Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger noe info! - Hund nr 2.


Yen

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg sitter fortiden og drømmer litt om hund nummer to. Pelsdotten vår er nå 1år og 5mnd, og er så langt en relativt rolig og stabil kar. Unghund tendensene er der helt klart fremdeles, men det hjelper seg godt!

Vi skal nok ikke ha nummer to med det første, men alt fra til 1-3år fra nå (helst til sommeren igjen, om det blir mulig), men jeg liker å forberede meg!

Vi står igrunn mellom å ha enda en langhåret Collie, eller en Whippet. Jeg elsker collien over alle raser, og har vært fascinert av dem siden jeg var 4-5år gammel. Men jeg syntes Whippetene har et utrolig sjarmerende ansikt, og en veldig behagelig væremåte. Jeg kjenner ikke rasen så veldig godt personlig, annet enn det jeg har lest meg til. Men det virker som en rase som kan passe oss godt.

Hverken jeg eller sambo klarer helt å bestemme oss for rase eller kjønn. (Sambo stemmer riktignok for enda en hannhund, jeg er mer delt der :P) Så jeg håper kanskje dere kan gi noen in-put's!

Hvordan vil en Collie og en Whippet gå sammen? Eventuelt en av hvert kjønn, eller en hanne og en hun? Pelsdotten vår har ingen problemer med hannhunder så langt, så sånn sett tror jeg ikke det skulle være et problem.

Men jeg er veldig nysgjerrig på hvordan en Whippet-tispe ville være kontra en whippet-hanne?

Og dere med en av hvert kjønn. Går det bra? Både i løpetiden og ellers?

Hva gjør dere når løpetiden står på?

Ellers hører jeg gjerne på alt av info dere kan gi meg om Whippeten! :)

Supertakknemlig for alt av info dere kan komme med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en ganske vanlig kombinasjon å ha collie og whippet, faktisk. Burde fungere helt fint sammen - her er noen som har begge deler, du kan jo høre med dem?

http://www.emprezy.com/hundene.html

Hannhund og tispe sammen i løpetida er egentlig et lite logistisk mareritt uansett hva slags raser det dreier seg om! Jeg har en av hvert kjønn selv. De kan gå sammen fram til de dagene tispa står. Da er de i separate rom om natten og om dagen bytter de gjerne på å stå ute og inne. Hvor kraftig hannen reagerer er individuelt. Noen uler hele natta og skraper istykker dører, mens andre er mer behersket. Skal dere kun ha to hunder og ikke har planer om å drive oppdrett, anbefaler jeg to av samme kjønn. Det pleier ikke å være store problemer med bråk mellom colliegutter. Kjenner ikke så godt til whippet selv, men har inntrykk av at de er ganske "siviliserte". Har truffet en som var hannhundaggressiv, ellers har jeg aldri hatt noen negative møter med dem.

Lykke til - to flotte raser, dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner verken Whippeten eller Collien så godt, men når det gjelder å ha en hann og en tispe kan løpetiden være ganske slitsom. Her har vi en kastrat og en tispe, og selv for oss er løpetiden ganske slitsom - hun prøver hele tiden å overtale han, og han er ikke vond å be. For oss er det jo ingen fare for valper, men vi må allikevel ha dem adskilt en del fordi Scilos blir så sliten.

Men løpetiden er jo ganske sjelden for de fleste tisper, og om hannen blir veldig stresset, kan kanskje noen passe en av dem i den perioden?

Det var egentlig alt jeg hadde å stille opp med :lol: Jeg kan ikke uttale meg om kjønn, fordi jeg er trives best med tisper. Så jeg ville valgt tispe uansett :P

Lykke til med valget, og ny hund!

Å, og velkommen til forumen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler; bare hanner, eller hanner og èn tispe...og det er en grunn til at jeg bare har hanner nå, for å si det sånn... :hmm:

Løpetiden pleier å være alt fra irriterende til et sant mareritt; mine klarte faktisk å parre seg GJENNOM et bur når jeg var på kjøkkenet og hentet en kopp kaffe...(sånn lærte jeg at tispen må være utenfor buret og hannen inne i buret :lol: )

To hanner pleier å gå greit sammen, spesielt om den ene er litt eldre enn den andre (personlig synes jeg 2-3 år alderforskjell er passe).

Jeg har veldig sansen for whippet, så jeg anbefaler glatt den rasen ;) Collier har jeg aldri klart å få noen kjemi med...men det er jo selvsagt en smakssak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! Og takk for velkomsten! :)

Ja, jeg regnet igrunn med at det var noe slitsomt... ;) Men er det noen gevinst ellers på å ha en av hvert kjønn? I forhold til det å ha da to hanner? (som er alternativet for oss) Merker jeg heller mer og mer mot å ha to guttebasser... Men har veldig lyst å "prøve" å ha en tispe. Litt feil formulering, for vi hadde jo ikke kvittet oss med henne, for å si det sånn :P Men dere skjønner tegninga.

Min onkel har to collie gutter, og min pluss disse to er bestekamerater alle samme. Min og den ene av hans er kullbrødre. De har en tendens til å krangle litt inniblandt, men det går stort sett raskt over. Så jeg er ikke så redd for at to hanner ikke skal gå så bra. I alle fall ikke om nummer to blir enda en Collie. Men var vel heller interessert i om det hadde gått greit med en av hver, hehe...

Så langt har jeg ikke overbevist meg selv om at det hadde vært lett og greit med en av hver :P

Men tror nummer to må bli en Whippet. Jeg vet allerede at jeg ikke kommer til å leve uten en Collie, men man må jo prøve disse andre fantastiske rasene også :)

Hvordan er whippet-guttene vs whippet-jentene i oppførsel da? Selvsagt induviduelt det òg, som mye annet, men sånn generelt? Hvis de ikke er så fryktelig forskjellige i gemytt så er det jo såklart enklest å ha enda en gutt. Noen som vet om de mest vanlige forskjellene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten er generelt en veldig enkel og grei rase og det er lite av aggresjon på rasen i forhold til samme kjønn. Jeg foretrekker hanner og liker best gutta av whippetene også, men dette er jo en smakssak. Det er ikke så store forskjeller på kjønn innen whippeten, så hvis du har hannhund fra før ville jeg definitivt gått for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både Langhårs collie og whippet sammen ( nå har jeg kun whippet), både hanner og tisper. De 2 rasene er en veldig god match- eneste jeg merket var at collien kunne bli litt stresset når whippeten fikk sine race rundt på jordet og collien prøvde å gjete de. Ble mye bjeffing og frustrasjon fra collien:-)

Ellers så trivdes de utrolig og passet godt sammen.

Når det gjelder tispe og hanne sammen, så opplever jeg at whippet tisper er noe "kåtere" enn collie tisper,slik at her i huset så må tispene ligge i bur og gutta ligger på utsiden å passer på. Men nå har jeg aldri hatt hannhunder som lager bråk under løpetid.

Min gml mor whippet sara var fryktelig forelsket i min collie hanne Tony - hun gjorde faktisk alt for å komme til han-åpnet dører-bur-hoppet ut av vinduet fra annen etasje- desperat kalles det :lol: Men whippet gutta- å nei de hadde ikke noe bak i dåsa hennes å gjøre...søt skrulle

Jeg er veldig gla i hannhunder- De er mer ærlige- rolige og skjønner at NEI faktisk er NEI, tispene ( spesielt whippet) er av den oppfatning at når du snur ryggen til så har du forandret mening *ler* også er gutta gjerne litt mer tøffere med hensyn til å gå ut uansett vær og føre- mens tispene kan- næææsh det regner kan tisse i morgen jeg:-)

Det er meget sjeldent hannhund agressjon på whippet De unngår helst bråk

så har du en collie hanne fra før og vurderer en ny hund så anbefaler jeg deg uansett rase å ta en hannhund til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Ja akkurat det ser jeg godt for meg! Dotten her har endel saluki-venner. Når de setter opp farten og løper runder -rundt- han, da blir han frustrert og piper og småbjeffer mens han løper rundt etter de i litt små panikk! *ler* Men han har funnet ut at hvis han gjemmer seg bak et tre e.l. så kan han HOPPE fram idèt de passerer hahaha. Søten.

Men veldig godt å høre at disse rasene går godt sammen. Da føler jeg meg litt tryggere på at en whippet vil være et vel så godt valg som enda en collie.

Ser ut som det blir enda en hannhund på oss da! Sambo blir nok glad for det! ;) Og ikke minst, mindre stress og påkjenning for dotten under en eventuell løpetid. (og for oss...)

Nei nå gleder meg meg skikkelig! Kan nesten ikke skje raskt nok! Men vi skal flytte til Bergen om ett års tid, så det passer nok kanskje best når vi har funnet et sted der som vi får lov å ha hund... :) Men HJELPES hvor vanskelig det kommer til å bli å holde seg unna disse søte små i mellomtiden.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vår whippet gutt har ikke helt forstått dette med løpetid han. Uansett om tispene har løpetid eller ei, så har han et stort behov for å ha egen 'løpetid' han - Har spretter rundt seg selv og løper det han er god for i ring rundt oss når han møter tisper. Virker som han har et behov for å vise seg fram for tisper i langt større grad en hos han-hunder.

Men tror nok jeg ville valgt samme kjønn, for det blir det nå for oss på neste whippet også. Forøvrig tror jeg egentlig whippet passer med alle raser, men det kan vel bli litt frustrasjon på gjeterhunder som nevnt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hannhund, og angrer ikke på det. Ble fortalt at whippethannene kan være litt tøffere og mer hengivne enn tispene, men kan ikke bekrefte dette. Gutten vår er i hvert fall både tøff (vel, han har jo sine sider - vann er for eksempel IKKE gøy) og hengiven :) Mye humor og alltid med når det skjer noe. Ikke problemer med andre hanner annet enn at han kan bli i overkant ivrig når han treffer nye hunder. Holder seg unna bråk. Kan være litt "på" noen tisper, men det er nok i hovedsak alderen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...