Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie, Toller eller Jakgolden?


Apache

Recommended Posts

Jeg er på leting etter den perfekte rase for meg. De tre alternativene som har fristet med litt er Toller, Aussie og Jaktgolden.

Om et år skal jeg velge VGS. Melsom m/ fordypning hund er det jeg har fulle planer om å velge. Da skal jo hunden brukes på skolen. Jeg har tenkt til å bo i leilighet med 2 andre jenter om vi får tak i leilighet, men om ikke blir det internat. Jeg har alltid hatt en stor interesse for hunder og mye tid har gått til å sluke hundebøker, blader, forumer osv.. For 1 1/2 år siden fikk vi en ny hund. Da var det jeg som "oppdro" den. Miljøtrening, sosialisering, rotrening, alenehjemme-trening, turer, mentaltreing osv. I tillegg gikk vi på valpekurs sammen, gikk spor og trente litt LP og AG på veldig lavt nivå. Den rasen vi har nå er ikke en veldig "lett" rase å lære bort ting til, for den er veldig selvstendig. Da sier det seg selv at det går i mange små økter med mye belønning. Vi driver med klikkertrening, da jeg synes det fungerer best og jeg jobber bare positivt, så det passet perfekt for meg/oss. Når jeg skal på vidregående har jeg lyst til å ha med meg egen hund. Å ha med den vi har hjemme er både uaktuelt for mamma (hun er så glad i den, og vil ha den hjemme) og meg, fordi jeg ønsker meg en hund jeg kan komme litt videre med. Jeg er en ansvarsfull og aktiv jente. Festing er absoultt ikke meg.

Jeg er skillsmissebarn men bor bare hos pappa annenhver helg. Mamma sier at jeg kan få min egen hund til vinteren, men at det er jeg som har hovedansvaret for den og at jeg får meg en liten jobb. Hun betaler mat, vaksiner, forsikring osv. Pappa er enig og jeg kommer til å ta med meg valpen til pappa da jeg er hos han (men ikke første ukene da, selvfølgelig). Det er også god sosialisering for valpen.

Den fremtidige hunden har jeg planer om å bruke til AG og LP, men vi kommer garantert til å prøve oss på litt spor. Egentlig har jeg planer om å utforske mange grener, men det kommer etterhvert. Det er AG og LP jeg vil satse på. Jeg ønsker da en hund som kan komme litt opp i klassene og som er lettlært, rask, smidig og førerorientert. Ikke så intens som en BC, men det må være villig til å lære. Den må også ha litt pels så den kan jobbe i allslags vær (vi har også hytte på fjellet, så den bør tåle kulde). Mellomstor i størrelse. Røyting er ikke så viktig og utstilling er ikke viktig, men det hadde jo vært gøy å stille litt for moroskyld (skjønner at jaktgolden kanskje ikke er så egnet til det). Vaktinstingt er ikke sånn superviktig (spiller ikke så stor rolle om den har vaktinstingt). Vi har en vakthund her hjemme, så vet hva det vil si å ha en varslende hund, så det går greit om det ligger i rasen.

De rasene jeg har tittet litt ekstra på er Toller, Aussie og Jaktgolden. Hva tenker du? Er det raser som kan passe for meg? Hvordan er de opp mot hverandre? Negativt/positivt ved dem?

Hilsen meg :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det dere har hjemme fra før?

Aussien er en hund der du kan finne mye vaktinstinkt. "Vaktinstingt er ikke sånn superviktig (spiller ikke så stor rolle om den har vaktinstingt)" Så da tar jeg som at du ikke er ut etter en hund som har vakt/lite vakt. Rasen har de siste årene blitt veldig populær, noe som igjen tilsier at den blir mye avlet på. Let lenge og undersøk aussien nøye, det er ikke alle aussier som er lite "trivlige"

Toller og jaktgolden har jeg ikke stor erfaringen med, dog begge er retrievere. Du vill drive med lydighet, agility og spor, det er vell noe jeg vill si at begge disse retriverne passer godt til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det dere har hjemme fra før?

Aussien er en hund der du kan finne mye vaktinstinkt. "Vaktinstingt er ikke sånn superviktig (spiller ikke så stor rolle om den har vaktinstingt)" Så da tar jeg som at du ikke er ut etter en hund som har vakt/lite vakt. Rasen har de siste årene blitt veldig populær, noe som igjen tilsier at den blir mye avlet på. Let lenge og undersøk aussien nøye, det er ikke alle aussier som er lite "trivlige"

Toller og jaktgolden har jeg ikke stor erfaringen med, dog begge er retrievere. Du vill drive med lydighet, agility og spor, det er vell noe jeg vill si at begge disse retriverne passer godt til. :)

Har Pinscher hjemme fra før :) Mente at det ikke spiller noen rolle om den har vaktinstingt eller ikke. Det er ikke avgjørende for hvilken rase jeg ender opp med. Har hørt at det er mye "utrivlige" aussier ute. Jeg skal selfølgelig undersøke skikkelig. Tar ikke det første jeg ser. Bytter heller rase om ikke jeg finner en oppdretter og kombinasjon jeg liker. Vet også at det er noen rundt tollerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nesten si at jaktgolden vil være det "tryggeste" alternativet, men jeg tror faktisk en normal aussie eller toller hadde vært et bra valg det og. Eneste med de rasene er at det virker som det er mye vanskeligere og finne en bra oppdretter og kombinasjon. Men jaktgolden er jo såppass sjelden, at man får jo plutselig ikke så mye å velge imellom der. Sånn sett er det jo enklere med både toller og aussie. Leter man litt i sverige, danmark, tyskland, nederland osv. (snakker da om aussien) finner man plutselig mye som kan være veldig interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nesten si at jaktgolden vil være det "tryggeste" alternativet, men jeg tror faktisk en normal aussie eller toller hadde vært et bra valg det og. Eneste med de rasene er at det virker som det er mye vanskeligere og finne en bra oppdretter og kombinasjon. Men jaktgolden er jo såppass sjelden, at man får jo plutselig ikke så mye å velge imellom der. Sånn sett er det jo enklere med både toller og aussie. Leter man litt i sverige, danmark, tyskland, nederland osv. (snakker da om aussien) finner man plutselig mye som kan være veldig interessant :)

Vet du om noen gode aussie-opdrettere? : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nesten si at jaktgolden vil være det "tryggeste" alternativet, men jeg tror faktisk en normal aussie eller toller hadde vært et bra valg det og. Eneste med de rasene er at det virker som det er mye vanskeligere og finne en bra oppdretter og kombinasjon. Men jaktgolden er jo såppass sjelden, at man får jo plutselig ikke så mye å velge imellom der. Sånn sett er det jo enklere med både toller og aussie. Leter man litt i sverige, danmark, tyskland, nederland osv. (snakker da om aussien) finner man plutselig mye som kan være veldig interessant :)

Det finnes flotte hunder fra Norge også, og det er like mye rart i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland som i andre land, uansett må man være nøye når en kjøper aussie. Du må vite hva slags type aussie du vil ha, og lete etter gode oppdrettere som avler mot den typen. Du kan få alt mulig innen aussien; fra ingen vakt og ingen "motor", til mye vakt og mye "motor", og alt i mellom i alle variasjoner. Og ja, aussien sliter mye med for mye vakt og skarpe og for lite mot til å takle det hele. Det blir desverre avlivet veldig mange aussier i året på grunn av agressjon mot folk. De er ikke som feks retrieverene som som oftest trekker seg unna om de blir usikker, aussien har en tendens til å gå på i stedefor. En god aussie er ikke noe værre å eie enn andre hunder, og kan være med på alt mulig, men en dårlig aussie er ikke noe morro, eller enkel, å eie. Bare sånn for å være helt ærlig..

Toller har vel også sine problemer, med dårlig mentalitet o.l. og golden er vel "kjent" for allergier og andre ting. Det er ingen raser som er helt friske og fine uten noen negative sider, det viktigste er å vite hva du IKKE vil ha, og hva du kan leve med om du får noen variasjoner av det værste. Også er det viktig å være nøye med oppdretterene, selv om alle oppdrettere kan være uheldige med kull; ser bra ut på papiret, men ble ikke så bra i virkeligheta. På samme måte kan kull som ser helt for ****** ut på papiret bli virkelig gode i virkeligheta ;-) Møt gjerne mange hunder av de forskjellige rasene, fra forskjellige oppdrettere, og forskjellige typer. Prat med eierene og finn ut hva du liker og føler du vil leve med de neste 15årene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flotte hunder fra Norge også, og det er like mye rart i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland som i andre land, uansett må man være nøye når en kjøper aussie. Du må vite hva slags type aussie du vil ha, og lete etter gode oppdrettere som avler mot den typen. Du kan få alt mulig innen aussien; fra ingen vakt og ingen "motor", til mye vakt og mye "motor", og alt i mellom i alle variasjoner. Og ja, aussien sliter mye med for mye vakt og skarpe og for lite mot til å takle det hele. Det blir desverre avlivet veldig mange aussier i året på grunn av agressjon mot folk. De er ikke som feks retrieverene som som oftest trekker seg unna om de blir usikker, aussien har en tendens til å gå på i stedefor. En god aussie er ikke noe værre å eie enn andre hunder, og kan være med på alt mulig, men en dårlig aussie er ikke noe morro, eller enkel, å eie. Bare sånn for å være helt ærlig..

Toller har vel også sine problemer, med dårlig mentalitet o.l. og golden er vel "kjent" for allergier og andre ting. Det er ingen raser som er helt friske og fine uten noen negative sider, det viktigste er å vite hva du IKKE vil ha, og hva du kan leve med om du får noen variasjoner av det værste. Også er det viktig å være nøye med oppdretterene, selv om alle oppdrettere kan være uheldige med kull; ser bra ut på papiret, men ble ikke så bra i virkeligheta. På samme måte kan kull som ser helt for ****** ut på papiret bli virkelig gode i virkeligheta ;-) Møt gjerne mange hunder av de forskjellige rasene, fra forskjellige oppdrettere, og forskjellige typer. Prat med eierene og finn ut hva du liker og føler du vil leve med de neste 15årene :-)

Tusen takk for svar : ) Jeg har allerede vært på en utstilling og et LP+AG-stevne. Flere blir det vel også. Tenkte å få, som du sier, hilse på litt hunder av de forskjellige rasene, få pratet litt med oppdrettere og få sett litt på resultatene og hvilke oppdrettere som dukker opp der. Det er vel Aussie og Golden som står høyest på lista mi. Vet du om noen gode oppdrettere av aussie? Jaktgolden vet jeg om noen gode, men tar gjerne imot forslag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flotte hunder fra Norge også, og det er like mye rart i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland som i andre land, uansett må man være nøye når en kjøper aussie. Du må vite hva slags type aussie du vil ha, og lete etter gode oppdrettere som avler mot den typen. Du kan få alt mulig innen aussien; fra ingen vakt og ingen "motor", til mye vakt og mye "motor", og alt i mellom i alle variasjoner. Og ja, aussien sliter mye med for mye vakt og skarpe og for lite mot til å takle det hele. Det blir desverre avlivet veldig mange aussier i året på grunn av agressjon mot folk. De er ikke som feks retrieverene som som oftest trekker seg unna om de blir usikker, aussien har en tendens til å gå på i stedefor. En god aussie er ikke noe værre å eie enn andre hunder, og kan være med på alt mulig, men en dårlig aussie er ikke noe morro, eller enkel, å eie. Bare sånn for å være helt ærlig..

Toller har vel også sine problemer, med dårlig mentalitet o.l. og golden er vel "kjent" for allergier og andre ting. Det er ingen raser som er helt friske og fine uten noen negative sider, det viktigste er å vite hva du IKKE vil ha, og hva du kan leve med om du får noen variasjoner av det værste. Også er det viktig å være nøye med oppdretterene, selv om alle oppdrettere kan være uheldige med kull; ser bra ut på papiret, men ble ikke så bra i virkeligheta. På samme måte kan kull som ser helt for ****** ut på papiret bli virkelig gode i virkeligheta ;-) Møt gjerne mange hunder av de forskjellige rasene, fra forskjellige oppdrettere, og forskjellige typer. Prat med eierene og finn ut hva du liker og føler du vil leve med de neste 15årene :-)

Tusen takk for svar : ) Jeg har allerede vært på en utstilling og et LP+AG-stevne. Flere blir det vel også. Tenkte å få, som du sier, hilse på litt hunder av de forskjellige rasene, få pratet litt med oppdrettere og få sett litt på resultatene og hvilke oppdrettere som dukker opp der. Det er vel Aussie og Golden som står høyest på lista mi. Vet du om noen gode oppdrettere av aussie? Jaktgolden vet jeg om noen gode, men tar gjerne imot forslag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri hatt noen av disse rasene selv, men jeg har trent med ganske mange aussier og "jaktgolden'er" - og skulle jeg valgt mellom de to ville jeg nok definitivt gått for jaktgolden. Jeg synes jeg har sett veldig mye bra fra jaktlinjene her - trivelige hunder med mye motor og veldig lite negative ting. De er glade i folk, de jobber til de stuper, de er positive og lettlærte og tåler at eier gjør en feil eller to uten at de blir utrivelige eller dør på seg av den grunn. Jeg er ingen fan av retrievere i utgangspunktet, men de fleste jaktgoldenene (?) jeg har trent med har vært veldig likanes hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri hatt noen av disse rasene selv, men jeg har trent med ganske mange aussier og "jaktgolden'er" - og skulle jeg valgt mellom de to ville jeg nok definitivt gått for jaktgolden. Jeg synes jeg har sett veldig mye bra fra jaktlinjene her - trivelige hunder med mye motor og veldig lite negative ting. De er glade i folk, de jobber til de stuper, de er positive og lettlærte og tåler at eier gjør en feil eller to uten at de blir utrivelige eller dør på seg av den grunn. Jeg er ingen fan av retrievere i utgangspunktet, men de fleste jaktgoldenene (?) jeg har trent med har vært veldig likanes hunder.

Må bare signere denne.

Og dersom du har ønsker om å nå litt mer enn de laveste klassene etter hvert, så virker det som om jaktgolden er litt tryggere valg sånn sett enn både toller og aussie. Trent med en del ekvipasjer av alle tre rasene gjennom årene, og om jeg skulle ha valgt en av de selv, så hadde det ikke vært tvil om at det hadde blitt en jaktgolden.

De jeg har trent med er som Siri nevner. Trivelige, enkle, lette å trene, aldri hørt noen nevne noe negativt i hverdagen og ikke minst at de har nok å gå på til å komme seg høyt opp i klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i vestfold, må du gjerne hilse på aussiene mine, og slå ann en prat :).

Det er veldig store forskjeller innad rasen, og mine er som dag og natt. Mange tror ikke på meg når jeg sier de er samme rase. Det kan ta tid å finne gode oppdrettere, men noen er det der ute. Får du en bra aussie får du en venn for livet! Får du en dårlig aussie, får du et mareritt så det holder.

Jeg tror en normal aussie hadde hatt det fint hos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri hatt noen av disse rasene selv, men jeg har trent med ganske mange aussier og "jaktgolden'er" - og skulle jeg valgt mellom de to ville jeg nok definitivt gått for jaktgolden. Jeg synes jeg har sett veldig mye bra fra jaktlinjene her - trivelige hunder med mye motor og veldig lite negative ting. De er glade i folk, de jobber til de stuper, de er positive og lettlærte og tåler at eier gjør en feil eller to uten at de blir utrivelige eller dør på seg av den grunn. Jeg er ingen fan av retrievere i utgangspunktet, men de fleste jaktgoldenene (?) jeg har trent med har vært veldig likanes hunder.

Signerer denne jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener at Golden fra jaktlinjer generelt jobber bedre enn Aussier? :)

Det er iallefall større sjanse for å få en god arbeidshund fra jaktlinjene hos golden enn hos en aussie (som jeg har inntrykk av har mye større variasjon mht arbeidevne/lyst enn jaktgolden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall større sjanse for å få en god arbeidshund fra jaktlinjene hos golden enn hos en aussie (som jeg har inntrykk av har mye større variasjon mht arbeidevne/lyst enn jaktgolden).

MartineH her inne har hatt aussier før og har nå 2 jaktgolden hun konkurerer i Agility med, du kan sikkert sende henne en pm/mail og høre hvordan de er. Jeg synes iallefall jaktgolden er en herlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en spennende rase til som sjelden blir nevnt, og det er lapsk vallhund. Det er en liten rase i antall som liker å jobbe, lite sykdom er det også på denne rasen. Gå inn på Norsk Lapphundklubbs sider og les litt om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Akershus, men om jeg skal nedover kan jeg jo sende en PM? :)

Gjerne det :)

Det er mer sannsynelig å få en god arbeidshund om du velger Jaktgolden fremfor en aussie. Men gode aussier må ikke undervurderes av den grunn. Men vissheten om at du får en bra hund er større på jaktgolden, en aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne det :)

Det er mer sannsynelig å få en god arbeidshund om du velger Jaktgolden fremfor en aussie. Men gode aussier må ikke undervurderes av den grunn. Men vissheten om at du får en bra hund er større på jaktgolden, en aussie.

Ja, ser den. Da endte jeg opp med å prøve å finne oppdretter/kombinasjoner fra Jaktgolden først, så ender vel på den rasen/linjer av rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var det på Melsom? Bodde du på internat eller egen leilighet? (:

Bodde hjemme og tok buss :)

Melsom ja.. En roteskole uten like, både mange lærere og ledelsen :whistle: Neida, Melsom er en koselig skole det, men litt vel mye rot noen ganger, både med beskjeder og undervisning. Hundelinja er grei den. Noe som er ille er at brakka som er kommet som hundene til 1 vg og 2 vg skal stå i på undervisningsdagen er kjempeliten og råtten og gammel. Skjønner ikke hvordan det i all verden kan være plass til 20 hunder ++ der. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde hjemme og tok buss :)

Melsom ja.. En roteskole uten like, både mange lærere og ledelsen :whistle: Neida, Melsom er en koselig skole det, men litt vel mye rot noen ganger, både med beskjeder og undervisning. Hundelinja er grei den. Noe som er ille er at brakka som er kommet som hundene til 1 vg og 2 vg skal stå i på undervisningsdagen er kjempeliten og råtten og gammel. Skjønner ikke hvordan det i all verden kan være plass til 20 hunder ++ der. :rolleyes2:

Åja, heldig der!

Rotete? Ikke bra. Håper det er forbedret seg litt til jeg skal gå der. Åh, ekkel :blink: Håper de fikser opp på det også. Vet du hvordan det er der hundene bor om du bor på internatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, heldig der!

Rotete? Ikke bra. Håper det er forbedret seg litt til jeg skal gå der. Åh, ekkel :blink: Håper de fikser opp på det også. Vet du hvordan det er der hundene bor om du bor på internatet?

Ja, får håpe det forbedrer seg, og det gjør det nok forhåpentligvus! Hundene må være i hundegård-brakke uten isolasjon, ikke lov å ha de med inn på rommet. Blir KALDT på vinteren (!). Ikke noe å skryte av egentlig og det er en grunn til at omtrent ingen (1 tror jeg) som går hundelinja bor på internatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...