Gå til innhold
Hundesonen.no

Mobilnumre som er lagt ut på FB


Symra&Pippin

Recommended Posts

Jeg fant denne meldingen på FB:

PLEASE SHARE: All the numbers in your phone are now on Facebook! Go to the top right of the screen, click on ACCOUNT, click on EDIT FRIENDS, left side of screen and click CONTACTS. you will see all phone numbers from your phone (FB friends or not) are PUBLISHED that you have stored in your mobile phone. TO REMOVE, go to the right side of the page, click on "this page." please re-post this on your status, so your friends can remove their number.

Jeg gidder som regel ikke å dele slike meldinger, de har ofte gått i en runddans i lange tider. Men denne gjør meg litt betenkt. Jeg gjorde som det står i meldingen, og så at alle mine venner på FB har mobilnummeret sitt listet opp der. Jeg har aldri lagt til venner via mobil som det står i meldingen, bare via FB.

Er ikke dette litt sprøtt da? Eller er det uansett en enkel sak å finne mobilnummeret til folk som ikke har hemmelig nummer, slik at dette ikke gjør noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette litt sprøtt da? Eller er det uansett en enkel sak å finne mobilnummeret til folk som ikke har hemmelig nummer, slik at dette ikke gjør noe?

Det er jo som regel en enkel sak, ihvertfall i Norge.

Men jeg ble overrasket da jeg så at venner fra Mexico, USA, Skottland og andre steder også har fått listet opp nummeret sitt, inkludert landekoden. Dog er det jo mulig at de landene har et like enkelt system som oss.

Spørsmålet er vel egentlig hvorfor det er blitt gjort, jeg har bevisst latt være å ha nummeret mitt der fordi jeg syntes at om folk vil ha det får de ta seg bryet med å gå inn på telefonkatalogen.no

Så det er litt spesielt, men forsåvidt enkelt å få tak i nummer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har registrert ditt telefon nummer og er venn med meg så kan jeg se det, testet den der meldingen igår og fikk opp alle tlf nummerene til absolutt alle som hadde lagt inn i min krets. Det forklarer også hvorfor telefonen min ble fylt opp når jeg sa sync facebook til mobilen min.

Om du ikke vil ha nummeret ditt der ute,ikke registrer det til facebook, ikke koble mobilen dit, ikke skriv telefonnummeret ditt der, er ikke det like greit da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil ha nummeret ditt der ute,ikke registrer det til facebook, ikke koble mobilen dit, ikke skriv telefonnummeret ditt der, er ikke det like greit da? :)

Facebook har selv sporet det opp, etter hva jeg kan forstå.

Jeg har aldri koblet mobilen min dit, lagt til mitt nummer, registrert det på FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook har selv sporet det opp, etter hva jeg kan forstå.

Jeg har aldri koblet mobilen min dit, lagt til mitt nummer, registrert det på FB.

du er iallefall ikke i min kontaktliste med noe nummer, det dukker ikke opp alle mine 500 venner, og som jeg antar,alle som har koblet fbook til mobil.

Med mindre du har slettet meg på fbook selvfølglig, men jeg ser Lill og Synnøve sitt.

Facebooks telefonbok viser kontakter du har importert fra telefonen din, samt Facebook-vennene dine.

Hvis du vil fjerne kontaktene du har importert fra mobiltelefonen, må du deaktivere funksjonen på mobiltelefonen din, og gå til denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du sjøl som har lakt de inn der.

NÅr man tykker "sync" på FB appen.

Det er ikke en tlf liste som alle rundt deg har tilgang til ettersom jeg skjønner. Det er kun du selv som har tilgang til den og den har lagret alle tlfnr som du har lagret på din tlf, hvertfall sånn jeg skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook har selv sporet det opp, etter hva jeg kan forstå.

Jeg har aldri koblet mobilen min dit, lagt til mitt nummer, registrert det på FB.

Samme her. Det er nettopp det som er poenget mitt, jeg har aldri lagt til et eneste mobilnummer på min liste, og har aldri koblet mobilen min mot FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Det er nettopp det som er poenget mitt, jeg har aldri lagt til et eneste mobilnummer på min liste, og har aldri koblet mobilen min mot FB.

men leste du ikke svarte mitt da? SiriE sitt tlf nummer er ikke der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk opp en liste med telefonnummer på folk jeg har på vennelista men som jeg aldri har hatt tlfnr til. Jeg har ncet noe som helst heller. Men, siden jeg logger meg på fb med mobilen fra tid til annen, så har jeg måtte registrere nummeret mitt der. Men, man har valg som gjør at ingen andre enn deg ser ditt nummer. Sjekket dette med ei venninne, hun bruker mobilen på lik måte som meg når det kommer til fb. Hun fikk også opp folk hun ikke har nr på på sin telefon.

For å skjule nummeret ditt fra andre går du inn på account, privacy preferences, customize settings og helt nederst finner du tlfnr. Der kan du huke av og velge at bare du selv ser dette.

En eller annen gang har man registrert inn telefonnummeret sitt. FB sporer det ikke opp. Det er mange som har tlfnr som ikke er registrert i opplysningstjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er iallefall ikke i min kontaktliste med noe nummer, det dukker ikke opp alle mine 500 venner, og som jeg antar,alle som har koblet fbook til mobil.

Med mindre du har slettet meg på fbook selvfølglig, men jeg ser Lill og Synnøve sitt.

Nå skulle jeg til å si at alle vennene min har nummeret der.. MEN etter å ha sjekket var det bare 142stk ut av 500 eller noe. Altså er det sikkert det som har koblet til mobil eller lignende.

Samme her. Det er nettopp det som er poenget mitt, jeg har aldri lagt til et eneste mobilnummer på min liste, og har aldri koblet mobilen min mot FB.

Som jeg skrev over, nå sjekket jeg det, og siden Anette sa at jeg ikke er der med nummer på hennes liste, så stemmer det nok ja.

Altså jeg som ikke har koblet til, ligger ikke der med nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder nok at noen andre har synket sine kontakter med telefonen, og hatt deg der.

Det stemmer ikke. Jeg har synket kontakter mellom pc og telefon, men får ikke opp gubben på min liste. Ganske enkelt fordi han ikke har tlfnummer i sin FB-profil. Det stemmer heller ikke at nummeret blir "synlig" for andre, selvom man bruker FB på mobilen. Hvertfall gjør det ikke det hos meg.

Egentlig skjønner jeg ikke alt dette ramaskriket. Sånn jeg ser det, så har FB laget en telefonkatalog for deg over dine venner. Og om nummeret ditt er synlig for dine venner/kontakter, så er vel ikke det verdens undergang. Det er jo mennesker man har ønsket å ha i livet sitt :rolleyes2:

EDIT: Selvom jeg skriver "dine" i siste avsnitt, er det ikke direkte ment til deg, Simira. Bare en måte og uttrykke seg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Selvom jeg skriver "dine" i siste avsnitt, er det ikke direkte ment til deg, Simira. Bare en måte og uttrykke seg på :)

Skjønte det. Jeg er ikke på fb. Nettopp av prinsippet om at jeg vil selv ha kontroll over hvor dataene mine skal være tilgjengelige. Om jeg vil publisere telefonnummeret mitt på en social networking-side, så gjør jeg det selv. Og jeg bestemmer når det skal fjernes igjen også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ikke får jeg til å ta bort mitt nr, og jeg ser at enkelte kontakter (som bor i Norge og er medlemmer på sonen) står registrert med tlf.nr. registrert i Nederland :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for ordens skyld: jeg var ikke betenkt over dette for egen del, jeg ville bare ikke gjøre mobilnumrene til FB-vennene mine tilgjengelig for alle. Nå forstår jeg det sånn at det ikke ligger nummere ute som folk ikke har lagt ut selv på profilen sin (siden jeg ikke har koblet mot mobil og outet nummer på den måten). Så da er vel ingen skade skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...