Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsløse flekker


Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Kan være midd, men tror det ville klødd mer, i og med at det er nesten som lus. Men så at hunden din er svart og tan, så mulig det er fargerelatert? Ikke veit jeg stort om dette, men kom over det for en stund siden så mulig det er et alternativ. Valpen skal tydeligvis ha normal pels fra fødsel, men fra 6mnd alder og utover til 3 år (avhengig av rase og individ) kommer sykdommen mer til syne og hunden mister pels.. Du kan jo ta en titt på denne linken og se om det er en mulighet for at hunden din har dette :) Men som sagt: vet ikke stort om dette, bare noe jeg kom over, så det kan så absolutt være noe annet :) Lykke til videre med dette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være midd, men tror det ville klødd mer, i og med at det er nesten som lus. Men så at hunden din er svart og tan, så mulig det er fargerelatert? Ikke veit jeg stort om dette, men kom over det for en stund siden så mulig det er et alternativ. Valpen skal tydeligvis ha normal pels fra fødsel, men fra 6mnd alder og utover til 3 år (avhengig av rase og individ) kommer sykdommen mer til syne og hunden mister pels.. Du kan jo ta en titt på denne linken og se om det er en mulighet for at hunden din har dette :) Men som sagt: vet ikke stort om dette, bare noe jeg kom over, så det kan så absolutt være noe annet :) Lykke til videre med dette! :D

Dette gjelder hunder som er blå (diluted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på Demodex ja.. Hm. Trodde det klødde for dem, men som Jeanette sier er det jo relativt vanlig, som på mange korthårsraser. Vet ikke helt om det behandles når det er på avgrenset område, men vi får ta en tur til dr. dyregod og høre hva han sier iallefall.

Hun er 9 måneder gammel nå.

Edit; takk for svar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun hatt første løpetid enda? Det kan være hormonelt, men jeg hadde dratt å sjekka det uansett. Er det færre en 5 flekker som er mindre enn en 5 kr så skal man ikke behandle det. For da får du ikke vite om det er generell eller lokalisert demodex. Lokalisert demodex er valpe demodex, og det skal dem klare å vokse av seg uten noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun hatt første løpetid enda? Det kan være hormonelt, men jeg hadde dratt å sjekka det uansett. Er det færre en 5 flekker som er mindre enn en 5 kr så skal man ikke behandle det. For da får du ikke vite om det er generell eller lokalisert demodex. Lokalisert demodex er valpe demodex, og det skal dem klare å vokse av seg uten noe problem.

Ja, hun er vel ferdig med "innbildten" omtrent akkurat nuh, så jeg ser ikke vekk fra det heller. Det er bare noen få flekker, men i områder på skuldrene hvor pelsen er liksom litt tynnere og tørrere.

Snakket med oppdretter nå, og de nesten aldri vært borti demodex på sine hunder, og mente det var i seneste laget nå som det er såpass lenge siden hun hadde løpetiden.

Vi får høre med veterinæren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og veterinæren var skråsikker på at dette var demodex :hmm:

Vi har fått resept på advocate, men ingen av apotekene jeg var på idag hadde inne, så det må bestilles og sendes hit før vi kan starte behandling :( Men men. I mellomtiden får hun hvetekimolje i maten sin, og vi krysser fingre alt vi kan for at det skal gå fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok vetten skrapeprøve? IKKE behandl hvis du ikke er 100% sikker på at det er generell demodex. Dvs at dem ser midden etter en skrapeprøve, og at det er flere enn 5 flekker som er større enn en 5 kroning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren var så sikker på at det var demodex at hun mente vi ikke behøvde skrapeprøve (var ikke der selv, så har bar fått det fortalt).

Men hun sa også at dersom det mot formodning ikke var demodex, ville det ikke innebære noe risiko å behandle med advocate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan absolutt ikke være sikker på at det er demodex uten å skrape, det finnes så mange udugelige veterinærer her i Norge *rister oppgitt på hodet* Men det er nå min mening :P Jeg hadde ihvertfall aldri i livet behandla mine hunder med noen kurer uten at det er behov for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg skal ringe henne imorgen jeg.. Får vite på pinscherforumet at dersom hun har generell demodex skal hele kullet + foreldre ha avlssperre :hmm: Uff, veldig utrivelig dette. Om hun ikke tar det seriøst drar jeg til en annen veterinær. Dette er ei jeg ikke kjenner til, vår faste veterinær var ikke tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det, derfor behandler man ikke om man ikke er 100% sikker, for da går det uttover søsknene og foreldrene hennes. Det ser ut som om det ikke er demodex for meg, og det er seint å få det når dem er så gamle, men det kan jo selvsagt hende.

Lykke til! Så håper vi det er noe annet enn den drittsykdommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke sant.. Jeg ga beskjed om at det skulle tas hudprøve, men samboeren min ble overbevist om at det ikke var nødvendig, han visste ikke om dette med avlssperre. Tror hun er nyutdanna hun som kikket på Uva, mulig hun ikke vet hvilke konsekvenser en slik lemfeldig "diagnose" kan ha.

Nei, det blir en telefon first thing imorgen. Håper vi kommer til bunns i det, og at det er noe helt ufarlig.

I mellomtiden får Uva litt mindre lakseproteiner og hvetekimolje, kanskje det kan være så enkelt som det.

Tusen takk for alle svar :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kom jeg hjem til en valp som såvidt orket å hilse på meg, mot det normale logre-til-man-slår-krøll-på-seg og sprettball-oppførsel.

Hun var bare varm og slapp, og termometeret viste 40,7.

Vel fremme og inne hos dyrlegen, ca 45 minutter senere, var feberen 41,4. Men det er ingen åpenbar grunn til at hun skal ha feber, alt er ved det normale.. Veterinæren sier at den vanligste årsaken til såpass høy feber er UVI. Han tok blodprøve og ga henne antibiotika-sprøyte, og ellers ble vi enige om å ringes imorgen tidlig. Han syntes hun så veldig "pigg" ut til å ha såpass høy feber da (hun var/er jo alt annet enn pigg, men sånn tatt i betraktning).

Vel hjemme legger Uva seg ned, og etter noen minutter kasta hun plutselig opp. Bare en gang, og en times tid etter det spiste hun maten sin med god lyst, så jeg tenker det kom litt sånn ut av det blå jeg.

Nå har hun sovet og sovet, og jeg synes hun kjennes litt mindre varm. Vi var ute og tissa på plena nå, fikk fanget urinen i et lokk, men ingen spor etter blod heldigvis. Veterinæren ba oss se etter det, og se til at hun faktisk tissa.

I tillegg til dette, som jeg ikke nevnte igår, har hun et snev av ørebetennelse. Hun er litt rød og ru ytterst i øregangene. Akkurat nå tenker jeg at summa sumarum, så har immunforsvaret hennes fått seg en real knekk, og det gir seg utslag i div rare infeksjoner.

Vår faste veterinær var enig i at hudprøve/biopsi var fornuftig i dette tilfellet, men vi må vente med det til hun er feberfri.

Har vondt av henne jeg, og håper håper at alt dette er konsekvenser av uutviklet immunforsvar. Vi får se hva blodprøver, og etterhvert biopsi, forteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hudskrap og biopsi er ikke det samme. Et hudskrap er lett og raskt og ta, og veterinæren trenger kun å se på det under mikroskop. En biopsi er mye mer omfattende, hunden må ha narkose og prøven må sendes inn til laboratorium. Det er hudskrap som tas for å stille demodex diagnose.

Jeg synes dette ser ut som lokalisert demodex, det passer bra med alderen også. Det skal ikke behandles, de aller fleste hunder vokser det fra seg uten problem.

Lykke til! Jeg håper Uva er raskt tilbake på beina. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Mari :)

Jeg må innrømme at jeg blir veldig rådvill og fortvila når man får høre det ene en plass og noe annet den neste.

Første gangen Uva var inne fikk samboeren min overtalt veterinæren til å skrape. Hun skrapte ett sted, og så ikke noe midd i mikroskopet. Demodex skal påvises ved hudskrap flere steder, både i påvirket og upåvirket område samt pote/ben. Men, veterinæren vi har pleid å gå til, mente vi burde ta biopsi da jeg snakket med ham på tirsdag. Jeg vet ikke om han sier det fordi han tror man bør undersøke for noe annet enn demodex, fordi han tror det er demodex og at midden sitter dypere, eller at han tror det er det jeg vil han skal gjøre.

Jeg vil bare at noen skal fortelle meg hva som skal og bør gjøres, hvorfor og hvordan.. :hmm:

Uva er på antibiotikakur nå, da blodprøvene viste høyt infeksjonsnivå i kroppen hennes. Det var jo ingen overraskelse med tanke på feberen. Alle organer og alt av verdier ellers så helt fine ut, så akkurat hva slags infeksjon hun hadde/har er vanskelig å si. Hun var mye bedre allerede på onsdag, og nå er hun omtrent som vanlig :)

Etter hun er ferdig med kuren skal vi gjøre ny vurdering av eventuell biopsi. Jeg tenker jeg spør om vi ikke kan ta en fullstendig undersøkelse for demodex først, så får vi se.

Her er en side med en nyttig og informativ artikkel om demodex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...