Gå til innhold
Hundesonen.no

Lure Coursing

Kaja

Recommended Posts

Skrevet

Flinkeste! Echo er stolt over sønnene sine han! Jeg ser de løper uten munnkurv- just like their old man. Når Echo rpøvde LC løp han ca 2 m, bråstoppet og dro av seg munnkurven før han fortsatte :innocent:

Skrevet

Ser morro ut, flinke vovver :)

Min søster var der med whippeten sin, men Winnie skjønte visst ikke helt greia med å løpe slik :lol:

Hadde min Kiri fungert på innkalling, hadde nok dette vært sporten for henne. Men ser for meg at hvis vi prøver, vil hun være over alle hauger og jakte på alt mulig anna enn det hu ska :whistle:

Skrevet

Flinkeste! Echo er stolt over sønnene sine han! Jeg ser de løper uten munnkurv- just like their old man. Når Echo rpøvde LC løp han ca 2 m, bråstoppet og dro av seg munnkurven før han fortsatte :innocent:

haha :D Det tror jeg Cosmo hadde gjort også ;P

Skrevet

Cosmo og Leo var på rettbane de, ikke LC, det er to forskjellige ting :)

Men morro at de ble "fanget" av å fange filla da, syntes vi mangler basenji på feltet jeg (føler du deg bittelitt truffet Yodel for det bør du :lol: ). Har sett flere basenji LC-løp og det er skikkelig gøy så kjør på og kom igjen :D

Skrevet

Herlig å se basenji gå LC også! :D kommer du til å fortsette?

Ikke med Cosmo, han blir veldig stressa av å være der. Pluss at inkalling er veldig varierende... :P

My bad tøfflus, er ikke så inni begrepene :P

Skrevet

Ikke med Cosmo, han blir veldig stressa av å være der. Pluss at inkalling er veldig varierende... :P

My bad tøfflus, er ikke så inni begrepene :P

Rettbane kan være mere stressende enn LC fordi de blir trigget på en fille, får løpe noen få hundre meter rett frem og så stopp. Så det kan hende Cosmo roer seg litt når han får løpe en bane med svinger og lengre strekk, når han skjønner at filla ikke stopper så fort, da må han konse litt mer liksom. Så har du mulighet kan du kanskje prøve det en gang?

De fleste hunder stresser på banen før de får rutinen i blodet liksom så det er kanskje verdt å prøve? Innkalling blir brått litt lettere om de er slitne etter et lengre løp og også er klar på å ta filla, da stopper de gjerne der.

Men uansett, det er jo du som kjenner din hund best og vet om det kan være noe for han :)

Vi har hatt mange tilfeller av varierende innkalling, men vi får da tak i dem til slutt. Jeg har en DVD fra et løp hvor en hund så absolutt ikke var ferdig med løpet sitt og du som vi strevde, men til slutt etter mange, lange minutter fikk vi tak i han. Men dæven så gøy han hadde det :lol:

Nei, det er ikke lett å vite alle begrep, men kort fortalt er LC falsk jakt med svinger og vendinger og lange strekker; hvor hopper haren liksom, på et åpent felt, rettbane er kort løp rett frem og rundbane/racing er rundt og rundt inne på en bane, i varierende lengder, da fra startboks.

Uansett, det hadde vært gøy med flere basenji på feltet, bare synd de ikke får konkurrere her til lands, men må til Sverige.

Skrevet

Kan alle raser komme og prove seg på rettbane/LC, eller er det forbeholdt myndene og basenjis?

Snakket med en av de som driver med LC her i Trondheim i vinter og han sa det var bare å komme å prøve.

Skrevet

Kan alle raser komme og prove seg på rettbane/LC, eller er det forbeholdt myndene og basenjis?

Da må du spørre de som arrangerer den aktuelle treningen. Er det tid bruker de være greie med å la andre raser prøve seg, men de som trener for lisens/konkurranse er nok første pri.

Prøver i Norge er kun åpent for mynder og farao, etna og podengorasene fra gruppe 5.

Skrevet

Det så utrolig morsomt ut! :D :D

Det var noen med Staff som prøvde å få til det her, men vi fikk desverre ikke lov :( Sikkert fordi det er som du sier Tøfflus, at dem prioriterer dem som skal konkurrere.

Skrevet

*Føle seg pittelitt truffet*

Dennis (som er den første og eneste Basenji i Norge med LC lisens) er jo et natural, men bor ikke hos oss lenger.

VI har jo bare Bambi her hjemme nå, og pingla på 8 år får heller ikke til det der med munnkurv. Hun funka fint som Dennis' følgevenn dog!

Vi kommer nok sterkere tilbake etterhvert!

Gode minner fra Dennis sitt lisens-løp (med Bambi som påslep):

Dennis har forøvrig barn i Sverige som er LC champions!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...