvis jeg skal skrive et engelsk ord med apostrof, så vil det vel bli you're og ikke you`re?

Når jeg leser "you`re so pretty", så leser jeg automatisk "you-hhhhhh-re", fordi det blir så unormalt stort mellomrom mellom you og re.

ER JEG HELT PÅ JORDET?

Hvis nei, kan folk legge merke til hvor myyyyyyye enklere det er å trykke på den "rette" tasten enn den andre? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Idé skrives med apostrofen andre veien :P Tror ` og ´ generelt brukes veldig lite i norsk og engelsk, og mer i f.eks. fransk. Og JA det skrives "you're". Og det heter IKKE "I love you're new dress". Nope.

Stemmer. På norsk bruker vi vel ikke `. Det heter idé, én, osv. Jeg jobber mye med korrekturlesing, og får noia når oversetterne skriver idè, eller enda verre, ide. :frantics:

Og det heter you're på engelsk. Ikke den andre (pcen min vil faktisk ikke la meg bruke feil tegn her :blink: ).

Edit:

Jeg fikk noia da vg eller dagbladet skrev om tatoveringer som enkelte ungdommer hadde fått etter 22. juli, og en fyr hadde fått tatovert inn: In memory to..." Bruk iallfall korrekt engelsk om man absolutt skal bruke det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man setter tegnet ' i inne i ord på engelsk, som f.eks. You're, I'm, he's o.s.v. erstatter den en vokal.

Det står egentlig: You are, I am, he is.

Vi bruker ikke dette i det norske språket.

Apostrofen som settes over f.eks. idé sier mer om uttalen, og settes over bokstaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, kan vi også ta et lite kurs i hundemat?

Når du gir hunden din kuler, gir du den tørrfôr. Ikke för, og ikke for. For å få skrevet fôr, skriver du F, holder nede den tasten du vanligvis trykker på for å få stor bokstav (men ikke Caps Lock), samtidig som du trykker ned den tasten hvor du finner blant annet ¨ - den er ved siden av enter, over den med asterix (stjernetegnet) - slipp tastene, og deretter skriver du en o. Og da får du ô. Og du kan få tørrfôr.

För skal i beste fall uttales før - og vi gir ikke hunden tørrfør, og heller ikke tørretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å kommentere det startinnlegget faktisk handlar om, så seier eg berre :icon_clapping: . Utruleg irriterande når folk brukar ` -en i staden for '-en.

Når det er sagt, så skal ingen av dei brukast i normal norsk! Kvifor er det blitt så vanleg å hive inn ein apostroff før en-endinga når ein bøyer ord som er litt uvanleg å bøye, t.d. eigennamn, eller rett og slett når ordet er litt langt? Ser det jo stadig vekk. Berner sennen'en, berre for å ta eit konstruert døme (eller enno verre, berner sennen`en :barfy: ).

Jo, eg er nok ein slik ein som irriterar meg grenselaust over slike tullefeil... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg er ansvarlig for oppdateringer for ei hjemmeside og eieren (oppdretter) skriver konstant med `istedet for ' :getlost: jeg har forklart mange ganger hvor mye enklere det er å trykke riktig tast, men det vil liksom ikke inn :whistle: Så jeg sa til han, siden du skriver feil hver gang og jeg ikke gidder å rette, så får det bare stå feil ute på siden :innocent:

Og det er mange som skriver Ô istedet for Ö også, selv inne her :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sannsynligvis gjort alle feilene dere nevner her sånn ca 200 ganger.. Tenker ikke over det i det hele tatt, da jeg selv er mer opptatt av hva som skrives enn hvordan det skrives. Unnskyld, skal skjerpe meg :icon_redface:

Ikke visste jeg hvordan man fikk den ^ saken heller :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som irriterer meg er når folk skriver Janne's og Erik's på norsk. Det heter Jannes og Eriks :whistle:

Da/når er en annen ting som tydligvis er vanskelig.

Hver gang jeg hører Gabrille med "Ring meg," lurer jeg på hvor mange ganger denne fyren hun synger om forlot henne: "Det var jo det du sa når du for." :innocent:

Ting som skjedde én gang = da. Ting som skjer hver gang = når.

"Da jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde én gang.

"Når jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde hver gang.

Og nå skal jeg gi meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som irriterer meg er når folk skriver Janne's og Erik's på norsk. Det heter Jannes og Eriks :whistle:

Da/når er en annen ting som tydligvis er vanskelig.

Hver gang jeg hører Gabrille med "Ring meg," lurer jeg på hvor mange ganger denne fyren hun synger om forlot henne: "Det var jo det du sa når du for." :innocent:

Ting som skjedde én gang = da. Ting som skjer hver gang = når.

"Da jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde én gang.

"Når jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde hver gang.

Og nå skal jeg gi meg :lol:

EINIG! Og igjen, når folk skriv Erik`s... :barfy:

Når det gjeld Ring meg og Gabrielle, så syng jo ho på erkebergensk, og det er vel heile poenget. Det er så stygt at det er tøft :lol: . Og så "tre glass fra å gi deg opp og krype HEEEEEEEEM" :barfy::lol: . Bergensk er STYGT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EINIG! Og igjen, når folk skriv Erik`s... :barfy:

Når det gjeld Ring meg og Gabrielle, så syng jo ho på erkebergensk, og det er vel heile poenget. Det er så stygt at det er tøft :lol: . Og så "tre glass fra å gi deg opp og krype HEEEEEEEEM" :barfy::lol: . Bergensk er STYGT!

:lol: Jo, men selv erkebergensere burde kunne forskjell mellom da og når.

Synes forøvrig det er bra at vi har sånne viktige ting å irritere oss over her i livet :lol:

Jeg bryr meg ikke så veldig om skrivefeil på forum og nett, og er ganske slurvete selv når jeg blogger eller skriver her :icon_redface: . Men når jeg får levert inn prosjekter fra profesjonelle oversettere, og de har slike gjennomgående feil, da lurer jeg litt på hvordan de har fått jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er mange som skriver Ô istedet for Ö også, selv inne her :whistle:

Det har jeg ikke lagt merke til, men motsatt, derimot... :innocent:

Jeg har sannsynligvis gjort alle feilene dere nevner her sånn ca 200 ganger.. Tenker ikke over det i det hele tatt, da jeg selv er mer opptatt av hva som skrives enn hvordan det skrives. Unnskyld, skal skjerpe meg :icon_redface:

Ikke visste jeg hvordan man fikk den ^ saken heller :innocent:

det høres kanskje overfladisk ut, men jeg har jobbet med språk, rettskrivning og korrektur har vært A&O i mine jobber, og jeg er - med falsk beskjedenhet - meget god på å formulere meg og å skrive korrekt. Dermed er skrivefeil, grammatiske feilaktige føljetonger, dårlig språk, manglende ordforråd og andre slike ting noe jeg legger merke til. Yrkesskade... :icon_redface:

Vi har alle våre ting... :icon_redface:

Dog, det å skrive bedre og mer korrekt går an å lære seg, om en ønsker - og ikke alle vet hvordan de skriver riktig, for eksempel tørrfôr.

Kanskje derfor så mange fôrer på vom og hundemat? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ansvarlig for oppdateringer for ei hjemmeside og eieren (oppdretter) skriver konstant med `istedet for ' :getlost: jeg har forklart mange ganger hvor mye enklere det er å trykke riktig tast, men det vil liksom ikke inn :whistle: Så jeg sa til han, siden du skriver feil hver gang og jeg ikke gidder å rette, så får det bare stå feil ute på siden :innocent:

Haha, om det hadde vært meg, hadde jeg så ikke brydd meg :lol:

Upps FAIL svar i denne tråden men. :ahappy:

Prøver å skrive mest mulig riktig, men er klar over at jeg har endel feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da/når er en annen ting som tydligvis er vanskelig.

Hver gang jeg hører Gabrille med "Ring meg," lurer jeg på hvor mange ganger denne fyren hun synger om forlot henne: "Det var jo det du sa når du for." :innocent:

Ting som skjedde én gang = da. Ting som skjer hver gang = når.

"Da jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde én gang.

"Når jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde hver gang.

Og nå skal jeg gi meg :lol:

TAKK! Jeg ar aldri forstått regelen "den gang da, hver gang når", men når du skrev det sånn ble det jo innlysende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK! Jeg ar aldri forstått regelen "den gang da, hver gang når", men når du skrev det sånn ble det jo innlysende! :)

:ahappy: Læreren jeg hadde på barneskolen passet på at hele klassen kunne den regelen, så den sitter som støpt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...