Gå til innhold
Hundesonen.no

Schapendoes, tibetansk terrier, bichon havanis osv.


bikkjene

Recommended Posts

Hva er den største forskjellen mellom schapendoes, tibetansk terrier og bichon havanis og bearded collie, old english sheepdog og den polske hunden med det vanskelige hunderasenavnet :P ?

Pels stell? Gemytt? Lærevillig? Familievennlig? Allergivennlig kanskje? Agility? Passer med andre dyr?

Hvem passer best med smådyr da jeg har mange marsvin og kaniner?

Noen brukererfaringer med hunderasene?

Jeg har mest lyst på en schapendoes, men hva er forskjellen i atferd og gemyttet til de andre hundene over kontra schapendoes ?

Noen andre typiske "bustehunder" ? og typiske "labbetusshunder" ? da jeg digger hunder med "labbetuss pels" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi har litt lik smak, men her var det så mange spørsmål at vi må hjelpes ad. OES er vel den med den vanskeligste pelsen. Kristina her inne sier at hun bruker sju timer i uka på en hund(!) (Har du fem sånne så har du med andre ord et helt årsverk). Jeg har beardis og synes ikke pelsen er uoverkommelig. Valpepelsen krever at du går gjennom den ukentlig, med en voksen pels holder det med en gang ca hver tredje uke hvis du tar alle flokene da. Jeg dusjer skjegg, stump og labber kanskje annenhver helg, hele hunden tar jeg kanskje en gang i måneden, når det er snø ute ennå sjeldnere. Hanner må sikkert vaskes under magen ganske ofte. Beardisen røyter litt, men det er lange hår som er enkelt å samle sammen.

Når det gjelder gemytt tror jeg andre bør svare for de andre rasene, men beardisen er i all fall verdens gladeste og snilleste rase! Det finnes sikkert individer som kan være sure, men jeg har aldri møtt noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk terrierstanden på Dogs4All var den meste bråkete, utrivelige og frykteligste hundeklubbstanden jeg noengang har opplevd. Jeg sto på stand for shibaklubben rett ved siden av, så jeg fikk konstant gneldring, drapsforsøk hundene i mellom og utfall mot forbipasserende mer eller mindre konstant mata inn i 7-8 timer i strekk.

Bare sånn til informasjon. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flott info. Ja old english sheepdog måtte ha mye pelsstell da ja. Jeg har også hørt at Beardisen er veldig hyggelig og glad og fornøyd rase. Og de er nydelige hunder å se på også :)

Så kjekk info om tibetansk terriere. Takk for det fordi tror jeg ikke skal ha tibetansk terrier nå. :D

Kjekt å "luke" ut hunderaser også fordi er vanskelig å velge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabo av oss med shapendoes! Flott hund, men noe tilbaketrukken/reservert. Utrolig godt gemytt på den med andre hunder og den virker lærevillig. Ellers kan jeg ikke så mye om rasen. Agilityinstruktøren jeg hadde i SHK hadde Shapendoes, og den var knallgod! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OES har jeg ingen erfaring med, så der skal jeg ikke uttale meg. Beardis synes jeg virker som veldig trivelige hunder. Tibetansk terrier har jeg kun møtt to av, hver for seg, og de virka veldig hyggelige begge to, begge var kastrerte hannhunder da, den ene var 5 år, den andre var vel 11 år, tror jeg, eller eldre.

Schapendoes har jeg kun møtt en av, han var veldig trivelig, sint på EN annen hannhund på kurset(den var jo da også sint tilbake), men ellers gikk han med alle. Virka som en lettlært hund, og arbeidsvillig, noe reservert mot fremmede. (altså, en sånn som ikke løøøøper bort for å hilse på folk som en labrador ville gjøre, men han logra og var blid når jeg gikk bort for å hilse på ham.) :ahappy:

Mine erfaringer med disse rasene, om enn lite erfaring. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schapendoes og briard er mere "hund" enn bearded collie, vil jeg si. Beardisen ER litt sånn LSD-trippende, peace and love-aktige greier som sjelden gjør annen ugang enn å være litt for glade, vimsete og surrete..

OES skulle også vakte saueflokkene, når den arbeidet - så den vil jeg tro har litt mere vakt og mindre lek enn beardisen.. Tib terrier er herlige skapninger, men tja.. endel er klart mer stressa' og kranglete enn man skulle tro om de små søte dyrene.

Polsk owczarek nizinny (PON) er mer OES enn bearded collie.

For å si noe negativt om beardisen, da.. De er nok klar mer lydvar enn de andre - litt mere "skette høyt" for det minste lille enn de andre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...