Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som herjer


Kaja

Recommended Posts

Jeg har nå en grand danois på 5.5 mnd og en basenji på 1.7 år. De er like teite når det kommer til å leke, og begge to skal leke sammen hele tiden.

Jeg vil ikke ha leking inne, spesielt da frk blå blir (og er allerede) veldig stor.

De har fram til nå nesten ikke vært noe sammen, da Tesh har hatt litt problemer med beina og har vært i ro veldig lenge. Derfor har hun bodd i valpegrinda si så lenge Cosmo har vært i stua.

Hun har selvsakt fått være ute fra den innimellom, men sjelden sammen med Cosmo.

Jeg skjønner at de vil leke, men det er altså ikke aktuelt :blink:

Vil jo helst kunne ha begge sammen uten at de skal herje, da det er mye koseligere enn en her og en der.

Vi hadde ca 15 min i går hvor begge lå å tygde bein under stuebordet, veldig deilig!.

Akkurat nå er det "krig" for det ene beinet, selvom det ligger ett annet helt likt her også. høhø.

I hvertfall, noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at de ikke skal herje?

Har til nå skilt dem og sakt nok hver gang de begynner, men det ser ikke ut til å ha den store effekten. De får også masse ros når de er rolige hver for seg (godbiter kan jeg ikke begynne med i den situasjonen, for begge blir ivrige og skal da leke igjen etterpå :lol: )

Stor takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt to hunder selv, men vi har jaffal hatt besøk av fremmede hunder (jevnaldrende) og bestevenninnehunder (frk. Fryd) i kortere perioder. Og da ble det jaggu noenlunde ro og fordragelighet i heimen etter første natta, så litt erfaring har jeg kanskje.

Fortsett! Ha tålmodighet! Det er to unghunder du har, og Tesh var minivalp da Cosmo bare var drøyt året og sikkert ikke kjedelig og voksen nok til å avvise lek; så jeg vedder på at det kommer til å ta godt og vel et år før de begge er voksne nok til at de selv syns det er unødvendig å herje inne.

Skill dem hver gang de begynner - og helst før. Man ser jo gjerne at den ene begynner å bli litt ivrigere og mer leken en stund før de faktisk begynner å herje; kanskje litt vel interessert i den andre o.l. Aldri, aldri la dem så mye som tenke på å ta fra hverandre leker/tyggebein inne. Det er du som gir dem, og den som får skal ha. Det er ikke lov for den andre å stirre på den som har dingsen heller; det er utpsyking og like fy-fy som å fysisk prøve å ta dingsen. Så slipper du at de lager oppstyr over sånt.

Begynner de å herje, kaster du hver av dem UT, og på hvert sitt rom. For å være sammen, og med deg, må man nemlig oppføre seg. Så lenge du må passe på at de ikke begynner å herje inne, kan de naturligvis ikke være alene sammen inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøves!

Tesh har også litt problemer med å finne roen løs i stua (desverre :( ) Hun er jo ikke vant til å være her løs.

Jeg er en stor forkjemper for valpeslips og tvangsro :whistle: Hva med å hive ut Cosmo'n og lære Tesh å slappe av i stua? Evt ha med Cosmo hvis det er umulig å kaste ham ut. Ha Tesh i valpeslips, hold båndet i hånda og hindre henne i å være aktiv. Når hun slapper av, kan du slippe båndet (men la det henge på henne). Med en gang hun begynner å gire seg opp igjen, tar du tak i båndet og kontrollerer til hun igjen slapper av. Åh, så enkelt. Åååååh, så frustrerende! Men det skal nok bli langt bedre bare du er sta som et esel i noen dager :ahappy: (og ikke slutter å være nazi på et år..tjihi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å si "nei" til hundene. Da stopper de, evt. så ber jeg dem om å legge seg(et stykke fra hverandre, hehe) til de har roet seg ned. Men det krever jo at de hører på deg.

Ellers ville jeg bare vært konsekvent, og ikke gi opp. Ved hvert minste forsøk på bølling inne, så er det nei/stopp dem. Uansett hvor lenge/hvor mange ganger de begynner å tulle igjen. Litt fred og fordragelighet må man ha hjemme.

Veldig OT: Hvorfor står klokkeslettet på postene en time for sent? Klokken er jo 10.39 nå, ikke 09.39? Eller er jeg helt rar? :P

Da må du sjekke innstilligene dine. Gå og sjekk om ruten for sommertid er haket av i kontrollpanelet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå ligger de faktisk på madrassen til Tesh å spiser bein (hvert sitt). Akk så stille :wub:

Men slips må nok begge gå med, for Cosmo er virkelig ikke bedre enn Tesh, egentlig værre. Stort sett han som starter, men han slutter også først.

Hmm, høre på meg? en basenji og en valp, DAGENS!

Neida, de hører greit, men prøver seg jo hele tiden :lol:

Men jeg får bare være konsekvent og NAZI!

Heldigvis er den ene en veldig rolig rase (og hund stortsett).

Hadde det vært to basenjier tror jeg at jeg hadde dødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første halvåret med mine to var et lite mareritt. Det er 1 år imellom de slik at boxeren var 1 år da salukien kom i hus. Boxeren var jo så smått begynt å modnes litt i topplokket, men det var fort glemt da salukien kom. De kunne løpe fra gangen, inn i stua, bråsnu og samme veien tilbake. Slik kunne de holde på i evigheter. Opp i sofaen, ned av sofaen, litt fysisk herjing, mer løping osv. Og slik gikk dagene. Stakkars boxeren var den som fikk gjennomgå fra min side. Gå og legg deg ble jo hennes nye navn.... Salukien hjalp det jo uansett ikke å snakke til så det ga jeg jo opp!

Jeg gjorde det jeg kunne uten å skille de fysisk, det har jeg ikke hjerte til. Men det gikk seg da til etterhvert.

Nå er minstejenta halvannet og den eldste 2,5 år og det er veldig sjelden uro inne. Det vil nok gå seg til hos deg og. Bare vær tålmodig og fortsett å snakk til de.

Men, det skal sies. Jeg kommer aldri til å skaffe to så tett i alder igjen. NEVER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nulltoleranse i heimen for herjing inne. Der er jeg nazi, og om de ikke gidder å høre når jeg gir beskjeder, så er det time-out. 5 minutter på gangen, alene. Det har funket fint, og alle mine hunder er "tett" i alder med en av de andre.

Det er å være konsekvent, og ikke gi dem lov "av og til".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nulltoleranse i heimen for herjing inne. Der er jeg nazi, og om de ikke gidder å høre når jeg gir beskjeder, så er det time-out. 5 minutter på gangen, alene. Det har funket fint, og alle mine hunder er "tett" i alder med en av de andre.

Det er å være konsekvent, og ikke gi dem lov "av og til".

Jeg forøkte å være konsekvent men slet nok litt med det ja :icon_redface: Og som du sier. Skal man være konsekvent må man være det HELE TIDEN! Ikke like lett alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Cosmo ok i bur? Nå startet vi tidlig med rotrening inne, og det er helt klart lettere fra starten. Men jeg ville prøvd å ha Cosmo i bur/valpegrind i stua, og trent rotrening med Tesh, så hun lærer å slappe av når hun er løs i stua.

Vi fikk tidvis Odin til å ligge rolig for seg selv på sin faste plass i vinduskarmen eller soveplassen nede, men ellers vekslet vi litt på å ha hundene i bur mens vi trente rotrening med den andre. Det tok egentlig ikke lang tid før de lærte å slappe av, når den andre ikke kunne bidra til at det skjedde noe. Etter noen måneder lot vi dem leke rolig inne, men er det mye energi så hiver vi begge ut i hagen, eller skiller dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo er litt av å på i bur, kommer ann på dagsformen hans. Valpegrinda klatrer han bare ut av.

Å få han til å legge seg på en plass å bli der er ganske vanskelig generelt, han styrer mye selv han. (ingen trenger å komentere at det er bare å trene, for det har vi gjort altså.)

han KAN gå å legge seg på plassen sin på komando, men nei han blir ikke der.

Men han er ganske enkel så fort han har fått sin lange tur, for da styrer han med sitt (ligger stort sett rolig eller bare tusler rundt) og da overser han Tesh.

Så er vel mulig å trene ro med henne uten at han blader seg regner jeg med. Kanskje :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forøkte å være konsekvent men slet nok litt med det ja :icon_redface: Og som du sier. Skal man være konsekvent må man være det HELE TIDEN! Ikke like lett alltid.

Ja, det kan være vanskelig... Og jeg må innrømme at jeg var og er bortskjemt med en "eldstemann" som også vil ha ro inne, så hun gir gjerne en kjapp melding til de andre om at "HEY! Nå roer vi oss" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...