Gå til innhold
Hundesonen.no

Norwegian Polar

LitaGo

Recommended Posts

Nå skal jeg skryte så det virkelig jomer!

Fra vår lille frøken kom i hus, egentlig fra hun ble født, ble hun foret med et fabeldyrt tørrfor. (239 SKR/2 kg). Siden vi bor 30 min unna Holmestrand, tok vi en tur til produsenten av Norwegian Polar, Brødrene Høisæth på Hillestad. 20 KG frossen NP handlet inn, delt i 1 kg blokker og putta i frysern. Hun er aktiv, og vokser, så vi forer med samme mengde som en 30 kg hund skal ha. Hun veier rundt 17 kg, og jeg følger med vekta hennes for å være sikker på å gi riktig mengde.

Etter 3 uker kan jeg bare si følgende: FABELAKTIG FOR!!!!!

Matlysten er på topp. Avføring 2 ganger/dag, flott på både konsistens og farge, energi i bøtter og spann, og jeg synes til og med pelsen skinner etter bare 3 uker.

Foret er i mine øyne ikke dyrt. 350 kr/20 kg, noe som gir en dagskostnad på kr 8,75 (Hun spiser 500 gram i døgnet)

Enkelt å dele opp, holder omtrent ei uke i kjøleskapet, luktsvakt, ikke noe klin og søl.

Den siste uka har også katten vår spist samme for, og nå kan hun både Sitt, Dekk, På plass og voff voff (Haha...)

Norwegian Polar - LØP OG KJØP!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar
Guest Michellus

Har også opplevd det samme om Norwegian Polar! Utrolig bra fôr i mine øyne også, det lukter heller ikke vondt! Dessverre har vi ikke bil til henting lenger, så siden 20 kg vom og hundemat var billigere med levering på døren enn 20 kg NP så byttet vi fôr :) Er veldig fornøyd med V&H når det er sagt også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foret i 7 år på NP :) kjenner familien og slikt og det var jo så nærme :P

Skal gå tilbake til det nå fordi jeg sliter med at vom og hundemat lett blir forderva :blink:

Du sliter? Var det ikke en blokk du var uheldig med? Hva med de andre blokkene dine, er de også fordervet? Hvis ja, så må du jo kontakte VOH og klage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg bodde nærmere Holmestrand og kunne kjøpt inn til den prisen. Her må jeg til vetten og han tar 450. Bikkja vil ikke ha V&H og er ikke så begeistret for tørrfor, men det går jo i rått uansett da, men hadde vært greit med NP pga holdbarheten i tint tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter? Var det ikke en blokk du var uheldig med? Hva med de andre blokkene dine, er de også fordervet? Hvis ja, så må du jo kontakte VOH og klage!

blokken hjemme også er det, så da kjøper jeg heller NP igjen, lettere å dele også, slipper man å tine greiene, er jo bare å kaste i bakken. Spise opp tørrforet først.

Har også tidligere slitet med at det blir ekkelt illeluktene og hundene ikke vil ha det i kjøleskapet. og jeg har ikke hatt store biter av gangen oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blokken hjemme også er det, så da kjøper jeg heller NP igjen, lettere å dele også, slipper man å tine greiene, er jo bare å kaste i bakken. Spise opp tørrforet først.

Har også tidligere slitet med at det blir ekkelt illeluktene og hundene ikke vil ha det i kjøleskapet. og jeg har ikke hatt store biter av gangen oppe.

Jeg har foret på Vom og hundemat i fem år litt på og av og enda ikke opplevd forderva blokk, eller at maten ikke har holdt seg i kjøleskapet så du må ha hatt uflaks :) Har du tatt kontakt med dem og sagt ifra?

Jeg har brukt NP også, i perioder. Bra for det og, men er ikke noe glad i konsistensen og ble mer gris enn v&h :P Måtte dele det opp i små terninger, for hvis ikke så hadde hundene norwegian polar i manken etterpå, ugh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, mon tro jeg må begynne å ta turen nedover dit! Jeg kjøper av venninen min, men hun tar 420 kr for en 20 kgs blokk!

Og når du først er der, fyll opp med griseører og tørrfisk i samma slengen. Jeg har bodd flere år på et fiskevær i Nord-Norge, og kvaliteten på fisken til Høisæth-gutta er prima! Griseørene er noe helt annet enn de vakumpakka jeg før har kjøpt hos Rema/Meny.

OG...Jommen blir det ikke tid til en hyggelig hundeprat utenfor fryselagerdøra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fòret på V&H i 1 år, og slet mye med at fòret lett ble fordervet, og at hundene spydde ofte. Har tenkt å bytte til Norwegian Polar, og synes det er fint at det dukker opp slike tråder der man kan lese om andres erfaringer :).

Men jeg har et par spørsmål, håper ikke det blir alt for OT. Hvordan måler man opp riktig mengde NP til hunden? Hun ene min har kjempe lett for å legge på seg, og jeg har liksom ikke noe lyst til å gi henne for mye, slik at hun legger på seg. Da er det vanskelig å få henne slank igjen. Samtidig vil jeg ikke gi henne for lite heller, hun er ganske aktiv.

Vi vant ganske mange kg Royal Canin valpefòr på utstilling, kan man blande det med NP ? Kjekt å bli kvitt det, men er kanskje ikke så bra for en voksen hund på 3 år å få valpefor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men NP er ikke rått? Så var noen som sa de foret rått på NP. Det er da varmebehandlet?

Aldri testet NP selv, skulle gjerne gjort det om jeg hadde det tilgjengelig her. Men stort sett innmari fornøyd med V&H, og siden jeg har kompis som er forhandler så får jeg fantastisk pris med levering og bærehjelp. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NP er dampkokt for å beholde alle vitaminer og mineraler. Fordelen med at det er behandlet er for oss mennesker at det blir mindre gris og lengre holdbarhet i kjøleskap. Det er tilsatt 8% (tror jeg) mais. Årsaken er rett og slett at det fungerer som bindemiddel og gjør kjøttet eldig greit å tilberede.

Jeg tiner aldri NP på kjøkkenbenken. Da blir konsistensen som leverpostei som har stått ute. Tiner det i kjøleskap og da kan jeg kutte det i så små terninger som jeg vil.

På en av mine hunder slet jeg med vekta. Var vanskelig å gi så lite at hun ikke la på seg. Hun har lett for å bli litt lubben.

Har brukt det til og fra i lange perioder i over ti år nå. Personlig syns jeg det er noe av det beste man kan fôre med. V&H er bra det og, men jeg syns det skal ingenting til før det lukter surt og så renner det blod av det. Mulig jeg ikke er så hygienisk som jeg burde være men får noia av blod i vasken, på benken, i kjøleskapet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har et par spørsmål, håper ikke det blir alt for OT. Hvordan måler man opp riktig mengde NP til hunden? Hun ene min har kjempe lett for å legge på seg, og jeg har liksom ikke noe lyst til å gi henne for mye, slik at hun legger på seg. Da er det vanskelig å få henne slank igjen. Samtidig vil jeg ikke gi henne for lite heller, hun er ganske aktiv.

Produsenten anbefaler 500g pr 30 kg hund. Det blir igrunnen bare matematikk. 20 kg blokka er ruta opp i 1 kg "klumper", så det er ganske enkelt å dele videre på øyemål...

Noen klaget på at det var vanskelig å hakke opp 20 kg'n til 1 kg bitene, men her i huset greier 6 åringen det med ei lita øks og en hammer. (Så har hun det litt gøy, og lærer verktøybruk i samtidig)

Jeg tiner i kjøleskapet, og har 4 dagers forbruk der i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men NP er ikke rått? Så var noen som sa de foret rått på NP. Det er da varmebehandlet?

Om du mener det jeg skrev, så skrev jeg ikke at jeg foret rått på NP. Men at jeg forer rått uansett, selv om jeg ikke bruker V&H. Men kunne i tillegg tenkt meg NP, fordi det ikke lukter råttent etter en dag ute på benken eller i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper bare 20-kilosblokka i innkjørselen på hellene og da knekker den stort sett opp i kilosbiter. De som ikke gjør det bruker jeg hammer på. Enkelt som bare det.

japp, vi slang blokkene i betongen også passet bitene fint i isbokser til å ha i kjølskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mener det jeg skrev, så skrev jeg ikke at jeg foret rått på NP. Men at jeg forer rått uansett, selv om jeg ikke bruker V&H. Men kunne i tillegg tenkt meg NP, fordi det ikke lukter råttent etter en dag ute på benken eller i kjøleskapet.

Aha! Da misforstod jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av dere forklare hvordan NP faktisk ser ut? Er det som kokte kjøttbiter, stekt kjøttdeig, mos som leverpostei, eller...? Leste at konsistensen er som leverpostei - men er det like "tørt" og henger sammen like mye som det?

Bare lurer..

Susanne

(mine synes da litt blod og gørr fra v&h er riktig så herlig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne: NP ser ut som en gråbrun klump, den blir ikke blodig. De sier den har samme konsistens som leverpostei (noen sier så) jeg synes ikke det. Den er minre "posteiaktig" ikke så porøs. Men den er godt sammenklebred, den henger meget godt sammen og etter en god stund på benken tørker den fremfor å råtne. Men, graver bikkja den ned ute på verandaen under teppet sitt, kommer det larver. Det oppdaget jeg, men da hadde biten ligget der i to mnd. Det henger godt sammen. Jeg liker konsistensen, lukten og det at den ikke lukter bedervet etter ett døgn.

Raksha: Fort gjort det. Jeg skrev jo slik at det lett kan misforståes også.

Men slik ting er nå så går det i rå mat, men ikke v&h, for det vil hun ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke, har aldri opplevd at vogh lukter eller er blitt bedervet? Men nå har jeg bare hatt det i kjøleskapet maks 3 dager da, og lagt det der frosset.

Synes forsåvidt ikke blod og gørr er en negativ ting, hunden elsker det jo :D

Men nå er det slutt på rått for vår del, en stund fremover :( flytter, og der er det minimal plass i kjøleskapet, og null plass i fryseren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett døgn i kjøleskapet og det lukter mindre delikat, i tillegg til at lukten setter seg på andre matvarer. Ett døgn ute i matskåla til bikkja og det lukter enda mer råttent.

Det sier seg selv at rått frossent kjøtt som tiner blir fordervet relativt kjapt. Det er liksom naturens gang.

Med tanke på et normalt kjøleskaps grader så vil fullfrossent for bruke litt tid på å tine, så da vil ikke 3 døgn være så rart uten lukt. Men legg det der ferdig opptint i ett døgn, og du vil merke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

NP lukter som leverpostei synes jeg. Konsistensen er også mer behagelig en V&H. Synes dog ikke V&H lukter så forferdelig ille som mange skal ha det til, det lukter rett og slett ku og fjøs synes jeg :P Det eneste jeg har imot V&H nå er at når den er tint ut blir den "falleferdig" som nykvernet kjøtt, og det hjelper heller ikke at det er masse blod i det. DET er en ekkel konsistens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foret en del på V&H, men syntes som mange sier at det fort lukter dårlig av det etter to dager i kjøleskap. Syntes også det er for mye væske i foret.

Har tenkt på å prøve NP, så her var det mye nyttig info å hente. :)

Men forstår jeg det rett - opptint NP må kuttes opp før servering? Går det an å mose det med gaffel, eller må man skjære med kniv (mer tidkrevende)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foret en del på V&H, men syntes som mange sier at det fort lukter dårlig av det etter to dager i kjøleskap. Syntes også det er for mye væske i foret.

Har tenkt på å prøve NP, så her var det mye nyttig info å hente. :)

Men forstår jeg det rett - opptint NP må kuttes opp før servering? Går det an å mose det med gaffel, eller må man skjære med kniv (mer tidkrevende)?

Her i huset serveres det uten noe form for oppdeling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...