Gå til innhold
Hundesonen.no

Potefett, labbefett, potekrem...hvilken?


MiO

Recommended Posts

Ja, jeg vet jeg er tidlig ute, men her sitter jeg altså og planlegger allerede høsten og mørketiden :P

Jeg har kjøpt refleksvest til både meg og hunden, og kobbel/bånd med innvevd reflekser i.

Så kom jeg til å tenke på is og snø, og voffsens labber. Hunden min har lang pels og mye hår mellom tærne. Trenger labbefett å smøre dem inn med for å unngå isdannelse og snøklumper mellom tærne til hunden. Jeg er ikke helt sikker på hva som er den riktige betegnelsen på det i dag, men for mange år siden kaltes det for "labbefett" og kom i en krukke med skrulokk. Fett, krem, voks?

Hvilken type og merke er den beste egentlig? Hvilken bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som andre sier, passer jeg på å holde pelsen under potene, rundt potene og mellom tredeputene kortest mulig - det gjør jeg hele året, for å minimere mengde sand som dras inn, snø som setter seg fast, de sklir mindre på glatte flater, etc.

Jeg har ingen fast rutine på å smøre inn tredeputene før tur, men om jeg ser de virker litt tørre smører jeg inn med spenol på kvelden, så er de myke på morgenen. Jeg mener spenol kan fryse, så det skal ikke brukes før en går ut i kulda.

Hunder er forskjellige, og hva slags aktivitetsnivå de holder påvirker også hva tredeputene tåler - noen blir herdet, noen blir fort slitt, noen merker en sjelden noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper mellom potene, ellers kliner jeg på med potesokker. Jeg får nesten litt fnatt av potefettet (nå har jeg bare hatt den med tjære, og jeg spyr nesten bare av lukta). Jeg har hatt én hund som har hatt problemer med potene for endel år siden, men det var også med potefett. Og han hadde store hudproblemer fra før av, som gjorde at han mistet huden under potene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger.

Dette med "labbefett" (som vi kalte det da jeg var liten) var bare noe jeg husket vi alltid måtte bruke på colliene våre, min venninne og jeg, på vinteren. Ellers ble det bare masse isklumper mellom tærne deres, som vi stadig måtte stanse opp for å fjerne på tur. Men nå svikter hukommelsen kanskje litt, for det er *host* år siden, og jeg kan ikke huske noenting om noe pelsklipping mellom tærne. Spørs om vi gjorde det egentlig. Så det kan jo ha vært grunnen (lang pels mellom tærne) til at de plagdes med isklumper vinterstid.

Skal se det an i år da, første vinteren, og se om det utvikler seg isklumper eller ei. Gjør det det, kan jeg prøve saks før labbefett, eventuelt.

Uansett så ligger det nå en boks med labbefett i skuffen, sånn i tilfelle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den illeluktenede boksen fra kennel er det vel som lukter skikkelig tjære. Det er ikke noe problem med smøring så lenge det ikke er salt på veiene, men når man er nærmeste nabo til ring 3 så sprekker potene skikkelig opp om jeg ikke bruker fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Spenefett har jeg ikke hørt om :) Det skal prøves. :)

ellers klipper jeg litt mellom tæra og smører med vaselin for å unngå klumper i den værste perioden med klædde føre.

Hmm..gleder meg litt til snø jeg. hvis jeg tør og nevne det her :) he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at det ikke alltid er en løsning å klippe pelsen mellom tredeputene. Min golden blir mye fortere sår av det, og sliter mye mer, uansett årstid. Jeg har derfor sluttet å klippe ned pelsen, og skal vi på lengre turer der snøen setter seg fast bruker jeg potesokker. Det varierer veldig hvordan hundene reagerer, det kommer helt ann på hvor sterke poter de har. Men dette finner du ut av ved litt prøving :)

Jeg bruker spenefett fra felleskjøpet som beskyttelse hele året. Om sommeren har jeg med en liten boks når jeg går i fjellet (Elwira har veldig myke poter). Da smører jeg på før turen, og evt. underveis om det trengs.

Om vinteren brukes det på skiturer, men også på lengre gåturer og ved lengre opphold ute. Bruker også sinksalve på såre poter. Om vinteren sjekkes potene gjevnlig for å unngå kutt og skader.

Sinksalve og spenefett er billig og veldig effektivt! :ahappy:

Kjenner jeg gleder meg til vinteren jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potesokker. Da unngår vi snøklumper, og Norma slipper såre poter som følge av salting.

Potesalve/-fett blir for mye klin på gulvet for meg :icon_redface: Dog vil jeg selvfølgelig bruke det om potene faktisk blir såre, tørre eller sprukne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...