Gå til innhold
Hundesonen.no

Handle rase du ikke kjenner


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Overskriften ble kanskje litt rar, men det jeg lurer på er:

Jeg vil bli en bedre handler. Nå er ikke fuglehundfolket generelt så flinke, vi er litt i vår egen verden på utstilling ....

På mine rase er det ikke så mange som er flinke til å handle. Man har noen få personer.

Så enten må jeg spørre disse om hjelp eller arrangere et kurs hvor de kan komme.

Evt kan jeg dra på handlerkurs selv - men da blir det ikke i regi av noen som kan Breton. Men hvor viktig er egentlig akkurat det ? Om en person er flink til å handle, vi har rasebeskrivelsen og jeg kan jo litt selv - da burde man jo komme et godt stykke på vei ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, en god handler vet litt om alle rasetyper og hvordan de viser seg best. En god handler kan generell anatomi og kan vise dere hvordan dere fremhever fordeler ved hundene deres på en generell måte. Hvordan beina bør stå i forhold til hverandre, hvordan ryggen og brystkassen bør være og hvordan man viser dette best (de fleste bør vite at breton ikke skal ha fox terrier-brystkasse liksom), i hvilket trav hunden strekker godt ut osv.

Jeg ville allikevel ha leid inn en instruktør som har stilt en god del stående fuglehunder (og kjenner til anatomien deres), for det er noen detaljer som kan være grei å få med seg. For eksempel vil en god del handlere holde oppe halen på de korthårede vorstehhundene jeg stiller (fordi det ser "stilig" ut og "alle" gjør det). Men en KV skal ha høyt halefeste og et litt mindre fallende kryss enn en del andre raser, og vet man ikke dette så kan man fremheve et elendig halefeste på en fuglehund ved å holde opp halen dens. Slike detaljer gjelder jo alle raser, men dermed syns jeg også at dere bør velge en instruktør som kjenner godt til jaktrasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...