Gå til innhold
Hundesonen.no

Første kurskveld! :D

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

har netopp kommet hjem fra første kurskveld på trondheim hundeskole, hverdagslydighet. det var 5 hunder, der den yngste var 7 måneder, og ask var eldst med sine 19. Rasene var buhund, gordon setter, engelsk setter, briard og golden retriver. bruksraser med andre ord. Alle hadde sine problemer, som at hunden var livredd biler etter en kolisjon, at hunden var litt for hyper til og være familiehund, at den rett og slett trengte trening, og jeg med ask sitt problem med det jeg trur er usikkerhet ovenfor hunder, noe som resulterer i bjeffing og knurring. Alle hundene var enten i første eller i siste hormonfase. ask er i den siste, og værste i følge gjertrud som var instruktøren

først gikk vi igjennom hva kursene ville inneholde, og hvilke metoder de trente og brukte. MASSE belønning sto veldig sentralt, og at kvaliteten på godbiten/belønningen utgjorde hvor villig hunden var til og jobbe. i mine øyne kjempebra opplegg og ikke langt fra både det jeg og ask er vandt til. så presanterte vi oss og fortalte litt om hunden vår og våre mål i fremtiden.

så gikk vi ut og begynte treningen!

siden det var første kurskveld, begnte vi med noe så "enkelt" som ligg, sitt og stå. hundene hadde ike hilst på hverandre, og fikk ikke det heller. instruktøren forklarte at det er absolutt ikke enkelt for en hund og legge seg ned med så mange fremmede hunder rundt seg. avstand mellom hundene sto også sentralt. kjempebra! ask, som er buhund må vite, sa jo selfølgeli fra om at han var tilstede, men vi fikk MASSE skryt for GOD KONTAKT og at han var lydig og utførte kommandoene raskt. jeg var sjokkert over hunden min! han fungerte som en drøm! en slik kontakt har jeg aldri hatt på hundetreff, eller noe annet sted med flere hunder. Ask fikk være demonstrant i flere øvelser, og instruktøren var inponert over at en hannhund i den værste hormontiden, og som på toppen av det hele var trent uten kurs, lystret så bra :lol: Det var rett og slett kjempegøy!

neste uke skal vi trene på lineføring, og vi fikk i hjemmelekse og trene på kontakt. Gleder meg allerede!! :D

Skrevet
Kjempeflott!!!  =D>  

Du skal se det blir lp-hund av Ask.  :D

tusen takk :D var planen det ja :D hehe, neida, men vi får se hvor dette kurset bringer oss :lol:

Skrevet

Supert da :lol: :mrgreen:

Trheim Hundeskole er kjempebra spør du meg! Jeg anbefaler deg å gå grunnferdighetskurset deres! Men det er jo klikker da.. Det er i alle fall et supert grunnlag hvis du vil begynne med lydighet!

Guest Hyper_Bærta
Skrevet

Såå fiiint:D

Marie: Jeg skal også KANSKJE få begynne på dewt kurset til neste Onsdag... :):)

Mamma gir meg svaret i morgen...

JIPPI!

Dette trenger vi virkelig

Skrevet
Såå fiiint:D

Marie: Jeg skal også KANSKJE få begynne på dewt kurset til neste Onsdag... :):P

Mamma gir meg svaret i morgen...

JIPPI!

Dette trenger vi virkelig

takk alle sammen! :)

chisse: jeg må ta igjenn den timen enten privat eller på et annet kurs, for vi har forestilling den kvelden :P men kjempebra at du kanskje begynner! :) men det er en eng.setter der fra før..hvordan vil milo reagere på det a? :S

Skrevet

Så gøy!! Vi trenger vel alle litt undervisning- så bra du fant noe som passet for deg og Ask.

Guest Hyper_Bærta
Skrevet

HiHi...

Marie: Milo reagerer sikkert ikke(håper vi)

Var jo på felles utstillinga med 1000000000000000000000 Engelske settere..Bikkja gjorde ingen ting han..:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...