Gå til innhold
Hundesonen.no

Lure Coursing


Kaja

Recommended Posts

Flinkeste! Echo er stolt over sønnene sine han! Jeg ser de løper uten munnkurv- just like their old man. Når Echo rpøvde LC løp han ca 2 m, bråstoppet og dro av seg munnkurven før han fortsatte :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser morro ut, flinke vovver :)

Min søster var der med whippeten sin, men Winnie skjønte visst ikke helt greia med å løpe slik :lol:

Hadde min Kiri fungert på innkalling, hadde nok dette vært sporten for henne. Men ser for meg at hvis vi prøver, vil hun være over alle hauger og jakte på alt mulig anna enn det hu ska :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinkeste! Echo er stolt over sønnene sine han! Jeg ser de løper uten munnkurv- just like their old man. Når Echo rpøvde LC løp han ca 2 m, bråstoppet og dro av seg munnkurven før han fortsatte :innocent:

haha :D Det tror jeg Cosmo hadde gjort også ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo og Leo var på rettbane de, ikke LC, det er to forskjellige ting :)

Men morro at de ble "fanget" av å fange filla da, syntes vi mangler basenji på feltet jeg (føler du deg bittelitt truffet Yodel for det bør du :lol: ). Har sett flere basenji LC-løp og det er skikkelig gøy så kjør på og kom igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å se basenji gå LC også! :D kommer du til å fortsette?

Ikke med Cosmo, han blir veldig stressa av å være der. Pluss at inkalling er veldig varierende... :P

My bad tøfflus, er ikke så inni begrepene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke med Cosmo, han blir veldig stressa av å være der. Pluss at inkalling er veldig varierende... :P

My bad tøfflus, er ikke så inni begrepene :P

Rettbane kan være mere stressende enn LC fordi de blir trigget på en fille, får løpe noen få hundre meter rett frem og så stopp. Så det kan hende Cosmo roer seg litt når han får løpe en bane med svinger og lengre strekk, når han skjønner at filla ikke stopper så fort, da må han konse litt mer liksom. Så har du mulighet kan du kanskje prøve det en gang?

De fleste hunder stresser på banen før de får rutinen i blodet liksom så det er kanskje verdt å prøve? Innkalling blir brått litt lettere om de er slitne etter et lengre løp og også er klar på å ta filla, da stopper de gjerne der.

Men uansett, det er jo du som kjenner din hund best og vet om det kan være noe for han :)

Vi har hatt mange tilfeller av varierende innkalling, men vi får da tak i dem til slutt. Jeg har en DVD fra et løp hvor en hund så absolutt ikke var ferdig med løpet sitt og du som vi strevde, men til slutt etter mange, lange minutter fikk vi tak i han. Men dæven så gøy han hadde det :lol:

Nei, det er ikke lett å vite alle begrep, men kort fortalt er LC falsk jakt med svinger og vendinger og lange strekker; hvor hopper haren liksom, på et åpent felt, rettbane er kort løp rett frem og rundbane/racing er rundt og rundt inne på en bane, i varierende lengder, da fra startboks.

Uansett, det hadde vært gøy med flere basenji på feltet, bare synd de ikke får konkurrere her til lands, men må til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alle raser komme og prove seg på rettbane/LC, eller er det forbeholdt myndene og basenjis?

Da må du spørre de som arrangerer den aktuelle treningen. Er det tid bruker de være greie med å la andre raser prøve seg, men de som trener for lisens/konkurranse er nok første pri.

Prøver i Norge er kun åpent for mynder og farao, etna og podengorasene fra gruppe 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så utrolig morsomt ut! :D :D

Det var noen med Staff som prøvde å få til det her, men vi fikk desverre ikke lov :( Sikkert fordi det er som du sier Tøfflus, at dem prioriterer dem som skal konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Føle seg pittelitt truffet*

Dennis (som er den første og eneste Basenji i Norge med LC lisens) er jo et natural, men bor ikke hos oss lenger.

VI har jo bare Bambi her hjemme nå, og pingla på 8 år får heller ikke til det der med munnkurv. Hun funka fint som Dennis' følgevenn dog!

Vi kommer nok sterkere tilbake etterhvert!

Gode minner fra Dennis sitt lisens-løp (med Bambi som påslep):

Dennis har forøvrig barn i Sverige som er LC champions!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...