Gå til innhold
Hundesonen.no

Råfòring av valp


Marthe

Recommended Posts

Jeg har de siste årene kun fòret rått på de voksne hundene. Det går max 15 kilo tørfòr i året, som jeg gjerne bruker om vi er plasser der det ikke er frysemuligheter.

Nå har jeg en valp på 13 uker. Hun har fått 1/3 av måltidene rått (ellers så går hun på RC sitt valpefòr). Den siste uken har ca 50% av maten vært v&h (valp).

Jeg tør ikke å fòre bare v&h, selv om det absolutt er fristende. Derfor tenkte jeg å høre andre sine erfaringer? Er det noe jeg kan/bør tilsette i tillegg til v&h? Er det noe hun ikke skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer på valpefôret til v&h.. Ikke noen problemer her heller og fin avføring osv. Vurderer å blande i litt tørrfôr osv etterhvert pga. lite mulighet til fyser når vi flytter osv. Bruker ikke noe ekstrai fôret, kun v&h..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to eldste er vokst opp på V&H/råfor,har aldri fått tørrfor. De har hatt en fin jevn langsom vekstkurve. Junioren hadde kun fått tørrfor da han kom hit men er nå fullforet på V&H han og,jeg syns det er litt tullete å fore på noe som er bearbeidet til det uigjenkjennelige og transportert gjennom hele europa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myter som at de blir små når de blir fòret rått som valper mm. :icon_redface:

ehm..

de blir små? *titte på fullvokst corgi som har bare levd på v&h*

Amiga er perfekt, flott pels, i flott hold, lite kommer ut, etc etc. bare fornøyd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wæh! Nei! Pøbel er overhode ikke liten, og han blir så stor som han er genetisk disponibel til å bli. :)

ehm..

de blir små? *titte på fullvokst corgi som har bare levd på v&h*

Amiga er perfekt, flott pels, i flott hold, lite kommer ut, etc etc. bare fornøyd jeg.

Jeg er jo ganske sikker på at det stemmer... Men når alle rundt har fordommer mot det, så blir det en liten stopp i hjernen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myter som at de blir små når de blir fòret rått som valper mm. :icon_redface:

De blir ikke små, men de vokser saktere og jevnere, mange sier de ikke får ujevn vekst med racerbilrumpe ol. Den genetiske høyden blir oppnådd uansett den, det man oppnår med feilernæring er svekket skjelett, noe som ikke skjer på NOEN fôr som selges i Norge, da alle er godkjente ang minstemål av sporstoffer og balansen fosfor/svovel. At butikkfôr har for lite protein og fett gir en dårligere helse generelt, ikke høyere eller lavere vekst.

Så akkurat den myten gir vi et solid spark i baken ;) Gi tøtta bare rått du, du taper absolutt ingenting på det, og vinner alt vil jeg påstå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myter som at de blir små når de blir fòret rått som valper mm. :icon_redface:

DØH! Nå skal du høre her: Faro sch. ble 72 høy.. Z bc var over normalt stor for bc å være, Asti sch over middelsstor hannhund (han ble valgt fordi han hadde små foreldre og jeg ville ha liten hund :getlost:), Uta har stått på blandingstype, både v&h og tørrfor, hun er middelsstor sch-tispe. Så slutt å tull på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir ikke små, men de vokser saktere og jevnere, mange sier de ikke får ujevn vekst med racerbilrumpe ol. Den genetiske høyden blir oppnådd uansett den, det man oppnår med feilernæring er svekket skjelett, noe som ikke skjer på NOEN fôr som selges i Norge, da alle er godkjente ang minstemål av sporstoffer og balansen fosfor/svovel. At butikkfôr har for lite protein og fett gir en dårligere helse generelt, ikke høyere eller lavere vekst.

Så akkurat den myten gir vi et solid spark i baken ;) Gi tøtta bare rått du, du taper absolutt ingenting på det, og vinner alt vil jeg påstå :D

DØH! Nå skal du høre her: Faro sch. ble 72 høy.. Z bc var over normalt stor for bc å være, Asti sch over middelsstor hannhund (han ble valgt fordi han hadde små foreldre og jeg ville ha liten hund :getlost:), Uta har stått på blandingstype, både v&h og tørrfor, hun er middelsstor sch-tispe. Så slutt å tull på deg!

Okei, damer :aww: Jeg er overtalt :ahappy:

Jeg tilsetter gjerne (rå) grønnsaker og egg. Er det noe valper ikke bør ha? Evt. ha for mye av?

*Lagre tråd, i tilfelle jeg blir i tvil igjen* :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tilsette grønnsaker om du vil. Egg er det i valpefôret fra V&H. Moste grønnsaker er bra, da bryter du ned celleveggen (de kan også brytes ned om du fryser først, så tiner etterpå). Hunder klarer ikke å bryte ned cellulose, og celleveggene til plantene er laget av nettopp dette. Koking er ganske poengløst (selv om du allikevel bryter ned celleveggen), siden man ødelegger de mest viktige næringene og enzymene i planten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tilsette grønnsaker om du vil. Egg er det i valpefôret fra V&H. Moste grønnsaker er bra, da bryter du ned celleveggen (de kan også brytes ned om du fryser først, så tiner etterpå). Hunder klarer ikke å bryte ned cellulose, og celleveggene til plantene er laget av nettopp dette. Koking er ganske poengløst (selv om du allikevel bryter ned celleveggen), siden man ødelegger de mest viktige næringene og enzymene i planten.

Jeg rasper alle grønnsaker :) Koking er selvfølgelig forbudt her i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med porøse ben uten kjøtt på. Da vil balansen mellom kalsium og fosfor forrykkes, og for mye kalsium gir skjelettfeil. Margben og slikt skal du selvsagt gi, de blir jo ikke tygd opp og spist på samme måte. Så om du vil gi ben som skal SPISES opp, skal det alltid være ca 50% av benets vekt med kjøtt på for balansens del.

Valper under 6 mndr skyller nemlig ikke ut kalsium i urinen slik som eldre dyr, og for mye kalsium er verre enn for lite. For lite kalsium gir tynne, men sterke ben, mens for mye kalsium gir normaltykke ben MED forkalkninger. Med kjøtt på benet får hunden ekstra fosfor, og overskuddskalsiumet balanseres mot det.

Så igjen forfekter jeg kyllingvingenes perfekte balanse, dette er noe du kan gi så mye du vil av. Om du vil bruke det som tyggesak til kløende tenner, kan du lage isben av de ved å fylle bunnen av en pose med kyllingvinger, fyll på max 1/2 dl vann, rull tett sammen slik at all luft slipper ut og legg i fryseren minst ett døgn. Ta ut og gi pirayaen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bare kjøpe ukrydret/ubehandlet kyllingvinger på butikken da å så gi det rett fra posen?

Rema1000 har alltid 2kgposer med rå naturelle kyllingvinger, noen ganger til knallpris, andre til ca 35 kr kg. Andre har også tilbud på dette innimellom.

Jeg gir alltid frosne rett fra posen ja, også når de var valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilsetter gjerne (rå) grønnsaker og egg. Er det noe valper ikke bør ha? Evt. ha for mye av?

Grønnsaker til hund må kokes, de kan ellers ikke nyttiggjøre seg næringsstoffene i dem. Det blir som å gi hunden småstein om de gis rå :-) De kommer ut i andre enden uten å ha lagt igjen næringen.

Nå vet jeg at dette med kokingen stemmer, jeg satt og leste en artikkel om dette med å gi hund frukt og grønnsaker i et hundeblad i går. Men hvor jeg la det bladet husker jeg ikke, finner det ikke nå så jeg får gitt navn og nr.utgave.

Ellers er det ingenting å nøle etter; fôr valpen din på valpefôret til V&H, du :-)

REDIGERT:

side 61, nederst,og side 62,i artikkelen "Om dosering og bruk av urter til hund" i Hundesport nr 6/7-11, står det:

"...Grønnsaker må som kjent kokes og moses for at hundene skal nyttiggjøre seg dette, og sammen med litt olje eller smør er det fin variasjon i kosten..."

Unntak:

ikke løk, druer, rosiner, stjernefrukt, macadamianøtter (og andre nøtter) til hund."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema1000 har alltid 2kgposer med rå naturelle kyllingvinger, noen ganger til knallpris, andre til ca 35 kr kg. Andre har også tilbud på dette innimellom.

Jeg gir alltid frosne rett fra posen ja, også når de var valper.

Okei! ;) Jeg er alltid så skeptisk til å gi andre kjøttvarer enn v&h... Hva annet kan man gi som man får kjøpt på butikken? Rå koteletter osv some r ubehandlet for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! ;) Jeg er alltid så skeptisk til å gi andre kjøttvarer enn v&h... Hva annet kan man gi som man får kjøpt på butikken? Rå koteletter osv some r ubehandlet for eksempel?

Alt rått, for å si den enkelt.

Jeg hamstrer når ting er på tilbud, både kalkun/kylling, fårikålkjøtt, hel laks/røye, ribbe, lammelår osv. Nå har jeg funnet rimelig kyllinglever- og hjerter i Sverige, finfint å lage godbiter av eller å gi som mat. Ellers er oksehaler flott, RÅ griselabber (ikke syltelabber, eller saltet/røkt, det er det du oftest finner dessverre)og rå ukrydret grillskiver burde man finne nå om man bare leter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker til hund må kokes, de kan ellers ikke nyttiggjøre seg næringsstoffene i dem. Det blir som å gi hunden småstein om de gis rå :-) De kommer ut i andre enden uten å ha lagt igjen næringen.

Nå vet jeg at dette med kokingen stemmer, jeg satt og leste en artikkel om dette med å gi hund frukt og grønnsaker i et hundeblad i går. Men hvor jeg la det bladet husker jeg ikke, finner det ikke nå så jeg får gitt navn og nr.utgave.

Derfor moser man det. Gjerne i en foodprosessor/blender. Dette foreslås av Ian Billinghurst også (Biologically Appropriate Raw Foods). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor moser man det. Gjerne i en foodprosessor/blender. Dette foreslås av Ian Billinghurst også (Biologically Appropriate Raw Foods). :)

Iflg artikkelen var det nødvendig med begge deler; koking og mosing.

Jeg antar kokingen ødelegger cellulosefibrene på et annet nivå enn riving og mosing med f.eks. gaffel gjør. Koking går inn i "kjernen" på fibrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeleren her er vokst opp med kun råforing. Blanding ellom V&H og ben med mye kjøtt på.

Han vokste jevnt og fint uten rykk og napp. Liten er han, men det ligger på linjene og hns kullsøsken som er foret med tørrfor har omtrent samme str.

Pelsen her vært fin hele veien og han har ikke vært syk en dag. nå er han fire år. Jeg ville foret valp rått igjen når som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...