Gå til innhold
Hundesonen.no

utstyr til hund på båt.

Recommended Posts

Vi skal snart få oss en toypuddelvalp, og vi er mye på båt, så lurer jeg på om noen har noen anbefalinger til noen bra redningsvester som er trygg for en liten toypuddel & syns godt i sjøen? :)

Jeg lurer også på om noen har noen anbefalinger til annet utstyr som man kan ha på båt. (for.eks. mat/vannskål seng & bur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har anti søl skål som tåler ganske høy sjø, leker som flyter i vann og redningsvest. Stødig matskål er også lurt selvom man ligger i havn ol.

bur ville jeg ikke hatt i båt, jeg har sett båter hvor hundene har blitt slengt avgårde inni buret pga store bølger. Noen jeg kjenner mistet nesten hunden over ripa pga buret stod i midten baki der de styrte og en krapp bølge gjorde at buret fløy. Og ligge inni en kabin og bli kastet rundt i bur virker heller ikke noe særlig.

våre har elsket å ligge så langt nedi de vil komme. Dette kommer jo veldig ann på hvordan båttype dere har. Men våre legger seg innat og mellom ting for å ligge stødig og lavt med redningsvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd :) men vi kommer alltid til å ha hunden i nærheten når vi kjører :innocent:

vi hadde aldri hatt hunden i bur når vi kjører, men om natta, vi ligger som oftest i gjestehavn og da er det rolig om natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd :) men vi kommer alltid til å ha hunden i nærheten når vi kjører :innocent:

vi hadde aldri hatt hunden i bur når vi kjører, men om natta, vi ligger som oftest i gjestehavn og da er det rolig om natta :)

japp, bare ha det i bakhodet. Etter å være oppvokst på sjøen ser jeg mange rare metoder på å ha hund i båt.

I skjærgårdsjeepen ligger våre inni konsoll hullet, i ribben lå de dypt helt nedi og sov, i snekka og overnattingsbåtene vi har hatt ligger de så dypt de kommer inni kabinen eller inni stikklugarene oppi alle dynene

2004_0728ferie0006.JPG

2004_0728ferie0053.JPG

Når vi ligger til kai er det trygt å ligge baki

2004_0728ferie0001.JPG

Kjøp en ordentlig flytevest med godt håndtak og stropper. Da gjør det det mye lettere å fiske opp hunden fra vannet om ulykken er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på båt hver helg fra mars-april til septemper-oktober og trenger bra mat/vannskål og flytevest og annet utstyr. :)

Så, har du noen tips til noen orentlig flytevest og annet utstyr, og hvor man får kjøpt det?

Ja, og leker som egner seg til sjøs?

forresten, veldig søt hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på båt hver helg fra mars-april til septemper-oktober og trenger bra mat/vannskål og flytevest og annet utstyr. :)

Så, har du noen tips til noen orentlig flytevest og annet utstyr, og hvor man får kjøpt det?

Ja, og leker som egner seg til sjøs?

forresten, veldig søt hund! :)

vet ikke hvor vi har skåla vår fra. men vi har en vannskål med lokk som har hull i midten, den tåler å bli tippa på hodet til en viss grad. du får også skåler med lokk og hull i med litt vekt i bånn

her har du en vannskål som er non spill.

slike er også veldig gode.

Leker som flyter er jo bare å forhøre i butikker. Jeg kjøper mine i sverige på nordby senteret, der har de masse leker som flyter i vann. Om du har snekke/overnattingsbåt går det lett ann å ha vanlige leker og bamser i båten også, bare rydde vekk under gange etc.

Flytevest så drar du i dyrebutikken og kjøper en, må finne en som sitter bra på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvor vi har skåla vår fra. men vi har en vannskål med lokk som har hull i midten, den tåler å bli tippa på hodet til en viss grad. du får også skåler med lokk og hull i med litt vekt i bånn

her har du en vannskål som er non spill.

slike er også veldig gode.

Leker som flyter er jo bare å forhøre i butikker. Jeg kjøper mine i sverige på nordby senteret, der har de masse leker som flyter i vann. Om du har snekke/overnattingsbåt går det lett ann å ha vanlige leker og bamser i båten også, bare rydde vekk under gange etc.

Flytevest så drar du i dyrebutikken og kjøper en, må finne en som sitter bra på hunden.

Tusen takk :) Det var et bra tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningsvest, vann og matskål og teppe/pute er alt vi har. Og for guds skyld, IKKE ha hunden innestengt i bur. Ha den løs, så den har mulighet til å redde seg ut om noe skulle skje. Samme gjelder med bånd. Jeg har aldri på bånd, for det kan hekte seg fast i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningsvest, vann og matskål og teppe/pute er alt vi har. Og for guds skyld, IKKE ha hunden innestengt i bur. Ha den løs, så den har mulighet til å redde seg ut om noe skulle skje. Samme gjelder med bånd. Jeg har aldri på bånd, for det kan hekte seg fast i ting.

Skriver under på den. Så nylig noen dra med seg et sammenleggbart stålbur oppi den lille båten sin og en liten hund etter.. *grøsse*

Ellers har du jo fått tips, mye avhenger jo av størrelsen på båten og hva slags sjø det kommer til å bli. Er det tidvis mye sjø så kan det jo være en ide å gi hunden en litt dyp seng som den ikke sklir ut av.

Flyteleker kommer i mange typer, der kommer det jo an på hva hunden liker å leke med og om den er en tygger, som med alt annet.

Det viktigste er jo redningsvesten, at den er kraftig nok, passer til hunden og er laget skikkelig. Den skal også ha håndtak som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke helt sikkre på om vi skal ha den i bur på båten eller ikke. Jeg vil ha en litt dyp seng i min kabin. jeg har en krok ved siden av sengen som egner seg til en hundeseng. :)

Jeg har sett litt på nettsider etter redningsvest, og fant en hurtta rednignsvest: her

synes den godt i sjøen? har hurtta bra produkter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette kommer veldig an på forholdene.

For min del seiler vi, og det tar fort litt tid å komme tilbake til der noen har falt i vannet.. Vi er også stort sett utaskjærs på tur, noe vi trives bra med..

Å da ha hunden løs med bare vest er direkte uansvarlig og sannsynligheten for et fatalt utfall er vesentlig større da enn i bånd i tillegg.

Har hunden på bånd i tillegg kan jeg bare fiske den opp. Sannsynligheten for et forlis er minimal i forhold til risikoen for at noen faller over bord.

Jeg har ikke mine i bur, men er det tøffe forhold er de nede i kabinen mens jeg og mannskap er i cockpit.

Hundene ligger da helst i senga mi, det er også det stedet i båten man merker minst til sjøen.

Når det gjelder redningsvest er de de selger på Clas Ohlson bra nok i massevis. De er billige og (ca 170,- mener jeg å huske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bare ingen tror at vi skal ha hunden i bur når vi kjører :ahappy:

Når vi kjører skal vi ha hunden på fanget eller ved siden av oss, eller trygt i en seng inni dyner og puter :wub:

Vi hadde aldri latt hunden gå løs rundt på båten når vi kjører! Det er som du sier veldig uansvarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette kommer veldig an på forholdene.

For min del seiler vi, og det tar fort litt tid å komme tilbake til der noen har falt i vannet.. Vi er også stort sett utaskjærs på tur, noe vi trives bra med..

Å da ha hunden løs med bare vest er direkte uansvarlig og sannsynligheten for et fatalt utfall er vesentlig større da enn i bånd i tillegg.

Har hunden på bånd i tillegg kan jeg bare fiske den opp. Sannsynligheten for et forlis er minimal i forhold til risikoen for at noen faller over bord.

Når det gjelder seilbåt, så ser jeg den problemstillingen, ja :) Er liksom ikke bare stoppe og snu, så det blir jo anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På større båter som ikke er i umiddelbar fare for å gå rundt ved litt sjø og der der er mye svinseplass så blir jo saken annerledes. På små hobbybåter er det en langt større fare og om hunden da går med bånd eller enda verre er bundet fast eller i bur, så kan det går riktig ille veldig fort.

Jeg har lett for å tenke at det er småbåter det er snakk om, tenkte ikke på at det selvsagt kan være helt andre typer man mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan båt har dere TS?

I familien har vi nå vært igjennom alt fra 40 fot til 12 fot, og i de små er det vanskeligere, men jeg binder aldri hunden, den pleier å være smart og legge seg så dypt han kommer i båten mellom ting for å ligge stødig. I de større båtene har nesten alltid våre hunder valgt å være i kabinen under gange pga lavere du ligger hvor mindre sjøer det.Ble det virkelig ille gjemte hun seg under bena til pappa i kjørerstolen evt inni kabinen med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan båt har dere TS?

I familien har vi nå vært igjennom alt fra 40 fot til 12 fot, og i de små er det vanskeligere, men jeg binder aldri hunden, den pleier å være smart og legge seg så dypt han kommer i båten mellom ting for å ligge stødig. I de større båtene har nesten alltid våre hunder valgt å være i kabinen under gange pga lavere du ligger hvor mindre sjøer det.Ble det virkelig ille gjemte hun seg under bena til pappa i kjørerstolen evt inni kabinen med meg.

vi har en 36 fot :) motorbåt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Vi har en rednigsvest som funker bra,fra Baltic. Den synes godt i vannet, og har et håndtak på toppen, sånn at man kan løfte hunden opp fra vannet. Redningsvesten har også en hempe man kan feste båndet i, hvis du ikke tar av vesten hvis du skal i land og lufte den ect.

Vi er veldige fornøyde med denne typen, men det finnes jo sefølgelig andre typer også ;)

Et bilde av redningsvesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Vi har en rednigsvest som funker bra,fra Baltic. Den synes godt i vannet, og har et håndtak på toppen, sånn at man kan løfte hunden opp fra vannet. Redningsvesten har også en hempe man kan feste båndet i, hvis du ikke tar av vesten hvis du skal i land og lufte den ect.

Vi er veldige fornøyde med denne typen, men det finnes jo sefølgelig andre typer også ;)

Et bilde av redningsvesten

jepp :) den ser veldig bra ut ;) vet du hva prisen er ca.??

håper det finnes noen sånne til toypuddler da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder seilbåt, så ser jeg den problemstillingen, ja :) Er liksom ikke bare stoppe og snu, så det blir jo anderledes.

Jeg kan love deg at den problemstillingen gjelder ca alle båter om det er litt sjø og få faste holdepunkter..

Særlig om man ikke har kapasitet til å ha en egen person til å følge med på den som har falt over bord.

For å understreke mitt poeng kan jeg nevne at jeg er meget erfaren på sjøen, har hatt båt i bortimot 20 år, hvorav jeg har bodd ombord i 5 år og da brukt båten aktivt hele året.

Selv i en hastighet av 5 knop forsvinner ting urovekkende fort, og det er lett å miste ting av syne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nederste vesten på linken (Den orange) ser ut til å være den samme som selges for ca halve prisen på Clas Ohlson..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nederste vesten på linken (Den orange) ser ut til å være den samme som selges for ca halve prisen på Clas Ohlson..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en i str Small (3-8kg) til havanaisen min. Vurderer å kjøpe noe mer avansert etterhvert, men den fungerer greit. De har den på Clas Ohlson til 169 kr (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=160732484). Til en toypuddel må du nok ha XS, men det kunne jeg ikke se på nettsidene. Men de kan jo evt ha den i butikken eller i andre forretninger.

1311078794.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne aldri falle meg inn at noen har bur på båt egentlig.. Vi har redningsvest fra richo, funker veldig greit for hunder som ofte må løftes opp fra sjøen.

Jeg var på en ukes seiltur med hund (som hadde baltovest), den ruslet slik det passet den, og hadde ikke på bånd, var det veldig røff sjø var den i kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er kjøpt på Clas Ohlson til 169 kr.

Vi var innom dyrebutikken også, men der kosta samme vesten dobbelt så mye!

Tror dette finnes til Toypuddler også ! :wub:

vi får se <3

Men, vi skal ha så mye marineblått hundeutstyr i båten :)

Jeg har sett lenge etter marineblå hundeseng på nettbutikker.. men finner ingen :hmm:

Så spørsmålet er egentlig, vet noen om noen nettbutikker som har marineblå hundeseng??

(og kanskje annet utstyr og da, men mest interesert i hundeseng) :) :) :) :)

mvh Dixie<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...