Gå til innhold
Hundesonen.no

Rooting av android

Lola Pagola

Recommended Posts

Er helt ny på smarttelefon og android, så leser litt rundt etter tips og apps. Har kommet over flere som sier de har "rootet" telefonen sin, hva betyr det? Og hvorfor gjør man det?

Det betyr at man låser opp hele android-systemet, og gjør det mulig å legge inn custom ROMS.

Custom ROM's er "operativsystemer" basert på android som i 95% av tilfellene funker bedre, raskere og bruker mindre batteri enn "stock ROM" som er det som ligger på alle telefonene når man kjøper de.

Det er "nerder" over hele verden som sitter og snakker på IRC og forumer og utvikler disse ROM'ene sammen, ofte kan de være 30+ personer som jobber med èn ROM. (f.eks Cyanogen)

Når man har rootet telefonen, har man altså muligheten til å legge inn nye operativsystemer.

Man har også muligheten til å underklokke/overklokke telefonen, bytte radio-filer, og bestemme så å si "alt" som foregår på telefonen. Man kan bruke brannmurer for å bestemme hvilke apper som får lov til å bruke internett, ha tilgang til kontaktene dine og telefonidentitet (IMEI nr) osv. Utrolig mange apper har tilgang til telefonidentititet, uten at de trenger det. Hva de gjør med denne informasjonen vet jeg ikke, men jeg liker det ikke :P

Radio-filer er forresten det som bestemmer hvordan telefonen din kommuniserer med de forskjellige "delene" sine, f.eks WIFI og telefon-bruk. Hvordan en radio funker, kommer ann på hvor man befinner seg, hvilket abbonement man har (hvilken teleoperatør man bruker), og hvilken telefon man har samt hvilket operativsystem man har. Ved å bytte radio kan man oppnå bedre wifi-dekning, telefon-dekning etc.

Man kan også fjerne alle forhåndsinstallerte apper som ligger å tar opp plass på telefonen, f.eks "askjer" og "Amazon"

Dette ble litt rotete, men bare spør hvis det er noe du lurer på. Jeg har rootet, men er ikke akkurat helt "nerd", men vet jo litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, nå ble jeg litt klokere :-) tror ikke jeg skal begi meg ut på dette med det første, men greit å vite hva det betyr iallefall. Hørtes ut som en lur ting, om man kan det, men som Anette tror jeg ikke at jeg tør å begynne med det nå iallefall, kjedelig om jeg klarer rote til alt (hoho no pun osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nerd og gidder ikke roote telefonen min fordi jeg kan sikkert klare å ødelegge den og jeg ser ikke behovet ettersom min telefon fungerer ypperlig som den er ;)

Man kan få telefonen tilbake akkurat slik den var før man rootet, og dermed beholde all garanti. ;)

Min telefon fungerte også ypperlig, men etter den ble rootet åpnet en hel ny verden seg og telefonen ble 20 ganger bedre - noe jeg ikke trodde var mulig :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få telefonen tilbake akkurat slik den var før man rootet, og dermed beholde all garanti. ;)

Min telefon fungerte også ypperlig, men etter den ble rootet åpnet en hel ny verden seg og telefonen ble 20 ganger bedre - noe jeg ikke trodde var mulig :o

Å så bra da, så da kan jeg f.eks prøve å roote, og hvis det klusser seg til så kan jeg få det tilbake. Supert.

Men, er det noen ulemper ved dette? Virker alt av apps osv og? Og hvordan ser telefonen ut etterpå, er grensesnittet det samme?

Og hvor finner man slike ROMS, og hvilke bør man bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så bra da, så da kan jeg f.eks prøve å roote, og hvis det klusser seg til så kan jeg få det tilbake. Supert.

Men, er det noen ulemper ved dette? Virker alt av apps osv og? Og hvordan ser telefonen ut etterpå, er grensesnittet det samme?

Og hvor finner man slike ROMS, og hvilke bør man bruke?

Ikke gjør noe før du har lest deg opp på XDA om din telefon. Ikke alle telefoner kan rootes heller engang.

Alle apps virker, man får bare tilgang til fler som f.eks ikke er tilgjengelige i Norge, og som krever at man har root. :)

Du kan laste ned ROM's som er helt lik utseendemessig stock ROMs, jeg brukte en av de før. Da har de brukt ROM'ene til HTC som utgangspunkt for ROM'ene sine, og lagt til ny kode og fjernet bortkastet kode osv. Ellers får man 1000 ganger flere muligheter til å bestemme utseendet på telefonen sin selv.

Nå bruker jeg en ROM som er veldig lik Nexus telefonene sine ROM'er. Ikke noe HTC sense, bare "clean" Android Gingerbread. ;)

Hvilke ROM's man burde bruke kommer ann på hvilken telefon man har og hva man selv liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør noe før du har lest deg opp på XDA om din telefon. Ikke alle telefoner kan rootes heller engang.

Alle apps virker, man får bare tilgang til fler som f.eks ikke er tilgjengelige i Norge, og som krever at man har root. :)

Du kan laste ned ROM's som er helt lik utseendemessig stock ROMs, jeg brukte en av de før. Da har de brukt ROM'ene til HTC som utgangspunkt for ROM'ene sine, og lagt til ny kode og fjernet bortkastet kode osv. Ellers får man 1000 ganger flere muligheter til å bestemme utseendet på telefonen sin selv.

Nå bruker jeg en ROM som er veldig lik Nexus telefonene sine ROM'er. Ikke noe HTC sense, bare "clean" Android Gingerbread. ;)

Hvilke ROM's man burde bruke kommer ann på hvilken telefon man har og hva man selv liker.

Ah nei, er du gal, kommer ikke til å begynne å styre med dette helt enda. Men har tendens til å bli nerdete av meg og, så skal ikke se bort i fra at jeg prøver meg senere. Men først må jeg jo bli kjent med disse touch-greiene :P Det går an å roote min (huawei U8800). Har ikke fått den enda, men det sies at den er veldig "ren", de har ikke lagt på mye ekstra, slik som sense f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nerd og gidder ikke roote telefonen min fordi jeg kan sikkert klare å ødelegge den og jeg ser ikke behovet ettersom min telefon fungerer ypperlig som den er ;)

Jeg klasifiseres nesten også som nerd, men jeg ser ingen grund til å roote min...

Er man lei av launcheren (sence, touchwiz, osv) så finnes det enkelt og greit apps som lar deg endre dette, og alt annet med utseende på telefonen.

Akkurat nå bruker jeg WidgetLocker som låseskjerm

(lar meg starte apps rett fra låsskjermen, som kamera, lommelykt, justere lysstyrke osv)

Og i stedet for Samsung sitt menysystem (som jeg synes står helt i stil med HTC pdd) bruker jeg GO Launcher EX

(som gir full frihet til ALT i utseende, jeg bruker stort sett telefonen liggende i widescreen, da er det kjekt at også menyene roterer seg til widescreen)

(uten apps, jeg har 4x5 rekker med apps på skjermen)

(uten root)

Men det er ikke utseende rooting handler om egentlig...

Rooting handler egentlig om å endre de indre innstillingene på telefonen,

Android er Linux, Linux er laget for å være åpent å fritt..

Android har i det siste lagt til rette for (ikke låst men åpnet for) at brukerne enklere skal kunne roote telefonene om de nå absolutt vil det..

Jeg lever i den tro om at kanskje android / mobilprodusent vet bedre en meg, så jeg lar rooting ligge, å har en stabil og herlig telefon som fungerer utmerket.

Å skulle man jo få lyst til å spille litt, se en FULL HD video, eller jobbe litt med officedokumenter (lol) så plugger jeg i HDMIkabelen å spiller like godt på TV'n...

Sitter i sofaen med mus og tastatur å styrer telefonen som en PC...

Poenget : det er så uendelig mye som går ann uten Root...

(i motsetning til en telefon som starter på i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Jeg har rootet min Samsung Galaxy S.

På min telefon er det flere grunner til å gjøre det, blant annet å bli kvitt Samsung sitt ekle og ubrukelige filsystem (De har gått bort fra dette på nyere telefoner!)

Andre grunner er rett og slett Titanium Backup som kan gjøre en del ting som krever root..

Jeg har også et program for å avvise enkelte anrop og sms veldig enkelt som krever root (man får faktisk beskjed om at telefonen er slått av eller er i et område uten dekning når man ringer og er i block-lista!)

Jeg har fått %-angivelse av batterinivå, samt at original batteriindikator er fjernet (det gjør altså at jeg slipper å ha dobbelt opp..)

Jeg har valgt å installere software på min telefon som er basert på Samsung sin originale, men er tildels kraftig modifisert av noen skikkelige nerder.

Jeg går lett under definisjonen av nerd, og er teknologifreak så det holder.

En av mine startskjermer kan dere se på bildet..

PS: Fargegjengivelsen på bildet er helt på trynet, jeg testet ut et nytt program for screenshot.

post-3422-0-18560900-1311327437_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater HTC sin statusbar-sak. Den øverste baren med wifi, 3G, batteri-tegnene på osv.

Etter å ha innstallert CM7 kan jeg bytte statusbarer hver dag om jeg vil, ettersom de kan forandres på med Theme Chooser'en som følger med CM7. Ikonene til HTC ser ut som en dass! Og den stygge glossy statusbaren bak er til å krepere av.

En av mine skjermer:

5778666578_5e5eb54ddf_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...