Gå til innhold
Hundesonen.no

Vill og ulydig valp.


Inger Johanne

Recommended Posts

Heisann, valpen vår er nå 8-9 månder og hun er en blandings hund, hun er mest elghund og har noen deler schæfer og bordercollie, vi har lært henne kommandoer som sitt, ligg, kom osv. Men hun er helt vill, bjeffer og hopper, å hun bjeffer helt utav det blå når vi går tur med henne og hun kan ikke gå i band.

Noen som har noe tips hva vi kan gjøre for å få mere kontroll på henne?

Eller er det bare et stadie i valpe tiden hvor hun tester grenser?

Vi har også hørt at hun vil roe seg ned etter første løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, valpen vår er nå 8-9 månder og hun er en blandings hund, hun er mest elghund og har noen deler schæfer og bordercollie, vi har lært henne kommandoer som sitt, ligg, kom osv. Men hun er helt vill, bjeffer og hopper, å hun bjeffer helt utav det blå når vi går tur med henne og hun kan ikke gå i band.

Noen som har noe tips hva vi kan gjøre for å få mere kontroll på henne?

Eller er det bare et stadie i valpe tiden hvor hun tester grenser?

Vi har også hørt at hun vil roe seg ned etter første løpetid?

Har dere gått på valpekurs? Der vil dere få hjelp med alle spørsmål og utfordringer dere har.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun vil kanskje roe seg noe etter første løpetid. men problemer forsvinner sjeldent av seg selv.

Grensesetting er superviktig. Også er det viktig at hun får nok stimuli, men ikke for mye så hun blir overstimulert. Slit henne ut med lette søk etter godbiter feks. det er en rolig og fin øvelse hvor de virkelig får brukt hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun vil kanskje roe seg noe etter første løpetid. men problemer forsvinner sjeldent av seg selv.

Grensesetting er superviktig. Også er det viktig at hun får nok stimuli, men ikke for mye så hun blir overstimulert. Slit henne ut med lette søk etter godbiter feks. det er en rolig og fin øvelse hvor de virkelig får brukt hodet.

Hehe, nei det er sant at problemer ikke forsvinner av seg selv.

Setter stor pris på alt av tips å råd, skal hive meg med en gang å prøve det tipsene jeg får, man får bare ha tolmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

his hun er litt vill fordi hun er understimulert, så løser man jo iallefall noe av problemet med å slite henne litt mer ut mentalt. :)

Er også masse øvesler/triks du kan lære henne så hun får brukt hodet. Finnes mange inspirerende videoer om klikkertrening feks på youtube :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

his hun er litt vill fordi hun er understimulert, så løser man jo iallefall noe av problemet med å slite henne litt mer ut mentalt. :)

Er også masse øvesler/triks du kan lære henne så hun får brukt hodet. Finnes mange inspirerende videoer om klikkertrening feks på youtube :)

Jeg synes hun roet seg litt med engang når hun måtte begynne å lete etter godbiten og hun fant den :)

Skal sjekke opp hva som er å gjøre på youtube osgå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du hen da? Til og med hos foreldrene mine som bor langt ute på landet har de kurs. Finnes alltids et i nærheten :)

Vi holder til i Berlevåg i Finnmark, så er dårlig stelt med valpekurs, men skal vist være en type hundeklubb her, må vell kanskje ta hun med dit engang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye du kan gjøre.

f.ex godbitsøk i plen, ta en tom dorullhylse og putt godbiter inni og press igjen kantene og la valpen bruke hodet på å få opp. Kan videresføres til å finne godbiter inne, vanskligere dorullhylser ol.

Jeg har flere hjernetrim spill jeg bruker på dager mine blir liggende mye. det er trespill som man gjemmer godis under og hundene må løse oppgavene, f.ex dytte på noe, skyve, løfte opp ol. dette kan jo også lage i hjemmelaget versjon. 3 pappkrus på gulvet en av de har godbit. etterhvert legge en pinne over så må flytte pinnen og så velte koppen ol.

Mye man kan gjøre for å aktivisere hjernen :)

Også ville jeg anbefalt å hørt med lokale hundeklubben om de har noe kurs ol, der får man som regel masse god hjelp på problemer og mange tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville jobbet forebyggende og ikke ventet til hun blir stressa. Da kan hun fort venne seg til at det skjer noe gøy når hun er urolig og det blir jo litt dumt. Mange lure ting man kan trene på.

o Det aller første er vel å etablere kontakt. Hunden får rett og slett en godbit for å se på deg. Del opp en røkt kjøttpølse, eller fiskekake i mange bittesmå biter og sett i gang.

o Så må den beholde øyenkontakten i noen sekunder før den får en godbit, så enda litt lenger.

o Så sitter den på din venstre side og får for kontakt. Så går dere et par meter mens bikkja skal holde kontakt og "braaa" og godbit.

o Så skal hunden sette seg når du stopper og fremdeles holde kontakt og så får den godbit. Tja, litt rotete kanskje, men her har du iallfall forslag til litt grunntrening.

o Når du er ferdig med en liten treningsøkt, hiver du resten av godbitene utover plenen, eller hvor dere nå er, og bikkja skal sitte, se på deg, så sier du værsågod og den kan fyke rundt og snuse seg fram til alt godteriet. Det er godbitsøk, det, tenker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye du kan gjøre.

f.ex godbitsøk i plen, ta en tom dorullhylse og putt godbiter inni og press igjen kantene og la valpen bruke hodet på å få opp. Kan videresføres til å finne godbiter inne, vanskligere dorullhylser ol.

Jeg har flere hjernetrim spill jeg bruker på dager mine blir liggende mye. det er trespill som man gjemmer godis under og hundene må løse oppgavene, f.ex dytte på noe, skyve, løfte opp ol. dette kan jo også lage i hjemmelaget versjon. 3 pappkrus på gulvet en av de har godbit. etterhvert legge en pinne over så må flytte pinnen og så velte koppen ol.

Mye man kan gjøre for å aktivisere hjernen :)

Også ville jeg anbefalt å hørt med lokale hundeklubben om de har noe kurs ol, der får man som regel masse god hjelp på problemer og mange tips :)

Ja, her var det en del gode ting å prøve på, jeg får nok å styre med i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye aktivitet får hun? Det er jo en blanding av svært aktive raser du har.

Hun får løpe veldig langt i løpe av dagen, og aktiviseres godt, men hun er bare sliten i et øyeblikk så er det på'an igjen.

Det er vell også gjerne sånn med valper, de har mye energi å gå på tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville jobbet forebyggende og ikke ventet til hun blir stressa. Da kan hun fort venne seg til at det skjer noe gøy når hun er urolig og det blir jo litt dumt. Mange lure ting man kan trene på.

o Det aller første er vel å etablere kontakt. Hunden får rett og slett en godbit for å se på deg. Del opp en røkt kjøttpølse, eller fiskekake i mange bittesmå biter og sett i gang.

o Så må den beholde øyenkontakten i noen sekunder før den får en godbit, så enda litt lenger.

o Så sitter den på din venstre side og får for kontakt. Så går dere et par meter mens bikkja skal holde kontakt og "braaa" og godbit.

o Så skal hunden sette seg når du stopper og fremdeles holde kontakt og så får den godbit. Tja, litt rotete kanskje, men her har du iallfall forslag til litt grunntrening.

o Når du er ferdig med en liten treningsøkt, hiver du resten av godbitene utover plenen, eller hvor dere nå er, og bikkja skal sitte, se på deg, så sier du værsågod og den kan fyke rundt og snuse seg fram til alt godteriet. Det er godbitsøk, det, tenker jeg :D

Ja, det er vell det beste, men det er jo ikke bestandig tid til alt. Prøver å aktivisere henne når jeg ser på hun at hun begynner å bli rastløs :)

Jeg ser i allefall at det er nok å styre med i sommer for å få henne best mulig:)

Takk for alle gode tips å råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser mitt første innlegg, så er en av øvelsene der en litt mer strukturert fotøvelse, enn bare å ikke dra i båndet. Men hvis du konsekvent stopper, evt går noen skritt tilbake, hver gang båndet blir stramt, for så å gå videre når det er slakt, vil hun fort lære at det ikke lønner seg å stramme båndet. Ikke si noe, ikke nykk, kjeft eller ros. Det er bare slik at for at man skal komme seg videre, må båndet være slakt.

De øvelsene jeg brukte som eksempel i forrige innlegg, er fine å bruke som avledning ved passering av ting hun sannsynligvis kommer til å bjeffe på. Når hun har kontakt med deg, vil fokuset være der det skal og ikke på dumme ting. "Bra" og godbit i det øyeblikket dere er forbi :D

Så de grunnøvelsene jeg foreslo er altså grunnlaget for å kunne trene inn andre momenter/ i andre situasjoner/alternativ til bølling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste her er jo gjeldande for alle punkt: Ver i forkant av uønska adferd. Ikkje alltid like lett, nei, men det beste er om hunden aldri får kome til det stadiet der han blir rastlaus / dreg i bandet / bjeffar. Nei, min hund er heller ikkje slik, desverre :ahappy: , men om du lærer deg å sjå teikn på at ting er i anmarsj, eller merkar deg situasjonar der ting kan skje (t.d. ting du veit han vil bjeffe på, som søplespann), så avled merksemda hans før / medan du passerar spannet, t.d. med godbitar. Er du konsekvent og flink, vil hunden lære seg at eit søplespann betyr godbit, MED MINDRE han bjeffar på det ;).

Om du er for seint ute, og den uønska adferden først byrjar, er den metoden eg har brukt total og absolutt ignorering, gå vidare som om ingenting skjer, om du så slepar hunden etter deg i hundre meter, opptre som om hunden går perfekt fot. All reaksjon, sjølv om det er noko du ser på som aldri så mykje "straff", kan oppfattast som beløning eller stadfesting på at det faktisk er rett å ase seg opp frå hunden si side. Men det er sikkert noko du veit frå før, og som folk har vore inne på, det funkar sjølvsagt ikkje å ignorere t.d. rastlause som grunnar på understimulering :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...