Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksplosjoner i Oslo sentrum


Mirai

Recommended Posts

Jeg er ikke helt enig jeg. Eller, klart det er en tragedie uansett når 84 (+?) ungdommer dør. Men en bussulykke er en forferdelig tragisk ulykke. Det som skjedde på Utøya i går var kaldblodig slakting. Et mennesker som har planlagt i lange tider å ta livet av en stor gjeng med barn/ungdommer. Det kan ikke bli mer ondskapsfullt enn det og dermed blir det en enda større tragedie i mine øyne...

Nettopp. Det er forskjell på en ulykke og kaldblodig henrettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar

Situasjonen er jo fryktelig uansett, men det hadde vært like tragisk å miste 84 ungdommer i en bussulykke, vi får dem ikke tilbake uansett :(

Totalt uenig! De resterende 550 overlevende har opplevd noe så traumatisk at det vik prege dem resten av livet. En bussulykke skjer plutselig, så er det over. Her har ungdommer blitt jaktet på og kjempet for å overleve før de ble henrettet. Jeg tenker heller at det hadde vært like tragisk med 3 ungdommer som med 90... det er nettopp måten det er utført på som er det værste av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det virkelig bare er èn person jeg eller om han hadde en medhjelper.. Siden vitner på øya snakker om en peron med mørkt hår som også snakket norsk, som skjøt.. Kan være de var så redde at de ikke helt vet hva de så, eller så er det virkelig en person til..

Og jeg synes ikke det går an å sammenlikne dette med 9/11... Forferdelig såklart! Men ikke i DET store omfanget som 9/11..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært tragisk om 85 ungdommer hadde omkommet i en bussulykke også. Men, jeg ser ikke sammenligningen mellom en ulykke og en henrettelse. Ei heller behovet for rasjonalisering og bagatelisering, men det gjør det kanskje lettere for enkelte å "forstå".

Jeg er ikke helt enig jeg. Eller, klart det er en tragedie uansett når 84 (+?) ungdommer dør. Men en bussulykke er en forferdelig tragisk ulykke. Det som skjedde på Utøya i går var kaldblodig slakting. Et mennesker som har planlagt i lange tider å ta livet av en stor gjeng med barn/ungdommer. Det kan ikke bli mer ondskapsfullt enn det og dermed blir det en enda større tragedie i mine øyne...

Poenget var ikke å sammenligne to slike hendelser, men forklare at det fremdeles er 84 døde i begge situasjoner. Jeg mener uansett at hat og hevn er bortkastet energi, selvom jeg forstår godt at det finnes mange mennesker som føler det akkurat nå. Hadde jeg mistet noen hadde jeg nok følt det samme.

Men det har jeg heldigvis ikke gjort, og derfor velger jeg å fokusere fremover, på hva som skjer og hva man kan gjøre, ikke dvele over det som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uenig! De resterende 550 overlevende har opplevd noe så traumatisk at det vik prege dem resten av livet. En bussulykke skjer plutselig, så er det over. Her har ungdommer blitt jaktet på og kjempet for å overleve før de ble henrettet. Jeg tenker heller at det hadde vært like tragisk med 3 ungdommer som med 90... det er nettopp måten det er utført på som er det værste av alt.

Det er jo en helt annen side av situasjonen, der er det jo snakk om traumer, sjokk, sorg osv. Var absolutt ikke det jeg mente, og folk som kjenner meg, i det minste på forumet må skjønne at jeg ikke er dum nok til å sammenligne det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt idiotiskt å intervjue folk som var der, som så venner bli skutt osv.. Og så spørre hvordan HAR du det ny!? Er det ikke litt OBVIOUS det da!? Nesten så det blir frekt.. La de få fred til å prossesere det som har skjedd istedet..!

Nja, både-og... Husk at mange VIL snakke om det - enten for å få satt ord på det de har opplevd for sin egen del, eller for at de ønsker at folk skal vite hva de har vært igjenom. Det var mange som kontaktet media mens dramaet pågikk, til og med. Flere har blogget om de dramatiske hendelsene for å bearbeide det de har opplevd, og det å prate med media kan jo tenkes å være litt på samme måten.

Men jeg er enig i at media ikke skal utnytte situasjonen og spesielt ikke utnytte de berørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo nå på tvn at de som ligger på campingen på andre si av øya har reddet mange ungdommer med hjelp av båter ..

Å som de sier hva om campingen me båter ikke har vært der.. da har det mest sannsynlig gått mye mer liv ..

Takk gud for at den var der og at de handlet så raskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes ikke det går an å sammenlikne dette med 9/11... Forferdelig såklart! Men ikke i DET store omfanget som 9/11..

I forhold til folketallet er terrorhandlingen på Utøya ca 6 ganger værre enn 911... Så jeg synes sammenligningen både bør og kan gjøres. Bombingen i Oslo alene er sammenlignbart med 911, liksom.

Utøya må sammenlignes med Oklahomabomberen - hvis man nå skal trekke paralleller - bare at antallene faktisk er er værre her (i forhold til folketallet).

Når listene over omkomne kommer ut er jeg sikker på at alle nordmenn kjenner noen som er direkte berørt. Og det er fryktelig å tenke på!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilde av min bror (til venstre) og hans venner med statsministeren

24norway-chameleon-custom5.jpg

Kilde: NY Times

Nå er han heldigvis på vei hjem til Trondheim i en buss med flere AUF'ere, hvor de blir tatt rett til et kriseteam som venter på de.

Herregud, dere må ha vært så redde. Og hva han har opplevd orker jeg ikke tenke på en gang. Det er sånt man ser i skikkelig dårlige skrekkfilmer. Han er en helt. Alle som var på utøya er helter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dere virkelig overrasket over at drapsmannen virker intelligent og reflektert?

Det har jo blitt bevist tidligere også at du kan ikke være dum for å gjennomføre noe sånt.. Han må jo ihvertfall være psykopat tenker jeg ihvertfall..

Jeg synes egentlig at det er ekstra skremmende dersom han har gjort dette aleine. Når en mann klarer å få til all den ødeleggelsen, hva kunne skjedd om en hel gruppe sto bak...

Det er kanskje ikkje uvanleg at folk som gjer slikt er intelligente, men her snakkar vi altså om ein som tilsynelatande ikkje har meir radikale meiningar enn ein konservativ FrPar. Det er ikkje uvanleg at folk som finn på slikt som dette, i etterkant viser seg å ha langt meir radikale meiningar og haldningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Man sier at livet må gå videre, men hvordan det kan det er vanskelig å se nå. Venninnen mistet datteren sin på Utøya. Søteste lille Katrine ble bare 18 år :icon_cry:

:hug: iblandt står tiden stille. Mange tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet sa akkurat at han holdt på å skyte ute på øya i 1,5 time...

Og uttalelsen "det finnes fremdeles rester av avdøde i bygningene..." Jeg venter bare på at noen skal knipe meg i armen slik at jeg våkner.

AnnikenK: :console: Det finnes ikke ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier at livet må gå videre, men hvordan det kan det er vanskelig å se nå. Venninnen mistet datteren sin på Utøya. Søteste lille Katrine ble bare 18 år :icon_cry:

:hug:

Jeg sitter og tenker på hvor avhengig og formet samfunnet er av for eksempel facebook og twitter. Har vi vært borti lignende handlinger hvor de rammede twitrer og oppdaterer underveis - både om egne skader, om hva som skjer, for å få tak i politi, bilder, etc?

Eller tenk dere 600 på en øy, uten mobildekning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg akkurat vite at søstra til venninna mi er savna.. :( Må bare krysse fingrene, men det ser jo ikke lyst ut desverre. Fy flate, dette er fælt!

Man sier at livet må gå videre, men hvordan det kan det er vanskelig å se nå. Venninnen mistet datteren sin på Utøya. Søteste lille Katrine ble bare 18 år :icon_cry:

Grusomt.. jeg har rett og slett ikke ord :icon_cry:

:hug: :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...