Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntge blandinghund


Kristiin
 Share

Recommended Posts

Hva tenker dere om å røntge blandingshunder? Jeg tror nemlig de færeste røntger blandingshunden sin. Jeg, blant annet har tenkt lite på og røntge hunden min siden den er blanding, men det er bare en "naturlig tanke" i mitt hode.

Men nå begynner jeg og tenke, burde jeg røntge henne? Hun er tross alt en stor hund (nærmere 30 kg), og jeg trener akivt agility med henne, en sport som kan være litt tøff for en hunds albumer og hofter.

Jeg spørr litt generelt om røntging av blandings, men også, burde jeg røntge Milla?

Priser i Trondheim på slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blandingshund, men jeg har ikke røngtet ham fordi han er renraset, heller. Jeg har røntget ham bak fordi jeg bruker ham til trekk, og foran fordi han skal kløve mye - og også for å være sikker på at han ikke har vondt av å hoppe over hinder på hardt underlag o.l. Min hovedgrunn til å røntge er altså å sjekke om hunden tåler de belastningene jeg vil utsette den for (hvis N feks hadde hatt en C bak hadde han fortsatt fått lov til å trekke, siden han er så himla glad i det, men jeg hadde nok vært litt mer påpasselig med hvor stor belastning, hvor lange turer, og hvor god oppvarming/nedkjøling han skulle fått!). Røntger altså hverken fordi oppdretter krever det eller fordi jeg skal godkjenne ham til avl.

Hadde jeg trent agility, hadde jeg i det minste røntget albuer. Hundene blir ganske heftig belasta på forparten, og jeg vil gjerne vite om hunden faktisk tåler de belastningene :)

Vet ikke hvordan det er med briarden, men golden retrievere er ganske utsatt for HD/AD-problematikk...

EDIT: Røntget Nansen foran + bak for knapt 1800 (Heimdal Dyreklinikk) nå i vår! Pappa sa at det var 800 kr mer enn han betalte for røntging av kun hofter på sin hund i 1970... :blink:

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en skal røntge en blandingshund om du skal bruke/belaste den. Det ligger jo i en egeninteresse å vite om en hund er frisk eller ikke, det er jo ikke for oppdretters skyld jeg røntger. Røntget blandingshunden min (AH) for 6år siden, selv om jeg var temmelig sikker på at hun var fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Røntget Nansen foran + bak for knapt 1800 (Heimdal Dyreklinikk) nå i vår! Pappa sa at det var 800 kr mer enn han betalte for røntging av kun hofter på sin hund i 1970... :blink:

Jøss, hadde forventet betydelig større prisvekst enn som så på 40 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hadde forventet betydelig større prisvekst enn som så på 40 år!

Det har jo blitt mye billigere, hurra! :ahappy: 1000 kr i 1970 tilsvarer drøyt 7000 kr i dag, det. Og attpåtil måtte man dra inn til Oslo fordi det bare var veterinærhøgskolen som kunne røntge, gikk med noen tusenlapper på fly Alta-Oslo + røntgenbetaling mens gamlingene drev oppdrett, vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spørr litt generelt om røntging av blandings, men også, burde jeg røntge Milla?

Ja, det synes jeg du burde gjøre. Hun er jo en blanding av to raser med dårlig statistikk på hoftene, så jeg ville definivt gjort det slik at jeg hadde visst om jeg burde trene forebyggende dersom hoftene ser dårlige ut (briarden har vel en hd-prosent på rundt 25 % pr i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes egentlig det er samme om det er blanding eller renraset hund, den bør røntges samme hva, da vet man hva man "har".

Og du som trener agility aktivt burde røntget før du begynte å hoppe osv for mye, jeg ville iallefall fått det gjort så fort som mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det en selvfølge røntge blandings frøkena her.Tok både hofter og albuer.Synes det er veldig greit så fikk høre hvordan det sto til.Forrige hunden min hadde jo hd og jeg tok jo så klart hensyn til det fra var ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kjerringa mot strømmen vil si: Hvorfor røntge, egentlig?

Okey, hvis man har tenkt til å bruke hunden til ekstremsport (daglig, veldig hard bruk, laangt over trekk/agility til hverdagsbruk) kan det kanskje være en idè.

Dessuten kan det være viktig om man ikke ønsker å beholde hunden hvis det er noe feil, så er det såklart en fornuftig ting å gjøre så tidlig som mulig.

Men til normal hverdagsbruk av hunden - hvorfor betale dyrt for å få et "skrivebordsproblem"? Hva om hunden får en C eller D, da - er den automatisk "syk" fordet og man da dropper endel av moroa man har tenkt til å gjøre sammen?

Eller vil man uansett bruke hunden til det man ønsker til man faktsk kan SE at hunden får problemer?

Hunden er vel IKKE syk bare fordi et eller annet papir sier det - hvis man faktisk ikke merker noe på hunden?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å røntge Amiga selvom hun nå er sterilisert og ikke skal i avl, men vi er ganske aktive innen mye annet.

Jeg røntger for å rett å slett vite om hun har noen svakheter, rasen blir knapt røntget fordi ingen vil finne ut om de har problemer. Mine hunder skal bli røntget, jeg vil vite :)

Amiga har hatt litt problemer med en skulder som alt er røntget, men jeg vil uansett røntge hele hunden. Samme gjør jeg med Issi, selvom vi ikke driver aktivt med agility enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hmm.. Kjerringa mot strømmen vil si: Hvorfor røntge, egentlig?

Okey, hvis man har tenkt til å bruke hunden til ekstremsport (daglig, veldig hard bruk, laangt over trekk/agility til hverdagsbruk) kan det kanskje være en idè.

Dessuten kan det være viktig om man ikke ønsker å beholde hunden hvis det er noe feil, så er det såklart en fornuftig ting å gjøre så tidlig som mulig.

Men til normal hverdagsbruk av hunden - hvorfor betale dyrt for å få et "skrivebordsproblem"? Hva om hunden får en C eller D, da - er den automatisk "syk" fordet og man da dropper endel av moroa man har tenkt til å gjøre sammen?

Eller vil man uansett bruke hunden til det man ønsker til man faktsk kan SE at hunden får problemer?

Hunden er vel IKKE syk bare fordi et eller annet papir sier det - hvis man faktisk ikke merker noe på hunden?

Susanne

Nei, jeg er enig i at det ikke er nødvendig å røntge om det er en normalt bygd blandingshund som skal brukes som familiehund og moderat turhund osv, men når det er en stor hund av raser med mye HD som skal brukes til å konkurrere aktivt i agility (som ts sin hund) ville jeg definitivt skjekka både hofter og albuer.

At hunden ikke er syk fordi et papir sier det, er helt sant. Og en hund med HD eller AD skal selvfølgelig ikke pakkes inn i papir og ses på som syk bare fordi den har det papir som sier det. De skal få leve og være aktive som alle andre hunder. Men en hund med HD, og spesielt AD, på papiret mener jeg fortsatt ikke bør brukes aktivt til agility fordi det er en spesielt belastende aktivitet. Og ja, agility er faktisk litt ekstremsport i form av at det er belastende og stor fare for skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...