Gå til innhold
Hundesonen.no

Lure Coursing

Kaja

Recommended Posts

Flinkeste! Echo er stolt over sønnene sine han! Jeg ser de løper uten munnkurv- just like their old man. Når Echo rpøvde LC løp han ca 2 m, bråstoppet og dro av seg munnkurven før han fortsatte :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser morro ut, flinke vovver :)

Min søster var der med whippeten sin, men Winnie skjønte visst ikke helt greia med å løpe slik :lol:

Hadde min Kiri fungert på innkalling, hadde nok dette vært sporten for henne. Men ser for meg at hvis vi prøver, vil hun være over alle hauger og jakte på alt mulig anna enn det hu ska :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinkeste! Echo er stolt over sønnene sine han! Jeg ser de løper uten munnkurv- just like their old man. Når Echo rpøvde LC løp han ca 2 m, bråstoppet og dro av seg munnkurven før han fortsatte :innocent:

haha :D Det tror jeg Cosmo hadde gjort også ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo og Leo var på rettbane de, ikke LC, det er to forskjellige ting :)

Men morro at de ble "fanget" av å fange filla da, syntes vi mangler basenji på feltet jeg (føler du deg bittelitt truffet Yodel for det bør du :lol: ). Har sett flere basenji LC-løp og det er skikkelig gøy så kjør på og kom igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å se basenji gå LC også! :D kommer du til å fortsette?

Ikke med Cosmo, han blir veldig stressa av å være der. Pluss at inkalling er veldig varierende... :P

My bad tøfflus, er ikke så inni begrepene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke med Cosmo, han blir veldig stressa av å være der. Pluss at inkalling er veldig varierende... :P

My bad tøfflus, er ikke så inni begrepene :P

Rettbane kan være mere stressende enn LC fordi de blir trigget på en fille, får løpe noen få hundre meter rett frem og så stopp. Så det kan hende Cosmo roer seg litt når han får løpe en bane med svinger og lengre strekk, når han skjønner at filla ikke stopper så fort, da må han konse litt mer liksom. Så har du mulighet kan du kanskje prøve det en gang?

De fleste hunder stresser på banen før de får rutinen i blodet liksom så det er kanskje verdt å prøve? Innkalling blir brått litt lettere om de er slitne etter et lengre løp og også er klar på å ta filla, da stopper de gjerne der.

Men uansett, det er jo du som kjenner din hund best og vet om det kan være noe for han :)

Vi har hatt mange tilfeller av varierende innkalling, men vi får da tak i dem til slutt. Jeg har en DVD fra et løp hvor en hund så absolutt ikke var ferdig med løpet sitt og du som vi strevde, men til slutt etter mange, lange minutter fikk vi tak i han. Men dæven så gøy han hadde det :lol:

Nei, det er ikke lett å vite alle begrep, men kort fortalt er LC falsk jakt med svinger og vendinger og lange strekker; hvor hopper haren liksom, på et åpent felt, rettbane er kort løp rett frem og rundbane/racing er rundt og rundt inne på en bane, i varierende lengder, da fra startboks.

Uansett, det hadde vært gøy med flere basenji på feltet, bare synd de ikke får konkurrere her til lands, men må til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alle raser komme og prove seg på rettbane/LC, eller er det forbeholdt myndene og basenjis?

Da må du spørre de som arrangerer den aktuelle treningen. Er det tid bruker de være greie med å la andre raser prøve seg, men de som trener for lisens/konkurranse er nok første pri.

Prøver i Norge er kun åpent for mynder og farao, etna og podengorasene fra gruppe 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så utrolig morsomt ut! :D :D

Det var noen med Staff som prøvde å få til det her, men vi fikk desverre ikke lov :( Sikkert fordi det er som du sier Tøfflus, at dem prioriterer dem som skal konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Føle seg pittelitt truffet*

Dennis (som er den første og eneste Basenji i Norge med LC lisens) er jo et natural, men bor ikke hos oss lenger.

VI har jo bare Bambi her hjemme nå, og pingla på 8 år får heller ikke til det der med munnkurv. Hun funka fint som Dennis' følgevenn dog!

Vi kommer nok sterkere tilbake etterhvert!

Gode minner fra Dennis sitt lisens-løp (med Bambi som påslep):

Dennis har forøvrig barn i Sverige som er LC champions!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...