Gå til innhold
Hundesonen.no

Apportprøve Perskula 29.mai


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

I helgen har Chico og jeg vært på kurs i apport, med påfølgende apportprøve søndag.

Dette var første gangen noensinne, både for hund og fører. Dermed dukket det opp som en overraskelse at det i tillegg til søk-apport og vann-apport, finnes en spor-apport. Der er fallsted til fuglen markert med en pinne (hvor fallsted er innenfor 10m radius av denne) litt bortenfor startpunktet, derfra er det trukket en fugl 200m innover i skogen med to/tre vinkler med fugleviltet i enden. Man har lov til å kommandere hunden frem til pinne nummer to og deretter er det hundens oppgave å følge sporet, plukke fuglen, og komme direkte tilbake med denne.

Søk-apport er to fugler med ca 10m ifra hverandre, 40-50m ute i en avgrenset sektor som man får angitt. Deretter skal hunden sendes ut, hente en og en fugl og levere hos fører.

Vann-apport er med skudd og kast fra båt som ligger minst 50m ute fra land, hvorpå hunden skal være rolig frem til dommer tillater fører og sende ut hunden. Da skal den svømme ut, hente fuglen, svømme inn og gå på land og levere fuglen hos fører.

Kjempespennende for meg som aldri har vært med på dette, og som var helt uvitende til at det eksisterte en spor-apport, og prøvde det for første gang på treningen/kurset dagen før (lørdagen). Vi gikk allikevel inn med godt mot, og her er resultatene:

SØKAPPORT: I moderat tempo finner Alfred første fugl raskt og apporterer denne korrekt til fører. Fugl nr 2 finner han også raskt, godt grep legger ned og tar pp med kommand og i en rask retur avleverer Alfred korrekt. 8/10 poeng

VANN: Går i skudd og kast. Går kontrollert i vannet, svømmer godt og rett på måke. Godt grep. I den raske returen legger gjentatte ganger på bakken. Tar opp på kommando og korrekt avlevering. 6/10 poeng

SPOR: Tar sporet direkte og følger dette frem til fugl. Godt grep, men i returen bestemmer Alfred seg for å gjemme fugl slik at han dessverre må utgå! 2/10 poeng

Vannpasjon - 4 God, hunden går villig i vannet.

Svømmeferdighet - 3 Meget bra, hunden svømmer gdt med vannrett rygglinje.

Søkintensitet - 3 God, hunden søker gjennomsnittlig med bra intensitet og tempo.

Sporintensitet - 3 God, Hunden arbeider raskt i god kontakt med sporet.

Her har han optimal tallkarakter på alle egenskapene utenom søkintensitet, der man ønsker 4.

Alt i alt kjempefornøyd med Chico (som kalles Alfred i kritikken) og vi lå an til 2.AK frem til sporapporten, som er en ny øvelse for ham, og han stakk også av meg fugl dagen før på trening.

perskula1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så flinke dere er! :)

Men hvorfor Alfred? :lol:

Tusen takk, jeg er kjempefornøyd! Han heter Riverhills Angie's Alfred på stamtavlen, dermed blir det lettere for dommere å rope Alfred eller andre stamtavlenavn, enn å lære seg kallenavnet til hunden.

Syntes du har fått til en bra deby

Tusen takk! Og mersmak har jeg fått, så vi ser å terminlisten fremover :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gikk jo bra det her :) Og jeg spør som MrsPowers, hvorfor Alfred? :P

Ja! Vi får bare jobbe videre! Og du har sikkert sett Alfred svaret allerede :P

Grattis Alfred *ler*

Spennende å gjøre slike ting for første gang!

Takk! Ja det var det, og utrolig lærerikt. Morro å se hundene jobbe, bruke vinden og i det hele tatt.

Haha, da så! Jeg lurte på hvordan i all verden dommeren kunne ta feil av Alfred og Chico. Navnene hørs jo ikke akkurat like ut! :P

Jeg skrev det nok litt klønete også :P Men han hadde nok het Alfred om vi hadde fått stamtavlen fra dag en :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye :). Hørtes artig ut det der da!

Takk! Ja det er kjempespennende, og deilig å ikke bli så nervøs. Oppgaven skal jo utføres som om man var på jakt. Altså er det lov å snakke til hunden underveis, rose den, og korrigere. Samt belønne ved avsluttet øvelse (også imellom de to fuglene i søkapport). Da er det litt lettere å slappe av.

Gratulerer! :D

Tusen takk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Og han er en liten Alfred der han stikker lang til skogs med fuglen altså, og graver den ned... søte gutten!

Hihi, søten! :ahappy: Minner litt om mine det der. Apporteres det en vanlig aportbukk/dummy så gjelder det å spytte den ut fortest mulig, men er det snakk om å apportere fugl så er det "min MIN MIIIN" og ikke ville slippe. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Alfred! Og SiriE så klart! Måtte flire litt da Alfred søkt godt på sporet, fant fugl og gjemte den :lol:

Herlig debut!

Hihi jaa! Heldigvis gjorde han det første gangen han prøvde spor på lørdagen, så det kom ikke som noen overraskelse på dommerene.. meeen han hadde flott arbeid frem til han stakk!

Gratulerer! :)

Takk!

Hihi, søten! :ahappy: Minner litt om mine det der. Apporteres det en vanlig aportbukk/dummy så gjelder det å spytte den ut fortest mulig, men er det snakk om å apportere fugl så er det "min MIN MIIIN" og ikke ville slippe. :lol:

Hihi! Er det ikke typisk! Heldigvis er han veldig grei når han har meg i synsvidde. Veeel måken er ekkel da og den må spyttes ut flere ganger. Men vi tenkte å prøve med due på trening, jeg må bare få tak i fugl.. greit å ha sin egen når man risikerer at de forsvinner.. :whistle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Er det ikke typisk! Heldigvis er han veldig grei når han har meg i synsvidde. Veeel måken er ekkel da og den må spyttes ut flere ganger. Men vi tenkte å prøve med due på trening, jeg må bare få tak i fugl.. greit å ha sin egen når man risikerer at de forsvinner.. :whistle:

Hehe, kanskje lurt det ja! :lol: Nevø synes at alt er spennende. Onkel synes at due er kjedelig, men rype derimot. :drool:

Kommer du til å satse mot jaktprøver med Chico, eller blir det Yaris som stjeler fokuset? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kanskje lurt det ja! :lol: Nevø synes at alt er spennende. Onkel synes at due er kjedelig, men rype derimot. :drool:

Kommer du til å satse mot jaktprøver med Chico, eller blir det Yaris som stjeler fokuset? :)

Yaris har fokuset, men Chico blir liksom prøvekanin fremover, slik at jeg er forberedt til hans ordentlige debuter. Men det er jo mest dressur og atter dressur på Yaris for tiden, og gradvis jobbe seg fremover (skyndte seg sakte heter det vel).

Meeeeen jeg har en liten drøm om å starte jaktprøve til høsten med Chico. (dog er det skole foran alt)

Hadde jo vært knall å ihvertfall få inn en ordentlig stand på Chico, for da er ihvertfall en god kritikk innenfor rekkevidde, og muligheten til å bruke ham i avl blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :D ApportAlfred :wub:

Hihih! Takk :D

Gratulerer med en lærerik og spennende helg, alltid interessant å lese mer om andre hundesporter. Lykke til videre!

Takk for det, utrolig flott med en klubb for folk stiller opp og arrangerer slike helger altså. Og jeg tenkte det var litt hyggelig å forklare øvelsene så alle forstår. Jeg er jo helt ny på det selv, og visste ikke helt hva jeg gikk til. Nå er jo informasjonen fersk, og lettest å formidle videre :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...