Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksplosjoner i Oslo sentrum


Mirai

Recommended Posts

Guest Dratini

Sitter og venter på oppdateringer om 2 jeg kjenner som jobber som advokater i regjeringen (to forskjellige departement). En av de sitter også i avlsrådet i raseklubben...

Og enda har vi ikke hørt noe nytt... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar

Politiet har pågrepet en ung gutt av nordisk utseende. Han smilte idet han ble påsatt håndjern. Det er uvisst om dette har en sammenheng med terrorhendelsene.

Det ryktes om han er gjerningsmann nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hvorfor mediene gang på gang påpeker at denne mannen er en kristen mann. Det han har gjort har ingenting med hverken kristendom eller kristen tro å gjøre, og oppfordrer folk til å dømme kristne på samme måte som mange dømmer muslimer.

Kristendom eller islam er ikke farlig. Det er bare en tro - ekstremister derimot, det er farlig uansett religion eller ei, er nå min mening.

Mulig jeg tolker nasjonalisme(som han har uttalt han er) feil, men dette kan vel ikke være begrunnet i dette, men heller i et sykt sinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f***... Jeg har aldri vært mer for dødsstraff.

Dødstraff har alltid vært og vil alltid være en lett utvei! Hva er vel en sprøyte, og ferdig med det, mot flere år og kanskje et helt liv i isolat og uten kontakt med omverdnen! Jeg lar gladelig mine skattepenger gå til det siste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødstraff har alltid vært og vil alltid være en lett utvei! Hva er vel en sprøyte, og ferdig med det, mot flere år og kanskje et helt liv i isolat og uten kontakt med omverdnen! Jeg lar gladelig mine skattepenger gå til det siste!

Tror du virkelig de lever i isolat uten kontakt med omverden? Nei, de har det nok bedre enn som så.

Denne mannen skal du og jeg og alle andre, fø på til han dør. Først i fengsel, så som uføretrygded/arbeidsledig, så i alderdommen.

Jeg har bedre forslag til hvordan man kan bruke disse pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig de lever i isolat uten kontakt med omverden? Nei, de har det nok bedre enn som så.

Denne mannen skal du og jeg og alle andre, fø på til han dør. Først i fengsel, så som uføretrygded/arbeidsledig, så i alderdommen.

Jeg har bedre forslag til hvordan man kan bruke disse pengene...

Nemlig... Fengsel i Norge slik det er idag er ikke straff nok i mine øyne. Jeg blir fysisk kvalm av å tenke på hvor lett han sannsynligvis slipper unna i forhold til hva han faktisk har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hvorfor mediene gang på gang påpeker at denne mannen er en kristen mann. Det han har gjort har ingenting med hverken kristendom eller kristen tro å gjøre, og oppfordrer folk til å dømme kristne på samme måte som mange dømmer muslimer.

Beklagelig er tro i denne formen - både når det gjelder kristendom, islam, og andre religioner - en faktor i slike handlinger. Dette er historien full av, en forskjell de siste tiårene er at slike handlinger oftere begås av enkeltpersoner der en rekke andre faktorer også spiller inn (psykiske, mentale, ideologiske). Å avskrive denne delen av det å tro tror jeg ikke er bra, til tross for at kristne flest selvsagt fordømmer slike handlinger. Mye vondt har blitt begått i religionenes navn.

Når det er sagt virker det ikke på meg som hans tro er den viktigste faktoren bak hans handlinger, men jeg syns ikke mediene gjør noe galt her. Jeg skjønner at de har lett for å henge seg opp i slike enkeltting.

Nemlig... Fengsel i Norge slik det er idag er ikke straff nok i mine øyne. Jeg blir fysisk kvalm av å tenke på hvor lett han sannsynligvis slipper unna i forhold til hva han faktisk har gjort.

Rolig nå, som vår statsminister og andre har sagt: nå skal vi møte dette med mer demokrati. En innstramming av norsk strafferett ville vært et helt feil signal å gi. Denne mannen får nok år bak lås og slå, og han vil aldri kunne fungere i det norske samfunnet mer... så han ser neppe frem til den dagen han kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Document.no har lagt ut samtlige kommentarer fra Anders Behring Breivik på en side. Det er nesten skremmende å lese, for fyren virker (til tross for sitt syn) veldig reflektert og kunnskapsrik. Dette er helt tydelig ikke bare en fyr det har klikket for... det ligger mye mer bak.

http://www.document.no/anders-behring-breivik/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper folk tar til vettet og forstår at det ikke er strengere straffer, stengte landegrenser eller væpnet politi som er løsningen på dette. Vold skaper vold!

Det går ikke an å straffe en slik handling. Den største straffen for en slik handling er at den ikke gir noen forandring/ikke påvirker politikken og demokratiet. Å pine eller drepe vil senke alle ned på hans nivå. Vi vet bedre og er klare for å jobbe mot et fritt og rettferdig samfunn der alle er likeverdige.

Vi jobber med å ha oversikt og kontroll på terrororganisasjoner og nazistiske grupperinger. Det går ikke an å stoppe enkeltpersoner fra på planlegge og å gjennomføre grusomme handlinger. Det eneste vi kan gjøre er å få folk til å forstå kulturer, etikk og likeverd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur at denne mannen har planlagt dette som om ekstrem reprimande for Norge og rådende politikk, og ikke som et utslag av personlig frustrasjon over egen situasjon, som gjerne ligger bak hendelser det er naturlig å sammenligne med, som feks skoleskytedramaer i statene.

Megalomani er nært knyttet til slike beslutninger om å "renske" opp eller "opplyse" omverden, og mennesker i en slik tilstand tar sjelden/aldri sjølmord. (Hitler er her unntaket som bekrefter regelen). Hvorfor skulle de det, de som tar ansvar og ser det andre er blinde for? (Vanlig rasjonalisering). Ikke minst er slike oppfatninger av egen rolle ofte nært knyttet til ekstremisme av ulikt opphav, som muslimsk fundamentalisme og nynazisme. Gjerningsmannen har reist til en øy uten mulige rømningsveier, men velger likevel ikke å ta livet av seg sjøl idet politiet pågriper han. Dette vitner om at han ønsker å se virkningene av handlingene sine, og ikke minst at han ønsker å bli hørt, lyttet til. Akkurat nå er han meget mulig verdens mest omtalte mann. Politiet forteller at han har gitt dem opplysninger, og noe annet ville forundre meg stort. Scenarier i krimserier hvor gjerningspersoner på magisk vis bare innrømmer alt idet de blir konfrontert med ugjerningene sine er ofte ikke så far fetched som en skulle tru. Da får de sjansen til å skryte av bragdene sine, og får full oppmerksomhet.

Det er facinerende å lese om teorien din og du har nok helt rett. Det er helt sykt, helt uvirkelig... Jeg er glad for at han lever, de slipper for billig unna når de tar sitt eget liv...

Vi kan vel alle være enige om at denne mannen er syk, men jeg personlig tror ikke hat-grupper er veien å gå. Det sitter en familie som nå har en sønn, en bror, en onkel, et onkelbarn, som til nå har drept 87 personer, jeg for min del har like stor medfølelse for dem, som jeg har for alle som i går/natt/idag har mistet sine kjære. Tenkt deg om før du melder deg inn i hat-gruppene som nå florerer.

Ja, det er en tid for medfølelse, sorg, omtanke. Men det må også være lov til å hate. Jeg kjenner en stor sorg og tomhet over det som har skjedd, men jeg kjenner også et uendelig stort hat mot monsteret som gjorde dette...

Jeg føler også sorg og sinne.

Ole og Ivar (som fetterne mine heter) er på vei hjem til Haugesund til familien. Ivar så minst 8 personer bli drept mens han gjemte seg, Ole har svømt og blitt hentet i båt - men vet ikke så mye om hva han har opplevd. Men bestevennen hans som de også var der sammen med er savnet, også han fra Haugesund. Holder håpet oppe for kameraten selv om det er vanskelig.

Helt forferdelig å oppleve no sånt.. Enda godt de er i live, men grusomt med vennen hans :hmm:

******* på Utøya

Blogg fra en som overlevde

Det der var sterkt å lese... Det høres ut som det er tatt ut fra en skrekkfilm...

Og enda har vi ikke hørt noe nytt... :hmm:

*stor klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig nå, som vår statsminister og andre har sagt: nå skal vi møte dette med mer demokrati. En innstramming av norsk strafferett ville vært et helt feil signal å gi. Denne mannen får nok år bak lås og slå, og han vil aldri kunne fungere i det norske samfunnet mer... så han ser neppe frem til den dagen han kommer ut.

Vi har maks 21 år for drap i Norge, det er dog sjeldent maks utmåling blir brukt selv på overlagt drap. De fleste slipper ut før ferdig soning også. Fungerer behandling, så er det vel prinsipielt ikke forskjell på 1 eller 100 drap i en handling. Grunnen til 1 eller flere drap kan være samme årsak i hjernens tenking og med samme behandling.

Så hvis det er likhet for loven, så kan jo denne personen gå fritt om få år.

Mens ofrene og deres familier må forholde seg til traumer, mister sine kjære og sorgen med det osv i hele sitt liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har maks 21 år for drap i Norge, det er dog sjeldent maks utmåling blir brukt selv på overlagt drap. De fleste slipper ut før ferdig soning også. Fungerer behandling, så er det vel prinsipielt ikke forskjell på 1 eller 100 drap i en handling. Grunnen til 1 eller flere drap kan være samme årsak i hjernens tenking og med samme behandling.

Så hvis det er likhet for loven, så kan jo denne personen gå fritt om få år.

Mens ofrene og deres familier må forholde seg til traumer, mister sine kjære og sorgen med det osv i hele sitt liv

Jeg ser selvsagt alle disse sidene, og vi må selvsagt diskutere det, men det er ikke riktig signal å gi å endre straffesystemet fordi vi skal "ta" denne personen. Han må dømmes innenfor de rammene vi har i dag (og jeg regner med det blir satt inn ekstra krefter for at han må sitte dommen ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har maks 21 år for drap i Norge, det er dog sjeldent maks utmåling blir brukt selv på overlagt drap. De fleste slipper ut før ferdig soning også. Fungerer behandling, så er det vel prinsipielt ikke forskjell på 1 eller 100 drap i en handling. Grunnen til 1 eller flere drap kan være samme årsak i hjernens tenking og med samme behandling.

Så hvis det er likhet for loven, så kan jo denne personen gå fritt om få år.

Mens ofrene og deres familier må forholde seg til traumer, mister sine kjære og sorgen med det osv i hele sitt liv

Han kan få forvaring, og da kan han bli sittende på livstid...

Er så tragisk og uvirkelig dette her :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...