Gå til innhold
Hundesonen.no

Søknad til oppdretter

Basse

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer på en ting jeg :)

Lurer på om dere kunne hjulpet til med å liste opp ting som er viktig å ta med i en søknad til oppdrettere når man skal "søke" om å få valp hos oppdrettere, gjerne også i hvilken rekkefølge, hvordan man skal skrive det o.l?

Har en venninne som har VELDIG lyst på chi, og hun er usikker på hva man bør ha med. Hun har begynt på "søknaden" nå, men det er litt vanskelig å vite hvordan man bør skrive den, hva man skal ha med ol (noe forøvrig jeg også er nysgjerrig på til senere) :wink:.

Det er jo ganske spesielt med chihuahua for de er ganske sjeldne. Noen som har noen tips til ting som er ekstra viktig å ha med mht det?

Kan jo nevne noen ting jeg mener/tror burde være med:

- Navn, alder, kjønn, bosted, "bo-kår" (altså hjemme, leilighet ol...)

- Ønsket farge & kjønn (og eventuell ønsket lengde på pels om det er fler slik det er på chi) på valpen

- Spørsmål om stamtavle (og planer om valp?) (evt senere mailer: gemytt, undersøkelser, vaksiner, og sykdommer (noe hunden ikke bør ha))

- Viktigheten med at hunden er frisk og at det er seriøse oppdrettere

Personlig lurer jeg på litt med det å spørre om gemytt o.l, for om ikke oppdretterne har bestemt seg for Om de skal ha valper enda, eller hvilke hunder de skal bruke som eventuelle foreldre så er det jo litt vanskelig for dem å svare på hvilket gemytt o.l hundene har?

Burde spørsmål som det komme ved en senere mail (etter oppdretterne har meldt fra om at de kan være interresert i å selge en valp til deg?), eller hvordan er det?

Noe mer?

Noen som kunne kommet med noen flere tips til ting som burde være med, oppsett, måte å skrive det på o.l?

Håper ingen "tråkker på meg" nå fordi jeg har glemt noe über viktig, eller at de har misforstår noe av det jeg har sagt, det er ikke alltid like lett å huske på alt/vite hvordan man skal si en ting..

Sorry, nå ble det langt spørsmål :oops:

Skrevet

hmm nå er jeg drit trøtt, men du kan jo be henne gå inn på www.chihuahua-prat.com og leser masse der.. der finner hun MASSSSE god info!:) eller hun kan ta kontakt på msn til meg:) var så masse spm her så må svare på dem en annen dag:) hihi

Skrevet

Når det gjelder Chi tror jeg det er viktig å fremheve at du IKKE vil ha en liten pyntehund, men at du har vurdert flere hunderaser, og funnet ut at Chi'en er den rette for deg. Hvis hun har lyst til å gjøre noe spesielt med hunden (trene lydighet, freestyle osv) så er det kjempefint å ha med.

Skrevet

Tror det kan være litt lurt å ha med hva hun skal bruke hunden til. (om hun har lagt noen planer, LP, Agility, utstilling) Oppdrettere setter pris på å få vite sånt. Ellers så er det om hun har noe erfaring med hund i fra før. Om hun vil gå kurs og sånne ting.Dette viser at hun har tenkt litt frem i tid, og det må man gjere om man skal ha seg hund.

Det du har skrevet er greit å ha med synes jeg. Og ja, det er viktig å spørre om gemytt.

Skrevet
hmm nå er jeg drit trøtt, men du kan jo be henne gå inn på www.chihuahua-prat.com og leser masse der.. der finner hun MASSSSE god info!:P  eller hun kan ta kontakt på msn til meg:) var så masse spm her så må svare på dem en annen dag:) hihi

Sorry altså, visste ikke helt hvordan jeg skulle spørre :oops:

Men er det greit om jeg gir henne msn'en din eller?

(kan jeg forrsesten ta den selv også?:P)

Takk for hjelpen!

Skrevet
Når det gjelder Chi tror jeg det er viktig å fremheve at du IKKE vil ha en liten pyntehund, men at du har vurdert flere hunderaser, og funnet ut at Chi'en er den rette for deg. Hvis hun har lyst til å gjøre noe spesielt med hunden (trene lydighet, freestyle osv) så er det kjempefint å ha med.

Men selv om du ikke ønsker den som en pyntehund kan det jo hende du vil kle på hunden en genser, jakke eller potesko om den fryser og dette kan det jo være en oppdretter mener er "å ha chi-en som en pyntehund"?

Det er jo varierte meninger rundt dette..

Takk for tips med det at rasen er det rette for deg og "planer" for hva du skal drive på med med hunden :P

Skrevet
Tror det kan være litt lurt å ha med hva hun skal bruke hunden til. (om hun har lagt noen planer, LP, Agility, utstilling) Oppdrettere setter pris på å få vite sånt. Ellers så er det om hun har noe erfaring med hund i fra før. Om hun vil gå kurs og sånne ting.Dette viser at hun har tenkt litt frem i tid, og det må man gjere om man skal ha seg hund.

Det du har skrevet er greit å ha med synes jeg. Og ja, det er viktig å spørre om gemytt.

Takk for tipset om å nevne planer om hva man skal bruke hunden til, erfaringer og om man vil gå kurs og på den måten vise at man har tenkt frem i tid. :P

Ang spørsmål om gemytt: er det lurt å spørre om gemyttet til hunden første mailen (før du en gang vet om oppdretteren skal ha vapler, eller de vet om de skal ha valper, eller med Hvem hunder de skal ha valper?) eller skal man vente med dette til neste mail om/når de sier i fra om at de vil selge deg en valp?

Skrevet

Altså disse tingene mener/tror jeg burde være med:

- Navn, alder, kjønn, bosted, "bo-kår" (altså hjemme, leilighet ol...)

- Ønsket farge & kjønn (og eventuell ønsket lengde på pels om det er fler slik det er på chi) på valpen

- Spørsmål om stamtavle (og planer om valp?) (evt senere mailer: gemytt, undersøkelser, vaksiner, og sykdommer (noe hunden ikke bør ha))

- Viktigheten med at hunden er frisk og at det er seriøse oppdrettere.

- Egen erfaring med hund

- Nevne at du mener den rasen du ”søker om å kjøpe” er den rette for deg.

- Nevne planer for hva du vil bruke hunden til: lagt noen planer, skal du gå på kurs, LP, Agility, utstilling, trene lydighet, freestyle, ha den som familiehund?

Noen som har andre/flere tips til oppsett, rekkefølge, ting som burde/ikke burde være med o.l?

Takk for hjelpen så langt :P =D>

Skrevet

Takk for tipset om å nevne planer om hva man skal bruke hunden til, erfaringer og om man vil gå kurs og på den måten vise at man har tenkt frem i tid. :P

Ang spørsmål om gemytt: er det lurt å spørre om gemyttet til hunden første mailen (før du en gang vet om oppdretteren skal ha vapler, eller de vet om de skal ha valper, eller med Hvem hunder de skal ha valper?) eller skal man vente med dette til neste mail om/når de sier i fra om at de vil selge deg en valp?

Det går godt ann å spørre om i første mail. For en oppdretter vet hva han vil ha, og leter deretter etter hvilken hanne som passer til den tispen han skal bruke. Og da er gemyttet og en viktig del.

Skrevet
Er det vanlig å skrive en søknad for å få hund?  :?

jeg har aldri gjort det, bruker heller tlf jeg. Synes det er mye bedre...

Skrevet

jeg har aldri gjort det, bruker heller tlf jeg. Synes det er mye bedre...

Vanlig og vanlig, ofte blir det brukt som en kontakt som oppnås (på mail)før man eventuelet går steget videre og ringer til oppdrettere..

Jeg syns det er greit å sende mail til oppdrettere som er aktuelle og høre om de kan ha interresse av å selge en valp til deg, for om noen ikke har planer om valpekull på en stund o.l så kan de gi besked om dette til deg via mail slik at om du har lyst til å kontakte 20 forskjellige oppdrettere (for å ha så god sjangs en kan til å få valp) så kan de oppdretterne som vil, melde sin interresse via mail og at både de og du sparer tid på å ikke måtte høre på/måtte forklare alt over telefon.

Det å sende mail kan være tidsbesparende både for oppdretteren og deg selv.. ¨

Selv om man ikke tenker så mye på økonomien. men vil ha tak i den beste oppdretteren en kan, kan det bli litt mye og ringe 20 forskjellige oppdrettere (kanskje noen fra andre land også), ved å sende en "søknad" får du "luket ut" de som er interresert i å selge valp til deg..

Oppdrettere vil møte kjøperen sin før man selger valpen, men mange ønsker å få en "søknad" før de innleder nærmere bekjentskap.

Skrevet

Tror kanskje det lønner seg å spørre om hva oppdretteren prioriterer i sitt oppdrett. Hva deres mål er. Om målet er små hunder, eller om det er friske hunder osv., har en del å si, i alle fall for meg, når jeg skal velge oppdretter :P En oppdretter som er god burde kunne svare på slike spørsmål, UTEN å ta det som kritikk.

Skrevet
Tror kanskje det lønner seg å spørre om hva oppdretteren prioriterer i sitt oppdrett. Hva deres mål er. Om målet er små hunder, eller om det er friske hunder osv., har en del å si, i alle fall for meg, når jeg skal velge oppdretter :lol: En oppdretter som er god burde kunne svare på slike spørsmål, UTEN å ta det som kritikk.

Ikke dumt :D

*huske på det*

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville ha skrevet ønsket farge og kjønn i første mail til oppdretteren.

I min første mail til oppdretteren ville jeg ha spurt om hva h*n verdsetter i oppdrettet sitt osv. Hvilke kombinasjonen oppdretteren planlegger (hvis det ikke står på noen hjemmeside), og hvordan stamtavlen, helsen og gemyttet til dette kullet vil være.

Deretter ville jeg skrevet litt om meg selv. Hvorfor jeg ønsker meg akkurat den rasen. Hva jeg skal gjøre med hunden. Hvilken erfaring jeg har. Hvordan jeg lever (hvor/jobb/sivilstand osv).

Skrevet

Sorry altså, visste ikke helt hvordan jeg skulle spørre :oops:

Men er det greit om jeg gir henne msn'en din eller?

(kan jeg forrsesten ta den selv også?:D)

Takk for hjelpen!

går helt fint det... tror ikke jeg ville mast om kjønn og hårlengde el farge i første mailen.. prater med en del oppdrettere og de setter mer pris på spm om kombinasjoner, gemytt, info om kjøper osv osv i den første mailen..

Skrevet
Jeg tror ikke jeg ville ha skrevet ønsket farge og kjønn i første mail til oppdretteren.

I min første mail til oppdretteren ville jeg ha spurt om hva h*n verdsetter i oppdrettet sitt osv. Hvilke kombinasjonen oppdretteren planlegger (hvis det ikke står på noen hjemmeside), og hvordan stamtavlen, helsen og gemyttet til dette kullet vil være.  

Deretter ville jeg skrevet litt om meg selv. Hvorfor jeg ønsker meg akkurat den rasen. Hva jeg skal gjøre med hunden. Hvilken erfaring jeg har. Hvordan jeg lever (hvor/jobb/sivilstand osv).

Tusen takk for tipsene, det var mange nyttige tips der :lol:

Skrevet

går helt fint det... tror ikke jeg ville mast om kjønn og hårlengde el farge i første mailen.. prater med en del oppdrettere og de setter mer pris på spm om kombinasjoner, gemytt, info om kjøper osv osv i den første mailen..

Tusen takk for tipsene :lol:

• 3 weeks later...
Skrevet

Tror det er viktig å få en god tone med oppdretter,først og fremst :roll:

Har i mange år ønsket meg en chi,kikket på nettet på forskjellige oppdrettere-tok kontakt med en jeg mente passet meg,Hun var travel,jeg ble plutselig travel(barn som maste og hunder som bråkte :evil: -typisk)Alle mine gjennomtenkte spørsmål forsvant i eimen av hundeglam og ungebråk-hun ba meg sende en mail,jeg tenkte at søren og,der ble det ingen chi :D

Men sendte en mail,der jeg fortalte om meg selv,mitt og mine,hva jeg ville bruke hunden til,jeg spurte om sykdommer(min Boston er meget allergisk og patella aktig)om hvordan chi gikk sammen med unger,turer,foring-pris og pels,farge var ikke med i første mail(egentlig ikke så viktig heller)

Og joda,fikk koselig svar tilbake-og i min neste mail spurte jeg om jeg fikk kjøpe valp,om ca 2 år(grunnet ventet husbygging,og flytting)-og ja da,det var bare å ta kontakt når den tid nærmet seg!!Tror det er viktig å få god kontakt med oppdretter,husk du skal (forhåpentligvis)ha kontakt med denne hele hundens levetid :mrgreen:

Skrevet

Så fint å høre at ting ordnet seg :lol:

Jeg synes det er viktig med god kontakt, og du fortalte ting sånn det var og fikk jo et posetivt svar.

Takk for tipsene også :)

Har du fått hunden nå?

Skrevet
Så fint å høre at ting ordnet seg :lol:

Jeg synes det er viktig med god kontakt, og du fortalte ting sånn det var og fikk jo et positivt svar.

Takk for tipsene også :D

Har du fått hunden nå?

:roll: Hmm..visst det var meg du mente?-nei,er ikke så mange månedene siden jeg snakket/mailet med oppdretter,så forhåpentligvis om et par år,blir det chi på meg og :D Men vi har et hus som skal bygges(byggestart på nyåret)og litt sånn anna pjaktiske ting som skal være i boks først(vil ikke begynne med liten valp før vi er innlosjert i nyhuset ihvertfall Banana

(guud så festlige disse smiledingsene var da :P )

Skrevet

:roll: Hmm..visst det var meg du mente?-nei,er ikke så mange månedene siden jeg snakket/mailet med oppdretter,så forhåpentligvis om et par år,blir det chi på meg og :D Men vi har et hus som skal bygges(byggestart på nyåret)og litt sånn anna pjaktiske ting som skal være i boks først(vil ikke begynne med liten valp før vi er innlosjert i nyhuset ihvertfall Banana

(guud så festlige disse smiledingsene var da :P )

Hehe, okay :lol:

Skjønner du vil vente til alt i huset er i orden, håper alt går i orden da :D

Jeg har helt smily dilla jeg da : :roll: P

Skrevet

Den var ny for meg. Man skriver ikke søknad til en oppdretter om å få kjøpe valp. Jeg vil anbefale å ringe i stedet for å skrive mail. Jeg er jo en meget erfaren oppdretter som har lang fartstid, og jeg ber alltid folk om å ringe, hvis de har skrevet E-mail først. Selv de som kontakter meg fra utlandet må ringe meg. En stemme sier så mye mer enn ord.

I telefonen kan du så stille spørsmål til oppdretteren, og regn med at oppdrettere flest stiller spørsmål til deg, gjerne spørsmål som du kanskje synes høres merkelige ut.

Noe av det verste jeg vet er folk som skryter uhemmetav deres lange hundeerfaring når de ønsker å kjøpe valp av meg, eller at de sier slik; hos meg(altså hos den som ringer) får valpen det sååå godt. Jeg finner jo selv ut hva de kan når de må svare på spørsmålene jeg stiller. Så ikke skryt for mye av deg selv, hvis du vil gjøre et gost inntrykk, og ikke glem å presentere deg og fortelle hvorfor du ringer.

Skrevet
Den var ny for meg. Man skriver ikke søknad til en oppdretter om å få kjøpe valp. Jeg vil anbefale å ringe i stedet for å skrive mail. Jeg er jo en meget erfaren oppdretter som har lang fartstid, og jeg ber alltid folk om å ringe, hvis de har skrevet E-mail først. Selv de som kontakter meg fra utlandet må ringe meg. En stemme sier så mye mer enn ord.

I telefonen kan du så stille spørsmål til oppdretteren, og regn med at oppdrettere flest stiller spørsmål til deg, gjerne spørsmål som du kanskje synes høres merkelige ut.

Noe av det verste jeg vet er folk som skryter uhemmetav deres lange hundeerfaring når de ønsker å kjøpe valp av meg, eller at de sier slik; hos meg(altså hos den som ringer) får valpen det sååå godt. Jeg finner jo selv ut hva de kan når de må svare på spørsmålene jeg stiller. Så ikke skryt for mye av deg selv, hvis du vil gjøre et gost inntrykk, og ikke glem å presentere deg og fortelle hvorfor du ringer.

Hmm,nei det er litt rart dette med mail,pc og sånn..Når min mor drev med oppdrett i attenhundre og klemått,var det bare å ringe,deretter besøk :D

Ang. valpekjøpere som skryter om lang fartstid med hund-dette slår begge veier det, vet du!! :D Det viktigste er at hundene er friske,og at man får god kontakt med oppdretter :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...