Gå til innhold
Hundesonen.no

Vill ha hund


Doglover<3

Recommended Posts

Jeg har spurt mamma og pappa om å få hund i flere år nå, men mamma sier nei og hu har sagt at hu heller vil grave ned så mye penger en hund koster istedenfor å få en hund gratis! Jeg trur egentlig at hun vet at jeg er gammel nok og klar for det, men hun vil bare ikke ha hund i huset sitt :( Hva skal jeg gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det kommer jo an på om du faktisk er gammel og moden nok for en hund og det ansvaret som følger med. Både i forhold til ansvar og aktivisering og kanskje økonomi? Ellers er det ofte sånn at om foreldrene dine overhode ikke er interessert i å ha en hund i hus og å ta det overordna ansvaret må du faktisk vente til du har flytta hjemmenfra. Kjipt men sant. Nå skrev du veldig lite i innlegget ditt, så dette blir et generelt svar. Men så lenge du bor hjemme og er mindreårig er det til syvende og sist foreldrene dine sitt valg, og om dere får hund vil hunden også være foreldrene dine sitt ansvar selv om du skal ta deg av det den krever til daglig. Kipt svar, jeg vet :hmm:

Men om du er interessert i hund og ikke får ha hund hjemme skal du ikke se bort i fra at du har noen naboer som gladlig vil ta i mot litt hjelp til turgåing og om du spør får du kanskje lov å trene litt med hunden(e) deres og? Jeg vet det ikke blir det samme, men du kan jo benytte tiden til å lese og lære mye om hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Therese. Det er mange hunder som ikke blir brukt noe særlig, du har sikkert noen i nabolaget, og hvis du bruker tid på disse og viser at du faktisk er klar for alle turene og treningen som skal til, så kanskje moren din ombestemmer seg?

Uansett - jeg skjønner din mor veldig godt. Jeg hadde aldri kjøpt hund til sønnen min med mindre jeg visste han var klar for alt ansvaret selv, eller jeg var klar til å ta over i perioder. Det er mye jobb med hund, og så lenge du ikke er myndig er det faktisk foreldrene dine sitt ansvar. I tillegg er du sannsynligvis ikke ferdig med utdanningen. Hva hvis studiene dine gjør det umulig for deg å ta med deg hunden? Da blir et enten foreldrene dine som sitter igjen med hunden (som de ikke ønsker) eller så må den omplasseres eller avlives. Det er et 14 år langt prosjekt man dedikerer seg til hvis når man skaffer seg hund, og det er urealistisk (og ikke minst urettferdig ovenfor barna/ungdommene) å forvente at et barn/unge skal tilrettelegge livet sitt etter et hundehold i 14 år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke så annerledes svar her enn på Canis. Det er mye av de samme folkene. ;) Dra på hundekurs og hundeklubb som observatør, figurant og hjelper. Tilby hundepass til naboer og venner. Vær flittig hjemme, støvsug oftere, ta ekstrajobb for å spare opp penger til å ha hund.

Hund koster veldig mye mer enn bare det å få tak i den. Hvis du leser litt rundt på forumet her og søker etter økonomi så finner du flere tråder om hvor mye det koster å ha hund, pris på hundemat og hvor mye folk bruker på hundene sine i løpet av et år. Og det er ikke lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt mamma og pappa om å få hund i flere år nå, men mamma sier nei og hu har sagt at hu heller vil grave ned så mye penger en hund koster istedenfor å få en hund gratis! Jeg trur egentlig at hun vet at jeg er gammel nok og klar for det, men hun vil bare ikke ha hund i huset sitt :( Hva skal jeg gjøre???

Hvor gammel er du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en unge ikke får hund må jeg si at tyder på fornuftige foreldre på dette området.

Barn skal ikke ha ansvar for hund, det er faktisk foreldrene som har ansvaret når barn får seg hund.

Du skal tidsnok flytte hjemmefra, da er det tid for å vurdere hund på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...