Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal ut å fly


BareLinn

Recommended Posts

Hei :)

Som overskriften så skal jeg og min hund ut å fly.

Men jeg mangler vannabsorberende matte i bunnen av buret.

Noen som vet hvor man får kjøpt dette ?

Eller om jeg kan bruke et vanlig teppe?

Hadde jo vært greit det også, siden han har sitt eget.

I tillegg står det at buret må være flygodkjent.

Jeg skjønner hva dette betyr, men lurer på hvordan man FÅR godkjent det, eller hvordan man vet at det er godkjent?

Jeg har et bur til min hund,som han kan stå i, snu seg helt rundt,og ligge rett ut.

Og det står en liten hvit lapp på buret med teksten: Live Animals.

Er dette da godkjent ?`:)

Er det noe spesielt jeg trenger ¨å ha med meg?

Skal bare fly fra Florø-Oslo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder av buret :)

Bare se vekk ifra rotet rundt :P

Noen plasser står det at det ikke anbefales å ha vann&mat i buret under reisen,mens hos andre er det påbudt.

Hva bør jeg gjøre?

Er som sagt en flytur som tar 1t :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste er å ringe flyselskapet du reiser med for å høre om buret er godkjent for flytransport.

Ellers er det ikke nødvendig med noe vannabsorberende teppe i bunnen - du lufter hunden godt før dere drar, og gjør den uhell, så gjør den det - men neppe i veldige mengder.

Det er ikke nødvendig for en normal hund å ha tilgang på mat i løpet av den timen flyturen tar - tvert imot har jeg sett flere frarådninger fordi hunden kan bli "bilsyk". Det samme med tyggesaker, det er også frarådet, fordi en ikke har kontroll om hunden setter noe fast i halsen, etc. Jeg har faktisk sett bakkepersonell fjerne slike ting fra et flybur, før de sendte det avgårde.

Min hund har fløyet betydelig lenger enn en time, og klarte seg uten vann på den tiden. Hun får ikke vann i bilen når vi kjører turer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flydde med hund fra Los Angeles, via Amsterdam, til Norge, brukte jeg bare tepper i bunnen av buret. Fikk ingen kommentar på det. La inn flere tepper, slik at hun skulle kunne grave bort eventuelle tilsølede tepper. Men hun holdt seg hele veien (hun ble luftet av kennelpassere i Amsterdam).

Da hun kom til USA fra Finland som valp(også med mellomlanding i Amsterdam) hadde oppdretter lagt inn aviser og et teppe i bunnen av buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hentet Aradia i Wales måtte hun ved innsjekk på Heathrow ha vannskål tilgjengelig, helt greit og det fulgte med to med buret..

Mannskapet på flyplassen la aviser i buret og fylte vann i skåla, de sa også at de skulle tømme vannskåla før avreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar.

Jeg skal bestille flybilletter og sånn på tirsdag.

Skal fly på søndag.

Så håper jeg bestiller tidsnok da :)

Det anbefales visstnok å bestille 48t før avreise, men jeg vil heller bestille i god tid, siden skolen

er slutt og det sikkert er mange som skal hjem :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar.

Jeg skal bestille flybilletter og sånn på tirsdag.

Skal fly på søndag.

Så håper jeg bestiller tidsnok da :)

Det anbefales visstnok å bestille 48t før avreise, men jeg vil heller bestille i god tid, siden skolen

er slutt og det sikkert er mange som skal hjem :) :)

Jeg har aldri vært borti at en trenger vannskål på døra på innenriksreiser, selv ikke på flyturer med mellomlandinger, eller på flyturer opp til 2,5 timer. Jeg har som oftest bare grisematta fra FK i bunnen, evt et teppe over den på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder av buret :)

Bare se vekk ifra rotet rundt :P

Noen plasser står det at det ikke anbefales å ha vann&mat i buret under reisen,mens hos andre er det påbudt.

Hva bør jeg gjøre?

Er som sagt en flytur som tar 1t :)

Jeg har samme type bur, og har flydd med det flere ganger -både med SAS og norwegian, så det er flygodkjent. Pleier å legge et fleeceteppe eller et håndkle inni. Har vanligvis ikke vann eller mat i, mest fordi det blir så mye vannsøl, og jeg tror de klarer seg en times tid uten tilgang på vann, heller det enn å ligge i gjennomvåte tepper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...