Gå til innhold
Hundesonen.no

Rooting av android


Lola Pagola

Recommended Posts

Er helt ny på smarttelefon og android, så leser litt rundt etter tips og apps. Har kommet over flere som sier de har "rootet" telefonen sin, hva betyr det? Og hvorfor gjør man det?

Det betyr at man låser opp hele android-systemet, og gjør det mulig å legge inn custom ROMS.

Custom ROM's er "operativsystemer" basert på android som i 95% av tilfellene funker bedre, raskere og bruker mindre batteri enn "stock ROM" som er det som ligger på alle telefonene når man kjøper de.

Det er "nerder" over hele verden som sitter og snakker på IRC og forumer og utvikler disse ROM'ene sammen, ofte kan de være 30+ personer som jobber med èn ROM. (f.eks Cyanogen)

Når man har rootet telefonen, har man altså muligheten til å legge inn nye operativsystemer.

Man har også muligheten til å underklokke/overklokke telefonen, bytte radio-filer, og bestemme så å si "alt" som foregår på telefonen. Man kan bruke brannmurer for å bestemme hvilke apper som får lov til å bruke internett, ha tilgang til kontaktene dine og telefonidentitet (IMEI nr) osv. Utrolig mange apper har tilgang til telefonidentititet, uten at de trenger det. Hva de gjør med denne informasjonen vet jeg ikke, men jeg liker det ikke :P

Radio-filer er forresten det som bestemmer hvordan telefonen din kommuniserer med de forskjellige "delene" sine, f.eks WIFI og telefon-bruk. Hvordan en radio funker, kommer ann på hvor man befinner seg, hvilket abbonement man har (hvilken teleoperatør man bruker), og hvilken telefon man har samt hvilket operativsystem man har. Ved å bytte radio kan man oppnå bedre wifi-dekning, telefon-dekning etc.

Man kan også fjerne alle forhåndsinstallerte apper som ligger å tar opp plass på telefonen, f.eks "askjer" og "Amazon"

Dette ble litt rotete, men bare spør hvis det er noe du lurer på. Jeg har rootet, men er ikke akkurat helt "nerd", men vet jo litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, nå ble jeg litt klokere :-) tror ikke jeg skal begi meg ut på dette med det første, men greit å vite hva det betyr iallefall. Hørtes ut som en lur ting, om man kan det, men som Anette tror jeg ikke at jeg tør å begynne med det nå iallefall, kjedelig om jeg klarer rote til alt (hoho no pun osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nerd og gidder ikke roote telefonen min fordi jeg kan sikkert klare å ødelegge den og jeg ser ikke behovet ettersom min telefon fungerer ypperlig som den er ;)

Man kan få telefonen tilbake akkurat slik den var før man rootet, og dermed beholde all garanti. ;)

Min telefon fungerte også ypperlig, men etter den ble rootet åpnet en hel ny verden seg og telefonen ble 20 ganger bedre - noe jeg ikke trodde var mulig :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få telefonen tilbake akkurat slik den var før man rootet, og dermed beholde all garanti. ;)

Min telefon fungerte også ypperlig, men etter den ble rootet åpnet en hel ny verden seg og telefonen ble 20 ganger bedre - noe jeg ikke trodde var mulig :o

Å så bra da, så da kan jeg f.eks prøve å roote, og hvis det klusser seg til så kan jeg få det tilbake. Supert.

Men, er det noen ulemper ved dette? Virker alt av apps osv og? Og hvordan ser telefonen ut etterpå, er grensesnittet det samme?

Og hvor finner man slike ROMS, og hvilke bør man bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så bra da, så da kan jeg f.eks prøve å roote, og hvis det klusser seg til så kan jeg få det tilbake. Supert.

Men, er det noen ulemper ved dette? Virker alt av apps osv og? Og hvordan ser telefonen ut etterpå, er grensesnittet det samme?

Og hvor finner man slike ROMS, og hvilke bør man bruke?

Ikke gjør noe før du har lest deg opp på XDA om din telefon. Ikke alle telefoner kan rootes heller engang.

Alle apps virker, man får bare tilgang til fler som f.eks ikke er tilgjengelige i Norge, og som krever at man har root. :)

Du kan laste ned ROM's som er helt lik utseendemessig stock ROMs, jeg brukte en av de før. Da har de brukt ROM'ene til HTC som utgangspunkt for ROM'ene sine, og lagt til ny kode og fjernet bortkastet kode osv. Ellers får man 1000 ganger flere muligheter til å bestemme utseendet på telefonen sin selv.

Nå bruker jeg en ROM som er veldig lik Nexus telefonene sine ROM'er. Ikke noe HTC sense, bare "clean" Android Gingerbread. ;)

Hvilke ROM's man burde bruke kommer ann på hvilken telefon man har og hva man selv liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør noe før du har lest deg opp på XDA om din telefon. Ikke alle telefoner kan rootes heller engang.

Alle apps virker, man får bare tilgang til fler som f.eks ikke er tilgjengelige i Norge, og som krever at man har root. :)

Du kan laste ned ROM's som er helt lik utseendemessig stock ROMs, jeg brukte en av de før. Da har de brukt ROM'ene til HTC som utgangspunkt for ROM'ene sine, og lagt til ny kode og fjernet bortkastet kode osv. Ellers får man 1000 ganger flere muligheter til å bestemme utseendet på telefonen sin selv.

Nå bruker jeg en ROM som er veldig lik Nexus telefonene sine ROM'er. Ikke noe HTC sense, bare "clean" Android Gingerbread. ;)

Hvilke ROM's man burde bruke kommer ann på hvilken telefon man har og hva man selv liker.

Ah nei, er du gal, kommer ikke til å begynne å styre med dette helt enda. Men har tendens til å bli nerdete av meg og, så skal ikke se bort i fra at jeg prøver meg senere. Men først må jeg jo bli kjent med disse touch-greiene :P Det går an å roote min (huawei U8800). Har ikke fått den enda, men det sies at den er veldig "ren", de har ikke lagt på mye ekstra, slik som sense f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nerd og gidder ikke roote telefonen min fordi jeg kan sikkert klare å ødelegge den og jeg ser ikke behovet ettersom min telefon fungerer ypperlig som den er ;)

Jeg klasifiseres nesten også som nerd, men jeg ser ingen grund til å roote min...

Er man lei av launcheren (sence, touchwiz, osv) så finnes det enkelt og greit apps som lar deg endre dette, og alt annet med utseende på telefonen.

Akkurat nå bruker jeg WidgetLocker som låseskjerm

(lar meg starte apps rett fra låsskjermen, som kamera, lommelykt, justere lysstyrke osv)

Og i stedet for Samsung sitt menysystem (som jeg synes står helt i stil med HTC pdd) bruker jeg GO Launcher EX

(som gir full frihet til ALT i utseende, jeg bruker stort sett telefonen liggende i widescreen, da er det kjekt at også menyene roterer seg til widescreen)

(uten apps, jeg har 4x5 rekker med apps på skjermen)

(uten root)

Men det er ikke utseende rooting handler om egentlig...

Rooting handler egentlig om å endre de indre innstillingene på telefonen,

Android er Linux, Linux er laget for å være åpent å fritt..

Android har i det siste lagt til rette for (ikke låst men åpnet for) at brukerne enklere skal kunne roote telefonene om de nå absolutt vil det..

Jeg lever i den tro om at kanskje android / mobilprodusent vet bedre en meg, så jeg lar rooting ligge, å har en stabil og herlig telefon som fungerer utmerket.

Å skulle man jo få lyst til å spille litt, se en FULL HD video, eller jobbe litt med officedokumenter (lol) så plugger jeg i HDMIkabelen å spiller like godt på TV'n...

Sitter i sofaen med mus og tastatur å styrer telefonen som en PC...

Poenget : det er så uendelig mye som går ann uten Root...

(i motsetning til en telefon som starter på i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har rootet min Samsung Galaxy S.

På min telefon er det flere grunner til å gjøre det, blant annet å bli kvitt Samsung sitt ekle og ubrukelige filsystem (De har gått bort fra dette på nyere telefoner!)

Andre grunner er rett og slett Titanium Backup som kan gjøre en del ting som krever root..

Jeg har også et program for å avvise enkelte anrop og sms veldig enkelt som krever root (man får faktisk beskjed om at telefonen er slått av eller er i et område uten dekning når man ringer og er i block-lista!)

Jeg har fått %-angivelse av batterinivå, samt at original batteriindikator er fjernet (det gjør altså at jeg slipper å ha dobbelt opp..)

Jeg har valgt å installere software på min telefon som er basert på Samsung sin originale, men er tildels kraftig modifisert av noen skikkelige nerder.

Jeg går lett under definisjonen av nerd, og er teknologifreak så det holder.

En av mine startskjermer kan dere se på bildet..

PS: Fargegjengivelsen på bildet er helt på trynet, jeg testet ut et nytt program for screenshot.

post-3422-0-18560900-1311327437_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater HTC sin statusbar-sak. Den øverste baren med wifi, 3G, batteri-tegnene på osv.

Etter å ha innstallert CM7 kan jeg bytte statusbarer hver dag om jeg vil, ettersom de kan forandres på med Theme Chooser'en som følger med CM7. Ikonene til HTC ser ut som en dass! Og den stygge glossy statusbaren bak er til å krepere av.

En av mine skjermer:

5778666578_5e5eb54ddf_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...