Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål vedrørende hester på sommerbeite


Maria

Recommended Posts

Ja.. Det har seg nå sånn at der jeg bor står det to/en hest på sommerbeite. Og jeg er konstant stressa over hvilke forhold disse hestene bor under. På ingen måte fullstendoig krise, men allikevel litt anderledes enn jeg ville gjort det. Kan hende jeg er hysterisk, men det er noen ting ved hestehold jeg tydelig vis ser på på en annen måte enn de som eier disse to hestene.

Jeg har sendt en mail til de som eier dem og forklart hva jeg reagerer på. Lurer dermed på hva dere soniser synes om dette? Legger ut mailen jeg skrev her:

Heisann!

Jeg vet ikke riktig om det er dere jeg skal henvende meg til, men så vidt jeg har klart å finne ut er det dere som har ansvaret for hestene "Navn" og "Navn" som står på ***sted redigert vekk***

Uten å virke slem eller som en viktigper så må jeg få lov til å stille noen spørsmålstegn ved hvordan disse to hestene har det ute på beitet. Selv bor jeg med vinduet rett ut mot der de står og kan vel stort sett observere dem hele dagen.

Jeg har et par ting jeg lurer på om dere synes er greit i forhold til det å ha hestene stående på utegang der de gjør:

- Spesielt de siste dagene har det vært utrolig dårlig vær. Hestene står mye ute, spesielt den hvite. Men har de noe ly? Jeg synes det ser ekstremt stusselig ut å stå apatisk midt på beitet nårdet regner som verst. Vet at det er krav til tak med minst tre vegger for utegangshester som går ute hele året, men vet ikke hva som er gjeldende regler for sommerbeite. Vet ikke hva dere tenker om det jeg, men at hestene ikke storkoser seg ute i det været kan jeg vel si med sikkerhet at det ser ut som. Fjordingen blir jo tatt inn innimellom, men den hvite står så vidt jeg kan se ute og er våt hele tiden.

- Det andre jeg lurer på er om dere synes det er greit å ha den hvite hesten stående alene på beitet store deler av dagen/natta. Jeg har selv holdt på med hest og vet at en hest som står og skriker når den er alene ikke trives veldig godt. I natt har jeg blitt vekket flere ganger av hestehyl, og kan kun se den ene hesten stående ute. Slik jeg er vant med at det skal være må hester være minst to stykker når de går på utegang.. De er tross alt flokkdyr! Så til dette også lurer jeg på om dere synes det er greit å ha en hylende hest stående ute om natta? Den hyler i skrivende stund også, bare for å nevne det.

Så.. Som sagt. Dette er ikke ment for å sverte dere eller kjefte på dere på noen måte. Men jeg, som veldig dyreentusiast, klarer rett og slett ikke å la være å bry meg hvis jeg føler at hestene kanskje burde vært tatt hånd om på en annen måte.

Håper dere gir meg svar og at dere tar dette som konstruktiv kritikk som dere kan velge å ta til etterretning om dere føler dere truffet på noen måte.

Så.. hva tror dere soniser som kan noe om hest om dette? Er jeg en drittkjerring som bekymrer meg og legger meg opp i andre hestehold, eller er det på sin plass å stille spørsmålstegn ved dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er helt greit at du spør jeg. :)

Det har vel vært vanlig i alle år med hester på sommerbeite og ikke alle har ly, men jeg tror de skal ha det i forhold til reglene. Om det er mye tett skog på beite og hestene kan få på seg dekken om det høljer så er det bra nok for meg personlig om sommeren, - men antagelig ikke etter reglene.

Jeg ville også reagert på den hylende hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hylende hesten skjønner jeg at du reagerer på. Men ly på sommerbeite er ikke et krav, og en hest tåler å stå uten dekken, min står uten dekken og står gjerne midt på beitet når det høljer, enda hun har masse trær å søke ly under :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester bør vel ha noen form for ly, gjerne naturlig ly som trær, på sommerbeite.

Både med tanke på regn, men også skygge på varme dager.

Men om det er noen lovregulerte krav med tanke på sommerbeite, slik det er for utegangshester, det er jeg usikker på.

For meg er det en selvfølge at ponniene har ly ute.

Jeg har flere forskjellige beiter, og beitene har naturlig ly i form av trær.

Har et par småbeiter uten ly som ikke brukes i regn / strålende sol, og kun noen timer i slenger liksom.

Uansett, så tar jeg stort sett inn ponniene på natta om det er møkkavær.

Litt vel hønemor, men jeg synes det er greit at de får tørka seg innimellom.

Nå er jeg jo priviligert å har stallen rett ved beitene også da, og stallen er vår egen.

Å ta inn bare den ene av ponniene og la den andre stå igjen ute og rope i timesvis, kunne aldri falt meg inn.

Enten to ute eller to inne.

Bortsett fra når de skal mosjoneres en og en, men da står den andre inne i stallen.

Det er jo mey dårlig hestehold der ute.

Noen tenker ikke over at regn og mye sol kan være kjipent for hesten, og setter den på beite uten å sørge for ly.

Og enkelte slipper hestene på beite og gir en god f***, for nå skal eier ha ferie!

Trist å se på, så det er greit at folk bryr seg.

Og jeg ser ikke noe galt i det du har skrevet til de ansvarlige for disse hestene.

Den hylende hesten skjønner jeg at du reagerer på. Men ly på sommerbeite er ikke et krav, og en hest tåler å stå uten dekken, min står uten dekken og står gjerne midt på beitet når det høljer, enda hun har masse trær å søke ly under :)

Men da har du jo sørga for naturlig ly på beite.

At hesten ikke bruker det er jo en annen sak.

Om derimot ikke beitet har naturlig ly, da er saken en annen i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester som står alene er ikke ideelt, men om den har selskap innimellom vil jeg ikke si at det er "dyreplageri".

Når den ene islandshesten vår døde i en tragisk ulykke for 2 år siden ble den andre islandshesten stående alene i nesten 1 år. Det var trist, men det er ikke bare å kjøpe en ny hest sånn med en gang heller... Jeg merket at den ble veldig kontaktsyk og skulle leke med både folk, katter og hunder! For 1 år siden fikk vi en varmblodshest, men hestene står mest i hver sin ende av beitet og klør/koser hverandre svært sjeldent ift den hesten som døde...

Våre har alltid bodd ute hele beitesessongen uten ly og det har jeg aldri sett problemet med. Ville hester bor ikke i huler om natta. De står rett opp og ned å sover. I dårlig vær snur de rompa til. Om vinteren blir saken en helt annen (i hvertfall for varmblodshesten).

EDIT: alle beitene her har jo selvfølgelig trær. De går ikke i "paddoc"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange raske svar!

Blir spennende å se hva jeg får som svar på mailen min, da.

Jeg hadde ikke syntes det var noen big deal med hesten som står alene om det ikke hadde vært for at den så tydelig mistrives. Dette er jo en stall med mange hester, men alle bortsett fra to er sendt til sine eiere i ferien. Denne hvite sportsponnien er den eneste som står ute 24/7. Fjordningen tas inn og ris antar jeg, den er i alle fall borte med jevne mellomrom.

Hestene har stort beite å gå på og noe vegetasjon i randsonene. Men jeg synes ikke akkurat den vegetasjonen ser ut som noe særlig godt ly. Dessuten har det jo regnet i helt ville mengder her på østlandet nå, så at den burde hatt tak over hodet ville jeg syntes uansett om den i utgangspunktet kunne brukt vegetasjonen. Så vidt jeg kan se blir den aldri tatt inn og stelt med heller nå.

Og i forhold til mat.. De spiser gress og vegetasjon på stedet, men har ikke tilgang på grovfôr av noe slag, ei heller badekar eller liknende med vann. Vet ikke hva normal praksis er, jeg? Saltstein har de.

Jeg vet at de som har ansvaret for hestene normalt sett tar godt vare på dem, altså. Men dette sommerbeiteopplegget liker jeg ikke helt. Spesielt ikke siden hesten har hylt utenfor her i natt og holder på med jevne mellomrom ennå... Det er tross alt en hest som er vant med å stå på rideskole, ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så.. hva tror dere soniser som kan noe om hest om dette? Er jeg en drittkjerring som bekymrer meg og legger meg opp i andre hestehold, eller er det på sin plass å stille spørsmålstegn ved dette?

Bedre å bry seg en gang for mye, enn en gang for lite syns jeg :)

Om det hadde vært mine hester så hadde jeg faktisk blitt glad for å se at andre også brydde seg. Det lar seg nok vanskelig gjøre å være ved beitet 24/7 for eierne, og da er det jo betryggende at andre også holder et lite øye med dyrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at flere er enige med meg i at man i alle fall må få spørre. :) Blir som sagt spennende å høre hva jeg får i svar. Enn så lenge følger tante Maria med på at det ikke skjer noe alvorlig utpå her i hvertfall. Sitter tross alt og ser ut av vinduet i stedet for å lese til eksamen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ordentlig med gress på beite, så er jo ikke grovfor noe man gir i tillegg.

Ponniene jeg har nå går på magert beite, men nå er det litt lite gress synes jeg, så jeg har hengt ut høy, som de enda ikke har rørt.

Tenker det er kjekt at de har tilbudet liksom... :D

Men vann er jo et must da.

Du er sikker på de ikke har elv å drikke av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at hestene står ute 24/7 på sommerbeite, heller ikke noe krav om ly på beitet i sommertidene. Alle andre tider på året er det derimot krav om ly. Hester skal egentlig ikke stå alene på beitet, spesielt ikke om de ikke ser andre hester på andre beiter (altså at et stort beitet f.eks. er delt inn i mange mindre og hestene har hver sin del). Allikevel er ikke dette ulovlig så vidt jeg vet, og mange hester klarer seg fint å stå alene om nettene.

Det at hesten står og hyler halve natta er allikevel ikke et "godt tegn". For å si det sånn: ho jeg har absolutt hater å stå alene, til det punktet hvor det er nærmest farlig (for ho) å etterlate ho alene ute, rett og slett fordi ho løper gjennom gjerder, og får panikk. Mye energi brukes på å stresse, og om hesten på beitet ved deg står og skriker halve natta vil jeg si den er sterkt stressa, spesielt hvis dette pågår/har pågått en god stund (altså ikke bare en overgangsperiode hvor den venner seg til det). Stress er ikke bare psykisk usunt for dyra (og etter det du forteller ødelegger det også nattesøvnen hans/hennes :P ), men det setter seg også i kroppen, fordøyelsessystemet (hestene blir bløte i magen og tisser og bæsjer mye mer enn vanlig, med korte mellomrom og trenger heller ikke være mye, bare tømmer magen for alt som er) og selfølgelig setter det seg også i ryggen på dem, da de står og spenner seg mesteparten av tiden.

Dekken på hestene er ikke spesielt farlig om de ikke har. Min har nå gått på utegang i 2 år, første vinteren gikk ho med dekken ute om ho var veldig svett etter trening, denne vintern har ho gått uten dekken ute hele tiden, og har bare fått på ulldekken og stått og tørka inne om ho har vært svett. Dette har funka kjempebra, og selv om det har snødd, regna eller blåst har ho som oftest foretrukket å stå utenfor leskuret de har til ly. Hester er vanntette og tåler temperaturer ned til -30 grader med kunn seg selv og pels ;)

Dette med vann er derimot veldig alvorlig. Det har allerede vært veldig varme dager her hos oss, og hestene skal ha tilgang på vann 24/7, enten om de står inne eller ute. Det er et krav fra mattilsynet om hestehold, så har de ikke det er det veldig bra du sier ifra til eierne og gjør dem bevisste på dette. En hest kan raskt bli dehydrert på en varm sommerdag :)

Håper det ordner seg med hestene som bor ved deg, og at du får hestehyl-frie netter fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode, utfyllende svar alle sammen!

Jeg skal sjekke dette med vann hundre prosent før jeg sier noe altså. Men jeg har ikke sett noe. Er jo stor plass de har å gå på. Akkurat nå må det jo være mye fuktighet i gresset og en del små dammer å drikke av rundt om. De som eier hestene er jo såvidt jeg vet ordentlige hestefolk, så jeg bude nok ikke mistenke dem for å drive dårlig hestehold i så alvorlig grad.

Begge hestene ser fine og velstelte ut og den lille hvite er ikke stressa rent bevegelsesmessig i hvertfall. Er først og fremst denne vrinskingen som holder på hele tiden mens den er alene. Nå er den andre tilbake igjen, og det er helt stille. Det er jo forsåvidt ikke sikkert de er klar over at ponnien bråker når den er alene. Så sånn sett kan det være greit å forsikre seg om at de vet det i hvertfall. Jeg gidder virkelig ikke bli vekket av en HEST på natta, liksom. Det blir litt for spesielt synes jeg. Hester er jo ikke spesielt bråkete av natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...