Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det folk tenker med?


GermanShepherd

Recommended Posts

*slettet link*

Sitter å ser på finn.no om det er noe spennende som ligger ute, så ser jeg plutselig at det er blandingsvalper som ligger ute for 15.000?! Herregud sier jeg bare..

Hva mener dere til dette egentlig? Jeg har nesten lyst til å ringe han å spør om hvorfor disse valpene er så dyre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring ring ring! Så kanskje vi får oppklart dette mysteriet :lol:

Synes det er helt vanvittig teit jeg..! :P

Hehe, kanskje jeg ska gjøre det! :lol:

Jaa, jeg skjønner liksom ikke hvorfor de skal ha 25.000 for en blandingm, tror ikke det er så veldig mange som kommer til å bli så interessert heller, når dem vet at dem kan kjøpe renraset valp til samme pris, til og med billigere.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rolige" blandingsvalper? Tror ikke jeg ville garantert noe innebygget rotrening hos noen som helst bc-blanding... Rart de ikke prøver å selge dem som borderdoodle eller noe.

Jeg har ivertfall aldri møtt en "rolig" BC ;P

Jeg sendte nå en mail å spurt hvorfor valpene var så himla dyre.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt overrasket da det står at de har fått jevnlige ormkurer... Det er vel ikke valpene de snakker om da? For skal de ikke bare ha det 1-2 ganger i året? Og valpene er vel ikke såååå gamle? :blink:

Ja, de skal jo bare ha 1-2 ganger i året ja. Dette jeg også begynte å spekulere litt på. Har også sett mange andre som har skrevet dette om valpene sine. Man ser jo at valpene ikke et så veldig gamle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpene er hos oppdretter så får valpene normalt ormekur ganske ofte. jeg har tidligere fått anbefalt v-feks 2,4 6 og 8 uker, mens jeg har hørt andre har andre intervaller på dette. Dette fordi det kan overføres egg fra mor til valper gjennom melken.

At folk tar så mye for ureg./blaandinghunder er jo bare teit, men markedet bestemmer desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er så dyre fordi folk betaler den prisen for blandingsvalper. Markedet bestemmer enkelt og greit. Kjøper ingen blandingshund til 15 000, så er det ingen som selger blandingshunder til den prisen heller.

Egentlig er det mest utrolig at folk undres over prisene enda. Det har blitt solgt blandingsvalper til samme prisen som rasehunder en evighet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nyeste Hundesport side 29 står det en artikkel om "designerhunder". Erlend Wiik ved Drøbak hundehotelll har uttalt følgende til Lene Weum, NKK Buskerud:

"Alle som ikke tjener penger på sitt oppdrett og hundehold bør legge ned og drive med noe annet. Raseoppdrettere er en gjen museumsbestyrere som ikke forstår hva markedet ønsker seg." De følger kanskje bare hans råd da, å tjene penger på det :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er så dyre fordi folk betaler den prisen for blandingsvalper. Markedet bestemmer enkelt og greit. Kjøper ingen blandingshund til 15 000, så er det ingen som selger blandingshunder til den prisen heller.

Egentlig er det mest utrolig at folk undres over prisene enda. Det har blitt solgt blandingsvalper til samme prisen som rasehunder en evighet nå.

Jeg undres nok over prisen for jeg ikke ser vitsen med å selge blandingsvalper for den prisen. Men om de blir solgt så er jo det fint for eieren da, tjener bra på den han.. :)

Men det er jo min mening da! :lol:

Men jeg sendte jo mail til han å spurte hvorfor hundene var så dyre, dette fikk jeg til svar ihvertfall:

Hei Cilje!

Prisen er så høy fordi etterspørselen er stor, for slike hunder. Gjorde samme rasekombinasjon med andre foreldre for 2 år siden til samme pris og alle valpene ble tinget i løpet av 1 uke. Ingen grunn til å senke prisen når så mange vil ha. Ha en god dag. Om du selv er interessert i å kjøpe så får du si ifra. Har foreløpig både hannhund og tispe tilgjengelig.

Hilsen Patrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. tror jeg skal bytte bransje jeg. 15000 ganger med, la oss si en 4-8 valper? Dette kan man jo gjøre to ganger i året også - og enda flere dersom man har flere tisper. Eneste utgiftene er jo chipping, vaksine og fôr. La oss si 10 000 i fortjeneste på hver eneste valp.

Om ikke en jobb så er dette en veldig fin bi-inntekt! Sign me up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. tror jeg skal bytte bransje jeg. 15000 ganger med, la oss si en 4-8 valper? Dette kan man jo gjøre to ganger i året også - og enda flere dersom man har flere tisper. Eneste utgiftene er jo chipping, vaksine og fôr. La oss si 10 000 i fortjeneste på hver eneste valp.

Om ikke en jobb så er dette en veldig fin bi-inntekt! Sign me up!

Jepp, er helt enig der! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis man har hjerte til å drive valpefabrikk så kan det være lønnsomt nok det. Hvis man i tillegg kan få kommet seg inn under en eller annen trygdeordning så blir det hele ganske bra, rett og slett.

Kanskje jeg bare skal droppe å prøve å bli frisk, og få den uføretrygden med en gang. Tar vel et år eller to å krangle meg til den, men da kan jeg starte valpefabrikk på heltid! Har jo to fertile hannhunder av ulik str., så trenger bare noen puddeltisper å mikse dem med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om mange av de ikke har snøring på hva de selger for noe. Kikket på blandingsvalper i en annonse en gang, den tispa som var igjen var 5kg og 3 mnd. De garanterte at den ikke ble noe mer enn mellom 6 og 9 kilo. Yeah right, når Fanta var 3 mnd veide hun ca 4.5 kg, og hun er 16 nå...

Så også noen en gang som hadde overskriften "Ekte blandingsvalper selges!"..... Ekte... blanding?

Hei Cilje!

Prisen er så høy fordi etterspørselen er stor, for slike hunder. Gjorde samme rasekombinasjon med andre foreldre for 2 år siden til samme pris og alle valpene ble tinget i løpet av 1 uke. Ingen grunn til å senke prisen når så mange vil ha. Ha en god dag. Om du selv er interessert i å kjøpe så får du si ifra. Har foreløpig både hannhund og tispe tilgjengelig.

Hilsen Patrik

15000 for en blandingsvalp er galskap i mine øyne, meeeen jeg ser jo poenget hans. Når etterspørselen er stor kan de jo skru opp prisen nesten så mye de vil, og det ville vel kanskje de fleste gjort? Ville du solgt en valp til feks 4000 kr når du kan få 15000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synst forsåvidt det var eit ryddig og hyggjelig svar du fekk der, Cilje. Og som andre seier, her er det ikkje oppdrettarane som er problemet, men kundane (så lenge ein snakkar om normale oppdrettarar, som har eit kull på tispa si annakvart år eller så). Eg kan heller ikkje fatte kva som er poenget med å betale fullpris pluss for blandingskvalp, sjølv om eg ikkje er prinsippielt mot blandingshundar generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpene er hos oppdretter så får valpene normalt ormekur ganske ofte. jeg har tidligere fått anbefalt v-feks 2,4 6 og 8 uker, mens jeg har hørt andre har andre intervaller på dette. Dette fordi det kan overføres egg fra mor til valper gjennom melken.

Etter de nye reglene om reseptfitak som tredde i kraft 1.juli 2009 er anbefalingene slik:

• Valper: behandles ved 3, 5 og 7 ukers alder (hos oppdretter)

• Undersøkelse av avføringen ved 12 ukers alder (samtidig med 12 ukers vaksinasjon)

• Valper over 12 uker: ta med avføringsprøve ved 6 måneders kontroll

• Voksne hunder: behandles kun ved påvist orm i avføringen (hos veterinær)

Noen veterinærer skriver ut resept til ormkur som skal gis ved 6 og 12 mnd'r som en standard når valpen er på 12 ukers kontroll pga at valpene går igjennom den orale fasen, der de prøvesmaker på alt fra fuglekadaver til hundebæsj og lettere får i seg smitten.

Det er heller ikke alle veterinærer som er like streng på å ta avføringsprøver før utlevering av resept, men slik er ihvertfall reglene/anbefalingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer meg mest med blandingsavl er det faktum at foreldrene i mange/flest tilfeller ikke blir sjekket for noe av arvelige sykdommer... Og det kan bli et problem. Det samme gjelder jo da forsåvidt den mentale biten.. En annen ting er at det ofte er lettere og skaffe seg en blandingshund, ergo er kanskje nivået lavere blant de som kjøper fordi de ikke blir nødt til og sette seg inn i hva de går til, de får de jo slengt etter seg, istedet for at en oppdretter kunne fortalt at; du er kanskje ikke helt klar for hundekjøp enda..

Møtte en dame til dyrlegen med en 4mnd gammel blanding. Hun skulle inn og rådføre seg fordi valpen var så hyper.. Jaja, tenkte jeg, ettersom hun nettopp hadde fortalt meg at det var blanding mellom fuglehund og harehund... Og i neste setning slengt inn at den forrige blandingen deres var jo så rolig. Men den var jo selvfølgelig av noe helt annet.. Tror det var labrador og noe.. Noen tror jo faktisk at alle blandingshunder blir like, mentalt sett. Og andre tror at blandingshunder aldrig får arvelige sykdommer som hd, hjertefeil osv.. Litt rart og tenke på i 2011, men slik er det faktsik.

For mi del så er det ikke nødvendigvis galt med blandingsavl, men det bør være kontroll av både fysisk og psykisk helse på lik linje med det som kreves av de renrasede, det bør jo helst være et mål for avlen(utenom fine valper fordi mor er så fin), og det bør stilles krav til kjøper, slik jeg vet mange raseoppdrettere er flinke til.

Hva ormkur gjelder bruker jeg og gi 1-2 ganger i året på mine to og har aldrig fått spm om verken avføringsprøve eller og se hundene, jeg får 4 tabletter også betaler jeg. No questions asked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...