Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det en norsk Cesar Millan?


julnil

Recommended Posts

Hæh? Hvem har sagt at hundene hans er tikkende bomber? Og hvor kommer rase inn? Just whaaat?

Forresten, hundene hans er ikke løse sammen uten at det er noen tilstede. Og til og med Cesar Milan anbefaler å avlive hunder han mener ikke har livskvalitet og gode framtidsutsikter.

Kanskje det ble siktet til Papillon i noen innlegg over her som sa dette: Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du. Men selvfølgelig, man bør jo selvsagt jobbe mye med problemet før man evt. avliver. "Er dette noe jeg vil og KAN leve med i 10 år til?" bør man vel egentlig spørre seg..

Hæh? Hvem har sagt at hundene hans er tikkende bomber? Og hvor kommer rase inn? Just whaaat?

Forresten, hundene hans er ikke løse sammen uten at det er noen tilstede. Og til og med Cesar Milan anbefaler å avlive hunder han mener ikke har livskvalitet og gode framtidsutsikter.

Sorry, kan bli. Han tar jo til seg hunder som skal rehabiliteres og har de sammen med flotten sin. Nesten alle disse hundene i flokken hans har vært ubalanserte hunder.

Jeg sa: Vis CM kan gjøre problembikkja til en balsansert hund, hvorfor avlive den? Men vis han mener det ikke er stor han kan gjøre for og forbedre livskavaliteten til bikkja, så er det vell best og avlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ble siktet til Papillon i noen innlegg over her som sa dette: Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du.

Sorry, kan bli. Han tar jo til seg hunder som skal rehabiliteres og har de sammen med flotten sin. Nesten alle disse hundene i flokken hans har vært ubalanserte hunder.

Jeg sa: Vis CM kan gjøre problembikkja til en balsansert hund, hvorfor avlive den? Men vis han mener det ikke er stor han kan gjøre for og forbedre livskavaliteten til bikkja, så er det vell best og avlive.

Men det er da fortsatt ingen som har sagt at hundene hans er tikkende bomber?

Det er forskjell på å si at bruk av positiv straff på fryktaggresive hunder kan ha uheldige konskvenser (som er det jeg leser Papillon skriver), og å si at slike hunder er tikkende bomber.

Igjen, Milan anbefaler avlivning for noen hunder han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Igjen, Milan anbefaler avlivning for noen hunder han også.

I følge Cesar's Way, som jeg straks er ferdig med, har han aldri anbefalt avlivning. Det er mulig han har endret mening ettersom boka er noen år, men jeg vet at drømmen hans er et fristed for hunder som ikke går overens med mennesker (han eksemplifiserer med stengte og inngjerda golfbaner som perfekte områder for dette).

Han tilbydde seg for eksempel å ta inn den ene hunden som drepte Diane Whipple uten hell. Han forteller også historiene om de, til da, eneste to hundene han ikke klarte å rehabilitere. Ingen av disse ble avlivet, men levde ut sine liv samme med eierne sine - som for øvrig var de eneste menneskene de kom overens med.

Uten å forsvare metodene til Millan, kommer det ganske klart frem i boka at han er villig til å dra strikken langt for å forhindre avlivning. Han er også ekstremt kritisk til fysisk straff bare for å straffe, og gjør flere forsøk på å forklare og nyansere sine metoder (ikke det beste ved boken). Men jeg ville anbefalt Millan 100 av 100 ganger hvis alternativet var å la en hund slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen gode hundetrenere i nord, som bruker samme kunnskap som CM i sin omgang med hund? Noen som vet?

Driver jo med hest, og innenfor det feltet så er det flust med "hestehåndteringskurs". Finnes mange mange gode hestehåndterere, som har mye å lære fra seg, og det er kurs på løpende bånd.

Innenfor hund så er det ikke like mye kursing i "hundehåndtering". Jeg skulle gjerne lært mer om hundespråket og blitt bevisst mitt eget språk og hvilken kommunikasjon jeg gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...