Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei og god dag!

Bård

Recommended Posts

Hei! Jeg heter Bård og er 25 år gammel. Jeg har bodd i Horten i vell to og et halvt år, men hjertet mitt banker for det fantastiske Sunnmøre. Selv om jeg setter pris på det "varme" klimaet her nede i "syden" så savner jeg å være omgitt av fjord og fjell til enhver tid. Men man kan vell ikke få i pose og sekk?

Jeg har vært passiv leser av dette forumet i en lengre tid, og min samboer, Kine, har vært her inne noen år. Det er litt sånn når man sitter å leser enkelte emner her inne så begynner det å klø litt i fingrene, og nå klarte jeg endelig å samle opp nok energi (les frustrasjon) til å fikle sammen en bruker/profil.

For snart fem år siden fikk vi vår første hund, Boris, og siden har ikke livet mitt vært det samme. Jeg kunne absolutt ingenting om hunder før, og det var en bratt lærekurve i starten, og jeg lærer nye ting for hver dag som går. Før var jeg den første til å latterliggjøre folk som brukte x antall tusen på sine hunder både på veterinærutgifter, leker og kurver. Nå sitter jeg utenfor et knust glasshus med skjegget stappet langt ned i postkassa og skulle ønske at lommeboka var litt tykkere slik at jeg kunne kjøpt en lekker liten hundeskinnsofa til det lille allergibeistet vårt (som til tross for en relativ lav innkjøpspris har kostet noen tusenlapper i dyrlegebesøk og ødelegte kalkulator-krølltang-sofaer-dingserier).

Vårt (eller iallefall mitt) hundehold er ganske avslappet. Hund nr.1 blir brukt som kosekrok, stand-up komiker og som varmepute om vinteren, mens min samboer har store planer for å iallefall prøve ut en del aktiviteter med den lille revejenta vår.

Her inne kommer jeg til å prøve å holde meg saklig så langt det går, og ikke kommentere ting jeg ikke har så altfor stor peiling på. Jeg er dog et påståelig stabeist (ref Kine), så ta det heller med et smil dersom jeg er ute og sykler med bind for øynene og med henda godt bundet på ryggen.

Med vennelig hilsen

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit!

Måtte le litt for meg selv da jeg leste om glasshuset. :lol: Ellers så holder jeg med deg i dette med fjord og fjell. Man savner dem når man flytter vekk!

Men tenk så deilig det er å komme tilbake til sine røtter en gang i blant :-)

Flere Hortensfolk :) Det liker vi :)

Velkommen ut av skapet :D

lurer på om det var deg og bisken vi traff på hundehytta for litt siden, mins han het Bård, men jeg er ikke heeelt sikker

Nei, det var nok ikke det du. Jeg går vell så og si aldri alene ved Borrevannet. Meg finner du enten i skogen bak Bakkenteigen, på Borrehaugene, eller på bar asfalt som en annen lasaron i områdene rundt.

Næmen, en mann! Lykke til, siden du har samboer så klarer du deg nok fint her :lol:

Jeg ikke forstå! Kan du utdype? :-)

Hei og velkommen! Vi liker deg, vi. Heller hoppe i det og prate litt tull, enn å sutre og ikke ville være med og leke fordi vi er skumle :lol:

Tullpreik er jeg god på. Enkelte vil si for god :P

Takk til alle for fine velkomsthilsninger! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi er i overkant av kvinner her inne, hvorav mange av oss er Single, og noen bikker desperat etterhvert :PJeg er en av de verste :whistle:

Jamen det er jo et bra sjekketriks det. Menn bare eeeelsker desperate (og hundegærne) kvinner ;) (eller var det omvendt??).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen det er jo et bra sjekketriks det. Menn bare eeeelsker desperate (og hundegærne) kvinner ;) (eller var det omvendt??).

*flir* er heldigvis ikke så desperat ovenfor mannfolkene (tror jeg :lol: ) men hundesonen damene får høre det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være! :D Som Siri sier med den introduksjonen passer du veldig godt her inne! Vi er flere her som sykler med bind foran øynene, det går galt hver gang, men du verden så mye vi lærer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...